Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nieuwe ketel: boiler of doorstromer?

Onze ketel is op. Er gaat een nieuwe komen. Morgen komt er een meneer die een offerte gaat maken, hij zal ook gaan vragen wat we willen: een boiler of een doorstromer?

Ongetwijfeld kan hij de voor- en nadelen wel vertellen, maar ik hoop ook hier vandaag ook veel te horen over jullie ervaringen met boilers of doorstromers!

nathalie

nathalie

03-12-2013 om 12:55

hangt er van af

Dat hangt er helemaal van af wat je ermee wilt. Als het goed is dan gaat die kachelman niet alleen vragen wat wil je, maar uitvragen hoe jullie gebruik in het huis is en dan weet hij wel wat voor jullie het handigste is.
Wat heb je nu en hoe bevalt dat? Bij een boiler is er een voorraad heet water gebruiksklaar en als je snel een bad vol wilt plonzen dan is dat handiger dan doorloop (geiseridee) want dan duurt het vullen veel langer. Maar zo'n boiler kan ook weer leeg raken en dan moet je weer wachten op nieuw warm water, met doorloop is het nooit op. Het kost ook meer om zo'n voorraad op peil te houden.
Wij hadden in onze vorige ketel een combinatie, een klein voorraadvaatje voor snel het eerste hete water en daarna ging het over op doorloop. Bij de ketel nu is het alleen doorloop op advies van de kachelman omdat dat het voordeligste is. Wij hebben geen bad en ja als ik onder de douche wil dan moet ik 10 sec. langer wachten tot het water warm is omdat het niet meer meteen uit het voorraadvaatje ploft. Kan ik prima mee leven.

Geerke

Geerke

03-12-2013 om 18:43 Topicstarter

nathalie

Dank je NAthalie, de man is net geweest en kon heel veel vertellen. Hij heeft 3 offertes gemaakt.
Hij raadt een doorstromer aan (zuiniger, goedkoper) - het wachten op heet water is niet schrikbarend langer dan nu met een boiler.
Hij kon ook aangeven hoeveel liter water per minuut we nu hadden en daar zijn we tevreden over, dus dan weet je dat dat genoeg is (6 liter per minuut, dan weet je dat je geen zware ketel hoeft te nemen van 23 liter per minuut of zo) - wordt wel een duur grapje maar ja, dan kan je er ook weer even tegenaan.

We gaan de drie ketels eens rustig bekijken.
Dank je voor je reactie!

verbouwing

Weet niet of er ooit een badkamerverbouwing aan zit te komen? Want als je bijv. ooit een stortdouche zou willen is het wel handig als je ketel meer capaciteit heeft. Misschien is dit helemaal niet aan de orde, maar je moet proberen even 10 jaar vooruit te denken. Zijn er eisen/wensen die zullen veranderen? Gaan er ooit zonnepanelen komen? Etc. etc.

nathalie

nathalie

04-12-2013 om 10:39

mooi Geerke

Als je geen bad hebt of wilt of als je het niet erg vindt om even wat langer te wachten of het vol is heb je geen boiler nodig. En ja even vooruit denken of je veranderingen krijgt in verwarming en watergebruik. Uitbouwen in de toekomst? Dan zal je ketel iets meer moeten aankunnen dan nu, dat soort dingen.
Gonnie waarmee zou je nu rekening moeten houden als je later zonnepanelen wilt?

Lucerna

Lucerna

04-12-2013 om 15:48

Bad en doorstromer

Wij hebben wel een bad en een doorstroomketel. Geen enkel probleem. Dat het iets langer duurt voor het bad vol is, kan me niets schelen. Ik ga toch niet voor een kwartiertje het hele bad volgooien, maar voor langer, dus dan kunnen die paar minuten er gemakkelijk bij. We hebben verder ook nooit een probleem met ergens te weinig warm water, dus wij zouden zonder meer weer voor een doorstromer gaan.

Als je een zonneboiler zou willen, moet je nu al daarvoor kiezen en niet achteraf nog panelen daarvoor plaatsen. Een zonneboiler wordt als combinatie geleverd, voor zover ik weet - je hebt onder meer een dubbel voorraadvat nodig. In een vorig huis had ik een zonneboiler en ik moet zeggen dat het rendement daarvan hoger was dan ik verwacht had. Maar toen we in dit huis de ketel moesten vervangen, hadden we niet het geld en niet de ruimte om een zonneboiler te installeren. Een volgende keer gaan we weer de mogelijkheden overwegen.

nathalie

nathalie

04-12-2013 om 16:24

O, een zonneboiler

Gonnie had het over zonnepanelen en toen dacht ik aan die dingen op je dak voor elektriek. Die hebben niet zoveel te maken met je ketel. Maar ja je kunt natuurlijk ook dingen op je dak leggen voor warm water al is dat nog wel een stuk minder gebruikelijk. Mijn zwager had dat van de bouw uit maar het werkte niet zo goed en was snel kapot geloof ik.

combi

Wij hebben zonnepanelen in combinatie met een zonneboiler idd. En dat in combinatie met een HR ketel met boiler. Mocht je je warm water later uit panelen willen halen is het wellicht iets om rekening mee te houden. Al kan het ook met een doorstromer, maar hier zitten meer haken en ogen aan is mij verteld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.