Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marrie

Marrie

21-05-2013 om 13:35

Nieuwe kat verstopt zich, hoe lang laten zitten

Op zich hele logisch dat een kat moet wennen natuurlijk en een schuilplaats zoekt om zich veilig te voelen. Deze kat is nu 24 uur bij ons en heeft nog niets gegeten of gedronken (heb de brokjes geteld en het waterpeil in het bakje aangegeven). Water en brokjes staan vlak bij de schuilplaats. Maar ik begin me een beetje zorgen te maken. Wanneer moeten we in gaan grijpen? Zo'n beestje kan toch niet heel lang zonder vocht? wel al lief tegen gepraat en de bakjes aangeboden natuurlijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

21-05-2013 om 14:06

Met rust laten

Moeilijk hè, zo'n bang beestje. Ik zou het eten en drinken zo neerzetten dat hij het kan zien en hem dan met rust laten. Misschien durft hij er pas naartoe als er niemand in de buurt is. Onze eigen kat heeft, toen ze klein was, de eerste twee weken onder de oven gewoond. Ik heb heel wat op mijn buik op de keukenvloer gelegen maar uiteindelijk kwam ze eronder vandaan toen ik ver genoeg weg was. Eten en water had ik na een dag ook maar onder de oven gezet. Daarna ging het elke dag beter, ze wilde wel spelen maar was gewoon bang, dus ik moest haar vertrouwen winnen en dat gaat nu eenmaal niet snel.

(Nu is ze ook weer bang trouwens, omdat we een kitten erbij hebben. Arm beest.)

En oja, ik weet niet precies hoelang katten zonder water kunnen. Ik zou voor de zekerheid de dierenarts even bellen.

Sukran

Sukran

22-05-2013 om 06:08

Rust

Toevallig net sinds twee weken een kat in huis, eentje uit de opvang. Ze is ongeveer 2 jaar oud en heeft een half jaar met een andere kat in een hok gezeten in de shelter. De eerste drie nachten heeft ze alles bij elkaar gemiauwd van frustratie en eenzaamheid, ze miste de geuren en geluiden van de andere katten. We hebben haar met reismand in het vertrek gezet waar kattenbak en eten staat en het deurtje van mandje opengezet. De eerste twee dagen kwam ze er alleen uit om zich zo snel mogelijk ergens anders te verstoppen. Heeft niet gegeten en dronk alleen wat als we niet in de buurt waren. Ze kwam wel in de buurt als ik op de grond ging zitten, naast de reismand maar zodra zoon in de buurt kwam, was ze weer pleite. Volgens de mevrouw bij de shelter, moesten we poes een week of twee geven om te wennen en eigenlijk werd geadviseerd om ze een paar dagen in een afgesloten ruimte te zetten maar dat ging me te ver dus we hebben de deuren gewoon open laten staan zodat ze alles kon horen en ruiken. Uiteindelijk heeft ze een dag of 5 nodig gehad om het hele huis door te durven. Eten en drinken deed ze redelijk vanaf derde dag. Wat mij verteld is, is dat je poezen zelf moet laten lopen zodat ze hun geurspoor terug kunnen volgen, dus niet oppakken en ergens anders neerzetten. Een andere tip: het water en eten zover mogelijk uit elkaar zetten. De uitleg: in de natuur slepen katten hun prooi ook weg van de waterbron. Mocht hun buit worden afgenomen door een sterkere, dan kunnen ze in ieder geval altijd nog naar de waterbron, wat ze harder nodig hebben dan eten. Het schijnt dat katten beter drinken als hun water dus wat verder van hun eten weg staat.
Succes ermee. Leuk hoor, kat in huis! Die van ons is nu helemaal gewend, speelt de hele dag door en wordt ook steeds 'gezelliger', hoewel ze het nog steeds helemaal prima vindt om in 'haar' kamertje te liggen. Het hok waar ze in gezeten heeft bij de opvang, was helemaal wit betegeld. Op een of andere manier zit dat er goed in, ze is dol op de witte badkamer hier.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.