Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Eline

Eline

08-01-2013 om 13:30

Nieuwe fiets voor mezelf - tips?

Ik overweeg een nieuwe fiets te kopen. Kan via werk (fietsplan) en is dan niet zo duur (kennelijk).
Wil dus binnenkort gaan kijken welke fiets geschikt is voor mij.

Kan natuurlijk naar een fietswinkel gaan, maar even tips van jullie zijn vast handig.

Ik wil WEL eerst op een fiets (soortgelijke) gefietst hebben voor ik hem koop, dus via internet valt dan denk ik af.

Ik ben een 40-er, heb nu een fiets van 7 versnellingen die zwaar fietst (hebben anderen ook wel eens gezegd, en dat is ook de reden dat ik een andere wil), fiets niet heel vaak, meestal niet langer dan 15 minuten per stukje, maar een enkele keer wellicht wel een uur of zo.

Iemand ideeen? Alle tips welkom waar ik aan moet/kan denken en op moet/kan letten bij het vinden/kopen van een nieuwe fiets.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat zijn je eisen?

Wat vind je belangrijk behalve licht fietsen? Moeten er nog een kinderzitje op en/of fietstassen voor boodschappen? Of is het puur voor af en toe een kwartiertje recreatief fietsen?

In het laatste geval zou ik een hybride fiets kiezen (dus met derailleur). Die zijn lichtgewicht, maar hebben daarnaast de voordelen van een stadsfiets.

Chris

Eline

Eline

08-01-2013 om 14:55

Eisen (?)

Bedankt voor je tip.

Tja, niet zoveel eisen: licht fietsen, snelbinders achterop (nog geen behoefte aan fietstassen), kinderzitjes niet meer aan de orde. Ik fiets kleine stukjes het dorp in, en wellicht een enkele keer wat verder naar mijn werk (met goed weer) of een keer (heel misschien) recreatief een keer een rondje (zal niet vaak voorkomen).
Paar versnellingen vind ik wel handig voor stevig doorfietsen (dat ik soms wel fijn vind), hoewel ik het strikt genomen misschien niet echt heel erg nodig heb (niet zo heuvelachtig bij ons).

Zijn bepaalde merken nog beter/geschikter?
Ik heb werkelijk geen idee, lang geleden mijn fiets gekocht.

Hybride

Ik zou ook zeggen: neem een hybride. Lichter dan een echte degelijke stadsfiets, maar steviger dan een racefiets (en je zit rechter op).

Je hebt hem kennelijk niet nodig voor passagiers- of goederenvervoer, en hij zal ook niet heel veel op zijn donder krijgen zo te lezen, dus een oerdegelijke stadsfiets is niet nodig. Dan lijkt hybride mij het meest comfortabel. Daar zitten meestal gewoon snelbinders op, kan er nog eens een keer een tas op de bagagedrager.

Groeten,

Temet

Eline

Eline

08-01-2013 om 15:21

Personen/goederenvervoer

Oje, kan je met een hybride niemand achterop nemen? Dat wil ik wel kunnen doen (voor het geval dat toch eens handig is) - gewoon een kind (zonder zitje, al groot), al zal ik dat niet vaak doen. Maar je weet nooit...

En mocht ik dan later denken dat fietstassen toch handig zijn, kan dat dan niet meer?

Eline

Vraag het de fietsenboer. Maar zo'n hybride heeft gewoonlijk een dun bagagedragertje, dus daar zou ik geen tiener op poten. Een kleuter kan misschien weer wel.

Fietstassen lijkt me wel mogelijk. In elk geval de speciale meer sportieve tassen, maar eigenlijk denk ik dat ook gewone fietstassen best wel kunnen, al zou ik er dan misschien geen mud aardappels in vervoeren.

En anders misschien toch maar gewoon een model dat meer als stadsfiets is bedoeld? Op een comfortabele stadsfiets kan je ook best een uurtje toeren.

Groeten,

Temet

JansjeRommy

JansjeRommy

08-01-2013 om 20:25

Batavus weekend

Ik heb een Batavus weekend die ik licht vind fietsen en die toch ook echt als boodschappenfiets kan dienen. Ik heb er grote tassen op sinds er geen kinderzitje meer op zit. Ideaal. Ik maakte er ook met veel plezier tochten mee tot ik nog een sportfiets erbij kocht voor het echte werk ( fietsvakanties).

Sukran

Sukran

15-01-2013 om 04:55

Gazelle...

Vorig jaar ben ik druk geweest met een nieuwe fiets kiezen. Meeste fietsen in buitenland hebben open kettingkast en dat wilde ik niet dus dat was eis 1. De website van gazelle geeft heel veel informatie, heb daar veel aan gehad. Had nog nooit zoveel geld uitgegeven voor een nieuwe fiets (alleen dat al, nieuw! niet eens 2ehands!) en moest ook helemaal zoeken naar welke maat, etc. Heb ook diverse proefritten gemaakt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.