Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emmawee

Emmawee

09-11-2012 om 21:45

Nieuwe fiets!

Ik mag een fiets kopen! De belasting betaalt (nu nog..) mee en de mijne begint gebreken te vertonen.
Wie van jullie heeft onlangs een fijne fiets gekocht en weet een echte aanrader / afrader? Nog tips waar ik bij de aanschaf op moet letten?
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

09-11-2012 om 21:51

En oh ja...

Ik hoef nog maar 1 kind af en toe achterop. Ik fiets het meest in de stad, maar ik fiets ook graag een stuk van zo'n 10 - 20 kilometer gewoon voor de lol. Ik hoef geen transportfiets, maar vind het wel handig om wat spullen mee te kunnen nemen. Wij hebben geen auto dus hij gaat door weer en wind en moet ook vaak buiten staan. Gesloten kettingkast dus, zover was ik al.

Groet! Maw.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2012 om 22:11

Eén woord:

Azor

Rosa van der Zanden

Emmawee

Emmawee

09-11-2012 om 22:32

Oooh....

wat een mooi woord.
Dank je Rosa!
Groeten, Maw.

Toke

Toke

09-11-2012 om 22:44

Goed aanmeten

tip: laat je de goede framemaat aanmeten, kijk vervolgens of zadel en stuur ook nog eens naar voren/achteren gesteld kunnen worden (dus niet alleen hoogte) zodat je een echt goede fietshouding kunt aannemen. Belangrijk voor die 10-20 tochten.
Ik ben ook op fietsenjacht, maar vond deze fase een echte eyeopener. Helft van de fietsen valt namelijk af doordat gemiddelde framehoogte voor mij niet goed is.
Maakt de fietsenjacht niet perse eenvoudiger, maar wel een stuk concreter.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

09-11-2012 om 23:32

Zoek in het archief

Bij Azor kan je de fiets helemaal samenstellen. Ik heb de Nashville met pickup frame. Op dat frame zit een krat en als ik dat een keer niet wil, kan dat hele pickup ding er gemakkelijk af.
Verder is het een oerdegelijke stevige fiets, hij rijdt geweldig. Nederlands fabrikaat.
Hiervoor had ik een Batavus, daar ging op dag 2 de bel al kapot. In de tweede week de standaard. Binnen een paar maanden de handvatten. De fietsen hebben veel meer kunststof dan een aantal jaar geleden en het breekt onder je handen.
Een Azor is ouderwetse kwaliteit (oma spreekt), het is een fiets zoals een fiets moet zijn.

Rosa van der Zanden

Emmawee

Emmawee

10-11-2012 om 00:29

Rosa

Ik weer eigenlijk niet of mijn reactie goed overkwam, maar ik heb natuurlijk meteen even gezocht op 't www en dit is dus precies wat ik bedoel. Een echte fiets. Ik was dus oprecht blij met jouw ene woord.
Nog een vraag: heb jij een stalen frame of van aluminium?
Groet!

marinade

marinade

10-11-2012 om 00:42

Ja, azor

Ik heb dezelfde als Roza heeft. Hij staat hier altijd buiten, al bijna vier jaar, en nog geen spatje roest, een erg degelijke fiets. Ik ben er nog elke dag blij mee, echt waar.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Adama

Adama

10-11-2012 om 00:48

Vier woorden

Azor op maat samengesteld.

Ik had ongeveer dezelfde eisen als jij, en heb mijn fiets helemaal op maat samengesteld bij een goede fietsenzaak (Segijn en Van Wees, Watergraafsmeer, Amsterdam). Dus niet een combinatie van pakketten zoals bij de meeste Azors, maar over ieder onderdeel een beslissing genomen. Met hulp van de fietsenzaak gelukkig, want anders zijn het wel veel beslissingen

Ik wilde een fijne fiets voor in de stad en voor (niet al te grote) fietstochten. Misschien een onmogelijke combi, dacht ik, stadsfiets, vrachtfiets en 'sport'fiets in een. Met een voordrager om daarin mijn laptoptas te doen op weg naar mijn werk. En de mogelijkheid om onverwacht veel boodschappen veilig en gemakkelijk te vervoeren. En om misschien ooit een kinderstoeltje achterop te zetten.

Ik wilde een voordrager aan het frame vast, want dat fiets veel rustiger dan zo'n ding dat aan je stuur hangt.

Ik heb gekozen voor een aluminium pick-up frame, met voordrager die je er makkelijk uit kan halen (scheelt een hoop luchtweerstand bij fietstochten!). Acht versnellingen (naaf). Wielen met leuke gekleurde velgen. Antilekbanden. Een dichte kettingkast en een grote dichte jasbeschermer zoals bij een omafiets. Een verstelbaar stuur (rechtop of platter); de fietsenmaker raadde mij een bepaald stuur aan waardoor mijn schouders mee ontspannen waren. Een extra stevige extra lange bagagedrager, met XL fietstassen die niet tegen mijn hielen komen (door extra lange bagagedrager), en waarop ook een kinderstoeltje past. Verlichting op naafdynamo, met stand automatisch/aan/uit (naar keuze, automatisch vind ik ideaal) zonder batterijen. Een stevige eenpoot-standaard (tweepootstandaarden zijn minder stabiel en onhandiger). Zo'n handeltje zodat het zadel makkelijk versteld kan worden (anderen gebruiken de fiets ook wel, en met dikke of dunne zolen vind ik het fijn om de zadelhoogte aan te passen). Een elegant beleefd "ting"-belletje zonder mechaniek. Verzekerd. - wat wil je nog meer weten?

Ja ik had quasi-onbeperkt budget en ik heb veel plezier van deze fiets. Hoewel ik voor langere tochten wat meer aandacht aan zithouding en afstelling stuur zou moeten besteden.

Wat misschien beter zou kunnen: het zadel. Het is nu een gel-zadel, San Marco geloof ik, best fijn, niet slecht, maar na een paar jaar komt er vocht onder de rand vandaan na regen. En misschien zou een heel fijn leren dameszadel wel fijn zijn.

Misschien was een iets sportiever frame fijner geweest voor fietstochten, maar die bestaat niet met voordrager.

Laat maar weten als je nog vragen hebt.

mopperkont

mopperkont

10-11-2012 om 13:39

Ook een azor

Staat altijd buiten, alweer 4 jaar ofzo. Ik heb hem zonder stickers besteld. De krattendrager is prettig, maar die krijg ik er nu dus niet meer af(vastgeroest?). Dat geeft eigenlijk niet echt, want ik wil hem er eigenlijk altijd op hebben. Iets anders is dat hij vrij zwaar trapt. Hij is ook zwaar qua gewicht. Ik heb 3 versnellingen, achteraf te weinig.

Forumfiets

Ja, die Azor daar rijdt het halve forum inmiddels mee geloof ik. Ik geloof best dat ze goed zijn, maar hoor ook altijd dat ze vrij zwaar zijn.

Er zijn natuurlijk ook nog andere merken (Batavus, Gazelle etc). Zit er niet een goede fietswinkel in de buurt, waar je eens kunt kijken en je uitgebreid kunt laten adviseren?

Chris

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-11-2012 om 19:48

Staal

Ik heb een stalen frame. In geval van nood wil ik iemand achterop kunnen nemen en het is mijn bedoeling deze fiets te houden tot minimaal mijn pensionering. Ik heb hem in zwart en vind het prachtig.

Rosa van der Zanden

Niet te snel naar een bekend merk kopen...

Zowel van Batavus, als Gazelle als Giant hebben we fietsen aangeschaft die regelmatig gebreken vertonen. Vooral kettingkasten is slappe hap tegenwoordig. Van alles rammelt en breekt af...

Over azor

nog een Azor-rijder hier. Ook een Nashville, 3 versnellingen. Het is inderdaad een oerdegelijke fiets. Nu staat-ie wel altijd binnen, maar er wordt veel op gefietst en hij is na ongeveer 3 jaar nog perfect. Ik laat m trouwens wel eens per jaar nalopen.

Maar hij is zwaar. Eenmaal op gang trapt-ie goed, maar met wind tegen en kind achterop bij een stoplicht wegtrappen doe je het beste in zijn 1, moet ik zeggen

Ik heb er ook wel kleine tochtjes op gereden, maar ik vind m toch te zwaar om dat echt leuk te vinden, dus heb ik via MP een tweedehands hybride aangeschaft voor als ik de polder in wil. Maar voor stadsverkeer is de Azor perfect geschikt.

Wat ik er ook fijn aan vond was dat de combinatie van versnellingen en een terugtraprem mogelijk was, ik ben erg aan mijn terugtraprem gehecht.

Overigens: de Nashville is vziw de zwaarste uitvoering, de Jersey is lichter. Als je niet vaak zware lasten vervoert is dat misschien een betere keus.

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

10-11-2012 om 22:05

Ook azor

Met kleine kinderen is een stalen frame prettig (qua belasting) maar nu ze (bijna) nooit meer achterop zitten vind ik hem toch wat zwaar.
Ik heb een dubbele standaard, de tweede in vier jaar is nu aan vervanging toe, niet het beste onderdeel. Ook begint mijn krattendrager (die met banden aan het frame zit) door te zakken, hij zit nu los. Ik denk dat ik als Temet doe en eens weer eens een onderhoudsbeurt er tegen aan gooi.
Ik heb 7 versnellingen en zou niet minder willen. Geen achteruittraprem, nooit gemist. Dynamo verlichting (heb ik ook al moeten vervangen) en een achterlicht met batterij. Laatste bevalt prima. Ik ben niet meer wild enthousiast want het blijft dus een zware fiets, maar hij is wel degelijk.

Emmawee

Emmawee

10-11-2012 om 22:29

Aluminium

Hmmm... die "te zwaar" opmerkingen doen mij aan de Kronan denken. Mooie fietsen, op hun manier, maar zwaar in alle opzichten.
7 versnellingen lijkt me dus wel verstandig en een aluminiumframe ook, hoewel 'in geval van nood iemand achterop nemen' heel gezellig ouderwets klinkt (het gaat om 'grote iemanden' toch??), heb ik die optie de laatste 10 jaar niet één keer echt gemist. De enige die nu nog wel eens achterop zit is Blik en die weegt krap 20 kilo.
Adama, jij vindt die van jou met alu frame niet te zwaar, toch? Ik ga eens naar de dichtstbijzijnde dealer, maar enorm bedankt voor jullie input. Aanvullingen zijn welkom.
Groeten, Maw.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

10-11-2012 om 22:56

Hier ook7 versnellingen, geen kinderen als in kinderzitje op de fiets. Nood wel, al een paar keer eigen kind achterop gehad met verstuikte enkel, heftige migraine, na voet aanstippen met stikstof en niet meer zelf kunnen fietsen of ander fysiek onbehagen. Voor de leut mogen ze niet achterop, dan gaan ze maar rennen.
Vaker nood dan ik in eerste instantie dacht, heeft er ook mee te maken dat ik het vertik om met de auto naar de dokter te gaan die op nog geen kilometer afstand zit.

Rosa van der Zanden

Adama

Adama

11-11-2012 om 00:07

Beter 8 dan 7 versnellingen

Je kunt beter 8 dan 7 versnellingen nemen. Niet vanwege die ene versnelling meer, maar omdat de 8-vernellingsnaaf een betere, nieuwere versie is die minder energieverlies geeft. In stand 5 heeft deze nl een directe overdracht, en stand 5 is een gemiddelde stand die je veel gebruikt. Dat was voor mij de reden om voor 8 te kiezen.

Ik had dit een keer in een technische rubriek van de Fietsersbond gelezen.

Ik gebruik trouwens alle versnellingen regelmatig, ik schakel veel, zalig.

Adama

Adama

11-11-2012 om 00:37

Twee soorten zwaar

Er zijn twee soorten 'zwaar' bij een fiets:

1) Gewicht, zwaar om op te tillen.

2) Zwaar om te fietsen, trapkracht die je nodig hebt.

1) is belangrijk als je bijv. dagelijks je fiets een trapje op moet tillen om deze binnen te zetten of zo. En bij bergop fietsen (is ook een vorm van de fiets omhoog tillen

Ja dan zijn alle tegenwoordige fietsen met rem- en versnellingsnaaf zwaar, en zeker ook de Azors. Een naafversnelling is veel zwaarden dan een derailleur maar minder onderhouds- en slijtgevoelig. Een derailleur moet vaker afgesteld worden en je moet daarbij vaker tandwielen vervangen (slijtage), een dure grap. Vroeger hadden toerfietsen derailleurs, tegenwoordig hebben alleen specialistische sport/racefietsen derailleurs en toerfietsen naafversnellingen. Ja dat is jammer van het gewicht maar voor dagelijks gebruik toch wel handiger.

En natuurlijk is een sterk stalen frame ook zwaar om te tillen. Hoe meer buizen (fietsen met extra buizen voor de stevigheid), hoe zwaarder natuurlijk. En aluminium is lichter. Is aluminium minder sterk? Hmm ik weet het niet, dat hangt ook af van de bouw. Je zou dat eens moeten navragen, of je bij het aluminiumframe een volwassen persoon achterop kan hebben (hoe vaak wil je dat doen?) Ik heb incidenteel wel een volwassene achterop gehad, er ging niets kapot. Ik heb de stevigste bagagedrager, dat is natuurlijk ook belangrijk.

2) is voor de meesten waarschijnlijk belangrijker: hoe zwaar fietst de fietst. Dan is niet het gewicht van de fiets zozeer van belang, maar het gewicht en de kwaliteit van de draaiende onderdelen. En een hoop andere factoren.

Goed onderhoud van de fiets, regelmatig alles goed laten afstellen, tijdig onderdelen vervangen zo nodig, en vaak banden oppompen, kan een groot verschil maken.

Een belangrijk energieverlies wordt geleverd door banden die niet hard genoeg zijn opgepomt bijv.

Luchtweerstand is een heel belangrijk factor wat betreft energieverlies. Denk aan de voordrager met krat die je er af kan halen. Maar denk ook aan het verschil tussen rechtopzitten of voorovergebogen zoals een racefietser.

Het soort banden schijnt ook veel uit te maken.

Een versnellingsnaaf geeft energieverlies t.o.v. een derailleur of geen versnelling. Je kunt natuurlijk een fiets zonder versnellingen overwegen. Is wat harder trappen bij bruggen en tegenwind maar natuurlijk wel prima te doen.

De fietserbond heeft ergens een onderzoek naar waar het meeste energieverlies toe gaat, waarom sommige fietsen zo zwaar fietsen:

http://media.fietsersbond.nl.s3.amazonaws.com/testen/zwaartrappenstadsfietsen2010januari.pdf

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/10-tips-om-sneller-te-fietsen

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/snelheid-5-verschillende-type-fietsen-vergeleken

Hier wat toepasselijke citaten:

"Zachte banden zijn de grootste boosdoener."

"Wie de wielersport volgt, zou denken dat gewichtsbesparing op de fiets dé manier is om een fiets sneller te maken. Dat is niet zo. Drie kilo gewichtsbesparing op je racefiets maakt je op een vlakke weg 0,1 kilometer per uur sneller. Verwaarloosbaar dus. Bergop levert een lager gewicht wel veel op, dat bepaalt dan bijna geheel de weerstand. Een lichte fiets geeft vooral plezier bij het stallen en optrekken. Het scheelt nogal of je een zware stadsfiets van 21 kilo in een bovenrek moet plaatsen of een lichtgewicht van vijftien kilo. De meest efficiënte manier om gewicht kwijt te raken, is zelf afvallen."

"Veel fabrikanten zetten een Shimano
Nexus 7 naaf op hun stadsfietsen.
Deze populaire naaf heb ik ook op
de meetfiets gemonteerd. Opvallend
resultaat: in de vierde versnelling
gaf deze 12 watt extra weerstand.
De Nexus 7 naaf is vermoedelijk
de versnellingsnaaf met de meeste
weerstand. In een naaf draaien
tandwielen die ervoor zorgen dat je
in verschillende versnellingen kunt
fietsen. In de Nexus 7 naaf komen
voor de veel gebruikte derde, vierde
en vijfde versnelling veel tandwielen
in beweging en dat kost energie.
De Shimano Nexus 8 en de SRAM 7
zijn wat dat betreft veel beter omdat
ze in de meest gebruikte versnelling
een directe aandrijving hebben en
dan helemaal geen tandwielen in de
naaf gebruiken. Dat scheelt energie."

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

11-11-2012 om 09:31

Adama, ik had deze tip van je gelezen toen ik een Azor ging kopen, maar die optie was er niet.

Rosa van der Zanden

Hier

heb ik begin van het jaar een batavus mambo gekocht en die fietst heerlijk!!! Heeft 7 versnellingen.

Pham

Twee soorten zwaar

Adama heeft gelijk dat er twee soorten zwaar zijn. Maar al trapt mijn Azor nog zo soepel, het zware gewicht heeft volgens mij wel degelijk invloed op de snelheid. Op mijn hybride- die kilo's lichter is, het scheelt eenderde tot de helft schat ik - ben ik toch echt sneller. En dat komt volgens mij niet door vernuftig schakelen (de hybride heeft veel meer versnellingen dan de 3 van mijn Azor).

Maar inderdaad: opgepompte banden scheelt enorm.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.