Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nieuwe bril, leesstukje of niet?

Ik kan van mijn zorgverzekering eens per drie jaar een nieuwe bril aanschaffen. Het is weer bijna zover. Nu merk ik dat ik al langer niet meer zo heel best kan lezen met mijn verafbril. Die schuif ik dan vaak maar op mijn voorhoofd, zeker bij kleine letters of als het wat donker is. Bij breien kijk ik ook onder mijn bril door. Lezen in goed daglicht gaat het verder prima. Wat ga ik doen? Leesstukje in bril en werkt dat? Nog drie jaar proberen zonder. Gaat het in een jaar zo ver achteruit dat ik straks met twee brillen loop te hannesen? Is zo'n leesstukje in bril wel handig voor een tussenafstand als computer?


Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2017 om 09:37

Varifocus

Ik heb sinds ongeveer 16 jaar een bril met varifocus. Toen ik die bril kocht mocht ik van de winkel het verschil tussen varifocus en standaard glas uitproberen, omdat ik heel erg twijfelde en ik merkte dat ik het prettig vond om varifocus te hebben. In de praktijk kwam het er op neer dat ik het niet prettig vond om mee te lezen, ook niet op de computer, maar wel op straat, in de winkel, de keuken, tijdens het eten e.d.. Voor de computer gebruik ik een aparte bril en een boek of tijdschrift, lees ik over het randje van mijn bril, want dat gaat beter zonder.

Omdat ik een probleem met mijn rechteroog heb, waardoor ik soms mensen over het hoofd zie op straat, fietsers vooral, bedacht ik dat dit verergerd zou kunnen worden omdat ik varifocusglazen heb. Bij varifocus, ik had niet de duurste variant, zijn er toch delen in het zicht die niet de volle sterkte hebben die je voor ver zien nodig hebt en ik had het gevoel dat het zou kunnen schelen als ik weer standaard glas in mijn bril zou hebben.
Misschien scheelt het iets, maar ik had de bril nog maar kort op mijn neus, toen ik tóch weer iemand over het hoofd zag. Maar goed, ik heb de bril nu en hij is zeker niet onnuttig, want er zit -0,75 meer in dan mijn oude bril, dus ik zie wel weer iets scherper buiten. Maar nu komt de maar: de bril is een onding in bijvoorbeeld een winkel, of als ik in de keuken bezig ben. Omdat er geen varifocus in zit, zie ik wat vlakbij is belabberd. Ik vergeet steeds mijn varifocusbril in mijn tas te stoppen als ik weet dat ik naar de winkel moet en dan sta ik voor de koeling in de winkel en dan 'oh verdorie...".

Moraal van het verhaal: ja, ik vind varifocus zéker prettig voor algemeen gebruik, niet voor de computer. En dat is omdat het leesgedeelte onderin zit, waardoor ik met mijn hoofd in mijn nek zittend nog steeds moeite heb om prettig op het scherm te kunnen kijken. Ik heb nu dus drie brillen. Als ik weer een nieuwe bril kan kopen, wordt het gewoon weer varifocus, mogelijk een duurder type glas.

Mocht je varifocus lenzen ook een optie vinden... ik heb er eigenlijk niet veel positiefs over gehoord tot nu toe. Het lijkt mij ook niks. Met lenzen staat varifocus altijd 'aan', maar als ze niet perfect op je oog zitten, kijk je er tegenaan als dat niet moet.

Varifocus.

Ik vind het ideaal. Het leesgedeelte is er in variaties qua plaatsing. Even rustig uitproberen en laten voorlichten.
Als een leesgedeelte nog niet nodig is dan moet je het niet doen. Ook niet omdat het over een jaar, of 2 jaar misschien wel nodig is.

Ik heb overigens geen problemen met lezen op de computer of elders.

Éen bril dus, ideaal.

Teuntje

Teuntje

10-11-2017 om 11:22

Verschil

tussen varifocus en een leesstukje is behalve de meer geleidelijke overgang bij varifocus dat er bij varifocus een vertekening aan de zijkanten van het blikveld plaatsvindt. Bij de goedkopere glazen meer, bij de duurdere glazen minder maar het blijft wat vertekenen. Sommige mensen blijven daar last van houden.
Als je nu nog geen last hebt met de computer maar wel met lezen dan kan een leesstukje een prima rustige oplossing zijn voor lezen en breien. Of je zet je bril dan gewoon af, kan ook natuurlijk. In theorie heeft een varifocus door de geleidelijke overgang tussen veraf en dichtbij ook een stukje op computerafstand in het midden. Als je veel achter de computer zit en daarvoor ook een bril nodig hebt dan is dat stukje vaak net te klein om prettig te werken. Mijn man heeft een varifocus, maar ook een aparte computerbril voor als hij aan het werk is.
Laat je eens voorlichten bij een goede opticien.

mirreke

mirreke

10-11-2017 om 12:54

silone

Je mag een bril aanschaffen, zeg je. Je krijgt hem dus helemaal vergoed. Maar toch zonde als je een bril met varifocusglazen koopt en het bevalt niet.
Zelf heb ik inmiddels al drie brillen gekocht bij charlietemple.nl
Als je zou willen proberen hoe varifocus bevalt zou je dat ook kunnen doen.
Ik heb eerst mijn ogen goed laten opmeten bij specsavers, gewoon in overleg, en niets hoeven te betalen! Misschien heb jij al een recent recept, dan kun je dat gebruiken.
Mijn sterkte is -6,5 en -,5,5, ik heb varifocus, extra extra dunne glazen en coatings, en mijn duurste bril was daar 148 euro. Ik ben er heel blij mee. Zo koop je bv. nog eens een bril speciaal voor in de auto.
Er wordt enorm op brillen verdiend, dus het is echt niet zo dat het kwaliteit van niks is als het goedkoop is. Ik heb ook en bril uit china laten meenemen, en die was 100 euro. Ook een heerlijke bril.

mirreke

mirreke

10-11-2017 om 12:54

Oh, en CharlieTemple is dus een online winkel

voor brillen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2017 om 13:23

Mirreke

Leuk dat je over Charlie Temple begint. Ik heb er gisteravond juist uitgebreid bij rondgekeken. Wat ik me afvraag is waar je de bril goed op je gezicht kunt laten bijstellen. Ik vind het toch een beetje gek om bij Hans Anders naar binnen te stappen, de winkel waar ik trouwe klant ben, met de vraag 'willen jullie mijn Charlie Temple-bril even recht zetten?'

Verder vind ik het assortiment leuk en inderdaad erg voordelig. De prijzen zijn realistischer dan in de meeste winkels.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-11-2017 om 13:45

Charlie Temple/multifocaal

Vanwege mijn multifocaal en de prijs daarvan neig ik ook naar Charlie Temple. Mijn huidige bril voldoet niet helemaal meer. Waar laat ik een nieuwe oogmeting doen? Ik kan moeilijk een opticien binnen stappen en zeggen "bedankt, laat de bril maar zitten".
Doen ze ook brillen met een cilinder?

Over multifocaal gesproken: het is wennen, zeker als je de goedkoopste versie hebt. Maar toch wil ik niet anders meer. Als ik zit te handwerken en mijn blik gaat van handwerk naar televisie bijvoorbeeld. Of met fotograferen. Pas wel op met traplopen, stoeprandjes en ongelijk wegdek, want je kunt een misselijke misstap maken. Je moet er echt mee leren omgaan!

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2017 om 14:08

Sally

Gek genoeg heb ik helemaal geen last gehad van een enorme gewenning. Ik meen me te herinneren dat ik de eerste dag even wat wiebelig op de benen stond bij het eerste loopje vanuit huis, maar verder niet.

mirreke

mirreke

10-11-2017 om 14:22

Sally en Kaaskopje!

Allebei kan dus wel!
Ik ben bij specsavers binnengestapt en heb uitgelegd dat ik geen bril wilde maar wel een oogmeting. En dat ik daar ook best voor wilde betalen. En dat hoefde dus niet! Ze vonden het fijn dat ik het eerlijk zei en dat ik geen smoesje verzon, maar ik kreeg een uitstekende en grondige oogmeting, oogdruk, cilinder, leeszichtsterkte enz...
Bij Pearl kost het geloof ik 30 euro als je geen bril koopt.

Ook een bril die je niet bij een bepaalde winkel heb gekocht kun je in principe gewoon bij een brillenwinkel laten bijstellen. Echter, via charlietemple kun je een klein filmpje zien met uitleg. Bij mij zitten de brillen prima, terwijl mijn oren bv. niet op gelijke hoogte op mijn hoofd zitten. Je kunt wonderlijk veel zelf aan een bril prutsen...

Ik moest wel heel erg wennen aan de varifocus en had de eerste twee dagen echt het gevoel dat ik zweefde, heel raar. Ik kreeg de eerste dagen ook een beetje last van mijn nek. Dat is allemaal binnen een paar dagen over. Geef het een week.
Bovendien hoor ik veel goede verhalen over de service van CharlieTemple. Als je bv. uitlegt dat je niet aan de varifocus kunt wennen, vervangen ze gratis je glazen. Kijk maar op het gedeelte van de site met de reviews.

Ik zit erover te denken om voor de zomer ook een bril met meekleurende glazen te proberen, of een zonnebril op sterkte. Voor die prijs is het geen ramp als het tegenvalt.

Verder is me opgevallen dat ze heel regelmatig aan uitbreiding of aanpassing van het assortiment hebben, bv. meer kleuren bij een bepaald model oid.
Wat ik zelf heel fijn zou vinden is als het mogelijk zou zijn om zelf de kleur te kiezen bij een bepaald model. Tegen een kleine meerprijs oid. Dat heb ik ook aangegeven als idee.

Voordat ik de eerste keer een bril bij hen kocht (ik had jaaaaren geen nieuwe bril meer gekocht) ben ik trouwens wel veel brillen gaan passen in fysieke winkels. Ik had toen nog niet van CharlieTemple gehoord. Daardoor wist ik al wel wat me zou staan, toen ik daar ging kijken. Maar anders zou ik dat doen: pas eens wat brillen elders... al is het bij de hema-zonnebrillen, gewoon om te zien welk model goed staat...

mirreke

mirreke

10-11-2017 om 14:25

Oh en...

ik heb nu drie brillen bij CharlieTemple gekocht. Ze zitten allemaal uitstekend, scherp, geen hoofdpijn enz. enz. Heel tevreden. Maar: van de drie is er bij twee eerst iets misgegaan. De eerste kwam in de verkeerde kleur, gebeld teruggestuurd en verholpen. De tweede was goed, derde had echter een glas wat los in het montuur zat. Ook teruggestuurd en verholpen.

Wat mij opviel is dat er dan, bij het terugsturen en laten verhelpen van problemen, wel wat misgaat. Bij beide brillen duurde dat vrij lang, zeker twee weken, en heb ik moeten bellen om te vragen hoe het zat. Als ik niet had gebeld hadden ze er nog gelegen vermoed ik. Dus het proces zelf is erg gestroomlijnd, bril is er binnen een paar dagen. Maar heb je problemen en moet er iets veranderd worden (wat overigens wel probleemloos mag en kan) dan moet je zelf wel vinger aan de pols houden!

Triva

Triva

10-11-2017 om 14:31

meten

Om te weten of het nu al nodig is zul je moeten meten.

Ik merkte een jaar of 3-4 geleden dat ik moeite kreeg met lezen, heb het nog een poos gedaan met leesbril maar dat is niet prettig in mijn werk. Ik heb geen bril nodig voor veraf, ik heb nu een hele kleine min geloof ik. Ik heb nu mijn tweede varifocusbril (augustus en augustus 2015) en in die tussentijd was het al weer flink achteruit gegaan. Als het eenmaal begint gaat het snel, dat houd je geen drie jaar uit. Dus eerst eens de meting doen voor lezen en dan kun je altijd nog bepalen.

Mij is verteld dat hoe langer je wacht met varifocus hoe lastiger het is om er aan te wennen (dus als je ogen voor lezen nóg meer achteruit zijn gegaan). Verder is het wennen aan de brandpuntsafstand. Ik heb soms wel even dat ik duizelig werd bij de eerste bril als ik buiten liep en tussendoor wat moest lezen (post bezorgen) en dan hielp het om even heel ver voor mij uit te kijken.

Bij de nieuwe bril had ik ook echt wel hoofdpijn, het aanpassen aan de brandpuntsafstand of iets dergelijks duurde wat langer maar het is goedgekomen en ik ben echt blij dat ik heb doorgezet. Ik denk dat teveel mensen te snel stoppen. Ik mocht ook gewoon terugkomen als het niet over zou gaan en dan zouden ze het aanpassen.

Kaori

Kaori

10-11-2017 om 14:48

veraf is -

Voor veraf (= bijziend) heb je een - bril, voor dicht (verziend) bij een +.

Triva

Triva

10-11-2017 om 14:59

kaori

Waar is dat een reactie op?

Kaori

Kaori

10-11-2017 om 15:05

op jou

op jou tekst: Ik heb geen bril nodig voor veraf, ik heb nu een hele kleine min geloof ik.

bloemetje

bloemetje

10-11-2017 om 15:21

klopt niet kaori

Kaori, ik dacht dat ook altijd. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Ik heb dan ook een plus-bril en die heb ik voor veraf. Met daarin een apart leesgedeelte voor dichtbij.

Een plus-bril voor veraf werkt anders dan de plus die je hebt voor het lezen. Die laatste is feitelijk een vergrootglas.

Hier trouwens ook een zoon met een plus-bril voor veraf.

Teuntje

Teuntje

10-11-2017 om 15:37

Jullie hebben allebei gelijk bloemetje en kaori

Als je bijziend bent heb je een min-bril nodig, om goed in de verte te kunnen zien. Dichtbij zien lukt vaak wel zonder bril (vandaar bijziend). Als je verziend bent heb je vanaf een bepaalde mate daarvan een plus-bril nodig, ook voor veraf. En voor dichtbij dan een sterkere plus, dus varifocus of leesstukje. Ben je nog jong en niet ernstig verziend dan red je het ook met een glas met 1 sterkte, omdat je accomodatievermogen dat nog kan opvangen.
Plus voor lezen is overigens hetzelfde als plus voor verziendheid, maar de indicatie (hypermetropie of presbyopie) is anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2017 om 15:41

Bloemetje

Ik snap om eerlijk te zijn niet hoe het kan dat je een plusbril voor veraf hebt. Plus is voor verziend en min is voor bijziend. Dat betekent niet dat je dus moeite hebt met ver kunnen kijken bij plus, juist niet. Het probleem is dat je dichtbij niet kunt scherpstellen. Bij bijziend kun je in de verte niet scherp zien, maar dichtbij juist wel. Op zekere leeftijd kan het zijn dat je lens niet meer goed kan accommoderen voor wat nodig is (zeg ik dat taalkundig goed?) waardoor dichtbij zien lastig wordt en je voor dichtbij een afzwakking van de - nodig hebt voor het leesgedeelte of een hele leesbril, of zelfs naar de + moet. Ik heb bijvoorbeeld -5 en mijn computerbril zal iets van -2 zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2017 om 15:41

Gelijk getypt met Teuntje

bloemetje

bloemetje

10-11-2017 om 16:46

Teuntje

Ben je zelf opticien? Je lijkt er in ieder geval veel van te weten!

Mij is het een beetje anders uitgelegd, maar misschien heb ik het gewoon niet goed begrepen? Verbeter mij dan maar. Ik heb al jaren een bril. Een verte-bril, noemt de opticien het (staat ook op de factuur). Met dus wel plus-glazen. Het oog is iets te kort (en niet te lang, zoals bij de meeste mensen die een bril nodig). Het probleem is wel hetzelfde: je ziet ver weg niet goed. Een te lang oog corrigeer je met een min-glas, een tekort oog met een plus-glas.
Wanneer je een leesbril nodig hebt (en dat heb ik sinds een paar jaar), betekent dit dat de oogspier niet meer goed werkt. Mijn gewone plus-bril lostte dat probleem niet op, dus vandaar een varifocus.

Triva

Triva

10-11-2017 om 17:29

toch klopt het wel maar kaori leest niet goed

Ik heb eigenlijk geen bril nodig voor veraf, ik heb nu een hele kleine min maar daar heb ik geen bril voor. Ik heb een flinke plus voor het lezen.

Teuntje

Teuntje

10-11-2017 om 17:43

Klopt aardig bloemetje

Bij bijziendheid is het oog te lang en valt het beeld van veraf voor het netvlies in plaats van erop en zie je wazig. Van dichtbij valt het beeld wel op het netvlies en zie je dichtbij dus wel scherp. Met een min-bril zie je veraf weer scherp, en kun je dichtbij ook scherp zien door accomoderen. Bij het ouder worden wordt dat moeilijker en daarom zetten bijzienden dan hun minbril daarvoor af, of gaan aan het leesstukje of varifocus.
Bij verziendheid is het oog te kort en valt het beeld van veraf achter het netvlies. Je kunt dat compenseren door accomoderen, en daar kom je mee weg als je jong bent en de afwijking mild. Maar dat is wel vermoeiend en bij het ouder worden steeds minder mogelijk. Daarom gaan verzienden op een keer ook aan de (plus)bril. Daar kun je dan veraf scherp mee zien met een ontspannen lens, en dichtbij ook omdat je dan nog maar een klein stukje hoeft bij te accomoderen. Tot dat ook niet meer lukt en je net als de bijzienden een leesstukje of varifocus nodig hebt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2017 om 19:58

Leesbrilleeftijd

Mijn oogarts zei toen ik nog onderweg was naar mijn 40ste verjaardag, dat mijn oogafwijking een 'ziekte' was en dat die ziekte zou stoppen als de leesbril normaal gesproken in beeld komt en hij noemde de leeftijd 40 jaar. En dat had inderdaad te maken met wat Teuntje uitlegt.Het toeval wilde dat ik tegen die tijd twee ogen met staar had en als je kunstlenzen in je oog hebt kan je oog ook minder goed accommoderen. Tot die tijd kon ik met een leesbril over mijn lenzen heen lezen en zonder leesbril met mijn lenzen de prijsjes zien in de winkel, erna (toen met bril) kon ik niet meer met de volledige glassterkte prijsjes in de winkel lezen, daar had ik echt een bril met lees-sterkte bij nodig. Of mijn blote oog, maar dat ziet er echt een beetje gek uit in een winkel ). Voor dat soort gebruik vind ik varifocusglazen echt prettig.

Ik hoop dat er een touw aan vast te knopen is .

Herfstblad

Herfstblad

10-11-2017 om 23:48

Net een varifocus (als eerste 'echte' bril)

Ik heb een kleine afwijking bij veraf zien, al vele jaren. Goed mee te leven. Geen zin in een bril en daarom contactlenzen gehad, maar dat beviel uiteindelijk niet zo. Daarom jarenlang alleen een bril gedragen met autorijden en verder niet.

Maar ik word ouder (net 50) en ik merk dat mijn kleine afwijking toch irritant begint te worden. Ik kan weliswaar zien, maar ik mis nuances. En met mijn auto-rij bril, voor veraf, kan ik niet meer lezen. Terwijl ik zonder bril prima lees! Dus heb ik uiteindelijk schoorvoetend toegegeven dat ik toch maar aan een bril 'voor de hele dag' moet. En dat dat een varifocus moet worden, om het 'bril op bril af' effect te voorkomen.

De mijne komt nu van Specsavers. Het was erg wennen, alleen al de hele dag met zo'n ding op! Maar ik ben er nu aardig door heen. Ik draag de bril de hele dag, ook achter de computer (werk). Alleen (krant) lezen vind ik nog steeds fijner zonder bril.

Teuntje

Teuntje

11-11-2017 om 08:29

Herfstblad

Je kunt het bril op-bril af effect ook voorkomen door een bril met een leesstukje. Dat heet dan niet varifocaal maar bifocaal. Ze waren voor de varifocale techniek bestond vrij gewoon. Daarna zijn ze een tijd uit de gratie geweest omdat men vond dat ze je een oud uiterlijk gaven, een oma-bril. Net zo goed als niemand mocht zien dat je grijs werd (haren verven) mocht niemand zien dat je aan de leesbril toe was en bij varifocaal zie je dat niet. Tegenwoordig met allerlei hippe monturen speelt dat weer minder.
Voor sommigen is varifocaal een fijne oplossing. Voor anderen is dat niks, ze houden last van duizeligheid en vertekening en die gedijen beter met bicocaal.

Silone

Silone

11-11-2017 om 11:26 Topicstarter

hmmm

Daar wordt het nog niet duidelijker van. Een goede oogmeting ga ik natuurlijk doen. Charley Temple ken ik, zoon heeft daar voor nog geen 25 euro een reservebril gekocht naar alle tevredenheid. Maar een bril die ik dagelijks op heb en nodig heb koop ik liever bij een goede brillenzaak. Ik hoop toch werkelijk niet dat, als ik een varifocus nodig heb, ik bij die mensen hoor die er duizelig van worden. Ik word al duizelig als ik naar een schommel KIJK.

Triva

Triva

11-11-2017 om 12:07

duizelig

Ze hebben mij uitgelegd dat je dus wel een poosje duizelig kunt zijn maar houd de bril toch op. Als het echt lang duurt moeten ze het aanpassen, dan zitten de verschillende sterktes niet op de goede plaats op je bril. Als ze gaan meten moet je er ook goed voor zorgen dat het gekozen montuur goed zit. Dus niet te ver naar voren op je neus of te strak naar achteren geduwd.

specht

specht

11-11-2017 om 12:13

misselijkheid

Na een paar weken misselijk te zijn geweest heb ik besloten geen variafocus meer te willen. Ik kon er niet aan wennen, andere glazen hielpen niet. Dit schijnt vaker voor te komen volgens de opticien.
Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik ben ook snel wagenziek zeeziek enz.

Teuntje

Teuntje

11-11-2017 om 12:19

Maar Silone

Je hebt nooit perse een varifocus (multifocaal) nodig. Het is een keus, je kunt ook voor bifocaal (leesstukje) gaan als je je bril op wilt kunnen houden en toch goed lezen en breien. Ook daar moet je dan wel even aan wennen vanwege de overgang in het glas, opletten met traplopen enzo. Maar de vertekening aan de zijkant is minder. Het is maar net wat je wilt en hoeveel je er aan wilt uitgeven, en waar je denkt het beste mee uit te komen.
Loop idd eens binnen bij een goede opticien en laat je voorlichten. Een goede opticien vind ik dan iemand die niet automatisch alleen over varifocus praat maar alle mogelijkheden (dus ook bifocaal en ook voorlopig niets doen en je bril op je hoofd schuiven bij lezen) met je doorneemt.

Herfstblad

Herfstblad

11-11-2017 om 14:02

Eye opener

Ik ben niet zozeer misselijk geweest met wennen, gelukkig, maar makkelijk was het niet. Ik moest echt leren, mijn hersens dan, om door het goede stukje glas te kijken. Je hersens schijnen dat vanzelf op te pikken. Dat heeft wel een paar weken doorzetten (met de hele dag dragen) en een paar keer terug naar de opticien (voor afstellen) gekost!

Wat mij erg heeft geholpen, is de realisatie dat ik die bril niet de hele dag op hoef te hebben. Ik kan m gewoon ff af zetten als ik dat wil.. Klinkt misschien gek, maar daar had ik nooit zo bij stil gestaan.. bij contactlenzen doe je dat nl niet zo gemakkelijk. Ik zet m nu gewoon even af als ie niet uit komt. Bij krant lezen of in de tuin werken (= zweterig).

mirreke

mirreke

11-11-2017 om 15:17

Silone

Als je een bril gekocht hebt bij een goede brillenzaak, zou je dan ook even de prijsklasse willen aangeven.
Ik heb ooit ergens een prijsopvraag gedaan met eerst een meting, lang gezocht tot leuk montuur gevonden, toen het glas uitgekozen wat ik wilde/cq nodig had ivm hogere sterkte, en daarna ben ik snel die winkel uitgelopen. Ik zat met mijn wensen tegen de 1000 euro.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.