Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nieuwe bergschoenen doen zeer bovenop de voet - tips?

Ik heb nu eindelijk mijn oude Hanwag bergschoenen afgedankt. Er stond al een stel opvolgers klaar. Vóor de Hanwags had ik schoenen van dat type gehad en die zaten fantastisch, maar toen ze vervangen moesten worden waren ze in mijn halve maat niet te krijgen. Vandaar die Hanwags. Toen ik mijn eerste liefde jaren later ergens in de uitverkoop in de juiste maat tegenkwam sloeg ik natuurlijk direct toe. Maar goed, nu moeten die nieuwe schoenen (althans, nieuw zijn ze niet, maar wel ongebruikt) worden ingelopen. En dat valt tegen. Bij het passen leken ze goed te zitten, maar bij gewoon lopen doen ze zeer bovenop de voet: waar de schoen buigt duwt het leer in mijn tenen. Is het leer gewoon nog te stug en moet ik maar doorzetten, is er een manier om het inlopen te versnellen, of heb ik toch een kat in de zak gekocht? Iemand ervaring met dit probleem?
Overigens: de veters losser strikken helpt wel iets, maar niet genoeg, want dan zit de veter weer te los en slippen mijn hielen in mijn schoenen.

Groeten,

Temet

V@@s

V@@s

10-04-2016 om 21:55

tja

Je voeten veranderen als je ouder wordt. Dus als je nu schoenen hebt die jaren geleden goed zaten, dan is het goed mogelijk dat ze dat nu niet meer zijn.

(heb vorig jaar noodgedwongen ook nieuwe bergschoenen gekocht, de oude waren niet versleten, maar niet meer passend).

Tijgeroog

Tijgeroog

10-04-2016 om 21:57

Veter strikken

Het kan wel eens helpen om de veters op een andere manier te strikken. Door bijvoorbeeld eerst de bovenste haakjes vast te maken, en dan pas die daaronder. Ik vermoed dat je daar op internet wel wat voorbeelden van kunt vinden.

En ik heb afgelopen jaar ook m'n hanwags af moeten danken. Niet fijn...

Beertje37

Beertje37

10-04-2016 om 22:18

Spray

Er schijnt wen spray te zijn die je in je schoenen spuit die het inlopen versneld. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de schoenwinkel verkoopt dit. Mijn ervaring is helaas dat als schoenen pijn doen het nooit goed uitloopt. Maar als je de schoenen niet kan ruilen is een spray misschien het proberen waard.

Moni

Moni

10-04-2016 om 22:22

Oplossing voor de stugheid

Je kunt vette handcrème smeren op het leer dat tegen je voet aan zit.
Daarmee wordt het leer soepeler en versnel je het inlopen.
Ik zou de schoenen telkens kort aandoen (na insmeren). Zodra je last krijgt, doe je ze uit. Op die manier zou je redelijk efficiënt de schoenen comfortabel moeten kunnen krijgen, tenzij ze echt niet passen.
Ga vooral niet forceren. Zodra je een gevoelige plek krijgt op je voet, ben je extra lang bezig om te wennen.

Hmmm

Natte kranten schijnt ook te helpen om het leer soepel te maken. Mijn ervaring is helaas ook: pijn gaat niet over....

Op de leest.

Door een goede schoenmaker iets op laten rekken?

Berga

Berga

10-04-2016 om 23:57

dikkere sokken

Ik heb juist bij te wijde/hoge schoenen dat er een vouw in het leer ontstaat die vervelend is.
Misschien dikkere sokken proberen, zodat het leer niet meer zo gaat vouwen?

Vogel

Vogel

11-04-2016 om 13:09

Knobbeltang

Bij de schoenmaker of de buitensportzaak kunnen ze met eenknobbeltang het leer op die plek wat uitrekken/soepeler maken.

Temet

Temet

11-04-2016 om 13:59 Topicstarter

bedankt weer allemaal

Bedankt voor de tips allemaal. De schoenen passen op zich prima. Juist op de plekken waar je blaren of dergelijk ongerief verwacht is er niks aan de hand, alleen aan de bovenkant. Ik zal zelf nog eens kijken of ik de boel wat kan versoepelen, en anders inderdaad maar eens kijken of de schoenmaker er wat mee kan.

Groeten,

Temet

mirreke

mirreke

13-04-2016 om 22:14

fön!

Het leer op de plek die niet lekker zit verwarmen met de fön en dan je tenen omhoogdrukken, zodat de pasvorm iets verandert... Dat zou moeten helpen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.