Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nieuwe bakpan, maar welke?

Ik zoek goede bakpannen. Klein, groter en groot.
Ik heb alles al versleten. Van de Hema tot Bk. Die van de Hema en ook die van Tefal met anti aanbaklaag gooi ik dan na 1½ jaar weg ofzo. De laag laat dan los of bakt in het midden aan. Bk met grijze binnenkant (ik dacht Eco serie) bakt ontzettend aan, ben ik niet tevreden over.
Het mag me best wel wat kosten, maar dan heb ik ook graag goede bakpannen.
Nu zat ik op zo'n home shopping site te kijken, en zag daar een (heel overdreven) kok met zijn bakpannen in de weer. En, ik dacht, zulke pannen zoek ik. Krasvast, bakken niet aan, makkelijk schoon te maken enz. Maar dat home shopping gedoe dat is meestal te mooi om waar te wezen, vandaar dat ik jullie mening vraag.
Wat voor pan gebruik jij voor je spiegelei, je biefstukje of je wokgerecht?

Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vaatwasser

Koekenpannen met anti- aanbaklaag mogen geloof ik niet in de vaatwasser en niet met scherpe dingen over de bodem.duur of goedkoop, het zegt me niet meer zoveel. De dure pannen die ik gehad heb waren zeker niet altijd de fijnste. Ik heb nu sinds een jaar koekenpannen van Ikea en de bodem is nog prima.Ook deze gaan regelmatig in de vaatwasser omdat ik te lui ben om af te wassen op de hand.
Mijn braadpan is van BK en zolang ik netjes houten spatels gebruik blijft de bodem prima.Aanbakken heb ik nog nooit last van gehad. Pan heet, boter heet en vlees niet eerder draaien totdat het vanzelf loslaat.Dat telt helemaal voor een grillpan, niet te snel draaien, vlees laat vanzelf los.

Vic

Vic

30-08-2012 om 15:33

Geen anti-aanbak

Ik ben nog nooit een fijne anti-aanbakpan tegen gekomen dus ik heb alleen maar pannen zonder anti-aanbaklaag. Een grote hapjespan van BK. Doet het prima en bakt niet aan, maar ik vind hem eigenlijk iets te zwaar om makkelijk te kunnen hanteren. Verder heb ik nog een lage koekenpan, volgens mij van aluminium ofzo (hij is niet magnetisch). Ook een perfect ding, zelfs de eerste pannenkoek lukt erin Voordeel is dat ik geen houten spatels hoef te gebruiken maar gewoon normaal bakbestek.

Vaatwasser 2

Imho moet een koekenpan nooit in de vaatwasser, onafhankelijk van wat voor bodem die heeft. Vaatwassers ontvetten zo sterk dat de pan daarna gegarandeerd weer aanbakt. Als je een koekenpan niet te sterk ontvet, alleen voorzichtig met een klein beetje sop en een afwasborstel schoonmaakt (de echte diehards gebruiken geloof ik zelfs geen afwasmiddel) en geen schuursponjes etc gebruikt dan blijft die pan uit zichzelf wat vettig en dat voorkomt aanbakken.

Mijn BK gaat al meer dan 10 jaar mee, hij was ooit anti-aanbak maar ik denk dat die laag nu wel weg zal zijn. Maar hij bakt feitelijk niet echt aan. Ik zet m alleen nooit in de vaatwasser.

Groeten

Temet

Vic

Vic

30-08-2012 om 15:57

Vaatwasser 3

Die van mij gaan gewoon in de vaatwasser en bakken niet aan.

Snuggle's

Snuggle's

30-08-2012 om 21:29

Tefal

Ik heb tefal pannen, en een giet ijzeren wok. De tefal pannen zijn inderdaad na zo'n 1,5 tot 2 jaar 'op' en dan koop ik weer een nieuwe.
Ik doe wel alles in de vaatwasser, behalve de wok.

Femke_

Femke_

30-08-2012 om 22:17

Als de prijs niet uitmaakt...

Calphalon!
Dat zijn pannen van geanodiseerd aluminium, bakken niet aan en je kunt er gewoon met een mes of ander bakgerei in snijden, hakken en prikken
Mag inderdaad niet in de vaatwasser, liefst alleen onder de kraan schoonspoelen met heet water. Heel af en toe met een groen sponsje met een beetje VIM schoonschuren en hij kan er weer weken tegen.
Maar zoals gezegd, ze zijn wel duur...
Dat de pan niet in de vaatwasser mag vind ik geen probleem. Vette pannen spoel ik toch even af voor ze de vaatwasser in gaan, deze kan na afdrogen meteen de kast weer in
Femke
(nee, geen aandelen had ik wel moeten doen met 4 stuks in huis!)

Femke_

Femke_

30-08-2012 om 22:18

Oh ja, levensduur

Die is dus heel goed, de oudste Calphalon gaat al 12 jaar mee en ziet er nog uit als nieuw!
Femke

Hier 2 hondsdure pannen

Eentje van silit en eentje van Fissler. Die van silit is een zgn serveerpan. Die van Fissler een koekenpan. Beiden met antiaanbaklaag. Gekocht na onze verhuizing toen we op inductie gingen koken.

De Silitpan kostte bijna 100 euro. Dat was enorm slikken. Maar met een kortingbonnetje van de kookwinkel en twee kadobonnen van mijn werk heb ik het toch gedaan. De mevrouw van de kookwinkel bezwoer mij dat ze echt niet in de vaatwasser mogen. Ik heb toen bij de V&D een heel vrolijk afwasborsteltje met bijbehorend schoteltje gekocht speciaal voor de pan.

Een serveerpan lijkt een beetje op een wok, hij heeft geen steel en is mooi genoeg om direct op tafel te mogen bij ons. Omdat 1 pan een beetje weinig is heb ik de Fissler koekenpan erbij gekocht. In de uitverkoop met 50 % korting dus dat deed een stuk minder pijn.
Maar dan nu, bevallen deze pannen? Jahaaa, ze zijn geweldig! Ook manlief is er zeer over te spreken. Met pannenkoeken bakken staan beide pannen 'op het vuur' en de eerste pannenkoek mislukt niet.

Corien :-)

Corien :-)

03-09-2012 om 13:33 Topicstarter

Bedankt voor de reacties!

Nog geen idee wat het wordt, maar zover bedankt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.