Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mijk

mijk

17-05-2011 om 09:46

Nieuw moestuindraadje

Ons draadje is gearchiveerd.. Een beetje moestuinier had natuurlijk ook helemaal geen tijd voor de computer. Maar heir even een update. mensen wat ben ik blij dat ik dit jaar weer met frisse moed begonnen ben. Mijn moestuin ligt er zo ontzettend mooi bij. Het beplantingsplan is wat gewijzigd, maar het is vooral zo mooi en netjes. Ik word er heel blij van. De pompoenen moeten nog de volle grond in en de sperciebonen wil ik van het weekend leggen en dan heb ik alles vol. Ik heb het wieden netjes bijgehouden en ik bebn zo gelukkig met de tuin. Een van de katachtigen die de tuin bemestte heeft het loodje gelegd (vind het echt zielig hoor, maar de tuin is een heel stuk frisser) de slakken eten om de een of andere reden alleen de paksoi op en laten de rest met rust.

Ik heb dit jaar zilveruitjes gezaaid en die doen het geweldig. Die komen trouwens heel grappig op. Als een boogje het middengedeelte van het sprietje komt eerst. Voor het eerst sinds we het aardbeienbed verplaatst hebben hangen er weer echt veel vruchten aan..

Kortom ik ben een blij mens!

En heel nieuwsgierig hoe het bij jullie gaat!

Mijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wisselend succes

De aardbeien heb ik weinig vertrouwen in. De bloemen waren klein en de vruchten groeien ook al niet hard. Ik heb ze wel liefdevol verzorgd. Misschien ligt het eraan dat ik stekken van vorig jaar heb gebruikt?

De raketsla (kan er ook niets aan doen, stond op het pakje zaad) heb ik ook al weinig aan gehad. Het blad bleef sprieterig en het schoot veel te snel uit. Ik graaf het nu maar uit en ga proberen of ik nog niet te laat ben voor tomatenplantjes.
De courgette gaat als een trein evenals de rabarber. De blauwe druif zit stikvol bloemtrossen, de witten blijft hopeloos achter. De braamstruik is uiteindelijk wel aangeslagen, maar ik verwacht dit jaar nog geen vruchten. Worteltjes, veldsla en allerhande kruiden doen het prima. Culinair genieten hoor, met al die verse kruiden.
Laatst eigen initiatief gebruikt bij een bestaand gerecht en lavendelpannacotta gemaakt, zááálig!

ishtar

ishtar

17-05-2011 om 12:21

Silone

recept??
Frambozenpannacotta vind ik ook lekker, maar da's uit de winkel. Hoe het echt zelfgemaakt smaakt weet ik niet.
Hier komen de spruitjes de mais, en de peultjes al op, de sperziebonen en tuinbonen (oei, laat!) staan er ook in. Asperges ben ik nog niet boven de grond tegen gekomen, maar pluksla en spinazie gaan hard. De aardbeien doen het ook goed.
Het onkruid in mijn kas-bakken doet het ook goed Maar gelukkig komen de komkommers en watermeloenen ook op. Het verschil tussen de 'kas'tomaten en 'buiten'tomaten is goed te zien.
Morgen weer wieden....

Radijsjes!

vorige week nam mijn oudste zoon de eerste echte oogst mee uit zijn jeugdtuin. Bossen radijsjes! Normaliter houd ik er niet van, maar deze heb ik met smaak gegeten. Hij is zo trots op zijn tuin en gaat er elke week twee keer met zo veel plezier heen. Echt heel leuk om te zien.
Deze week komt er wellicht sla mee en hij heeft aangekondigd, nog meer radijsjes.
Vorige week heeft hij ook bloemen gezaaid. Hij heeft me al een mooi boeket toegezegd.

http://jeugdtuinen-zwolle.blogspot.com/

Neem maar eens een kijkje, wie weet doen jullie nog moestuin-ideetjes op.

groetjes van Purk

ishtar

ishtar

17-05-2011 om 13:58

Purk

wat leuk!!
Heerlijk, zo'n jonge enthousiaste moestuinier! Ziet ook leuk uit, die site.

Mijk en purk

Mij, ik ben blij dat je moestuintje zo goed gaat! Heb je er al wat uit gegeten? Hier alleen nog maar bossen munt geplukt (voor in de couscoussalade, citroen met munt water en in de Pims no. 1) en rucola van vorig jaar gaat ook heel goed. En heeel veeel veldsla, maar dat seizoen viel samen met het vallen van de bloesem van de japanse kers, dus was het veel viswerk omdat er weer uit te krijgen. Ik heb snijbiet gezaaid en die komt goed op. Verder smokkel ik altijd wat door wat stekjes te kopen en ernaast te zaaien. De sla begint nu pas op te komen. De aardappel staat al kniehoog en de tomaat is nog hoger! Moet ik die nu beschutting gaan geven als ie vruchten heeft? Hij houdt toch niet van water op z'n hoofd? De kruiden heb ik bijna de hele winter kunnen gebruiken, maar de bieslook ben ik volledig kwijt. Gek he? Ik heb ook doperwten, peulen sugarsnaps gezaaid en die komen al goed op. Verder nog augurken en aubergine's geplant (waren stekjes). Nu de asperges nog zaaien, of ben ik te laat?
Purk, wat een leuk moestuin-blog laat je zien. Wat heerlijk om die kinderen zo bezig te zien....

Dorry

Ineke P.

Ineke P.

17-05-2011 om 20:14

Hier

eten we met regelmaat uit de tuin. Sla, asperges, spinazie en raapstelen en sinds deze week ook aardbeien. Bij de doperwten zag ik al peulen hangen, de capucijners bloeien en de basilicum komt ook al goed op, ik heb straks 2 geurend haagjes.De aardappelen hebben wat vorstschade opgelopen maar trekken alweer goed bij.Kortom, het is een goed voorjaar.

Valkyre

Valkyre

17-05-2011 om 21:32

Poeh

Ik loop weer erg achter, en kom met mijn ca. 7 m2 straks ruimte tekort. Tot nu toe in de moestuin: courgette (maar 2 plantjes dit jaar), romaine (of heet dat Romeinse sla in het Nederlands?), veldsla en rucola, snijbiet gezaaid (maar nog niks gezien), twee tomatenplantjes plus basilicum, knoflook, tuinkers, sugarsnaps (al twee peultjes plus bloemen!), worteltjes en lente-ui die deels toch nog zijn opgekomen (moet ik nog bijzaaien...), en koolrabi. Oh, en kruiden en botersla in potten op het terras, en pompoen in potten (moet de composthoop nog omzetten voor ik ze erop zet). Toch wel trots, ook omdat ik alles uit zaad heb opgekweekt.

In de kas staan allemaal zielige plantjes - geen tijd gehad om ze te verspenen/in grotere potten te zetten. Er staan nog tomaten, paprika, aubergine, allerlei kruiden, een grote komkommerplant, en nog wat verdwaalde afrikaantjes (wilde, die vind ik zo mooi) en goudsbloemen. Ik baal dat onze "kas" een betonnen vloer heeft, want alles moet in (grote) potten.

Ik heb nog grootse plannen voor de tuin, maar geen tijd... Ik wil een stuk gras afsteken en een kruidentuin maken, en er moet een boom uit (er staat een plataanzaailing van ern paar meter direct tegen de kas aan, "lekker koel" zeiden de vorige bewoners...). Hadden ze niet door dat die dingen dertig meter hoog worden?

Morgen maar 'ns kijken wat ik nog kwijt kan in enige m2 die nog over is

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

17-05-2011 om 21:38

Oeps

Ik bedoelde DE enige m2 die nog over is....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Grappig purk

Daar was mijn man ruim 40 jaar geleden te vinden, hij had ook een tuintje en zijn moeder was er tuin-juf! Hij kwam gelijk met verhalen over tuinkers zaaien in de vorm van de 1e letter van je naam!

groetjes, lionne

Na veertig jaar niets veranderd, lionne

wat grappig, de allereerste oogst was namelijk inderdaad zanderige tuinkers en die had hij gezaaid in de vorm van de eerste letter van zijn naam!
Heeft jouw man goede herinneringen aan de tuin. Ze doen het echt erg leuk.
Deze tuin is trouwens in Zuid...dan weet je man wellicht wel waar het is.

groetjes van Purk

Boodschappentas vol verse spinazie

gisteren kwam zoonlief thuis met een boodschappentas vol verse spinazie. Prachtig groen blaadjes. Laten we nou net deze week de vloer schuren en weer in de olie zetten....we kunnen niet bij de keuken!!
Zometeen ga ik even neuzen voor recepten wat je met verse spinazie kunt doen en dan maar vragen of ik even bij de buren mag koken ofzo.

groetjes van Purk

ishtar

ishtar

20-05-2011 om 09:12

Mjammie

net de eerste (en tot nog toe enige ) framboos geoogst. Heerlijk! Een hapje zomer.

Valkyre

Valkyre

21-05-2011 om 02:15

Purk

Je kunt spinazie ook al salade eten. Lekker met feta en walnoot (ofzo).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

22-05-2011 om 09:11

Plagen - help!

Nou, het tuinseizoen is weer helemaal begonnen - inclusief slakken, rupsen en bladluis. En de ergste plaag: katten die in m'n mini-moestuintje poepen, gatverdegatver!

Wat doen jullie tegen deze plagen? En kan ik de groente gewoon eten (met het oog op een eventuele zwangerschap vind ik kattenpoep nogal eng...)?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

22-05-2011 om 09:24

Valkyre

Rupsen, tja, ik laat ze maar, ben zo dol op vlinders..)
Slakken: escargo korrels.
Katten: katteschrik, ook korrels. Die vinden ze nogal stinken.
Ik heb zelf ivm mijn eigen katten verhoogde moestuinbakken, afgeschermd met een deksel van hout en kippegaas.

Monet

Monet

22-05-2011 om 11:11

Purk ot

De spinazie was heerlijk! we hebben hem in de pasta gebruikt met zalm en boursin, mjammie!!!

Moet je bindsla ook binden?

Ik heb vandaag eindelijk mijn kruidentuin ververst en aangevuld & mijn minimoestuin volgezet met met een assortiment slasoorten, maar ben vergeten iets aan de tuinboer te vragen. Ik heb ook een rij minikropjes bindsla staan. Verheug me al op heerlijke ceasar salades...

Maarre...er staan nu per plantje 4 of 5 best stevige maar toch al behoorlijk lange blaadjes te wiebelen in de wind (cm of 15 hoog al wel...) en opeens vraag ik me af waarom bindsla eigenlijk bindsla heet...moet ik iets doen met een touwtje? en misschien zelfs een stokje? En zo ja...wanneer???

Ingrid

Ineke P.

Ineke P.

22-05-2011 om 22:20

Nee hoor

n tegenstelling tot wat de naam suggereert hoeft bindsla niet opgebonden te worden. De naam bindsla refereert aan oude kropsla gewassen die opgebonden werden om een mals, geel hart te krijgen. Wat tegenwoordig als bindsla wordt aangeboden, is in feite romeinse sla, een mediterrane soort die familie is van onze bekende kropsla. De latijnse naam van deze sla is Lactuca sativa var romana (ookwel longifolia).

Fiorucci

Fiorucci

23-05-2011 om 07:05

Niks!

Hier is het een slecht moestuinjaar, ondanks alle zon en veel water komt er nauwelijks iets op. Bah!

Monet

fijn dat jullie genoten hebben van de spinazie. Zoon was verguld met het feit dat hij betaald werd voor de spinazie. Hij heeft zich al voorgenomen om bij nieuwe oogsten het even aan je te melden. Houd je ook van radijsjes?

Gisteren heb ik de laatste spinazie in een quiche verwerkt. Die gaan we vanavond eten. Op tijd, want de Avond4daagse begint!

groetjes van Purk

margje van dijk

margje van dijk

23-05-2011 om 14:56

Het begint te komen

Nadat mijn gezaaide sla maar niet opkwam (ik gaf de mieren de schuld) heb ik uit frustratie halve zakjes leeggestrooid boven mijn bakken. Dus nou zit ik met bákken opkomende slaplantjes. Maar ach, ook wel grappig eigenlijk. Dan trek ik voorlopig gewoon hele plantjes eruit voor de sla, ipv alleen blaadjes, à la veldsla.

Ook begint mijn courgette welig te groeien, net als mijn pompoenplantje. Helaas zag ik vanochtend dat er van de pompoen twee bladeren vrijwel zijn weggevreten, en veel meer had-ie er nog niet. Is dat nou erg? Of groeit-ie nog wel gewoon verder? Ik heb heel erg gespeurd of ik geen rupsen of slakken zag, maar ik zag niks.

Ook ik heb last van buurkatten die mijn bakken heel erg comfortabel vinden. Maar sinds ik dat 'kattenschrik' erop gestrood heb, heb ik geen kat meer gezien. Dat meurt dan ook wel verschrikkelijk (een zeer sterke ui/knoflookgeur). (Zo erg dat zelfs mijn man op een gegeven moment half dizzy zijn studeerkamer uitkwam, waarvan het open raam boven de bakken uitkijkt.)

Ook heb ik ontdekt dat bepaalde vogels graag een modderbadje in mijn bakken nemen en zich daarbij niet generen mijn prille korianderplantjes te vermorzelen, de schoften. En dan schijten ze er ook nog in!

Met de bloemen gaat het ook goed. Van mijn drie dahlia-knollen, die ik pas ná de winter gerooid had, en waarvan ik dus bang was dat ze doodgevroren waren, zijn er twee weer opgekomen. De derde niet, heel gek, terwijl dat toch de grootste was. (Ook wel erg jammer want dat was nou net de oranje). (Hoewel wit en rood ook best leuk staat samen).

En o ja, ik had 4 tomatenplantjes, maar 1 trof ik op een ochtend dood aan in zijn bak. Helaas. Net die week mailde iemand dat-ie zich enigszins verrekend/verkeken had, en 20 tomatenplanten 'over' had. Prompt kreeg ik er 6, dus nu heb ik er weer te veel. Misschien dat ik die toch nog her end er ergens in de grond prop, wie weet wordt het nog wel wat.

Margje

Dank je wel ineke....

dan laat ik ze fijn zo staan. Komt vast goed...

Ingrid

Niny

Niny

23-05-2011 om 19:51

Plagen en zo

Net liepen mijn man en ik even de tuin in (gebruikelijke rondje tuin na het eten) en ontdekten we dat al onze spruitenplantjes zijn kaalgevreten! Ik verdenk de duiven ervan (als ze niet in de konijnenren zitten verblijven ze in de moestuin, de galbakken). We hebben met een regenjas en een frisbee een geweldige vogelverschrikker gemaakt en hopelijk blijven ze nu weg: maar zijn onze spruiten nog te redden?
Verder komt alles netjes op, sla, wortels, aardappels, uien, tomaten, we hebben al heel veel radijsjes gegeten, lekker!
Dan hebben we nog drie bessenstruiken (veenbes, aalbes en een soort 4-traps-framboos), daar hebben we dit weekend een contraptie met gaas voor gemaakt want daar keken de vogels ook wel erg hebberig naar.
Ik ga maar eens even wieden...
Niny

Valkyre

Valkyre

24-05-2011 om 00:03

Kattenschrik

Lijkt hier niet veel te helpen. Hoe vaak moet je dat dan strooien?

Onze Romaine (gesmokkeld, want gekregen en niet gezaaid) staat fier rechtop; het worden al mooie kropjes. Vandaag hebben we veldsla en rucola (3x gewassen) gegeten, lekkerrrr! Ik heb een rucolaplant gekregen (vaste rucola), en die schiet tot nu toe nog niet door, in tegenstelling tot de gezaaide rucola - een en al bloemstengels, maar blaadjes maken, ho maar. Ik denk dat ik die er maar uittrek en er wat anders neerzet - het staat ook illegaal in mijn brassicavak Hoe streng zijn jullie eigenlijk in de leer met de wisselteelt?

Heb vorige week snijbiet gezaaid, en dat komt al mooi op! Oh, en is het al te laat om bietjes te zaaien? Ik had vorig jaar miniatuurbietjes toen de vorst inviel...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ishtar

ishtar

24-05-2011 om 09:22

Of het te laat is weet ik niet

maar ik heb zaterdag ook nog bietjes gezaaid (kon volgens het zakje ook nog)
En ook nog uien (dat worden vast de plantuitjes voor volgend jaar )en worteltjes.
Tip uit een tuinboek: zaai dille bij bietjes, schijnt de groei te bevorderen. Ui bij biet schijnt ook goed te zijn. (en ui en wortel ook, dus staat het gezellig rij om rij met zn 3en (of 4en als je de dille meerekent) in 1 bed)

Ineke P.

Ineke P.

24-05-2011 om 12:57

Bietjes

Bietjes kunnen nog best.
Bij bietjes is het ook heel goed om goudsbloemen te zetten. Daar houden mieren niet van. En mieren houden wel erg van bietjes.
Nadeel van dille is dat het heel langzaam kiemt en groeit, dus als afweermiddel voor plagen (het schijnt te helpen tegen luis) is het te laat groot. Dan moet je eerst dille zaaien en dan je groente pas als de dille mooie plantjes zijn.

mijk

mijk

24-05-2011 om 13:50

Oh ineke

wat een sufferd ben ik.. Dat wist ik maar was ik vergeten. Ik heb enorm veel mieren in het bed met de bietjes en het gaat voor geen meter...Ga het nog even op een ander plekje bekijken en dan lekker de goudsbloemen erbij...

Mijk

Afrikaantje tegen mieren en een tuinbonenvraag

Van zoonlief heb ik begrepen dat zij in hun tuintje een Afrikaantje hebben geplant tegen de mieren. Kan ook tegen ander beestenspul zijn dat je niet in je tuin wilt hebben, maar zo heb ik het begrepen.

Verder heb ik nog een vraagje. Een paar weken geleden heeft zoon thuis drie tuinbonen in een glazen pot met aarde gestopt. De drie stengels met bladeren die uit de pot komen, beginnen nu wel erg groot te worden.
Wat moeten we nu hiermee doen?

Oogst vandaag was trouwens: vele radijzen, een krop sla en een tas vol spinazie.

groetjes van Purk

ishtar

ishtar

25-05-2011 om 10:41

Purk

afrikaantjes helpen ook tegen mieren.
En die tuinbonen: lekker in de tuin zetten, langs een stokje, beetje 'in de wind' (want tuinbonen houden van wind en bonenluizen niet )Ook waterkers erbij zaaien zou tegen luis op je tuinbonen moeten helpen, want luizen zijn nog gekker op waterkers dan op tuinbonen, en laten dan je tuinbonen met rust.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.