Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

18-08-2011 om 11:03

Niet meer schoon te krijgen broek

Mijn jongste heeft een dag bij haar nichtje gespeeld en gelogeerd. Ze zijn ook naar een speeltuintje geweest waar het schijnbaar nogal een modderpoel was, want haar (best prijzige, lichtblauwe) korte broek was compleet zwart geworden door de modder. Ik heb hem een paar uur laten weken in een sopje en daarna op 60 graden gewassen, maar de achterkant is nog steeds zwart ;-( Kan ik hier nog iets aan redden?
Het heeft denk ik geen zin om te mopperen op mijn zus, want de etiquette schrijft volgens mij voor dat je minzaam glimlacht en iets zegt over dat ze lekker gespeeld hebben (wat ik dus heb gedaan).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dasty?

zie titel, nog geen ervaring, maar het staat bovenaan mijn boodschapenlijstje voor mijn september trip naar Nederland.

Ossegalzeep?

Broek natmaken en vlekken insmeren met ossegalzeep. Met nagelborsteltje oid boenen en daarna in de wasmachine. Ossegalzeep kan wel verkleuring geven op niet kleurechte stof!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 11:39

Ariel

Ik gebruik sinds een tijdje Ariel Vlekkenverwijderaar en vind het heel goed werken. Ik las ergens ook de tip dat Kruidvat 'Treffer' verkoopt wat volgens die schrijfster goed werkt en ook Dasty werd aanbevolen door een aantal mensen. Ik ga ook maar eens zo'n bus Dasty halen geloof ik

Rosase

Rosase

18-08-2011 om 11:42

Vanish

Maar let op niet laten weken in de zon, want dan krijg je gele kringen in je stof. Maar bij mij werkt vanish altijd.

In dit geval kan ik me overigens wel vinden in de etiquette

Vic

Vic

18-08-2011 om 12:03

Moet ik hem dan nat houden?

Ik ga vanmiddag wel even kijken of ik ergens Vanish of Dasty kan vinden, maar de broek hangt nu aan de waslijn. Kan het kwaad als hij droogt, of kan ik hem beter nu even in een sopje leggen?

Vera*

Vera*

18-08-2011 om 12:15

Nat

ik zou hem nat houden. Heb je nog een pak groene biotex staan?

Vera

Vic

Vic

18-08-2011 om 12:21

Soda?

Ik heb geen groene biotex, wel soda. Kan dat ook?

amk

amk

18-08-2011 om 12:22

Wat ook nog kan zijn

is dat het niet echt een vlek is maar dat het zand tussen de vezels van de stof is gaan zitten. En dan kun je vlekkenmiddelen gebruiken wat je wilt maar het lost niet op. Wat dan (het is een vreselijke klus) nog kan is dat je met de hand de stof oprekt (stukje voor stukje)en het zand er probeert uit te spoelen.

Merel

Merel

18-08-2011 om 13:56

En anders

En als het echt allemaal niet lukt en nog 8 euro tegenaangooien en een pakje Dylon kopen en de broek donkerblauw verven....

Vic

Vic

18-08-2011 om 14:00

Wel balen

Het is echt een ontzettend leuk broekje dus ik vind het wel jammer. Het staat nu in een sopje met Dash (kon de soda niet vinden), en straks ga ik het insmeren met Dasty of Vanish. Het kan niet meer verpest worden dan nu, dus ik kan wel wat proberen.

ishtar

ishtar

18-08-2011 om 14:07

Verven goede optie

als vlekverwijderen niet lukt.
En je bent een ervaring rijker: geen besmettelijke prijzige kleding meegeven/aan laten trekken als je uit logeren/spelen gaat.
Ik had hier maandag een meisje te spelen, met een dure hagelwitte prachtige nieuwe jurk aan, voor de eerste dag naar school. Ze heeft m schoon weten te houden (en moeder wist dat ze buiten gingen spelen)maar mijn vlekkenmagneetje zou dat binnen een minuut al met een grasvlek hebben weten te besmeuren (ik heb jongens ) Overigens keek vriendinnetje heel raar naar me toen ik voorstelde om een broek van zoon voor haar op te zoeken. Ik snap blijkbaar ook niks van etiquette

Guinevere

Guinevere

18-08-2011 om 16:58

Gewoon váák wassen

Ik ken dat soort zwarte broeken na het spelen. De ervaring leert hier dat de kleur na een keer of 4 wassen weer op de oorspronkelijke kleur lijkt. Maar stop 'm niet in de droger, het lijkt wel of wasdrogers vlekker fixeren.

Vic

Vic

18-08-2011 om 17:23

As good as it gets?

Ik heb het broekje met Vanish ingespoten en dat een half uur laten intrekken (mocht 5 minuten). Daarna nog even flink met een borstel geboend en in de was gedaan. Inmiddels is het echte zwarte gelukkig wel weg, maar er zit nog wel een vuilgrijze waas over de achterkant van de broek. Wel goed genoeg om naar school of bso te kunnen dragen denk ik, of nog een logeerpartij bij tante

Rosase

Rosase

19-08-2011 om 21:56

Nog een keer doen

Gewoon nog een keer doen. Wat ik vaak doe is wassen en als de vlek er niet uit is, direct op de natte was vanisch spuiten en dat laten drogen. En dan weer wassen. En dan is de vlek er 9 van de 10 keer echt zo goed als uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.