Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

11-09-2011 om 10:17

Najaar: ook kruiden in een pot buiten?

Is het al te laat om wat kruiden buiten in een pot te zetten? Of moet ik wachten tot de lente komt. En overleven kruiden de winter?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

11-09-2011 om 12:26

Overwinteren

Over potten weet ik niet veel. Maar in mijn kruidentuin overleven deze planten de winter:
rozemarijn
tijm
oregano
salie
bieslook
Die kan ik de winter ook oogsten (behalve bieslook) Die zouden het denk ik ook wel aardig doen in potten, hoewel je natuurlijk moet zorgen dat ze in de winter niet bevriezen.
Munt komt na de winter altijd wel weer op en peterselie vaak ook. Andere planten moet ik opnieuw planten.

Rafelkap

Rafelkap

11-09-2011 om 19:30

Tijgeroog

Aha, dank voor je info. Dan ga ik toch alvast wat neerzetten.

Hier...

peterselie, bieslook, salie, rozemarijn, thijm overleven vaak de winter. Maar ik vind wel dat sommige planten na een paar jaar erg houterig & stakerig worden (salie, thijm, rozemarijn). Ik koop dan liever zo om het jaar voor een paar euro een nieuwe plant.

Maar nu nog poten zou ik niet doen. Echt groeien doen ze toch niet meer, en over een maandje of zo is het meeste toch niet fris en fruitig genoeg meer om van te plukken...beter in het voorjaar vers van start!

Ingrid

Rafelkap

Rafelkap

12-09-2011 om 11:15

Ingrid

Tja, als ik er toch bijna niet meer van kan plukken wacht ik wel even. Bedankt voor de tip.

Een-, twee-, of meerjarig?

Sommige kruiden zijn eenjarig, koriander bijvoorbeeld, of franse dragon, die gaan sowieso dood in de winter. Tweejarige planten, onder andere peterselie, bloeien in het tweede jaar maken zaad. En dan zijn er natuurlijk nog kruiden die niet winterhard zijn en doodvriezen. Je zult het per kruid even moeten opzoeken. Ik dacht dat salie en thijm ook tweejarig waren, maar de mijne staan pas een jaar dus dat weet ik niet zeker.

Mari j

Nee hoor, thijm en salie blijven jarenlang staan. In een tuinboek van mij wordt gesteld dat het eigenlijk 'halfheestertjes'zijn, en dat klopt wel, het zijn geen vaste planten die 's winters onder de grond verdwijnen (zoals bieslook), ze gedragen zich eigenlijk net als heestertjes. Rozemarijn is er ook zo een, kan jarenlang mee (en kan onder goede omstandigheden tot een flink struikje uitgroeien).

Groeten,

Temet

Temet

Hoi Temet,
Ik dacht dat ik dat laatst ergens gelezen had (geen idee meer waar) en vroeg me toen al af of dat wel klopte. Mooi, ze blijven dus staan.
Groeten, Marij

Houterig

Soms is dat houterige juist een voordeel. Het is bijvoorbeeld heerlijk om (lams)vlees aan takjes rozemarijn te steken en dan op de barbecue te roosteren. Dat gaat niet met hele jonge sappige twijgjes!
En ik heb ook een hele grote struik salie staan. Ik vind het een prachtige plant met die fluwelige blaadjes. En als ik kook gebruik ik alleen de blaadjes en daar zitten elk jaar weer nieuwe verse bij.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Triple...

Da's waar. En dat kan ook. Maar dan zou ik nog steeds in het voorjaar planten denk ik.

Reden dat ik het niet doe is dat ik een mooie 'kruidenbak' heb gemetseld van 1 bij 1 meter waar ik de meeste kruidenplanten in heb staan. Hoef ik niet op de knieeen in de blubber & heb ik minder last van katten en ongedierte.. En om het ruimtetechnisch binnen de perken(hahaha) te houden ververs ik dus af en toe een plantje die te stakerig wordt. Anders overwoekert ie mijn bak.

ingrid

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.