Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Heidi*

Heidi*

24-09-2013 om 06:17

Naheffing nutsbedrijf en wat betalen jullie?

Gisteren kregen wij een naheffing van ruim € 700,-- terwijl we een vast tarief hebben afgesloten en we al jaren 220 euro per maand betalen. We krijgen dan altijd ruim 100 euro terug en dat was een mooi spaarpotje.
Dit jaar is het ineens heel anders dus!
De gezinssituatie is niet veranderd er zijn geen nieuwe apparaten bij en de standen zijn goed doorgegeven. Navraag leert dat er wellicht een heel oud apparaat is wat veel stroom zou trekken. Of dat 700 extra kon betekenen, kunnen ze niet zeggen. Bij de bouwmarkt kunnen we een tussenschakelaar kopen en kijken welk apparaat er zoveel stroom trekt.
We gaan nu dus maar de standen bijhouden en goed opletten.

We hebben de energievergelijker gedaan en dan is Nuon voor ons de op 1 na goedkoopste.

Ons huis telt 480 m3 is beneden geschakeld en de bovenverdiepingen zijn twee onder 1 kap. Wij moeten nu per maand nu 262,-- gaan betalen.
2 schoolgaande kinderen, een fulltime en parttime werkende ouder.
Wat betalen jullie? En wat is nu slim om te doen: opnieuw vastzetten voor 3 jaar of een variabel pakket?

lennest

lennest

24-09-2013 om 10:30

prijs van elektra is gewoon omhoog gegaan

Wij moesten ook flink bij betalen, het bleek dat ons stroomverbruik niet eens zo hard omhoog was gegaan, de prijs van elektra wel! Als het goed is, staat op je afrekening het aantal kwh, vergelijk dat maar eens met andere jaren en vergelijk dan eens de prijs. Bij ons ging de vergoeding voor de nachtmeter fors omhoog, die is er nu toch maar uit, het leverde echt geen voordeel meer op. Verder waren de kosten per kwh fors omhoog en ook de kosten voor het transport. Een oud apparaat gaat toch niet ineens ik-weet-niet-hoeveel extra stroom verbruiken? Wij hebben een oude vriezer die relatief gezien veel stroom verbruikt, een nieuwe zou qua stroomverbruik een goede keuze zijn, maar de oude doet het nog goed en wordt nog niet vervangen. Maar zolang de vriezer goed sluit, gaat deze echt niet heel veel meer stroom verbruiken, dat geloof ik niet.

dommeltje

dommeltje

20-10-2014 om 11:22

let op energieverbruik in 2015

Voor de mensen die nog niet op de hoogte zijn hiervan: De Europesche Commissie heeft in 2011 al aangekondigd dat per 2015 het maandelijkse energievoorschot komt te vervallen. Je betaald dan aan het einde van de maand voor het daadwerkelijke verbruik van die maand!

Dit betekent voor veel huishoudens dat de zomermaanden goedkoper worden maar de wintermaanden een stuk duurder.. Stap dus tijdig over naar de goedkoopste energieleverancier!

Ik gebruik hiervoor de site 123energievergelijker.nl

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

dommeltje

dommeltje

20-10-2014 om 11:23

energievergelijker

http://123energievergelijker.nl

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-10-2014 om 11:39

Ach ach ach

Hebbeb zeweer iets bedacht in Europa

Hier juist 700 retour. Wij betaalden 196 per maand en gaan nu naar 129 euro.
Ons huis is wel ietsje kleiner en een complete tussenwoning. Dat scheelt vast.

Wij hebben meegedaan met de inschrijving van de Consumentenbond. En waren eerst niet zo tevreden. Nu dus wel....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-10-2014 om 12:02

huh

Ik dacht dat dat er helemaal niet door was. Ik lees op internet ook alleen maar berichten hierover op 2011?

Wij betalen 139 per maand. Tussenwoning, vrijwel altijd iemand thuis.
Wij krijgen altijd wel wat terug.

mama2

mama2

20-10-2014 om 14:10

Vind het veel hoor

Hier dezelfde situatie als je omschrijft. Niet zuinig met douchen, staat altijd wel ergens een pc aan, in de winter behaaglijk warm en toch krijgen wij altijd wat terug. Ook hebben wij een groot zout water aquarium staan die qua pompen ook slurpt. Wasmachine en droger draaien zo'n 8x per week en de vaatwasser dagelijks (wel in de nacht). het lijkt mij dus idd aan een tarief verghoging te liggen dan aan je verbruikt....maar dat is toch na te kijken?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-10-2014 om 18:09

Balen

Wij zijn overgestapt en het voorschot was op 129 euro vastgesteld. Dom van mij dat ik het zo gelaten heb. Ik betaalde altijd 150 euro en dat blijkt bij deze maatschappij ook de realiteit te zijn. Ik moet dus flink bijbetalen dit keer. Voor het eerst in mijn leven...

Barvaux

Barvaux

20-10-2014 om 19:40

hmm

Ik kreeg 400 euro terug, ben een jaar bij een andere energieboer geweest en die had het voorschot wat hoger gezet. Nu kreeg ik ook nog eens 100 euro terug vanwege het overstappen dus 500!

Ik geloof niet dat je zo omhoog kunt gaan omdat de energietarieven omhoog zijn gegaan. Het vastrecht is niet gewijzigd, dat weten ze van tevoren.

Ik raad nooit iemand aan om het vast te zetten en juist elk jaar over te stappen dus bij deze. Ik krijg nu elk jaar korting, vind ik toch wel prettig.

Verder: dommeltje, waar kan ik dat vinden? We zijn nog steeds zelf verantwoordelijk voor het dan maandelijks doorgeven van de meterstanden dus je kunt toch in de zomer wat extra doorgeven en dan loop je in de winter weer in.

Brianna F

Brianna F

20-10-2014 om 19:45

hier

Ik betaal elke maand 300 euro. Dan zit ik nooit te laag. Essent zet me elk jaar terug op een lager bedrag, omdat ik geld terug krijg, maar dat verander ik weer in 300 euro. Leuk spaarpotje en geen onverwachte verrassingen. Er is trouwens uitgerekend dat geen één energiemij. goedkoper is. Elk jaar overstappen wel, omdat je dan altijd profiteert van de aanbiedingen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-10-2014 om 19:50

Barveaux

Er is sprake van geweest dat we per maand moesten gaan afrekenen. Maar volgens mij is dat allang van de baan.

Het lijkt me trouwens ook een kostbare methode voor de leverancier. En voor de klanten niet prettig.

bibi63

bibi63

20-10-2014 om 21:08

Heidi

Niet herkenbaar. Of de tarieven iets omhoog zijn gegaan weet ik niet, maar dat kan nooit zo'n hoog bedrag zijn.
Verder hebben we een mega zachte winter gehad, dus dat heeft voor iedereen in de stookkosten voordeel opgeleverd. Stel je voor zeg, dat het een super koude winter was geweest. Dan had je echt mega moeten bijbetalen. Volgens mij klopt er iets niet. Ik zou het echt eens goed uitzoeken (gas/electra tarieven/verbruik enz).
Bibi

Caesar

Caesar

20-10-2014 om 21:21

Vergelijken

Dames, onderling voorschotten en eindafrekenjngen vergelijken heeft niet zoveel zin. Ik denk dat het beter is om 2 dingen los van elkaar te vergelijken: 1) Het jaarlijks verbruik in kWh en m3 en 2) de eenheids prijs en vastrecht kosten.

Barvaux

Barvaux

20-10-2014 om 22:35

brianna

Waarom gebruik je de verbruiksmonitor van Essent niet? Dan weet je zeker dat je aan het eind van het jaar rond de nul zit én dat je nooit verrassingen krijgt. Dat spaarpotje is ook gewoon geld waar je geen rente van trekt. Je moet jezelf niet voor de gek houden vind ik.

Brianna F

Brianna F

21-10-2014 om 19:44

Barvaux

Ik gebruik de verbruiksmonitor om te kijken hoeveel ik terug krijg En rente van een paar 100 euro? Met deze rentestanden is dat hooguit een paar duppies.

Barvaux

Barvaux

21-10-2014 om 20:04

Brianna

Maar waarom ben je dán zo blij met die paar honderd euro? Het is net alsof je 200 euro in een doos stopt en over een jaar die doos weer opzoekt en blij bent met die 200 euro. Je houdt je echt voor de gek. Ik zorg dat het aan het einde van de rit gewoon praktisch nul is. Zeker ook met warme of juist koude winters vind ik dat ideaal.

Brianna F

Brianna F

22-10-2014 om 10:33

Barvaux

En dat is nu het leuke, geld dat je niet echt mist dat na een jaar in zijn geheel op je rekening staat. Ik weet zeker als ik mijn maandkosten terugzet ik het bespaarde deel gewoon met de grote hoop opmaak, ook al zet ik het op een spaarrekening. het is er zo afgehaald. In mijn geval beheert de nutsmij. het voor mij en kan ik er niet aan

Barvaux

Barvaux

22-10-2014 om 11:36

brianna

Er is.nog een oplossing: deposito van 1 jaar... :-;

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2014 om 12:30

Brianna

Zo deed ik het tot vorig jaar ook. Ik teerde wel langzaam in op wat ik terugkreeg, merkte ik. Was het in het begin echt nog royaal wat ik terugkreeg, op het laatst speelde ik het op een paar tientjes rond. Maar nu dus té laag voorgeschoten. Dat overkomt me ook nooit weer. Ik vind dit erg vervelend.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-10-2014 om 12:38

Kaaskopje

Het gebeurt meer mensen. Overstappen en dan zo'n lekker laag maandbedrag. Om er dan vervolgens achter te komen dat je gewoon moet bijbetalen. Mijn buuf heeft zo ook haar neus gestoken bij de NEM. Moest echt flink bijbetalen.

Ik kreeg een aanbieding van Nuon. Daar stunten ze nu mee. Flinke korting voor vaste klanten. Ik ben eens gaan rekenen en kwam erachter dat ik nu minder betaal dan als ik me vastleg voor die aktie. Het is echt iets wat je heel goed moet narekenen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-10-2014 om 13:13

Dendy

Ik ben ook nooit eerder overgestapt. Dit leek me zowaar een keer de moeite waard. Nou ja, leermomentje, grrr.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.