Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arawen

Arawen

18-03-2013 om 20:26

Naar de tropenzon

Wij hebben de unieke kans gekregen in de aankomende meivakantie een weekje naar de Antillen te gaan. Ja, ik wrijf het graag nog even in.. Uiteraard zijn we hier blij en opgewonden over en druk met plannen maken. We hebben nog geen verre vlieg-ervaring en daarom kom ik even twee vragen bij jullie, hopelijk meer ervarenen, neerleggen.
Punt 1: Dit betekent dat we met ons nog erg winterbleke huidje zo de tropenzon in gaan. Waarbij we die ene week natuurlijk ten volle willen uitbuiten... en ik mij dus behoorlijk zorgen maak over de erg zongevoelige huid van zowel jongste als mijzelf. Een flinke zonnebrand verpest gelijk alle pret! Wat zal ik doen? Faktor 50? Zou ik iets hebben aan zo'n '1x per dag smeren is genoeg' fles?
Punt 2: Jongste, zoon van 13, is sinds een paar maanden brildragend. Losse zonnebril werkt dus niet en een extra bril met glazen op sterkte vindt ik 'm eigenlijk niet waard, want thuis draagt ie zelden een zonnebril. Denk dus aan een 'opklapper' of zo, zo'n opzet-bril. Vooral budget-vriendelijk, want is zo kwijt geraakt natuurlijk.. maar dan liefst wel een beetje (tiener) vlot.. Bestaat er zo iets?
Dank alvast voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Smeren!

Alleen iets te melden over punt 1: smeren met een hoge factor (30 of 50) . En regelmatig smeren, dus zeker niet 1 keer per dag.

Wat ik ideaal vind (maar heb ik in NL nog niet gezien) zijn die spuitbussen voor sporters. Kunnen dus goed tegen transpiratievocht. Bovendien is het niet wit maar doorzichtig, even spuiten en je bent klaar. Geen gewrijf, geen vieze handen, geen vlekken. Ik heb het de afgelopen jaren op vakantie in Florida gekocht. Grote kans dat het in Aruba wel verkrijgbaar is met al die Amerikanen daar. Kost ook veel minder dan dat spul hier kost.

Decathlon

Bij de Decathlon (A'dam Arena en Kerkrade) heb je voor een habbekrats UV shirts die de zon voor 100% tegenhouden. Het is een soort zwembroekenstof maar dan als t-shirt. Voor de kinderen ideaal omdat je niet steeds hoeft te smeren. En het ziet er nog stoer uit ook zo'n 'surfer dude'.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Marie

Marie

18-03-2013 om 21:50

Opzetbril

Hoi
Voor de brildrager kun je een opzetbril doen. Die zijn ook helemaal niet duur volgens mij. Onze meiden hebben die ook wel gehad op hun brillen. De opticien kan de opzetbril in het model "knippen" van de gewone bril, zodat het amper opvalt. Het zit met kleine klemmetjes vast op de bril.
http://www.cocoons.nl/index_bestanden/Clipons.htm

Zonnebrand

Hier in de VS heb je tegenwoordig ook zonnebrandspuitbussen voor een natte huid. Dan hoef je je dus niet eerst af te drogen voor je je weer inspuit. Ideaal voor kinderen. Die hebben ze misschien ook wel op Aruba.

Verder een petje op en inderdaad van die zwem t-shirts. Dan bescherm je de delen die het meest zon vangen het best.

Veel plezier,
Muusje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maaiky

Maaiky

19-03-2013 om 08:40

Een keer

Mijn kinderen zijn erg bleek en hebben een gevoelige huid, toch volstond smeren met P20 (een keer per dag, ruim voor je de zon in gaat) voor hen. Ook in de tropenzon. Toen het op was zijn we overgestapt op een lokaal product in 'n spuitbus, dat deed het ook wel, zolang ik er op tijd aan dacht om bij te smeren...

Tijdens het zwemmen is het wel fijn om zo'n UV-shirt aan te doen, vergeet ook niet je snorkelspullen mee te nemen, het is daar prachtig onder water!

En voor je brildragende zoon: daar heb ik er ook een van en voor heel zonnige vakanties haal ik in zonnebril op sterkte bij Hans Anders of Specsavers, de laatste keer was ik 45 euro kwijt. Die clip-ons wil hij écht niet (de enige die hij kent met die dingen is z'n oma van 80+ ). Of natuurlijk een gewone zonnebril zolang z'n sterkte dat toelaat.

Ook p 20

Mijn nogal bleke blonde dochter en ik smeren ook altijd met P20 en we gaan toch elk jaar naar een tropisch land. Zonder verbranden dus. 's Morgens smeren meteen als je opstaat meteen helemaal, dus bloot. Werkt de hele dag en is watervast. En om 12.00 uur als de zon op z'n hoogst is een petje op en in de schaduw of in ieder geval aangekleed. Ook oppassen met zwemmen in volle zon (reflectie op water).
Rond 15.00 uur mag er weer uit de schaduw gegaan worden.
'Vroeger' voordat ik p20 had ondekt verbrande ik elk jaar wel. Ook toen ik nog smeerde met gewone sterke zonnebrandcreme met hoge factor. Soms maar op kleine plekjes (gezicht b.v. of bovenkant oren of handen/voeten). Maar het was elk jaar wel een keertje raak. Omdat ik de hele tijd maar opnieuw moest smeren sloeg ik wel eens per ongeluk een stukje over.
Nu hoeft het maar 1 keer heel precies en goed en dat is veel beter te doen dan 5 keer. Ook smeren in haren (kruin) en élk plekje dus.
Voor ons maakt het ook niet uit of we aan de zon gewend zijn, we verbranden altijd en worden ook niet bruin.
groeten albana

Brianna F

Brianna F

19-03-2013 om 09:50

Zonnebril

Ik ben ook brildragend maar in zonnige landen volstaat een pet met klep, die houdt het directe zonlicht tegen en werkt afdoende. Ik vind het zo'n gedoe, bril af, zonnebril op, winkel in, zonnebril af, gewone bril op etc. Petje kun je gewoon ophouden.
Veel plezier, ik ben een aantal maanden geleden in Curacao geweest, echt een heerlijk klimaat.

Suncover

Misschien niet helemaal waar je zoon mee wil lopen, maar ik vind een Polaroid Suncover ideaal. Hier wat voorbeelden: http://tinyurl.com/ck3czqc. Ze passen dus over een gewone bril ! Ideaal als je brildragend bent om in de auto te hebben, of zoals ik leesbrildragend, in de zon een boek te lezen. In Nederland bij o.a. V&D en Pearle te koop.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

19-03-2013 om 11:55

Opklapzonnenklepje

Niet doen! Ik heb zelf de eervaring: het lijkt heel handig, maar als je hem ophebt zit je telkens naar die klemconstructie te kijken wat erg irriteert.

Veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel plezier verder!! (ik ben heus niet jaloers)

Rafelkap

Rafelkap

19-03-2013 om 12:27

Pet

Ik weet niet of dit al is gezegd: maar voor de brildrager en ook voor de overige familieleden: een pet op, met klep. Een zonnebril is heus niet nodig, ik heb er sinds vorig jaar pas 1..

Nou rafelkap

ik zou zeggen "spreek voor jezelf" :o)

Ik heb snel last van te fel licht aan mijn ogen en zet al gauw een zonnebril op, ja zelfs hier in Schotland ! En een zonnebril stop je toch wat gemakkelijker in een handtas dan een pet.

Tijgeroog

Tijgeroog

19-03-2013 om 13:36

Maar

Arawen geeft aan dat haar zoon bijna nooit een zonnebril op heeft. Hij zal dus niet zo heel snel last van fel licht hebben.
Ik heb trouwens een hekel aan klepjes op m'n bril, het zit niet lekker, m'n bril gaat afzakken enzo. Met een simpel montuur en simpele glazen heb je voor een paar tientjes een zonnebril.

Vera*

Vera*

19-03-2013 om 13:43

Mijn inbreng

Ik kan heel slecht tegen (zon)licht en draag vaak (ook binnen of bij bewolkt weer) een donkere bril.
Hoe hoger de zon staat (richting evenaar) hoe minder last, er schijnt immers niets in je ogen. De vorm van de zonnebril is ook bepalend, hoe beter die afsluit hoe minder ik de neiging heb om een klepje/petje te gebruiken.Ik heb een neopreen zonneklepje die je om de pootjes van je bril schuift. Dat werkt heel goed doordat de zon niet in je ogen schijnt.
Ik heb heel lang zonnekleppen gebruikt en geen zonnebril, totdat ik de fietsbrillen ontdekte toen was ik verslaafd.

Rafelkap

Rafelkap

19-03-2013 om 14:03

Nou shonagh43

Ik spreek altijd voor mezelf, hoe moet ik dat anders doen?
Ik dacht dat Arawen een zonnebril op korte termijn geen optie vond, en dan zeg ik: dat is geen ramp. De mens is nu eenmaal gemaakt zonder zonnebril.
Je kan je ogen ook dichtdoen!

Rafelkap

Rafelkap

19-03-2013 om 14:05

Gevoelig

Het klopt wel dat de 1 meer gevoelig is voor licht dan de ander. En van al dat knijpen krijg je natuurlijk wel rimpels op den duur Dus voor mij nu een zonnebril maar voor zoon Arawen is het wat ik zo lees geen absolute must.

Ligt ook aan je ogen

Volgens mij ligt het ook aan je ogen en aan de lichtdichtheid van je ogen. Heb ik me laten wijsmaken door een oogarts. En hebben meestal (dus niet altijd) lichtblauwe/grijze ogen een slechtere lichtdichtheid dan donkerder ogen. Het heeft ook nog te maken met de grootte van je pupil dus helemaal kan je deze redernatie niet aanhouden. En UV stralen zijn gewoonweg slecht voor je ogen. En daarbij moet je ook indirect licht dat weerkaatst wordt meetellen. Dus ook licht dat van onderaf door b.v. reflectie van zand in je ogen schijnt. Een pet is dus nooit afdoende als je ogen een slechte lichtdichtheid hebben.
Alle babys hebben lichtere ogen (ja ook donkergekleurde) hun lichtdichtheid wordt pas later sterker.
Oudste en ik kunnen écht niets zien in felle zon zonder zonnebril en wij zijn melkscheten bleek (pardon hoor) en blond met lichte ogen. Jongste is donkerder (middelmaat) en heeft donkerder ogen. Die heeft écht nooit last van zonlicht.
Ik zou mijn ogen zo erg moeten dichtknijpen dat ik gewoon niks meer zie dan een iniemieniespleetje. En dan is er nog grote kans dat tranen (die dan spontaan opwellen) mijn zicht belemmeren.
groeten albana

Oh en...

Wij zijn een paar jaar terug in december op de Antillen geweest en toen was de grootste plezier-spoiler... muggen! Ik denk wel dat het in mei veel minder is, maar ik zou voor de zekerheid toch wel zorgen voor echt goed anti-muggen spul. D.w.z. iets met Deet of de 'avon skin so soft' body lotion.
En veel plezier!

Arawen

Arawen

21-03-2013 om 11:41

Curacao

Dank voor alle tips tot zover dames (toch?). We gaan overigens niet naar Aruba maar naar Curacao.. maar ik denk dat ik het benodigde aantal flessen zonnebrand toch maar van te voren mee ga nemen..
Mochten jullie nog iets bedenken dat van belang kan zijn voor ons, dan houdt ik me beslist aanbevolen!

Duikbrik+snorkel

Ik ben nu (!) op Curaçao en heb nog geen mug gezien. Mijn kinderen hebben hun zonnebrillen bijna niet op gehad, maar ik wel. Verder doen de al eerder genoemde UV shirts voor dd kinderen het fantastisch.

Maar het belangrijkste: je moet absoluut duikbrillen en snorkels meenemen. Of desnoods huren. Geweldig hoeveel visjes je hier ziet! Je waant je in een Burgers Ocean aquarium.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

reizigertje

reizigertje

25-03-2013 om 13:06

Factor 80

Wat héérlijk! Zo genieten die zon op je huid en die warme temperatuur!
Wij waren in december op Curacao en wij smeerden ook met P20. Voor de zekerheid meerdere keren per dag. Toch zijn man en zoon, allebei hoogblond, tijdens het snorkelen flink verbrand. Achteraf konden we ons voor onze kop slaan dat we voor zoon niet zo'n uv-shirt hebben gekocht. We hebben uiteindelijk bij een plaatselijke winkel (dus niet de Appie die daar ook is, die hebben bijna alleen maar nederlandse producten) zonnebrand factor 80 gekocht. Ik wist niet eens dat het bestond, maar het werkte wel.
Muggen waren er wel, maar dat schijnt te komen doordat het daarvoor flink geregend had. Deet hielp geen ene klap, ook daarvoor kun je beter bij de plaatselijke drogist wat kopen.
En wat de anderen allemaal zeggen: neem duikbrillen en snorkels mee (of koop ze daar) het is er zo'n prachtige onderwaterwereld!

Petr@

Petr@

28-03-2013 om 19:46

Nog een week

en dan zitten wij daar ook, erg veel zin in!
Ik ben nu een paar keer onder de zonnebank gegaan, ter voorbereiding op de zon daar. En omdat ik anders zo afsteek naast mijn vriendin die er al 2 jaar woont
Maar ik ben niet zo'n zonaanbidster en het enige moment dat ik ga zonnen is tussen 2 duiken door, dus dat zal hooguit een uurtje zijn. En dan smeer ik met factor 20.
Ik wens jullie een heel fijne vakantie!!! En vergeet inderdaad de snorkelspullen niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.