Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vogel

Vogel

19-09-2017 om 13:10

Naam van je echtgenoot op het rijbewijs

Bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs werd ik zojuist verrast door de vraag of ik ook de naam van mijn echtgenoot vermeld wilde hebben. Op mijn verbijsterde vraag waaróm was het antwoord: Dat willen mensen soms.
Nu vraag ik me dus af: wie heeft dit? En waarom?
Bij een paspoort kan ik me er nog iets bij voorstellen, als je reist met je eigen kinderen die niet jouw achternaam hebben. Maar de vijf jaar dat er e/v.... in mijn paspoort stond, voelde dat toch een beetje als 'eigendom van'.
Of ben ik nou ineens heel militant feministisch?

Tijgeroog

Tijgeroog

19-09-2017 om 13:30

Ja, ik

Ja, heb ik. Staat wel gezellig. Bij m'n man staat het overigens ook op z'n paspoort, rijbewijs weet ik niet zeker.

En ik vind het wel praktisch. Ik gebruik meestal de naam van m'n man. Paspoort heb ik nooit bij me, rijbewijs wel en gebruik ik als standaard id-bewijs. Dus als ik bij de bruna een pakje ophaal komt de naam tenminste overeen. En nu heb ik tenminste dezelfde naam als m'n kinderen erop staan. Ook wel handig.

tante Sidonia

tante Sidonia

19-09-2017 om 13:35

vogel

ik voel met je mee. Kwam er ook laatst achter dat dat dus wel in mijn paspoort staat )vanzelfsprekend' maar niet in dat van mijn man. Stom!

kaplablokje

kaplablokje

19-09-2017 om 13:47

Ik niet

want ik heb geen rijbewijs. En ook geen paspoort trouwens. Maar op mijn identiteitsbewijs staat het wel. De kinderen hebben namelijk mijn naam en dus heeft mijn man op zijn identiteitsbewijs staan dat hij e/v mij is. Uit solidariteit en om hem te ondersteunen in zijn verweer dat hij toch echt de vader van de kinderen is, heb ik op mijn identiteitsbewijs staan dat ik e/v hem ben.

Pien

Pien

19-09-2017 om 14:32

what's in a name

What's in a name..In Nederland hou je als vrouw je eigen naam maar mag je de naam van je partner gebruiken, voor mannen hetzelfde houden eigen naam maar mogen naam van vrouw gebruiken (geregistreerd partners idem dito, vrouw-vrouw man-man relaties idem dito). Kinderen krijgen naam van vader tenzij er gekozen wordt voor naam moeder, geen huwelijk of geregistreerd partnerschap dan naam moeder tenzij er gekozen wordt voor naam vader. Op identiteitsdocumenten komt je eigen naam met eventueel vermelding van je partner (voor mannen en vrouwen hetzelfde recht). In sommige landen zoals Amerika, Duitsland, Polen kun je als vrouw kiezen om volledig de naam van je man over te nemen, ook na echtscheiding of overlijden hou je die naam. In veel Spaanstalige landen krijg je als kind naam van je vader en moeder. In sommige landen bestaat je naam uit je eigen naam + naam vader + naam opa.
Maak je niet druk over die vraag of je de naam van je partner ook op je rijbewijs wil. Ik zie hier in mijn regio dat 95 procent van de vrouwelijke huwelijkskandidaten kiest voor naamgebruik man-eigen naam, 95 procent van de mannen alleen eigen naam. 90 procent van de kinderen krijgt de naam van de vader. Je eigen naam is vaak ook de naam van je vader.... heb je daar als militant feminist geen moeite mee? Je moeder is toch redelijk zeker, van een vader is die zekerheid al een stuk minder..

mijk

mijk

19-09-2017 om 14:36

Ik gebruik naam van mijn man

om zeer opportunistische redenen. Mijn eigen naam is 3 keer niks en die van herm heel mooi en bijzonder. De combinatie is lelijk dus ik gebruik mijn meisjesnaam in het dagelijks leven niet. Bij het ophalen van een pakje of iets dergelijks is het wel handig dat de naam die ik gebruik ook ergens op id bewijs staat..... En rijbewijs is gewoon handig om te identificeren omdat je het vaker bij je hebt dan je paspoort..

Mijk

Docent

Docent

19-09-2017 om 14:47

consequent

Het kan mij niet zoveel schelen of je de naam van je man gebruikt of niet (ik heb overigens nog nooit een man neegemaakt die de naam van zijn vrouw gebruikt). Maar wees wel consequent. Hoevaak maak ik niet mee dat vrouwen op de opleiding waar ik werk en in de stage verschillende achternamen gebruiken, en dat heel gewoon vinden. Ook niet snappen dat ik dan denk dat de ene Mieke bijvoorbeeld een ander is dan de andere...grrrr...

Stickertje

Stickertje

19-09-2017 om 15:08

e/v op allebei

Zowel op mijn rijbewijs als op mijn paspoort staat e/v. Toen wij trouwden heb ik aangegeven de naam van Stickertjeman te gaan gebruiken, om hetzelfde te heten als de eventuele kinderen die wij zouden krijgen.
In brieven van de gemeente voor mij wordt ik dus mevrouw Stickertjeman genoemd. Ook bij de dokter heet ik zo, net als in het ziekenhuis.
Wat ik toen niet wist maar waar ik mij wel van bewust geworden ben is de nare associatie die ik zou gaan voelen als iemand mij mevrouw Stickertjeman zou noemen. Bij die naam heb ik het idee dat ze mijn schoonmoeder roepen, ik voel mij geen mevrouw Stickertjeman. Ik ben Stickertje of misschien dat meissie van de loodgieter zoals veel oudere bekenden mij noemen, die mij al heel lang kennen vanuit de kerk.
Bij de huisarts heb ik inmiddels voor elkaar dat ik bij voornaam uit de wachtkamer wordt gehaald. Onze tandarts is inmiddels meer ons gezinsleven binnengekomen en noemt mij ook gewoon bij de voornaam.
Volgende week moet ik voor de jaarlijkse controle in het ziekenhuis en die dokter blijft maar mevrouw Stickertjeman zeggen.

Toen ik trouwde wilde ik met het oog op de komende kinderen hetzelfde heten als mijn man, als ik nu opnieuw mocht kiezen zou ik het nooit meer doen. In officiële dingen noem ik mezelf keurig mevrouw Sman maar in wat informelere sfeer, waar wel een naam opgegeven moet worden maar het geen noodzaak is dat ik Sman heet geef ik alleen mijn voornaam op of voor oudere bekenden mijn meisjesnaam.
Ik heb vandaag handwerkmateriaal besteld met alleen de vermelding Stickertje, zo neem ik tenslotte ook de telefoon op als de winkel belt dat het binnen is.

Triva

Triva

19-09-2017 om 15:16

ah de namendiscussie...

'In veel Spaanstalige landen krijg je als kind naam van je vader en moeder.'

Dat klinkt altijd zo lekker modern tot je vraagt WELKE naam er dan doorgegeven wordt aan jouw kind. Die van jouw vader of jouw moeder?

Nee

De naam van mijn echtgenoot staat niet op mijn rijbewijs. Ook niet op mijn paspoort trouwens. Ik zou dat niet zo erg vinden om dat wel te doen, mits hij het ook zou doen uiteraard.

Verder heb ik uiteraard mijn eigen naam gewoon gehouden. Als je ziet hoeveel vrouwen nog steeds de naam van hun echtgenoot aannemen en hoe weinig het andersom gebeurd dan merk je wel dat wel nog steeds niet gelijk zijn in ons denken. Ik begrijp ook nooit waarom iemand dat doet. De redenen die vrouwen altijd geven (zijn naam is mooier, zijn naam is makkelijker, slechte herinneringen aan mijn familie...) zijn redenen die een man ook kan hebben dus de uitkomst zou dan toch meer 50/50 moeten zijn. Maar dat is niet zo. En dat is toch vooral vanwege historische redenen.

@Triva

Man houdt achternaam vader + achternaam moeder
Vrouw houdt achternaam vader + achternaam moeder
Kinderen uit dit huwelijk krijgen achternaam vader + achternaam moeder

Triva

Triva

19-09-2017 om 16:24

chiquita

Kinderen uit dit huwelijk krijgen achternaam vader + achternaam moeder

Jaha, maar WELKE achternaam van vader? Die van zijn vader of van zijn moeder?

kaplablokje

kaplablokje

19-09-2017 om 16:35

Tegenwoordig

kunnen Spaanse kinderen ook eerste deel achternaam moeder en eerste deel achternaam vader (in die volgorde) als achternaam krijgen.

Vogel

Vogel

19-09-2017 om 17:18

De naam van mijn vader

Nee, die had ik liever niet gehad. Maar als kind heb je weinig te kiezen.

Als ze bij het gemeentehuis die e/v vraag zowel aan mannen als aan vrouwen stellen hoor je mij niet meer. Maar dat vraag ik me dus af.... (Ik ga het navragen, als ik volgende week mijn nieuwe rijdbewijs ophaal.)

Heb even gekeken.

Op mijn ID staat de vermelding e/v, dat wist ik. Op mijn rijbewijs ook zie ik net.
Ik vind het prima, ik ben getrouwd en toen de echtgenote van geworden.

Ik gebruik de ene keer mijn mansnaam en de andere keer mijn eigen naam en bij officiële zaken beide namen. Mijn eigen achternaam vind ik mooier overigens.

meisjesnaam

Ik ben wel zo'n miltitante feministe, dus heb altijd mijn eigen naam gehouden. Wat in ieder geval handig was na de scheiding. En laten we eens stoppen met de term "meisjesnaam". Ik ga ervan uit dat overgrote deel van de vrouwen op dit forum gewoon volwassen vrouwen zijn.

@Pien Je eigen naam is vaak ook de naam van je vader.... heb je daar als militant feminist geen moeite mee? Je moeder is toch redelijk zeker, van een vader is die zekerheid al een stuk minder..""
Nee daar heb ik geen moeite mee.Liever de naam van mijn eigen vader dan de naam van mijn schoonvader. Of geldt jouw twijfel over de huwelijkse trouw alleen je vader en niet je schoonvader?

Stickertje

Stickertje

23-09-2017 om 23:12

Schoonvaders naam sterft uit

Mijn man is de enige zoon van de enige zoon, hij was de enige die de naam kon doorgeven. Bij ons huwelijk al besloten dat de kinderen zijn naam zouden krijgen. Zelfs zijn tantes, allemaal getrouwd in de jaren 50 en 60 dus naam van hun man gekregen, waren helemaal in hun nopjes. Deze tak sterft niet uit! Hallelujah!
7 jaar later heb ik de stamhouder gebaard iedereen blij.
Dat ik ook die naam heb staat mij inmiddels ontzettend tegen. Bij mevrouw .... zie ik schoonmoeder voor mij.
Ben wel blij dat nu op beide kaarten de naam van mijn vader staat met de toevoeging e/v. Voel ik mij toch wat minder mevrouw..........
Ik heb ook nog nooit de telefoon aangenomen met mevrouw..... Goedemiddag met Stickertje vind ik al 22 jaar genoeg.

Stickertje.

"Mijn man is de enige zoon van de enige zoon, hij was de enige die de naam kon doorgeven".

Meen je dat nou, dat dat werkelijk zo belangrijk was/is in de familie? Als mijn zoon geen vader wordt en dan moet het ook nog maar een kleinzoon worden, stopt de naam bij mijn man. Wij vinden dat totaal niet belangrijk en de familie hoor ik er ook nooit over.
Wat grappig, dat dit anno 2017 in sommige familie's nog van belang is.

Triva

Triva

24-09-2017 om 00:06

pff zeg....

Tjee alsof een eventuele zus van jouw man haar naam niet had door kunnen geven en wat als jouw schoondochter haar naam aan de kinderen wil geven? Wat een gedoe nog zeg. Has de opa van je man geen broers?

kaplablokje

kaplablokje

24-09-2017 om 08:24

@wil

een kleindochter kan de naam ook doorgeven. Triva wijst daar al op voor de situatie van Stickertje. Die tantes van Stickertjeman hebben ook niet de naam van hun man gekregen, maar gebruiken een andere naam dan hun eigen naam. Maar ik geef toe dat hun kinderen alleen de naam van hun man konden krijgen, toen ze eenmaal getrouwd waren.

Onlangs zijn twee nichtjes van mijn man getrouwd (allebei in de 20). Tot mijn teleurstelling gaan zij allebei de naam van hun man gebruiken. Niet om de gevolgen voor de naam, maar om de weinig geemancipeerde houding die eruit spreekt.

Triva

Triva

24-09-2017 om 13:09

kaplablokje

'Niet om de gevolgen voor de naam, maar om de weinig geemancipeerde houding die eruit spreekt.'

Ik erger me er aan dat altijd dat emancipatiegebeuren hier bij gehaald moet worden. Bij mij was dat totaal niet van toepassing en er zijn genoeg oubollige tradities die men leuk vindt om uit de mottenballen te halen bij een bruiloft. Gun die mensen hun keuze en oordeel niet over het al dan niet geëmancipeerd zijn.

kaplablokje

kaplablokje

24-09-2017 om 13:33

O, maak je geen zorgen

ik oordeel niet over het al dan niet geëmancipeerd.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-09-2017 om 14:20

Gunnen en oordelen

Ik gun ieder de eigen keuzen, ook de keuze om oubollige dingen van stal te halen. Zelfs vrouwen de keuze om de naam van hun man te gaan gebruiken.
Ik respecteer ook ieders keuze, in de zin dat ik bv een vrouw niet hardnekkig bij haar eigen naam blijf noemen terwijl ze gekozen heeft om de naam van haar man te gebruiken (ik ken er die dat wel doen). Ik zeg er ook niets over als ik dat zie gebeuren in mijn omgeving.
Maar ik mag er wel een mening en zelfs een oordeel over hebben. Ik vind het ook prima als mensen een oordeel hebben over mijn keuzen, zo lang ze die maar wel respecteren.

On topic: op mijn rijbewijs staat niet de naam van mijn man. Is me ook nooit gevraagd en ik heb er op de een of andere manier ook nooit bij stil gestaan dat dat zou kunnen. Op mijn paspoort staat wel dat ik mijn mans echtgenote ben, op dat van hem staat ook dat hij mijn echtgenoot is. We hebben allebei onze eigen naam gehouden na ons trouwen.

Aagje

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

24-09-2017 om 16:38

Eigen naam

Aagje, in NL houdt iedereen (in de BRP) zijn of haar eigen naam na het huwelijk/geregistreerd partnerschap. De vermelding e/v is niet meer dan de aanspreeknaam; dus ook de naam welke vermeld wordt op poststukken van gemeenten/overheid.

Bij een aanvraag voor een paspoort, ID-kaart of rijbewijs hoort het wel gevraagd te worden. Iemand kan de naam van man of vrouw als aanspreeknaam gebruiken (deze aanspreeknaam staat apart geregistreerd in de BRP) maar kan in werkelijkheid midden in een scheiding zitten en daarom in het vervolg willen worden aangesproken/poststukken ontvangen met alleen de eigen naam.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-09-2017 om 17:04

Gemeenteambtenaar

Dat weet ik, dat ieder de eigen naam houdt. Ik deed het aan het begin van mijn post ook goed toen ik sprak van 'naam gebruiken', dat is vlgs mij wat jij bedoelt met aanspreeknaam. Op het einde zei ik het idd niet goed.

Maar wat jij schrijft over aanspreeknaam en het e/v klopt dan volgens mij weer niet helemaal. Ook als je niet de naam van je partner als aanspreeknaam gebruikt, kun je dat e/v nog steeds in je paspoort (en naar ik begrijp op je rijbewijs) laten opnemen.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

24-09-2017 om 17:11

Overigens

nu ik mijn post nog eens nalees, zie ik nog iets dat verkeerd opgevat zou kunnen worden.

Waar ik zeg 'ik ken er die dat wel doen' doel ik op mensen die consequent niet de keuze van een ander respecteren. Die blijven die ander steeds aanspreken en aanschrijven met hun eigen naam omdat ze niet accepteren dat die ander de keuze heeft gemaakt de naam van de partner te gebruiken. Of aanspreken en aanschrijven met hun partnersnaam terwijl ze die niet gebruiken.

Aagje

kaplablokje

kaplablokje

24-09-2017 om 17:18

klopt

dat zijn twee vragen. Bij ons trouwen is gevraagd welke naam we willen gebruiken. Dat kun je laten veranderen door middel van een formulier. Daarnaast kun in je paspoort, id en/of rijbewijs ev op laten nemen.

Ik ging ervan uit dat de correctie van gemeenteambtenaar het feit betrof dat bij jouw rijbewijsaanvraag niet gevraagd is of je de naam van je man vermeld wilde hebben, dat had wel gemoeten.

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

24-09-2017 om 19:36

Aagje

'Ook als je niet de naam van je partner als aanspreeknaam gebruikt, kun je dat e/v nog steeds in je paspoort (en naar ik begrijp op je rijbewijs) laten opnemen'

Dat klopt. Zodra ik zie dat er een huwelijk of geregistreerd partnerschap aan de orde is, vraag ik of de aanvrager de naam van de echtgenoot of partner (m/v) op het document vermeld wil. Bij het versturen van post wordt standaard de aanschrijfnaam (eigen naam/naam van de partner gevolgd door eigen naam/eigen naam gevolgd door de naam van de partner/alleen de naam van de partner) gebruikt zoals bekend in de BRP. In het laatste geval staat dus alleen de achternaam van de partner op correspondentie.

En ja, bij een aanvraag voor een rijbewijs kan het ook vermeld worden. Elke gemeente zal hiermee anders omgaan, en het achterwege laten om te vragen. Ik doe het wel, maar heb al meermalen gehoord dat in Frankrijk raar wordt aangekeken tegen deze vermelding bij mannen op het rijbewijs.

Pien

Pien

25-09-2017 om 11:37

@Alkes

@Alkes Ha twijfel aan de huwelijkse trouw van mijn (schoon)vader, nee juist andersom je moet twijfelen aan de trouw van de moeder... je moeder is degene uit wie je geboren bent, waar het zaadje vandaan komt is de onzekere factor. Daarom lijkt het mij logischer dat de geslachtsnaam via moeder doorgegeven wordt.

Tandarts

Toen mijn tandartspraktijk werd overgenomen dooreen andere tandarts werd mijnnaam opeens mansnaam-mjjnnaam. Omdat ik kleine kinderen had met als achternaam mansnaam, was dat wel praktisch.
Maar toen ik laatst naar de kaakchirurg moest, was er alom verwarring. Ik het ziekenhuis heet ik mijnnaam, maar op de verwijsbrief stond mansnaam-mjjnnaam. Ik stond al helemaal in de steigers voor een Röntgenfoto toen de assistente wegrende om te controleren of alles wel klopte. Ook bij de apotheek kreeg ik vanwege de naamkwestie pas na uitleg mijn medicijnen mee. Ik ga de tandarts vragen om mijnnaam in ere te herstellen,kinderen zijn nu toch groot en gaan zelf naar de tandarts. Maar op mijn verzekeringskaart staat óók mansnaam-mjjnnaam. En dat terwijl ik mezelf nooit zo voorstel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.