Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Naaien

Hallo,

Heb bedacht om maar eens wat kleren voor de kinderen te gaan naaien, heb alleen totaal geen ervaring met naaien. Ik heb wel een naainmachine ( een hele oude van zeker 15 jaar, heb ik ooit 2dehands gekocht, geen gebruiksaanwijzing meer bij. Heb geen moeder meer aan wie ik het kan vragen want die is al jaren geleden overleden. Zoek nu eigenlijk gemakkelijke beginnerspatronen, zie wel boekjes in de winkel liggen en daar staat dan "zo klaar" bij maar betwijfel of dat ook voor een absolute beginneling geldt.weet iemand misschien een goede site of boek waar ik wat aan heb?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Eerst de naaimachine up to date laten brengen

bij een speciaalzaak met service. Want zéker voor beginnende naaisters is niks zo irritant als een haperende machine. Koop ook een doosje goeie naalden van diverse diktes. Zoek op internet of via de speciaalzaak de handleiding van je machine.

Dan eerst maar eens van alles oefenen op stevige katoen.

Nou, en dan maar een Knippie kopen en beginnen bij het eenvoudigste patroon, er staat een bepaalde moeilijkheidsgraad bij.

Anna3

Anna3

05-04-2011 om 21:54

Leuke bezigheid!

maar je moet er wel (veel) tijd voor hebben. Alleen al het kopen van de stof, het uitzoeken van een patroon, knopen kopen en aanzetten... Als in de instructie staat dat iets in 1 avond klaar is dan duurt het in de praktijk veel langer. Ik heb het vroeger van mij oma geleerd, maar doe het eigenlijk nooit meer, ook omdat je tegenwoordig echt niet voordeliger uit bent, i.t.t. 30 jaar geleden.
Een cursus volgen is trouwens ook een goede tip. Naaien is trouwens heel hip tegenwoordig - je hebt in de grote steden tegenwoordig 'naaicafes', maar om daar dan weer speciaal naartoe te gaan..

Anna3

Anna3

05-04-2011 om 21:56

Breien en haken (beetje ot)

Breien en haken is ook leuk! Het voordeel daarvan is dat je het in de verloren kwartiertjes kunt doen en ook voor de televisie, i.t.t. naaien. Het geeft ook veel minder 'rommel'.

klaverblaadje

klaverblaadje

06-04-2011 om 15:14

Jaaa!

Ik naai ook heel veel (verslavend hoor) en vaak heb je echt wat origineels.
Zorg idd. dat je naaimachine up to date is.
Er bestaat ook een Handboek voor naaien (weet de titel even niet) , die is heel handig en uitgebreid en daarin wordt stap voor stap uitgelegd met zeer goede plaatjes hoe je kan naaien.
Begin gewoon met iets heel eenvoudigs. Vaak kun je zo'n patroon vaker gebruiken en het elke keer aanpassen (zonder zak, met zak, ruche erbij enz.) Pimpen en voila!
In de Knippie is dat met 1 stip. En het leuke van naaien is dat je aldoende leert. Ik heb het mezelf met een hoop doorzettingsvermogen aangeleerd, en wat niet lukte heb ik aan een ervaren iemand gevraagd, of via dat boek opgelost.
Kijk eens in stoffenwinkels, daar hebben ze heel veel leuke patronen(boekjes) die helemaal niet moeilijk zijn!

ilsepilse

ilsepilse

06-04-2011 om 19:23

Gebruiksaanwijzing

kan je zo downloaden hoor wij hebben hier een heel oude industriele machine staan en mannetje wist ook niet meer hoe hij de draadjes moest rijgen, ff het type in google en plop ...
succes !!

mijk

mijk

07-04-2011 om 12:41

Ik zou beginnen met een simpele tas ofzo

in plaats van kleren.Dan kun je je even concetreren op je machine in plaats op patroon..

Mijk

Maxime.M

Maxime.M

07-04-2011 om 14:38

Ja of

Een tas is een goed idee, of je maakt van die ruiten hartjes met lintje eraan, die je vult (die kan je nu overal kopen) is ook leuk en makkelijk om te oefenen. Daarna ben ik broekjes gaan maken met elastiek in de taille om te beginnen. En pas na 10 keer iets maken kwam ik erachter dat ik juist geen stofjes met motiefjes moet kopen, omdat dat eigenlijk heel onhandig combineert. Dus effen dingetjes maken is praktischer in gebruik, als je dan straks wat beter naait kan je wel randjes en binnenkanten van zakjes met een ander motiefje doen, dat is dan wel weer leuk. Ik ben begonnen met patronen uit knippie, de simpelste. Maar ik had een vriendin die me hielp want zij zei dat ze het bij knippie soms wel ingewikkeld beschrijven, terwijl het dan heel simpel is.
Een zin die ze iedere keer bleef herhalen tegen mij.... 'goede kant op goede kant leggen" (dat deed ik nog wel eens fout

Nog makkelijker

Een basisrokje(als je meiden hebt) lapje aan de zijkant dichtnaaien, zoompje erin, bovenkant een tunneltje
Elastiek erdoor en klaar is je eerste kunstwerk
Muizmeis

Goeie patronen kopen

Ik vind het ene patroon veel makkelijker dan het andere. Zo vind ik alles uit knippie lastig om te maken, het lukt wel maar het is lastig. Ik heb ook redelijke ervaringen met Bizzkids. Maar mijn topper is toch wel Ottobre, duidelijke patroonbladen, duidelijke beschrijvingen en het klopt gewoon, je hoeft niet na te denken doe ik dit wel goed, klopt dit wel etc etc. Het is goed beschreven en ik ben er zeer tevreden over.
En nee ik heb geen aandelen
Muizemeis

Magnoliatakje

Magnoliatakje

07-04-2011 om 21:10 Topicstarter

Bedankt

voor alle tips, ga zeker binnenkort er mee aan de slag, heb ook even gekeken naar welk merk machine ik eigenlijk heb(duplomatic, dat wist ik niet eens) want even googlen op het merk voor de gebruiksaanwijzing is wel slim en ga ook zeker kijken op youtube voor de filmpjes, nooit aan gedacht. En ook alle andere tips zijn erg fijn.

Tihama

Tihama

07-04-2011 om 23:49

Naailes

Ik had hier ook een oude machine staan (40 jaar). Via Internet heb ik een gebruiksaanwijzing bemachtigd.

Dochter hier leek het geweldig om kleren te maken en ze dacht dat ik haar wel kon helpen.....Niet dus
Ik heb toen gezocht op naailessen voor kinderen. Eerst is dochter op naailes geweest: 3 middagen naailes voor kinderen. Ze heeft een broek gemaakt. En toen dacht ik: misschien is dat ook wel wat voor mij. Ik heb 4 avonden geweest. Ik heb broeken uitgelegd, rokken ingekort etc. Nu doet mijn naaimachine raar, dus ik moet hem eens wegbrengen.

Maar ik zou dus kijken of er naailes gegeven wordt bij jou in de buurt. Dit was in een hobbyzaak. 10 naaimachines aan tafels. Ook nog best gezellig. Er waren twee heel geduldige dames die uitleg gaven, de moeilijke stukjes voordeden etc.

Nu zal ik nooit een echte naaister worden, maar ik vind het wel handig dat ik voor het inkorten van een rok niet meer twee keer naar de kleermaker hoef.

Tihama

Andere tip

Koop geen goedkopen naaimachine naalden of goedkoop garen. Goedkoop garen breekt snel net als met de naalden en dat is grote frustratie.
Goedkope stof kan wel, want dat is vaak goedkoop omdat het niet meer in is, en niet omdat het van slechte kwaliteit is.
Muizemies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.