Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

oregano

oregano

29-09-2012 om 22:52

Muurdimmer nieuwe halogeen plafondlamp werkt niet goed meer, bromt en flikkert

Wij hebben een nieuwe plafondlamp met 10 20v halogeenlampjes. Vorige was met 12 10v halogeenlamjes. Aan de muur een dimmer op de aan/uit schakelaar. werkte prima. Nu als ik het licht wil dimmen begint de lamp te brommen en de lampjes te flikkeren. Schijnt te maken te hebben met het soort trafo die in de lamp zit (?). Hoe komen we er nu achter welke trafo erin zit en welke dimmer we moeten hebben. lamp gekocht via MP. Heel erg mooi alleen 10 x 20v is wel erg fel vind ik.Lampjes zijn niet geschakeld want als je er eentje indoet doet deze het ook, dus als de andere 9 er nog niet inzitten. Misschien is dit ook relevant?
We zijn beide leken op dit gebied. Wie weet raad in deze lichtkwestie?
Alvast dank,
oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewone dimmer

Ik had ooit ook problemen met een halogeendimmer. Een poging gewaagd met een gewone dimmer en vanaf dat moment geen problemen weer. Ik ben geen techneut, mijn ex is dat wel, dus ik kan je alleen maar melden dat het werkte

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-10-2012 om 18:46

Ligt aan het type halogeenlamp

En dimmer.

Er zijn namelijk 2 soorten halogeenlampen: 12V met transformator en dan moet de transformator gedimt kunnen worden en 230 V halogeenlampen. Dat zijn dus ook twee verschillende soorten dimmers.

Wat voor soort halogeenlamp is het?

oregano

oregano

04-10-2012 om 16:58

12 v lampjes

Er zitten 12v lampjes in , 20 w. Zelfde als ik de vorige lamp, alleen daar zaten lampjes in van 10w.
Ik heb er nu van nood even 10w lampjes ingedaan maar dat is nog veel te fel. Lamp blijft brommen als ik aan de dimmer draai.
Groet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-10-2012 om 19:26

Hebben wij trouwens ook

Was ik alweer vergeten, maar onze dimmer voor de 12v lampen laat de lampen ook brommen. Of liet, denk ik, want tegenwoordig hoor ik ze niet meer brommen. Zou natuurlijk ook kunnen dat ik immuun geworden ben voor dat geluid

Kun je niet die 10 watt lampjes dimmen? Bij ons bromt ie alleen flink als je flink dimt.

oregano

oregano

04-10-2012 om 20:09

Ginny, het dimmen

Bedankt voor je reactie!
Zodra ik ga dimmen beginnen de lampjes te brommen.In de winkel kwamen ze met een dimmer aan van 100 euro, maar ik kan me niet voorstellen dat die vorige lamp wel gedind kon worden ook met 12v lampjes en deze niet. Mijn vriend gaat in het weekend 'kijken' wat voor trafo erin zit, moet de lamp eerst weer vh plafond en ga ik met een foto naar de lampernier, waar we onze vorige lamp hadden gekocht. We hebben inmiddels een heel arsenaal aan lampjes, 5w. 10w en 20w Ik ben zo ongeduldig dat ik nog steeds niet vd lamp kan genieten hij is zo mooi.

oregano

oregano

04-10-2012 om 23:33

Is het eigenlijk gevaarlijk dat brommen?

kan er dan bv iets doorbranden ofzoiets?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-10-2012 om 21:54

Man denkt

Dat het het blik in de transformator is dat gaat meetrillen. Hier na een half jaar in ieder geval nog niks doorgebrand. En je mag eigenlijk toch wel hopen dat die dingen een beetje beveiligd zijn!

oregano

oregano

07-10-2012 om 16:25

Opgelost: nieuwe trafo gekocht

Lamp bleek niet dimbaar bleek bij navraag. Dus heeft vriend een nieuwe trafo erin gezet en nu is het probleem opgelost, fijn!
Groeten en bedankt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-10-2012 om 22:13

Mooi!

Ik zal 'm onthouden...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.