Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

lennest

lennest

20-05-2017 om 16:46

munt in de tuin

Voor wie overweegt het potje munt van de supermarkt ergens in de tuin te planten: niet doen. Ik heb dat vorig jaar gedaan over werkelijk, overal komt de munt te voorschijn. Zomaar uittrekken lukt ook niet want munt heeft heel lange wortels die je moet uitgraven.
Gewoon in een pot laten, desnoods een grotere pot, maar never nooit zomaar in de tuin planten! Wat een onkruid is dit geworden!

Pirata

Pirata

20-05-2017 om 16:51

okee

Dat zal ik dan niet doen. Ik dacht eigenlijk dat je geld in de tuin had gevonden. Iets Romeins ofzo.

Fiorucci

Fiorucci

20-05-2017 om 18:08

Klopt

In onze tuin zijn we vijf uur bezig geweest destijds, overal munt....

Specht

Specht

20-05-2017 om 18:14

met pot

Wij hebben in een ruime dichte plastic pot in de tuin gezet, dat ging prima.
Ik wilde het niet op ons terras hebben.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-05-2017 om 18:48

Goede tip

Ik heb nu twee planten in huis staan. Het blad wat weer aangroeit is kleiner dan van de teler. Hoe is dat als je het buiten zet?

Specht

Specht

20-05-2017 om 19:51

Kaaskopje

Ik heb het idee dat de bladen wat groter zijn.
Ik denk dat hoe groter de pot hoe groter de stengels en de blaadjes ook worden, de wortels hebben dan natuurlijk meer ruimte, en alles wordt groter.
Maar ik ben geen bioloog, of plantendeskundige.

Zoals Pirata

Ik bereidde me al voor op een spannend draadje over een geheimzinnige oude munt. Maar dit is ook heel nuttig hoor

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2017 om 13:18

Verpot

Ik heb net een verse muntplant gekocht en die samen met de oude in een ruimere pot gezet. Ik ben benieuwd.

Li

Li

22-05-2017 om 13:38

hier

gaat munt altijd dood, in de tuin of in een pot. Kennelijk doe ik iets verkeerd.

Specht

Specht

22-05-2017 om 13:57

Bassilicum

En lukt het jullie om op de een of andere manier Bassilicum langer dan een paar weken goed te houden?

Wat ik doe

Ik koop n supermarkt potje en breek de kluit voorzichtig in een paar plantstengels. Die poot ik en geef veel water. Basilicum heeft veel warmte nodig. Daarom heb ik t nu pas gedaan. Gaat al jaren goed. Moet wrl elk voorjaar opnieuw. En ik strooi er wat basilicumzaad omheen. Is t een op of doorgeschoten kan ik aan t ander beginnen hihi. Vandaag de venkel vd moestuintjes van appie van vorig jaar afgesneden en in stukken gegrild voor salade vanavond. Hoop dat het smaakt. N knol krijgen lukt me niet. Wel lange stengels en veel pluimen.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-05-2017 om 14:28

Basilicum

Ons keukenraam is op het noordwesten gericht waardoor pas later in de middag meer zonlicht aan die kant komt. Waarschijnlijk zullen kruidenplanten beter gedijen als ik ze op de vensterbank aan de woonkamerkant zou zetten, maar dan vergeet ik ze water te geven. De twee muntplanten die ik hád, is er daardoor nu nog maar eentje, inmiddels wel weer aangevuld met een nieuwe. De basilicumplant heeft er zichtbaar baat bij gehad, dat ik het in een ruimere pot gezet heb. Ik stort er af en toe een bekertje water in en het gaat zowaar niet dood! Dus je snapt hoe opgetogen ik in de keuken naar mijn plantjes kijk tegenwoordig, haha .

40er

40er

22-05-2017 om 18:21

Munt

Kruipt ook onder de pot uit hoor (als je zo een hebt met gaatjes onderin)
Ben ik heel erg als ik zeg dat ik er 1 heb geplant aan de kant van die zeer vervelende buurman? Zonder pot....

Specht

Specht

22-05-2017 om 19:20

40 er

Daarom zeg ik ook in een dichte pot, anders gaat het er inderdaad doorheen.
De Bassilicum wil dus eigenlijk een ruime pot als ik jullie goed begrijp.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-05-2017 om 19:51

Moestuin vierkante meterbak

Kun je al die volgroeide kruidenpotten die je bij de supermarkt koopt ook in zo'n moestuinbak zetten? Zo'n vierkante meter met 9 van die vakken? Ik heb daar nu de 4 gelukte wortels van mijn AH-tuintjes in staan, 1 radijs, een niet meer groeiend tijmplantje en 3 sprieten rucola. De rest is mislukt, behalve de zonnebloemen en de tomaten, maar die heb ik in aparte potten staan.

Ruimte genoeg in die moestuinbak dus, maar ik heb er nooit aan gedacht om daar bieslook, peterselie en dat soort dingen uit de supermarkt in te zetten. Kan alles bij elkaar?

Lijkt me ideaal. Ik ben niet zo plantenwatergeverig, dus ik moet nogal vaak nieuwe plantjes kopen. Buiten krijgen ze af en toe nog een regenbuitje.

mijk

mijk

22-05-2017 om 21:02

alles woekert hier

Maar de munt niet. En ik hou zo van muntthee! In een pot gaat het wel.

Mijk

Specht

Specht

22-05-2017 om 21:07

Heb ik wel gedaan, maar dan steeds een vak overslaan, omdat het anders zo vol wordt.
In de overgeslagen vakken zette ik of dingen van de AH moestuintjes, of een overgebleven plantje
Bak stond op de stenen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

22-05-2017 om 21:27

Poging wagen

Dan ga ik van de week maar gewoon een poging wagen. Onze bak staat ook op tegels. Als ik de vakken ook om en om vul, kan ik in die andere vakken onze moestuinkneusjes nog wat proberen op te kalefateren.

Wilgenroosje

Die kruidenplantjes van de super leggen waarschijnlijk binnen no time het loodje. Dat zijn plofplantjes,in record tempo opgekweekt en alleen geschikt voor directe consumptie. Voor je moestuin heb je meer kans van slagen met plantjes van het tuincentrum of de kweker, die zijn een stuk robuuster en kosten niet veel meer.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-05-2017 om 06:53

Haha

Plofplantjes...wat een ontzettend grappig woord.
Nooit geweten dat er, naast kippen, ook plantjes geploft worden voor snelle groei.

Ik heb nog basilicum in de keuken staan die ik er maar gewoon in zet. Binnen legt 'ie hier ook het loodje. Ik denk meestal pas aan water geven als het te laat is. Voor de rest ga ik dan van de week wel even naar het tuincentrum.

40er

40er

23-05-2017 om 07:22

Kenfan

Hier ook wat 'plofplantjes' maar die doen het al jaren in de tuin hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2017 om 08:55

Wilgenroosje

Ik denk meestal pas aan water geven als het te laat is.===

Ja dat is mijn 'tactiek' ook. )

Wilgenroosje

Wilgenroosje

23-05-2017 om 09:22

Kaaskopje

Haha... Zo leveren we een extra bijdrage aan de omzet van de plaatselijke supermarkt. Dat noemen ze omdenken.

Ik ben dol op mooi weer, maar als ik nou de plantjes in "buitenbak" zet, kan het misschien iedere nacht even regenen. Dan blijven de plantjes leven en dat is dan weer een bijdrage aan mijn eigen portemonnee.

lennest

lennest

23-05-2017 om 14:11

plofpotjes

Ik heb diverse plofpotjes (heerlijk woord!) op de vensterbank staan, keukenraam is noordoost, schijnbaar licht genoeg want ik doe maanden met zo'n potje. Nou ja, en vorig jaar dus de munt naar buiten gedaan met alle gevolgen van dien.
Zondag de basilicum buiten gezet, zo in de volle grond, gaat prima hoor, al jaren. Ok, de eerste nachtvorst en de basilicum is weg, maar ja, nieuw potje van de super en hopelijk overleeft die de winter. Verder ook koriander, peterselie en selderie in een potje en allemaal in mei naar buiten.

munt en basilicum

Munt heb ik in pot gelaten en 2 jaar geleden zo in de tuin gezet, de plant is inmiddels wel wat groter geworden, maar staat in een hoek bij een schutting en muurtje dus blijft wel binnen de perken.

Basilicum koop ik 1x per jaar in de supermarkt. Ik gebruik dan wat voor een maaltijd en de rest van de stengels top ik en zet ik op water. Goed wortel laten stekken en zo heb ik heel veel nieuwe plantjes.
Een deel laat ik in het water staan voor het geval mijn plantjes niet goed aan slaan.

Yura

Yura

24-05-2017 om 07:28

herkenbaar

Oeps ik heb dat ook gedaan en inderdaad het lijkt net onkruid. Het groeit als een gek. Ik drink graag een kopje muntthee, maar hier kan ik niet tegen op drinken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.