Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Citronella

Citronella

17-07-2016 om 23:51

Muggen, grr

Ok, ik maak altijd het grapje dat niemand muggenmelk oid nodig heeft met mij in de buurt want ik trek muggen aan. Maar op dit moment kan ik er zelf even niet meer om lachen want het is heel erg momenteel met muggen. Ik zit van top tot teen onder de muggenbulten, hoor voortdurend gezoem. Wat kan ik doen? Wie heeft raad? Het liefst geen muggenmelk want ik heb een vrij gevoelige huid. Helpen die dingen in het stopcontact?


mir

mir

18-07-2016 om 06:26

sterkte

ja, verschrikkelijk is het dit jaar. Simpelste om goed te slapen, zo'n afschuwelijk lelijke klamboe aan het plafond. Goedkope oplossing voor 's nachts. Dure oplossing: overal horren (heb ik niet).
Voor buiten zo'n blauwe lamp in de hoek van de tuin wat ze aantrekt. Citronellakaarsjes brandend en veel anti insect spray in de buurt die ik regelmatig om me heen spuit (niet op me).
Dan houd ik het nog wel vol.

Ad Hombre

Ad Hombre

18-07-2016 om 07:46

Nog geen muggebeet gehad dit jaar

Best handig zo'n airco. Op een of andere manier heb ik altijd ramen en deuren waar geen horren op passen

@Emma

@Emma

18-07-2016 om 08:39

Lamp

Binnen in de slaapkamer een blauw lampje in het stopcontact, de hele nacht vanaf een paar uur voordat je gaat slapen. Merk: iets met euro..... google maar, ze kosten rond de 5 euro. Ik combineer het met horrengaas dat ik met klittenband en punaises voor de ramen heb.
En ik word al zeker een maand helemaal niet meer gestoken! )
Muggenspul met/zonder deet helpt niks. Vroeger in outdoorwinkels had je deet waar je 2 druppels van op je slaapzak of dekbed deed en dan viel elk levend wezen meteen dood neer, maar dat mag niet meer verkocht worden

guera

guera

18-07-2016 om 09:26

hier niks

O wat gek .Ik heb nog geen mug gezien dit jaar.
Let ook goed op in en om je huis. Alle bakjes water leegmaken. Overal waar poeltjes water staan komen weer larven.
Ik heb inderdaad voor dit soort geval een klamboe die niet aan het plafond hoeft. Zoiets als DBUG. De kinderen hebben een deryan tentje om hun bed heen. Past om hun eenpersoonsbed.

klamboe

In mijn ervaring werkt een klamboe het beste. En investeer dan in een rechthoekige met een ingang. Zoiets als dit bijvoorbeeld: http://www.klamboewinkel.nl/product/rechthoekige-modellen/klamboe-kingsize-x/. Dat je dus niet steeds dat hele net hoeft op te tillen, en dat je ook niet met je hoofd in het gaas ligt (wat je met die tentmodellen wel kan hebben).

Jarenlang zo'n ding gehad. Sterker, ik hem m nog maar hij hangt niet meer, sinds de verhuizing hebben we geen klamboe meer in gebruik. Ik heb niet meer zo;n last van muggen in dit nieuwe huis, en de muggen die we hebben prikken liever onze kinderen .

Kinderen gebruiken trouwens stickers met citronella. Handige dingen, maar die hebben we in Indonesië ingeslagen, vziw zijn ze hier niet te koop.

Groeten,

Temet

klamboe, tja

ik val altijd over de eenvoudige mededeling dat je 'm aan het plafond moet ophangen. Hoe dan?

Boren jullie speciaal voor die klamboe een gat in het plafond? In mijn ervaring zijn plafonds niet zo boorvriendelijk. En wat voor haakje moet er dan in? (je ziet het al, wij zijn geen klussers!) Op de plek waar een klamboe bevestigd zou kunnen worden, hangt bij ons een lamp

En wat doe je de rest van het jaar met dat haakje?

Zo'n rechthoekige klamboe, uit de link van Temet, moet op vier punten vast lijkt me. Hoe doe je dat Temet?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2016 om 11:21

Etherische olie

Omdat ik wist dat lavendel een geur is waar beestjes niet tegen kunnen, heb ik het even opgezocht:

Veel gebruikte etherische oliën tegen muggen:

Pepermunt

De geur van pepermunt etherische olie is voor mensen juist erg prettig, muggen en bijna alle andere insecten worden er door verdreven. De geur is voor insecten zo indringend dat ze niets anders meer kunnen ruiken.

Citronella

De meest gebruikte etherische olie tegen muggen. In veel goedkope anti-muggen producten zit chemische citronellal of een gezuiverd deel van de natuurlijke olie. Voor insecten is het makkelijker om aan de geur van zuivere stoffen te wennen dan aan een mengsel van veel stoffen zoals natuurlijke citronella olie. Daarom werkt het ene product ook beter dan het andere tegen muggen.

Kattenkruid

Vrij recente onderzoeken hebben aangetoond dat kattenkruid etherische olie tot 10 keer beter werkt in muggenwering dan het chemische DEET. In Amerika zijn kattenkruid producten al ruim beschikbaar, in Nederland is dat nog niet zo. Muggen-weg is wat dat betreft zeker een koploper. Kattenkruid etherische olie is erg duur. Het is circa 30 keer duurder dan citronella olie of DEET.

Lavendel

Lavendel kruid en etherische olie wordt al lange tijd gebruikt om muggen te verjagen. Het ruikt bovendien ook erg lekker, waardoor het veel wordt toegepast in natuurlijke middelen tegen muggen.
Geranium

(Citroen)geranium staat van oudsher bekend om zijn muggen verdrijvende eigenschappen. De etherische olie van geranium bevat veel citronellol, een stof die ook voorkomt in citronella etherische olie. Ook geraniol, een stof in geranium etherische olie wordt gebruikt voor muggen wering.
Citroen Eucalyptus

Etherische olie van de citroeneucalyptus is volgens diverse bronnen zeer werkzaam tegen muggen. De frisse citronella-achtige olie bevat kleine hoeveelheden PMD (paramenthaandiol), een zeer sterk natuurlijk insecticide. Bovendien zit er veel citronellal in de etherische olie van citroen eucalyptus. In de betere muggen werende middelen wordt citroen eucalyptus olie gebruikt in plaats van citronella olie.

PMD (paramenthaandiol), ook citriodiol genoemd, wordt ook wel uit citroeneucalyptus olie gehaald of chemisch bereid. Deze stof zit o.a. in Picksan Muggen Stop Spray en is mild voor de huid.

Lavendel-olie kan ook als natuurlijk middel tegen vlooien geprobeerd worden. Als je tea tree-olie in huis hebt, kun je ook proberen of dat helpt tegen muggen. Je zou citroen-geraniums in de vensterbank kunnen zetten.

Bij o.a. De Tuinen kun je etherische olie kopen in twee maten. Als je niet weet wat het effect is, zou je met de kleinste kunnen beginnen.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2016 om 11:24

Alinea-kopjes

Ik zie dat ik bij de onderste helft vergeten ben de kopjes met plantnaam van de voorgaande tekst te scheiden.

Marie

Marie

18-07-2016 om 11:36

Warme huid? Ventilator

Ik ooit eens gehoord dat muggen (wij noemen ze neven) op warme huid afkomen. Klopt ook wel, ik heb vrij koel vel van mijzelf en mijn man warm vel. Hij wordt overhoopbgestoken, met dikke bulten (allelrgische reactie), terwijl ik zo nu en dan gestoken word met piepklein bultje (snel weer weg).
Slapen kan ik overigens niet met dat irritante gezoem.

We hebben voor alle ramen horren aan de buitenkant (naar binnen draaiende ramen). Was even een investering, maar heel blij mee.
Alleen sinds deze winter wel weer last van muggen, maar kunnen er niet achter komen waar ze vandaan komen.
Nu elke avond op jacht met elektrische muggenmepper.
Vroeger ook wel klamboe gebruikt, maar dat vind ik zo benauwd.
Wat we ook wel eens doen is een ventilator in de slaapkamer neerzetten. Muggen houden daar niet van. Ik vind het geluid van de ventilator irritant, dus dat doen we niet zo vaak, maar het werkt wel.
Probeer dat eens zou ik zeggen.

O, ja over gaten en haken in je plafond. Mijn man is heel handig en wie ziet die haken nou?

Sawo

Sawo

18-07-2016 om 13:09

tocht en knoflook

muggen houden niet van tocht,en voor jezelf veel knoflook eten.

groet

saar

ophangen

Ja, mijn klamboe hing aan 4 punten. Je moet inderdaad op 4 punten een haakje in plafond of muur bevestigen. Maar dat kan een vrij klein haakje zijn. In mijn vorige huis hing die klamboe overigens het jaar rond, dus waren die haakjes altijd in gebruik.

Boren in de muur is soms makkelijker dan in het plafond trouwens. Wat dat betreft is zo'n rechthoekige klamboe soms makkelijker op te hangen dan een tentmodel. En soms kan de haak ergens anders in, bijvoorbeeld de hoek van de kledingkast ofzo.

AC of een ventilator helpt inderdaad ook tegen muggen. En roken. Dat laatste bij voorkeur niet in bed . Maar toen mijn vader nog rookte werd hij nooit gestoken, toen hij gestopt was wel. Maar ja, de gezondheidsnadelen van roken zijn nog hinderlijker dan een muggenbeet of wat...

Groeten,

Temet

het hele jaar door

tja in de Tropen is dat noodzakelijk.

Lijkt me zo stoffig

Zzz

Zzz

18-07-2016 om 15:01

bromvlieg

psstt wasmachine, nat ophangen, zo droog

inderdaad

Mijn klamboe ging zo af en toe eens in de was - die wat duurdere kunnen dat prima hebben - en daarna werd-ie weer opgehangen. Omdat zo'n ding grotendeels uit gat bestaat zijn ze lekker snel droog .

Nog een woord over klamboe's: als je een ruwe muur hebt (sierpleister/spachtelputz etc), neem dan een katoenen. Die nylon dingen blijven haken en voor je het weet heb je een gat in je klamboe.

Groeten,

Temet

Taruh

Taruh

18-07-2016 om 15:33

geimpregneerde

en neem een geimpregneerde, daar blijven de ettertjes toch wat beter van weg als je toch met je arm, been etc tegen de klamboe aanligt.

aha

dat zijn praktische tips. Vroeger, ooit, hadden de kinderen er eentje met zo'n 'paraplu' in de top, die konden niet gewassen volgens mij.

Katoen zal vast ook minder benauwd zijn dan nylon?

En dat impregneerspul, was je dat er dan niet af?

guera

guera

18-07-2016 om 16:07

niet boren

Geen aandelen maar zoiets als de dbug dus. Kan je ook meenemen op vakantie....

Tango

Tango

18-07-2016 om 21:50

Hier ook klamboes

Wij hebben ook elke zomer om elk bed een klamboe hangen. Soms moeten we ze begin april al ophangen, maar dit jaar waren de muggen redelijk laat. Ze hangen pas sinds begin juni volgens mij. Dochter had die van haar tot gisteren zelfs nog open 's nachts, maar daar is ze nu wel van teruggekomen, want ze werd vannacht lek gestoken.
Overigens gewone tentmodellen hier. Die van ons met zo'n paraplu bovenin, maar dan wel een behoorlijk wijde. Kinderen gewoon een ijzeren ring, ook groot. We kopen wel altijd een tweepersoons model voor eenpersoonsbedden, want anders past het niet om de bedden van onze kinderen. Zelf hebben we een extra grote tweepersoons.
Man zet altijd zijn slippers op de klamboe om hem wat verder van het bed af te houden, ik ben daar te lui voor en lig dus af en toe verstrikt in het ding. De kinderen hoor ik er eigenlijk nooit over. De ingang maken we dicht met een wasknijper en de haakjes blijven gewoon het hele jaar hangen. Zie je toch niet? Soms hang ik er in de winter wel eens een kerstbal aan o.i.d. Staat heel grappig.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

18-07-2016 om 21:56

Hoe?

Ik heb binnen nog geen mug gezien. Hebben jullie alles open staan dan?

Dorien

Dorien

18-07-2016 om 22:10

Reactie verminderen

Behalve dat je natuurlijk het beste kunt proberen te voorkomen dat je wordt gestoken kun je ook de reactie op een steek verminderen, scheelt een hoop ongemak.
Mijn zoon krijgt van een muggensteek bulten als eieren. Hij slikt in de muggentijd dagelijks een antihistaminepilletje, gewoon van het Kruidvat en dat scheelt aanzienlijk. Zoals andere mensen dagelijks iets nemen in de hooikoortstijd.

Bellefleur

Bellefleur

19-07-2016 om 10:33

Kolonnes

Gisteravond dit draadje gelezen. Ik had met jullie te doen. Nog geen mug gehoord dit jaar. Nu is het ochtend, en heb ik met mezelf te doen. De muggen kwamen in hordes vannacht. Twee heb ik doodgeslagen. Maar toen ik drie uur lang wakker lag van dat ellendige gezoem, heb ik mijn paardenmiddel gepakt: oordopjes. De krengen bijten, maar ik hoor ze niet. En de bultjes verdwijnen snel. Ik heb een dikke lip en slaaptekort. En vanavond gaan de oordopjes gelijk bij het slapen gaan in mijn oren.

Citronella

Citronella

19-07-2016 om 15:56

strijd

Ja, er zijn hier best veel muggen. Het heeft hier veel geregend een paar weken terug. Ik heb al gecontroleerd of er water bij ons in de tuin staat in bakjes of zo maar dat is niet het geval. De buren hebben een vijver? Zorgt dat voor muggen.
Verder zie ik een klamboe niet zo zitten. Ik woel veel en ben bang dat ik dat ding s nachts naar beneden trek en ik heb het snel benauwd. En mijn man wil geen gaten in de muur, laat staan plafond.
Ik heb gisteravond de blauwe lamp weer geinstalleerd in de woonkamer, het knetterde flink van insekten die er tegenaan vliegen. Verder de ventilator aan. Dat lijkt ook te helpen. Nu nog iets voor buitenzitten verzinnen.

Citronella

Ik woel ook enorm en heb nog nooit een klamboe naar beneden getrokken. Ik had dus wel zo'n vierkante. Die hangen echt om je bed heen. Dan kan je er wel een arm in steken, maar tenzij je in je slaap aan dat ding trekt, blijft-ie netjes op zijn plaats.
Die tentdingen hangen soms wel in de weg, omdat ze schuin toelopen.

Zoals ik al eerder opmerkte: een klamboe bestaat grotendeels uit gat. Benauwd krijg je het er echt niet van. Maar goed, als jij het geen fijn idee vindt en niet wil boren, dan moet je wat anders. Smeren kan, maar is niet ideaal. Een ventilator of ac helpt, maar kost stroom en maakt geluid. De beste oplossing, na een klamboe, zijn horren.

Voor buitenzitten helpt weinig, of het zouden die vieze wierookspiraaltjes moeten zijn waarvan de lucht muggen op afstand zou moeten houden. Maar misschien kan je beter een paar citroengeraniums in potten op je terras zetten.

Groeten,

Temet

Caesar

Caesar

19-07-2016 om 18:21

Hemelbed

Neem een mooi hemelbed. Perfect om een klamboe op te hangen. Kom je gelijk helemaal in koloniale sferen.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-07-2016 om 13:07

Caesar

Precies, hadden we vorig jaar op Bali. Moet wel een beetje ruim zijn om het claustro-effect te beperken. En je moet niet per ongeluk toch een mug binnenlaten ;(

Ik ben bijziend en contactlensdrager. Wie in die omstandigheden midden in de nacht een mug in de slaapkamer heeft is de klos: die vind je met je kippige oogjes nooit meer terug, of je moet alsnog met je slaperige kop je lenzen in gaan doen (of op zoek naar je reservebril, die dan natuurlijk altijd kwijt is). Grrr

Maar als er zo'n kreng per ongeluk in de klamboe zit, dan is-ie er geweest: in zo'n kleine ruimte vind ik nog wel een mug terug zonder mijn lenzen in te hebben. Ok, je bent dan wel gestoken, maar je hebt tenminste wraak kunnen nemen . En daarna weer lekker slapen.

Groeten,

Temet

Ad Hombre

Ad Hombre

20-07-2016 om 15:29

Temet

Same here, optisch gezien. Maar met of zonder bril liep ik toch nog aardig te zoeken voor ik 'm gevonden had binnen de lamboe. Alles straks gestuct zonder gordijnen werkt nog het best, maar dit was een semi-traditioneel Balinees huis met een enorme bruine kap (op ca. 5m hoogte, van daaruit heeft iedere vijandelijke mug en perfecte aanvalspositie. Een lamp verwisselen leek me daar geen pretje.

Angela67

Angela67

20-07-2016 om 20:33

balen hier

*. Ik slaap erdoor heen, maar krijg wel muggenbulten (tenminste: ik heb er last van, behoorlijk lang).
* Man ziet niets zonder lenzen, wordt wel wakker van muggen maar wordt niet geprikt. Hij maakt mij dus wakker om op jacht te gaan . .

Vraag die mij altijd bezig houdt: ben ik dan de grote verliezer als hij mij wakker maakt en ik midden in de nacht op jacht moet?Of moet ik blij zijn dat hij mij wakker maakt want uiteindelijk heb ik dan dus geen last van muggenbulten?

gr Angela

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-07-2016 om 23:19

Elektrische vliegenmepper

En dan flink om je heen zwaaien. Uiteindelijk vliegt er dan wel tegenaan.
Dat lukt ook onder bril of lenzen.

Enne Temet: ik heb hem dus besteld, die klamboe. Was ik al lang naar op zoek.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-07-2016 om 00:00

blauwe lamp

Wij hebben op iedere slaapkamer zo'n blauwe muggenlamp. Ik vind dat dat prima werkt. Af en toe hoor je wat knetteren en dat is dan een lekker geluid.

Ik heb wel het idee dat het dit jaar heel erg is met de muggen. Lekker lang buiten blijven zitten vind ik geen doen nu. En normaal ben ik helemaal niet zo panisch voor muggen, maar nu is dat gezoem om me heen wel heel erg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.