Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

19-09-2012 om 17:16

Muf leren jasje

Ik heb sinds een paar jaar een leren jasje. Vorige week heb ik het voor het eerst in maanden weer aangetrokken, maar ik vond het zo muf ruiken van binnen... Het lijkt wel een lijflucht (terwijl ik echt heel schoon ben op mezelf!), het komt ook van de binnenkant. Ik heb de voering (gewoon stof) met Febreze ingespoten en het jasje binnenstebuiten laten luchten.
Vandaag heb ik het weer aangetrokken. Maar het ruikt nog steeds muf en akelig.
Hoe krijg ik die nare, muffe lucht eruit zonder meteen naar een dure stomerij te moeten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
+ Brunette +

+ Brunette +

19-09-2012 om 20:45

Schimmel?

Ooit heb ik een leren jas moeten weggooien omdat er schimmelplekken op zaten. Had drie jaar in een kartonnen doos gezeten. Zo erg zal het met jouw jas niet zijn maar ik moest meteen aan die ene jas denken.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

19-09-2012 om 21:17

Nee, dat is het niet

Het zit in de voering. Als het geen leer was, had ik het lekker fris gewassen. Het ruikt een beetje naar de vuile was van mijn puber als het al een tijdje op de slaapkamer heeft gelegen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-09-2012 om 23:36

Heel goed luchten?

En is het niet gewoon de leerlucht? Dat kan namelijk ook nogal apart ruiken.

Vocht?

Is het jasje nog wel waterdicht? Misschien regenwater dat doorgesijpeld is en binnenin zat en niet goed kon drogen? Misschien proberen de lucht te overstemmen door het jasje in te smeren met van dat speciale spul?
groeten alnama

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-09-2012 om 09:49

Zou kunnen

Vocht zou kunnen, ja... En leerlucht, tja, dan ruikt dat toch anders dan ik in gedachten had

Albana, welk speciaal spul bedoel je? Toch febreze? Want dat helpt niet.

En anders misschien toch eens een stomerij eraan wagen.

Helaas

Als jij zegt dat het lijkt op een lijfluchtje dan vrees ik dat het bacteriën zijn en het enige dat daar echt tegen helpt is die beestjes om zeep te brengen. Luchten alleen gaat het probleem niet oplossen. Aangezien je een leren jas nou eenmaal niet in de kookwas kan mikken denk ik dat je niet ontkomt aan een bezoekje aan de stomerij. Maar een knap leren jasje is die investering wel waard, anders draag je het nooit meer en dat is zonde.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-09-2012 om 17:52

Wasmachine

Ik gooi onze leren sportschoenen af en toe in de wasmachine, met wat handdoeken voor de wrijving. Daarna smeer ik ze in met wat leervet. Zou dat met een leren jasje ook niet kunnen, op 20 graden oid? Of zou de voering dan krimpen?

Dendy

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-09-2012 om 20:18

Temet, dandy, wasmachine

Temet, misschien is dat wel zo, ja, van die bacteriën. En ja, het jasje is het wel waard om behandeld te worden.

Dendy. ik heb ook al over wassen gedacht. De voering overleeft het wel en mijn wasmachine heeft een wol-koudstand, eventueel zonder centrifugeren.
Maar leest er iemand mee die een lederen geverfd damesjasje al eens zelf in de was heeft gedaan? Zo ja: wat is je ervaring?
Stomen kan natuurlijk ook, maar zie ik vanwege de prijs als een laatste redmiddel.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-09-2012 om 20:40

20 graden is niet genoeg

Daar leggen die bacterien echt het loodje niet in.

Toch maar stomerij doen?

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

20-09-2012 om 21:26

Ginny

Denk dat er niks anders op zit. Het ruikt echt naar... en ik ben als de dood dat ik het verpest in de machine.
Nou ben ik echt wel schoon op mezelf, maar hoe kan ik die meur voortaan beter voorkomen? Eén fietstocht met tegenwind en het zweet staat weer op mijn rug, en blijkbaar is binnenstebuiten luchten niet genoeg.

Speciaal spul

Hier bij de schoenmaker kan je ook speciaal spul kopen om leren jasjes op te knappen. Ledervet of hoe heet dat spul? Ook voor gekleurd en geverfd leer. En dat ruikt nogal sterk, dus zou de nare lucht maskeren. Maar ja feit blijft dat er een vieze lucht in hangt en ook al maskeer je die lucht gedeeltelijk, zelf blijf je het heus wel ruiken.
Ik zou zeggen naar de stomerij!
Of wacht op aanbieding van stomerij voor jasjes.
groeten albana

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

21-09-2012 om 11:19

Dat is dan duidelijk

De bacterie-uitleg lijkt me niet verkeerd. En ik ga niet klungelen met koud water en een wasmachine en andere risicoproducten. Kortom: het wordt de stomerij. Het jasje is het nog meer dan waard!

Bedankt voor het meedenken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.