Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mopperkont

mopperkont

19-05-2013 om 15:57

Motivatie huishouden weg

Mijn motivatie om het huishouden te doen is weg. Ik denk dat het komt omdat ik ons huis niet mooi vind. We wonen er alweer een paar jaar, maar er was en is geen tijd of geld om er iets aan te doen, niet geschilderd of behangen. Onze meubels zijn krijgertjes en van marktplaats. Bovendien mankeert overal wel wat aan. Daar komt nog bij dat de rest van het gezin nogal rommelig is en bij mij ook de puf op is om er steeds achteraan te gaan. Ze doen ook wel wat hoor, mijn man en kinderen, maar niet echt van harte, en vaak nogal halfslachtig. Dan doen ze wel de vaat, maar is het aanrecht nog helemaal nat en de kookplaat vies, maar niet vies genoeg om schoon te maken vinden ze dan. Mijn man laat altijd z'n viezige bakje scheerzeep op de wastafel staan. Als ik daarwat van zeg ruimt hij het 3 dagen op en daarna niet meer.
Jarenlang heb ik nog de puf op kunnen brengen, maar ik heb er nu geen zin meer in. Ik droom van een flatje van mezelf waar het netjes is en waar alles heel en schoon is. Ik vind geen rust is dit huis, ik ben ook constant moe. Wat moet ik doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

19-05-2013 om 16:28

Begrijp het

Hoi,

Ik begrijp het wel. Niet geschilderd of behangen en dan allemaal oude meubels klinkt inderdaad niet echt heel fijn.
Zouden jullie geld hebben om toch een paar dingen te veranderen?
Verder is het misschien een idee om echt met het hele gezin om de tafel te zitten, taken te verdelen, en samen te bedenken hoe het weer een gezellig en opgeruimd huis kan worden.

Liora

dc

dc

19-05-2013 om 22:50

Oorzaak of gevolg?

Ben je moe door het huis, of heb je geen zin meer omdat je moe bent? Ben je huisvrouw of werk je buitenhuis?

Ik denk dat ik eerst even een bloedtest zou laten doen om te kijken waar die moeheid vandaan komt. Als het niets met je bloed te maken heeft, dan zou ik op zoek gaan naar dingen die je energie geven.

Verder weet ik niet of je klussen leuk vindt, maar ik vind het geweldig, en dat geeft vaak energie om een stukje op te ruimen. Vraag eens aan een vriend/vriendin te helpen om op zoek te gaan naar goedkope opruimoplossingen. Stapeltjes papier in een mooi bakje zijn lang zo vervelend niet als uitgespreid over een tafel bijvoorbeeld.

En verder is en blijft huishouden gewoon irritant dweilen met de kraan open!

mopperkont

mopperkont

19-05-2013 om 23:30

Werk

Ik werk 32 uur per week, ik heb ook een burnout gehad. Maar op de een of andere manier lukte het allemaal nog wel zo'n beetje. Ik ben moe EN ik voel me niet gemotiveerd om dit lelijke huis schoon te maken. Ik probeer wel het hier en daar wat leuker te maken, maar dat is best lastig. Ik ben niet zo handig en heb weinig tijd en geld. Ik heb wel wat gordijntjes genaaid, maar die zijn eigenlijk ook niet zo goed gelukt. Ik heb ook geprobeerd een tuinhek te maken, maar dan kan ik dus ook niet. Ik ben echt net buurman en buurman in m'n eentje. Ik heb verder ook geen ouders of schoonouders die me kunnen helpen met dit soort dingen.

kattekop

kattekop

20-05-2013 om 12:01

't is meer

dat jij en je huisgenoten niet op 1 lijn zitten wat leefbaarheid betreft lijkt het. Waardoor het voor jou viezig en rommelig aanvoelt maar de rest het prima vindt zoals het is.
Ook in een mooi en nieuw huis zal dan de vieze vaat blijven staan, na aandringen eindelijk wel worden gedaan maar het aanrecht kledderig en de kookplaat vies blijven, het vieze scheerbakje op de wastafel blijven staan. Ik snap dat je in een mooi en nieuw huis meer energie kunt opbrengen om die dingen dan allemaal maar zelf te doen, maar als alles op jou neer moet komen en de rest zit erbij en kijkt ernaar dan is dat vragen om weer een burnout.

Tango

Tango

20-05-2013 om 14:38

Je schrijft

Ik droom van een flatje van mezelf waarin alles schoon is. Is dat vooral vanwege de rommel of speelt er meer tussen bijv. jou en je partner?
Verder heken ik het wel wat hoor. Hier ook een man en kinderen die moeite hebben met opruimen. Ik probeer ze er wel steeds weer op te wijzen maar ben zelf ook degene die het meeste doet. Als ik me teveel erger gaan we met z'n allen om tafel om de regels weer eens aan te scherpen. Dat is misschien voor jou ook een idee.
In ons huis zijn ook een aantal dingen die gerepareerd moeten worden wat flink tijd en geld gaat kosten en die dus uitgesteld worden (overigens ook door mij omdat ik de rompslomp eromheen niet graag wil). Ik vind dat soms ook erg frustrerend. Zou graag willen dat we heel veel geld hadden om alles te laten doen, terwijl wij lekker op vakantie gaan ofzo.
Kun je niet met je man in overleg of hij dat hekje kan maken? Gordijnen kun je vaak redelijk voordelig laten maken, bijv. bij Leenbakker of Kwantum.

JansjeRommy

JansjeRommy

20-05-2013 om 15:01

Waar ligt het aan?

Ook bij mij rijst de vraag: is het huis en hoe het eruit ziet het probleem, of ligt het dieper? Wil je eigenlijk bij je man weg bijvoorbeeld? Dan moet je daarmee aan de slag.
Als dat niet zo is dan is volgens mij stap 1 het punt een keer apart bespreken met je gezin en een plan van aanpak maken. Nu heb je een soort ideaal en word je bij voorbaat al moedeloos van de enorme stap ernaar toe. het is handiger om tussengelegen en haalbare doelen te zoeken. Bijvoorbeeld een vers verfje over de muren, een opruimactie etc. Heb je een vriendin met wie je het plan kunt bespreken misschien?

Ik heb wel wat gordijntjes genaaid, maar die zijn eigenlijk ook niet zo goed gelukt. Ik heb ook geprobeerd een tuinhek te maken, maar dan kan ik dus ook niet..

Hier moet ik wel een beetje om lachen omdat ik het van mezelf zo herken. Je wilt zelf dingen doen om je huis gezelliger te maken maar je bent toch niet zo handig als je dacht en dat gaat dan ook weer frustreren waardoor je nog minder moed krijgt om iets te doen.
Ik woon ook niet prettig, we hebben het huis waarin we wonen te snel gekocht omdat we weg zijn gevlucht voor vervelende buren. De nieuwe buurt valt ook tegen en het huis is ook niet zo leuk als ons vorige huis.
Mij ontbreekt ook vaak de moed om er iets leuks van te maken al heb ik soms wel periodes van hyperactiviteit waarin er vanalles gebeurt. Dan verander ik de kamer, de muren heb ik al tig keer geverfd en nu is alles weer wit Man en ik hebben al in alle slaapkamers van het huis geslapen maar de kinderen willen nu niet meer veranderen..
We wonen er nu tien jaar en het wil niet lukken, het wordt niet eigen en voelt niet goed.
Toch moet ik de moed er in houden want we kunnen hier niet weg vanwege de slechte huizenmarkt.
Ik moet ook elke dag weer moed verzamelen om het huishouden te doen maar doe het wel. Als ik bij de pakken neer ga zitten voelt het alleen maar slechter en wanneer ik wel iets doe geeft het toch weer een beetje een fijn en gezellig gevoel.
Kortom, er is maar een oplossing en dat is doorzetten en jezelf aanpakken.
Gemakkelijk gezegd, ik weet het, maar het is wel waar.

Woensdag

Woensdag

22-05-2013 om 10:54

Mopperkont

Mopperkont, is het een idee om mee te gaan doen in het opruimdraadje (één kastje per dag?). Ik heb daar ook een tijdje meegeschreven (andere nick) en de resultaten in mijn huis zijn opmerkelijk. Ook heeft mijn opruimwoede kennelijk ook de huisgenoten geraakt: die ruimen nu veel meer op dan voorheen. Ook oude troep wordt nu zonder pardon weggedaan. Het huis voelt nu veel lichter en ruimer.
Troepdingen voelen aan als ballast, ik kan me voorstellen dat je in een huis vol krijgertjes e.d. niet op je gemak zit. Kun je gezamenlijk een Plan maken om de grootste ergernissen qua interieur aan te pakken? B.v. een gammele bank vervangen door een iets beter exemplaar dat beter in het interieur past (Marktplaats staat er vol mee)?
Zelf ga ik binnenkort met leerverf aan de slag op een fauteuil in een gruwelijke kleur (de lievelingskleur van mijn man heeft ie nu, érg jaren 90 en staat absoluut nergens bij). Gaat me iets van 40,- kosten maar dan hebben we wel een "nieuwe" stoel. Een tuinhek timmeren kan ik ook niet maar dit gaat me denk ik wel lukken. Naaien kan ik ook niet meer maar voor de caravan heb ik nette gordijntjes gemaakt van IKEA-stof (echt goedkoop en nog leuke stof ook) en onderaan plakzomen gestreken. Daar is geen naald en draad aan te pas gekomen en het staat erg leuk.

Merel

Merel

22-05-2013 om 16:25

Iemand vragen

Ik heb het een keer in de groep gegooid op een verjaardagsfeestje, dat ik wat dingen wilde veranderen in huis. Een vriendin werd helemaal enthousiast, dus met haar ben ik aan de slag gegaan. We wilden wat inkopen gaan doen bij winkeltjes zoals Action, Leen Bakker en Xenos, daar heb je veel troep, maar er zitten ook pareltjes tussen (en mijn vriendin heeft daar oog voor Dus ze zei, ik kom dan en dan om 10.00 naar je toe, haal jij dan alvast alle accessoires van de vensterbank en kastjes enzo, dan hebben we een beter beeld. Het grappige was dat ik het zelf al zag toen ik eens alle rommeltjes weghaalde. (was al stukken beter) We hebben toen een paar dingen resoluut weggedaan, de rest opgeborgen en misschien maar 2 dingen bewaard. Toen bij die winkeltjes wat leuke spulletjes gehaald (je hebt daar geen hele dure dingen dat scheelt) en toen in de middag het huis weer leuk ingericht. Was een hele metamorfose.
Juist frisse ogen van een ander lijken meer te zien Ik zou met je meubels eens kritisch kijken waar je nog wat aan kan doen, misschien wat houtwerk wit verven, nieuwe kussens of hoezen om kussens laten maken (door jezelf, of een handige vriendin/moeder/schoonmoeder) En at iemand hier al schreef een opgeruimd huis creeert een opgeruimd hoofd en blijkbaar voelen de huisgenoten dat ook wel. En ik blijf bij het motto, troep trekt troep aan, je kan dus ook met de hele familie iedere avond na het eten even 10 minuten ruimen, je kan echt heel veel doen in die tijd hoor (zeker als je het iedere avond doet!)

mopperkont

mopperkont

22-05-2013 om 21:10

Mijn man is wel lief

Tussen mijn man en mij gaat het verder wel goed. Ik houd van hem, maar hij is soms wat intens en vermoeiend, maar dat maakt hem ook weer leuk.
Ik ga maar eens aan dat draadje meedoen!
Maar ik denk ook dat ik gewoon eens een gericht project moet doen met een deadline erbij. Dan zie je tenminste resultaat. Een nadeel van opruimen is ook dat het resultaat soms zo snel weer weg is. Ja, iemand vragen is ook een goed idee, dat doe ik ook met winkelen wel eens en dan kom ik met leukere dingen thuis, en dat is ook nog eens gezellig.
Bedankt!

Chaoot

Chaoot

23-05-2013 om 09:13

The bigger picture

Bij het lezen van jouw bericht vielen mij een paar dingen op. Het is pure herkenning en niet bedoeld als kritiek.
Je bent niet tevreden met je huis, je hebt geen geld om het groot/in een keer op te knappen, je doet wat hap snap dingen die uiteindelijk wel geld/tijd/moeite kosten maar niks opleveren (of hooguit nog meer onvrede)
Misschien moet je eens naar het grote geheel kijken. Waar sta en waar wil je heen?
Pak een digi camera/mobiel en een notitieblok. Loop door je huis en fotografeer en noteer alles. Zowel de negatieve als de positieve punten. De lelijke frontjes in de keuken en de prachtige lichtinval in de woonkamer. Neem ook de notoire rommelplekken mee. Het mooiste is als je de rest van het gezin meekrijgt maar dit kun je ook prima alleen doen.
Ga een avond zitten met je foto's en aantekening. Kijk naar wat er nu goed is en wat niet lekker loopt? Waarom stoot je je elke keer tegen die kast? Klopt je routing wel? Waarom ligt dat tafeltje altijd vol met zooi? Moet dat tafeltje weg, kun je daar niet beter een kastje met laden neerzetten? Staat de bank op de beste plek, profiteer je op een andere plaats niet meer van het licht? In eerste instantie kijk je vooral naar wat er gebeurt en waarom en daaruit volgt het hoe.
Maak dan een actielijst: van het schilderen van de frontjes tot het kopen van een ladenkastje en van het ophangen van een kapstok tot het laten maken van gordijnen en daaruit volgend een boodschappenlijst.
Die lijst wordt jouw leidraad voor de komende jaren want dit is niet iets wat je in een maand voor elkaar krijgt. Maar als je een plan hebt en een boodschappenlijst dan heb je overzicht. Als de verf in de reclame is en je hebt wat geld over dan sla je die in. Als je vader een kastje wegdoet dan weet jij of het past want op je boodschappenlijst staan natuurlijk ook maten. Als je kinderen logeren plan jij een paar vakantiedagen en ga je frontjes verven.
Het gaat er om dat je niet zo maar af en toe willekeurige dingen doet maar dat je weet wat je wil met je huis en dat je de omstandigheden om dat te bereiken zo ideaal mogelijk maakt. Op deze manier spreid je kosten, tijd en energie en als je er geregeld aandacht aan besteed zit je over een jaar er toch heel anders bij. De kunst is overzicht houden en het klein maken. Je kunt wel blijven dromen over het winnen van de staatsloterij en dan alles in een keer aanpakken maar dat gaat nooit gebeuren. En op zich hoef je ook geen kapitalen te besteden om verschil te maken. Ik heb 150 euro uitgegeven aan behang wat nu mijn woonkamer zo opfleurt dat de lelijke vloer een stuk minder opvalt. Tuurlijk wil ik nog steeds heel graag een nieuwe vloer maar dat zit er niet in. Dan kan ik kiezen, tegen een lelijke vloer én een lelijke muur aan kijken of doen wat er in mijn mogelijkheden ligt.
En nogmaals, het is fijn als je de rest van je gezin mee krijgt maar dit kun je ook heel goed alleen. Best kans dat ze later instappen als ze zien wat voor resultaten het oplevert. Maar jij hebt hier een probleem mee en jij moet er iets aan doen. Dat kost tijd en energie en het is zeker niet leuk dat je de kar alleen moet trekken maar als je huis leuker is dan voel je je ook beter.
Disclaimer: Alle aannames en voorbeelden zijn volledig ontsproten aan mijn fantasie en eigen ervaringen

JansjeRommy

JansjeRommy

23-05-2013 om 13:22

Mopperkont

Gelukkig dat het met je man wel goed zit! Verder sluit ik me aan bij de voorgaande reactie. Het klinkt niet erg systematisch, alsof je nu even denkt ik ga het leuk aanpakken en met een vriendin winkelen en dan zakt het toch weer weg. Maak een plan en get it done zou ik zeggen, daar heb je veel meer aan. of beslis dat je het niet belangrijk vindt ( maar daar klonk je aanvankelijke bericht niet naar)

Woensdag

Woensdag

23-05-2013 om 16:26

Inderdaad chaoot

Zeker waar dat er heel veel te winnen valt aan een goede "routing" in huis! Daar heb ik ook naar gekeken, de helft van de troep wordt veroorzaakt door "open" plankjes waar troep op werd gedumpt. Voor iedereen een laadje werkt beter. Of een postvakje.
Verder lijkt jouw aanpak me in zijn geheel prima. Aanvulling: maak wel voor je die verf en gordijnen uit de aanbieding koopt een doordacht kleurenplan. Anders blijft het een rommeltje, maar dan qua kleur. Veel wit of creme erin kan natuurlijk altijd. En als je een kleurenplan hebt, kun je wellicht wat lapjes op de kop tikken om kussentjes mee te bekleden, of misschien een stoelzitting.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.