Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

nuf fniet

nuf fniet

22-04-2012 om 21:57

Morgen poes laten inslapen. wat komt er bij kijken?

Morgen middag hebben we een afspraak staan om onze poes (ruim 15 jaar) te laten inslapen.

Alleen mijn dochter wil mee. Het is echt haar maatje en wil graag bij de poes zijn.

Dochter (12 jaar) wilde graag een nachtje met poes doorbrengen, gezellig knuffelen. Af en toe deed ze dat wel en nu kon het nog voor een laatste keer.
Met matras in de woonkamer geslapen omdat poes nooit boven mag komen en het ook niet zou begrijpen wanneer het nu wel ineens mag. Kind helemaal gelukkig (poes ook, hihi).

De dierenarts assistente heeft het één en ander uitgelegd maar toch heb ik nog wat vragen die ik niet meer kon stellen vanwege het weekend dat er tussen zit.

Dochter weet dat poes een prikje krijgt waardoor ze in slaap gebracht wordt. Daarna krijgt ze een prikje waardoor ze dood gaat. Praktisch hebben we het haar uitgelegd. Ook hebben we uitgelegd dat het een onnatuurlijke slaap is en dat ze daardoor niet haar oogjes dicht heeft, zoals anders.

Nu wil dochter haar graag bij het tweede prikje vasthouden zodat poes in haar armen haar laatste adem uitblaast. Als het van de dieren arts mag, dan is dat wat mij betreft prima.

Nu is mijn vraag..... wat is jullie ervaring met het inslapen van huisdieren? Kan het wel dat zij de poes vasthoudt? Is het dan ook erg dat ze poes nog een laatste knuffel geeft als ze al dood is? Ik bedoel, mij is altijd geleerd geen dode dieren aan te raken. Maar het lijkt mij dat dat niet geldt voor dieren die nog maar net gestorven zijn. Of vergis ik me daar mee?

Waar kan ik verder rekening mee houden?

Dit is voor ons de eerste keer dus ik zit eigenlijk toch wel te springen om ervaringen.

Graag hoor ik het één en ander van jullie.

Alvast bedankt.

Vr. gr. nuf fniet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-04-2012 om 22:12

Ach wat verdrietig

Neem iets van een handdoek of een dekentje mee waar je poes in kunt wikkelen naderhand. Poes is eerst helemaal slap en dat kan er wat naar uitzien (slap hoofd, oogjes niet helemaal dicht of een tong wat een beetje naar buiten komt). Zodra poes is afgekoeld voelt hij ook echt dood aan, bereid je dochter hier op voor, het voelt echt heel anders dan bij een levend dier. Waar ga je poes begraven?
Misschien nog een laatste foto maken van hen samen morgenochtend?
Heel veel sterkte!

Rosa van der Zanden

mix

mix

22-04-2012 om 22:14

Ja hoor

Allereerst: sterkte, nooit makkelijk!
Ja, je dochter kan de poes vasthouden en ik denk dat de dierenarts even de hand over het snuitje doet en de oogjes sluit als die nog ietwat openstaan.
Het lijfje blijft echt nog een tijd zacht (en slap) dus die knuffel kan echt worden gegeven.
Wij hebben(klinkt misschien luguber) van alle momenten foto's gemaakt. Dit om, mocht dat nodig zijn met de toen nog jonge kinderen, de stappen nog eens te laten zien (oogjes dicht, knuffel geven. Niet de details oid)
Daarna bleven de honden achter en hebben we ze laten cremeren, vervolgens uitgestrooid buiten op hun lievelingsplek.
De arts gaf de tijd tot afscheid nemen en trok zich terug na het gebeuren tot wij aangaven dat het zo goed was.
Verder is het eigenlijk best een korte procedure. Als de poes ook ziek is, gaat het waarschijnlijk nog sneller.
Onze ene hond sliep meteen en toen de laatste prik werd gegeven heeft zijn hart amper 30 sec meer geklopt. De andere hond een minuutje ongeveer (ouderdom)
Wil je nog meer weten dan hoor ik het wel.

Sjansje

Sjansje

22-04-2012 om 22:46

Sterkte!

Toen onze poes een spuitje kreeg zijn we er ook bijgebleven.
Na het eerste spuitje viel ze heel rustig in slaap en de ademhaling ging al langzamer.
Na het tweede spuitje ging het heel snel, binnen een minuut of wat.
De dierenarts waarschuwde wel dat de kans bestond dat ze haar ontlasting zou laten lopen, dit was bij haar echter niet het geval.
De oogjes waren wel open, de dierenarts heeft ze meteen gesloten.
Ze bleef ook nog een behoorlijke tijd slap, dus knuffelen en aaien kon gewoon.
Heel veel sterkte morgen!

Kaaskopje

Kaaskopje

22-04-2012 om 22:56

Sterkte

Niet echt een dag om naar uit te kijken, wat naar voor jullie.
Ik weet niet hoe je dochter is, maar ik zou ook in mijn achterhoofd houden dat ze opeens in paniek raakt en dat jij de hond dan moet vasthouden. Het is misschien handig als ze al een deken op schoot legt, zodat hij daar ingewikkeld kan worden.
Bij onze hond ging het eigenlijk best snel. Je zag het leven eruit trekken. Ik denk dat wij onze hond er een plezier mee gedaan hebben. Zijn leven was niet prettig meer. Ik had er helemaal vrede mee. Wij hebben deze hond achtergelaten bij de huisarts. Een eerdere hond hebben we laten cremeren.

Grasmus

Grasmus

22-04-2012 om 23:23

Ging hier niet heel rustig, helaas

Onze kater van 20 jaar heb ik ook op mijn schoot, bij ons in huis, laten inslapen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat dat in ons geval niet helemaal vlekkeloos ging. Ik vermoed dat het komt omdat hij zo mager was en er geen goede plek was om een (eerste) prik te geven. Op het moment van de prik schreeuwde hij het uit en probeerde van mijn schoot weg te komen. Dat was wel heel erg naar en zielig eigenlijk. Dus vraag dat even goed na bij de dierenarts of ze verwachten dat die kans er bij jullie poes ook is. Daarna is hij wel heel rustig ingeslapen gelukkig.
Heel veel sterkte in ieder geval!

Wat naar

veel sterkte morgen, ik hoop dat het allemaal 'mooi' zal verlopen.

Mag je een poes in de tuin

begraven ??

vraag ik mij opeens af, ik zou namelijk best de poes thuis hier onder de appelboom willen hebben als het zo ver is.

Niet schrikken

Hier is een poes stokoud geworden maar uiteindelijk ook zo benauwd en gammel dat er een spuitje kwam. De dierenarts wilde dat ik poes zelf vasthield en ja, blijkbaar ging het prikken niet zo makkelijk zodat poes in mijn handen krabde en beet. Dat werd een lelijke infectie en een dikke hand en ik ben zelf een tetanusinjectie wezen halen. De volgende keer zou ik mijn tuinhandschoenen meenemen.

Fiorucci

Fiorucci

23-04-2012 om 07:27

Ach...

Veel sterkte vandaag!!!

Isabella

Isabella

23-04-2012 om 07:58

Sterkte

Heel veel sterkte.
@Manda Rijn, ja je mag een huisdier in de tuim begraven als je het gat maar meer dan een meter diep maakt. Onze kat ligt in de voortuin en daarboven hebben wij een boompje geplant.

nuf fniet

nuf fniet

23-04-2012 om 08:44

Begraven, foto's....

Wat fijn, deze reacties.

Wat betreft het prikken.... ik zal er rekening mee houden dat het niet soepeltjes gaat. Maar we hebben haar twee maanden geleden "door de mangel" gehaald door uitgebreid bloedonderzoek te laten doen. Ze heeft dit prima doorstaan, ze werkte prima mee. Dus eigenlijk verwacht ik dat dit ook wel goed zal komen. Maar bedankt voor de waarschuwing, ik houd het in mijn achterhoofd.

We zullen haar bij de dierearts achter laten. Omdat we gaan verhuizen voelt het niet goed om haar hier te begraven. En praktisch gezien: we hebben achter alleen maar opgehoogde borders en dat is niet geschikt om een poes in te begraven. Dat kan ik die mensen echt niet aan doen.

Elders begraven is ook geen optie, ze hoort nergens anders thuis dan bij ons. Dus dat zou vreemd voelen.

We laten haar dus gewoon achter. Dochter kon dat prima begrijpen (knap hoor).

Die foto's was ook een goed idee. Ze had zelf al bedacht om haar mobiel mee te nemen. Ik stelde voor om foto's te maken met mijn telefoon zodat zij zich daar niet mee bezig hoefde te houden. Dat wilde ze wel graag.

Vreemd te merken dat een kind dat zó emotioneel is zo "nuchter" hier mee om gaat. Ze wil het zo veel mogelijk zelf doen. Ik denk dat ze juist daaruit haar troost haalt. Ik ben trots op d'r.

Bedankt voor jullie reacties. We hebben om 16.00 uur een afspraak dus ik laat vanavond of morgen even weten hoe het gegaan is.

NOgmaals bedankt!

nuf fniet

Sterkte

bij onze poezen ging het heel rustig, ze kregen een spuitje om te gaan slapen, toen eentje waarvan het hartje zou stoppen, bij de ene poes stopte het hartje niet en moest er nog een injectie gegeven worden, maar dat merkte ze niet.

Andere poes ging rustig liggen..we hebben haar niet in de armen gehouden, ze kunnen gaan plassen als de spieren verslappen. Het eerste poesje plaste niet (meer) was ook uitgedroogd omdat ze de laatste dag niet meer had gedronken...

Veel sterkte!

Nely

Nely

23-04-2012 om 12:12

Sterkte!

sterkte, het lijkt me heel moeilijk om je dier te laten inslapen.

Veel sterkte

Hopelijk gaat alles rustig en goed en kunnen jullie straks terugkijken op een "goed" afscheid.
n@nny

JansjeRommy

JansjeRommy

23-04-2012 om 22:23

Sterkte

een jaar of zo geleden hebben we onze oudste kat moeten laten inslapen. Gelukkig ging het heel rustig, ik hield haar in mijn armen. Ik wist eerlijk gezegd niet dat het ook anders kon...lijkt me heel rot.

Relithe

Relithe

24-04-2012 om 13:33

Hoe is het nu?

Ik vind het altijd zo verdrietig om te lezen en aan de andere kant zo mooi dat veel mensen zo begaan zijn met hun huisdier.
Wij hebben ooit onze hond laten inslapen, ik kon er toen helaas niet bij zijn.
Maar ook bij ons zijn er al heel wat dieren dood gegaan, gelukkig allemaal op een natuurlijke manier maar het blijft altijd verdrietig.
Heel veel sterkte en ik hoop dat het vredig heeft mogen gaan..

nuf fniet

nuf fniet

24-04-2012 om 19:44

Het gaat goed

Gisteren hoefden we maar heel even in de wachtkamer te zitten. Na ons was niemand gepland dus we werden niet nagekeken door wachtende mensen (hoe meelevend ze het ook bedoelen).

Ze kreeg eerst een prikje zodat ze in slaap gebracht werd. Daar werd ze misselijk van en moest ze overgeven. Dat was even naar om te zien maar de dierenarts was er bij en had een papieren doekje eronder gelegd en daarna direct weg gegooid.

Toen ze in slaap was kreeg ze een prik voor pijnstilling. En direct daarna kreeg ze dé prik. Deze werd diep in haar lijfje gespoten maar ik zal al dat toen de vloeistof er nog maar voor de helft in zat ze al dood was.

Dochter heeft haar toen nog vastgehouden en daarna heb ik haar nog even vastgehouden (waarbij ze ineens haar urine liet lopen). De dierenarts had al wat papieren doekjes onder haar staart gelegd omdat hij dit wel zag aankomen.

De dierenarts heeft ons toen alleen gelaten en we hebben haar nog uitgebreid geknuffeld en gezoend. we mochten alle tijd nemen wat we ook zeker hebben gedaan.

Daarna zijn we weg gegaan en was het vreemd thuis komen.

We hebben van het hele gedoe veel foto's gemaakt. Mijn man was hevig geeimotioneerd en ik heb hem nog nooit zoveel zien huilen (zelfs niet toen zijn moeder overleed). Hij was knetter op het beest hoewel hij regelmatig op het beest zat te vitten

Dochter heeft vanmorgen de vuurdoop gehad. Beneden komen en dan poes niet zien.

Normaal is haar ritueel:

Beneden komen, poes knuffelen. Dan brood smeren en met poes op schoot samen aan het aanrecht zitten waarbij poes met haar koppie er bovenuit stak. Wat waren dat maatjes zeg.

Vandaag kwam ik thuis uit mijn werk en heb ik even gevraagd hoe het is gegaan. Het ging prima en ze hoefde niet meer zoveel te huilen.

Het was goed zo.

Heel erg bedankt voor jullie tips. Dat was erg waardevol.

Groetjes, nuf fniet

Ach

afscheid nemen is pijnlijk, ze heeft vast een heel mooi liefdevol leven gehad zo te lezen, tot aan het eind toe verzorgd.

;-(

Nuf fniet

Wat vreselijk naar is en blijft het, afscheid moeten nemen van een geliefd diertje. Ik vind dat hoe je het beschrijft het er naar klinkt dat de dierenarts er erg respectvol mee om is gegaan en dat moet toch fijn zijn.
Je dochter gaat er goed mee om, het zal in de loop van de komende weken nog wel een paar keer flink binnenkomen, maar uiteindelijk blijven de fijne dingen bovendrijven Hier vonden de kinderen de poes dood op zolder vier maanden geleden, dochter was er het meest van overstuur. Nu zei ze (heel toevallig vandaag) toen ze foto's bekeek van de poes dat ze er nog steeds verdrietig om is maar vooral denkt " wat een leuke poes was dat". De fijne herinneringen gaan de plaats van het verdriet innemen.
Sterkte

Relithe

Relithe

25-04-2012 om 11:58

Ach,

wat ontroerend om te lezen, ik krijg er een brok van in m'n keel.
Sterkte voor jullie allen..

miauww

miauww

25-04-2012 om 14:59

Nuf fniet

Er is hierboven al veel over gezegd. Ik denk ook dat het geen probleem is als je dochter de poes vasthoudt tijdens de tweede prik en daarna en nog een laatste knuffel geeft. Alles vooraf goed uitleggen aan dochter en ook tegen de assistente zeggen. Ik vind dat je dochter er al heel goed mee omgaat en dat jullie e.a. al goed hebben uitgelegd.
Heel veel sterkte want het is niet niks om je geliefde huisdier te moeten laten inslapen.

Fiorucci

Fiorucci

25-04-2012 om 16:48

Miauw

lees nou eens reacties, het is allemaal al achter de rug...

Sterkte

Fijn dat het afscheid zo goed is gegaan. Wat zullen jullie je poes missen! Veel sterkte in de komende periode, n@nny

miauww

miauww

25-04-2012 om 19:21

Fiorucci

Ja, die lees ik nu inderdaad, mijn fout, maar toch goed bedoeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.