Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

desie

desie

21-01-2016 om 09:23

mollen

Wij wonen aan de rand van de stad, bijna landelijk. Heel leuk maar het heeft ook nadelen. Na een muizenplaag vorig jaar winter, hebben we dit jaar last van mollen. Zelfs nu met deze vrieskou. Ik wil een mollenbestrijder bellen maar nergens staat een prijs bij. Ze kunnen me dus van alles vragen en wijsmaken. Weet iemand wat zoiets kost?

Hortensia

Hortensia

21-01-2016 om 09:38

mol verjaagd

Ik had ooit een paar keer een mol in mijn tuin en heb toen de tips van deze link uitgevoerd: https://omaweetraad.nl/tuin/mollen

Alleen gebruikte ik kunststof flesjes van 1/2 liter waar ik de bodem uit sneed, de bodem prikte ik in de molshoop.

De mol kwam al gauw bovengronds, die hebben we gevangen (met een emmer) en een flink stuk verderop weer uitgezet.

mollenvanger

Hier een tuin grenzend aan het bos, dus ook veel last van mollen. Ik weet echt niet meer wat wij destijds betaald hebben, want het is alweer een aantal jaar geleden, maar wij hebben toen ook een mollenvanger laten komen en ons uit laten leggen hoe je ze vangt (met klemmen), en meteen 2 klemmen gekocht. Die man is 2x bij ons geweest om het te laten zien en tips te geven en toen konden we het verder zelf.
Ook hebben we bij een deel van de tuin gaas ingegraven (de plek waar ze het vaakst binnenkwamen. Niet de hele tuin rondom want dat is geen doen met een tuin van ca 600m2) Inmiddels zijn we alweer een paar jaar mol-vrij.

caton

caton

21-01-2016 om 10:53

ah, ik dacht (ot)

een mollendraadje over Wie is de Mol. Helaas, geen tips want zowel bij WIDM als in het echte leven ben ik geen goeie mollenvanger...

Tango

Tango

21-01-2016 om 20:00

Haha, Caton

Ik dacht ook al aan Wie is de Mol. Niet dat ik daar zo weg van ben hoor, maar de kinderen vinden het helemaal geweldig en het werkwoord mollen wordt hier dan ook veelvuldig gebruikt.
Wat je doet aan echte mollen weet ik ook niet. Gaas ingraven lijkt me een goede oplossing. Met vallen werken zou ik dan weer erg zielig vinden.
Ik kan me nog heel goed herinneren dat mijn zusje vroeger samen met mijn neefje in een tent sliep tijdens een vakantie en er een mol onder hun tent zat. Neef had hem een klap met zijn schoen gegeven. We hebben toen later onder de tent gekeken en vonden een dode mol met een platte kop. Maar lijkt me niet helemaal de oplossing voor de vraag van topicstarter.

bieb63

bieb63

21-01-2016 om 21:51

Grappig....

Mijn dochter heeft onlangs een werkstuk (voor haar MBO opleiding dieren) moeten maken over ongedierte. Ze moesten er 4 behandelen en zij had o.a. voor de mol gekozen..... en dus zich daar in verdiept.

Onderstaand haar tekst over de mol. Kijk maar of je er iets aan hebt.

Mol

Algemeen
De mol is een zoogdier. Hij heeft een zwarte, fluweelachtige dichte vacht. De haren van zijn vacht zijn op zo'n manier in de huid geplaatst dat ze elke kant op kunnen bewegen. De mol heeft grote tot graafhanden omgevormde voorpoten, met elk vier vingers en een duim met puntige nagels, waarmee hij goed kan graven. De mol heeft kleine, slecht ontwikkelde ogen, maar hij is niet blind. Hij heeft een spitse, slurfvormige roze snuit met gevoelige snorharen en tastzenuwen en een klein staartje.
De mol komt overal voor waar de grond geschikt is om in te graven. Hij komt vooral voor in loofwouden en graslanden, maar ook in tuinen, bosranden, parken en boomgaarden
De mol leidt een solitair bestaan. Hij is zowel overdag als 's nachts actief. Hij wisselt periodes van activiteit en rust continu af. De mol verblijft vrijwel zijn gehele leven ondergronds.
De mol eet uitsluitend dierlijk voedsel. Het belangrijkste voedsel is de regenworm. Daarnaast eet hij ook larven, insecten, spinnen of slakken en soms kleine ongewervelde dieren, zoals jonge muizen, of eieren. In naaldbossen eet de mol ook veel kevers.
In de paartijd (februari-april) gaan mannetjes op zoek naar vrouwtjes. Mollen zijn geslachtsrijp na 11 maanden. In mei of juni worden de jongen geboren. Na twee maanden zijn de jongen zelfstandig en worden ze verstoten. Ze graven dan een gang loodrecht naar boven en gaan, grotendeels bovengronds, op zoek naar een eigen territorium.
De mol kan ongeveer 3 jaar oud worden. Echter, slechts 40% overleeft het eerste levensjaar en slechts 2% van de dieren wordt 3 jaar.

Signalen van overlast
Het ontstaan van molshopen (bergjes aarde die in je tuin of in de speeltuin op het gras ontstaan). Ook kan straatwerk gaan verzakken omdat daaronder door mollen gegraven wordt.

Wat voor schade kunnen ze aanbrengen
Het ruinieren van een tuin (grasveld), grasveld van bijv. een speeltuin of bestrating. Ook kunnen ze schade brengen aan wortels van jonge planten.

Preventie/bestrijden
Door middel van mollenvallen: het beste te gebruiken in de herfst en het voorjaar, wanneer de mollen het actiefste zijn. Voor het beste resultaat wordt aangeraden meerdere vallen in de zgn. diepe tunnels te zetten, alhoewel dit een dure oplossing kan zijn voor een eenmalig probleem.
De volgende dingen werken NIET!
Water in de mollengang laten lopen.
Glas of stenen in de gangen leggen.
Flessen in mollengangen plaatsen.
Een geluidsapparaat plaatsen
De mol graaft gewoon om de barricade(s) heen en dat kan nog meer schade geven.
De beste bestrijding is foswaterstof gebruiken. Dit kan alleen door een professioneel bedrijf uitgevoerd worden.

Caesar

Caesar

21-01-2016 om 23:46

Kruizen

Kruizen helpen heel goed tegen mollen...

Huismiddeltjes

Desie, in de winter graven de mollen zich dieper in, dan heb je dus meer of grotere molshopen omdat hij meer grond verplaatst. In de zomer zitten hun gangen maar vlak onder het gras.

Hoewel ik al jaren mollen in de tuin heb, heb ik er nog nooit een bestrijder bijgehaald, dus wat redelijke prijzen zijn kan ik je niet vertellen. Huis-, tuin- en keukenmiddeltjes helpen in elk geval niet. Ik had van die piepapparaten, daar groef mollemans gewoon omheen en onderdoor aan de molshopen te zien. Een uur de tuinslang in een gang zetten helpt wel even, hij verkast maar komt wel weer terug als het droog genoeg is. Dus met een professionele mollenbestrijder heb je het meeste kans op waar voor je geld. Maar als je tuin aantrekkelijk is voor mollen komt er altijd wel weer een nieuwe.

Bieb, in het stuk van je dochter staat: "Daarnaast eet hij ook larven, insecten, spinnen of slakken en soms kleine ongewervelde dieren, zoals jonge muizen". Muizen zijn gewervelde dieren. Ik heb wel eens eerder iemand horen zeggen dat muizen ongewerveld zijn, maar die beestjes hebben toch echt een ruggegraat.

skik

desie

desie

22-01-2016 om 12:43

mollen

Ha, ha, ik was al bang dat sommigen zouden denken aan Wie is de mol. Ik kijk zelf ook. Maar dat is een veel prettigere mol dan die beestjes (dat beest?) die ik in de tuin heb, nu.
Bedankt allemaal voor de info. Ik leer er veel van, zoals waarom de molshopen nu zo groot zijn. Klemmen zetten durf ik niet zo goed. Stel dat er eentje in zit. Wat dan? Met muizen vind ik het al eng. Ik gooi ze met val en al weg of als mijn man er is, dan doet hij het. Ik kwam nog op internet het gebruik van carbid tegen. Nee, niet om te knallen maar om te vergassen. Maar dat is ook nogal een gedoe.
Jammer dat niet iemand een professioneel mollenvanger heeft gebruikt. Ik was eens benieuwd. Ik ga toch maar eens rondbellen.
Caesar, ik begrijp je opmerking niet?

bieb63

bieb63

22-01-2016 om 14:42

haha Skik

Ja natuurlijk hebben muizen wervels..... Waar ze die tekst vandaan gehaald heeft? Geen idee.

desie

In de muziek is een mol een tekentje dat aangeeft dat een noot met een halve toon verlaagd wordt. Een kruis verhoogt de noot met een halve toon. Een kruis heft een mol dus op. Een tweede mol eigenlijk ook ;0)

skik

Caesar

Caesar

22-01-2016 om 20:05

Twee mollen

Haha Skik. Leuk gevonden. Twee mollen is geen mol

vader

Mijn vader is mollenvanger en vraagt bij een particulier meestal 10 euro per gevangen mol, hij komt dan minimaal 2 keer. Ik ben vroeger zo vaak mee geweest en kan zelf wel een klem zetten. Gaas ingraven heeft volgens mij niet heel veel zin, een mol kan heel diep en komt ook onder een sloot door bij ons in de tuin. Een dode mol kun je gewoon in de container doen of begraven, maar dan moet je wel zeker weten dat hij echt dood is

desie

desie

23-01-2016 om 16:17

bedankt

Nu snap ik het van de mol en de kruizen.
En bedankt Yoja. Wat jij met mollen durft, durf ik niet. Ben geen held met wat grotere dieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.