Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bellefleur

Bellefleur

13-12-2010 om 12:34

Mislukte kaasfondue

Afgelopen zaterdag is mijn kaasfondue mislukt. Omdat het voor kinderen was, ben ik niet begonnen met witte wijn, maar met bouillon. De kaas smolt wel, maar niet volledig. Er ontstond een grote klont, die ik niet weggeroerd kreeg. Wat heb ik fout gedaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

13-12-2010 om 12:59

Kaas

Als de kaas niet vet genoeg is, smelt ie in wijn ook niet mooi. In bouillon heb ik nog nooit geprobeerd, en dat zou ik ook nooit doen. Veel te zout. Desnoods in appelsap. En wellicht doet het zuur in de wijn/appelsap de kaas ook goed?

Rembrand

Rembrand

13-12-2010 om 14:03

Kaasfondue voor kinderen ( recept van beemer).

Hoi Bellefleur,
Het volgende recept heb ik van Beemer en het kan haast niet mislukken.
Onze kinderen ( en wij zelf ) vinden hem heerlijk !!
recept is voor 6 personen.

400 gr geraspte kaas (ik neem meestal belegen)

80 gr boter (blue band oid)

225 gr tomaten puree

80 gr bloem

650 ml bouillon (tuinkruiden)

koffiemelk 1,2 dl (optioneel)

2 uien

peper, zout, kummel

rou maken:

boter smelten, gesneden uien toevoegen en zachtgeel laten worden

dan de tomaten puree toevoegen

met de bloem een rou maken (wordt een bal)

dan beetje bij beetje de bouillon toevoegen (goed roeren!) tot een smeuiig geheel

dan de kaas erbij en laten smelten

naar smaak peper, zout, kummel en room toevoegen

stokbrood ondertussen in de oven afbakken.

Eet smakelijk,
M. ( die overigens geen kummel gebruikt want sommige gezinsleden vinden dat niet lekker).

Bellefleur

Bellefleur

13-12-2010 om 14:45

Reactie,

Ik heb wel eens vaker kaasfondue gemaakt, en ik weet zeker dat ik dan ook begon met bouillon. Maar waarom het nu niet lukte? Heb ik de kaas laten koken misschien? Of heb ik er te snel te veel bij gedaan? Ik wil het graag weten voor een volgende keer. Ik dacht het misschien ook lag aan de zuurgraad, maar als ik het recept van Rembrand zie, zit daar ook geen zuur in. Kan het ook met de kaasssoort te maken hebben? Ik vraag altijd half emmenthaler en half gruyere, maar deze keer heb ik gewoon gevraagd om kaas voor de kaasfondue. Kan het daar aan liggen?

Je bent niet alleen

Ik heb ook wel eens een kaasfondue zo zien mislukken. Die was wel met wijn trouwens, maar het werd evengoed een klont. Ik heb nooit geweten waar het aan gelegen heeft.

Groeten,

Temet

Klonterige mozzarella

Ik kan me herinneren dat mijn moeder ooit soep met gesmolten mozzarella wilde maken. Ook dat werd een dikke klont. Ik dacht toen dat dat lag aan het feit dat het niet de 'echte' mozzarella was, maar een fabrieksproduct. De soep werd toen maar zonder mozzarella geserveerd. Heb ook geen idee hoe het kwam.

Dorry

jippa

jippa

13-12-2010 om 16:23

Bindmiddel

Ik ken het probleem van een grote kauwgombal kaas ook in kaasfondue met wijn hoor. Voor kaasfondue smelt je de kaas langzaam in wijn, of bouillon of melk of appelsap en dan bind je het af met maizena oid.
ALs je de kaas niet bindt scheidt het vet zich van de vaste stoffen en dan krijg je dat klont-effect.
De ene kaas klont overigens makkelijker dan de andere, heeft met vet te maken denk ik.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-12-2010 om 20:06

Bindmiddel?

Ik bind de kaasfondue nooit. (en ik maak 'm altijd met wijn - dat is de enige keer dat ik iets met alcohol lust Meestal gaat het goed, soms is ie inderdaad wat steviger met een laag vloeistof erop, maar het is dan nog geen harde klont.

We hebben het een keer meegemaakt dat de kaasfondue echt mislukte. Dat was in de franse alpen, bij een restaurant waar de lokale kaasfondue de specialiteit was. We begonnen buiten te eten, maar het ging als snel regenen en toen verhuisden we naar binnen. Ik denk dat er iets mis is gegaan met de temperatuur, die fondue werd iig niet meer goed.
Er kwam een wat paniekerig oud vrouwtje steeds kijken en roeren, en ons vertellen dat we snel moesten eten. Toen heeft ze het opgegeven, het gas uitgezet, een handvol brood en een paar eieren door de fondue geroerd en toen hadden we dus een soort van eiergerecht. Ook lekker, maar ik wilde eigenlijk fondue.
Toen vroeg m'n man als nagerecht om kwark (fromage blanc), omdat we dat nou eenmaal erg lekker vinden, en dat was te veel voor het mensje. Helemaal beduusd dat we nog meer kaas wilden. Dus hebben we maar een ijsje genomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.