Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lizelot

Lizelot

19-02-2012 om 13:41

Mislukte cheesecake

Gister heb ik een poging gedaan een cheescake te bakken.Ik had een heel eenvoudig recept,een laag van roomkaas,eieren,basterdsuiker en vanille extract,dat 20 minuten in de oven,cake 20 minuten laten staan dan nog een laag van zure room met basterdsuiker erop,weer 10 minuten in de oven,daarna af laten koelen en 8 uur in de koelkast.Toen deed ik de springvorm open en bleek mijn cake maar een cm hoog.Wat heb ik verkeerd gedaan??Te kort of te lang in de oven?Niet goed laten afkoelen,te lang in de koelkast??De smaak is goed,maar het is geen presenteren zo een plat stukje taart.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

19-02-2012 om 14:32

Misschien

Hoi,

Misschien iets met de eieren verkeerd? Niet goed geklopt? Oven te vroeg open gedaan?

Denk trouwens dat de taart best lekker is. Ik zou kleine vierkante stukjes ervan maken en serveren met bosbesseb sorbetijs of zo!

Liora

Lizelot

Lizelot

19-02-2012 om 14:43

Liora

Ik had er nog blauwe bessen op.Suiker laten smelten in water,bessen erin ,even laten koken en dan blaadje gelatine,heerlijk.Met sorbetijs is ook een lekker idee.Dank je.
Ik pieker me suf,ik dacht echt dat er niets mis kon gaan.Misschien de eieren te koud.Ze kwamen uit de koelkast.

Cheesecake rijst niet

maar cheesecake rijst toch ook helemaal niet? Het is niet als een gewone cake, waar de eieren de boel doen rijzen. In cheesecake dienen die eieren er volgens mij vooral voor om het mengsel stevigheid te geven, maar hoger wordt het er allemaal niet van, als ik me wel herinner (heb een paar maal cheesecake gemaakt, maar da's alweer een tijd terug).

Mijn idee dus: te grote springvorm genomen, dus een te platte taart. Of misschien hoorde het inderdaad gewoon zo. Aan de baktijd te zien zou ik zeggen van wel, mijn cheesecakerecept duurt veel langer, als ik me goed herinner.

Groeten,

Temet

Geen geklopt eiwit erdoor?

Hoi,
Als je een cheesecake wilt laten rijzen moet er m.i opgeklopt eiwit doorheen.
Dan komt ie prachtig omhoog tijdens het bakken.
G

Kamertemperatuur

Ik denk toch dat het ook wel aan de temperatuur van de eieren lag hoor. Ingredienten moeten bij mijn weten altijd op kamertemperatuur zijn. Ook goed kloppen vantevoren wil nog wel eens helpen. Bij cakes mix ik de boter en suiker minstens 10 minuten voor ik het met de rest van de ingredienten in de oven doe.
Verder vind ik de baktijd ook wel wat kort eigenlijk. Dus misschien klopt het recept ook gewoon wel niet.
n@nny

Margriet*

Margriet*

20-02-2012 om 20:08

Rare verhouding

Het klinkt ook niet in de ingredienten of je nu een dikke laag erboven op krijgt. Ik at vorige week nog cheesecake in een restaurant. De onderste laag was dun, cakeachtig. Daarboven op zat een dikke laag van roomkaas/eieren en suiker denk ik. Kijk maar eens naar de plaatjes als je googled op cheesecake. Lijk me iets mis met de verhoudingen in het recept.

Tanneke

Tanneke

20-02-2012 om 20:40

Niet hoog

Cheese cake komt inderdaad niet omhoog.Blijft dezelfde hoogt als voor het bakken.

Ik maak bijna elke week een cheesecake (word hier in USA als dessert gegeten vaak) en gebruik andere ingredienten dan die jij noemt. 3 pakjes roomkaas, melk, gewone witte suiker en 3 eieren en een flinke eetlepel bloem.
Ik klop helemaal geen eiwitten en de eieren gaan er zo vanuit de koelkast in, dus niet op kamertemperatuur.

De bodem maak ik van amandelen, bloem, bruine suiker en boter.Bodem af laten koelen, dan pas roomkaas mengsel erop en weer de oven in.

Dan moet ie nog wel 40 minuten in de oven. Ik doe de cake in een waterbad in de oven, zodat ie stoomt en bakt tegelijk en niet droog wordt.

Dus nee, die cake word niet hoger,maar je kunt misschien een kleinere bakvorm gebruiken zodat de taart hoger word. Dan alleen de temperatuur iets aanpassen zodat het niet te snel gaat en misschien wat langer bakken?

Ik wil je mijn recept wel sturen als je interesse hebt?

kastanjet

kastanjet

21-02-2012 om 15:00

Tanneke

Ik wil jouw recept wel! [email protected]

Tanneke

Tanneke

21-02-2012 om 18:25

Kastanjet

Ik zal het even voor je omzetten naar Europees gewicht straks en dan mail ik je of plaats ik het recept hier in een keer, voor het geval anderen het graag willen hebben. Altijd een gedoe met recepten van hier naar daar of omgekeerd.

Tanneke

Tanneke

21-02-2012 om 19:34

Komt 'ie

Het is wel een beetje een gedoe om te maken de eerste keer vond ik, maar als je eenmaal een keer hebt gedaan en geproeft,maak je hem vaak!
Ik zet de gewichten hier maar neer in zowel Europees als Amerikaans stelsel. Je krijgt dus wel een beetje vreemde gewichten voor jullie denk ik.
Als je zelf gaat omrekenen, hou er dan rekening mee dat er er twee soorten "cups" zijn: vloeibaar en vast.

Voor de bodem:

3/4 stick boter (85 gram), op kamertemperatuur, dus zacht)

1/2 cup lichtbruine suiker ("tightly packed" dus 100 gram)

3/4 cup bloem (102 gram)

1/2 cup amandelen (72 gram)

Het recept vraagt om " blanched almonds" , dus niet geroosterd of met schilletje. Heel fijn gehakt, zodat het bijna zo fijn is als kleine hagelslag zeg maar).

Voor de vulling

3 pakjes cream cheese van 8 oz elk. Dat is 681 gram bij elkaar. Elke 8 oz is 227 gram.Makkelijk te mixen als je het een uurtje voor het gebruik uit de koelkast legt,maar niet noodzakelijk voor het lukken van de taart)

2/3 cup fijne suiker (134 gram)

2 tablespoons bloem(16 gram)

1/4 cup half and half (60 ml)
(half and half is vergelijkbaar met koffiemelk, geen room)

3 eieren

Je hebt een 9inch bij 9 inch bakblik nodig (vierkant dus en zeg maar 23 bij 23 centimeter. Kan denk ik ook gewoon in een rond blakblik van 23 doorsnee)
Je hebt ook een bakblik/overschaal nodig die groter is dan degene waar je de cheesecake in maakt, want je cheesecake gaat later in een waterbad.

Verwarm de oven voor op 350 F (180 Celcius)
Bekleed bakblik met aluminium folie: eerst een laag van links naar rechts, met zeker 2 centimeter overlapping aan de zijkant. en dan nog een stuk folie van boven naar beneden, met ook overlapping.
(zodat je de taart er later uit kan tillen aan de overhangende stukken folie)
Folie licht invetten met een stukje boter.

Mix de boter en bruine suiker met een mixer op medium stand tot het licht en "fluffy" is.Ongeveer een minuut.
Zet dan de mixer op de lage stand en mix de bloem en amandelen erdoor, totdat het begint te klonten. Je hebt een soort van kruimel deeg achtige structuur nodig,maar het word geen echt deeg.Het blijft los en rul.

Doe dit in de pan en duw het goed aan met je vingers of met een lepel. Echt goed aandrukken tot het glad is.
Bak de bodem ongeveer 20 minuten, tot het net iets donkerder is en de kanten van de bodem iets wegtrekken van de kant. De bodem word niet donker gebakken. Misschien net een graadje kleurverschil.

De bodem moet helemaal afkoelen voordat je verder kunt.Ik doe dat altijd een minuut of tien in de vriezer, dan hoef ik geen uur te wachten.

Verlaag de oven temperatuur naar 325F (170 Celcius)

Met een mixer, meng de roomkaas, suiker en bloem op medium snelheid, ongeveer 2 minuten.
Zet dan de mixer op lagere stand en voeg de koffie melk toe tot die volledig is opgenomen in het mengsel.
Dan een voor een de eieren. Wacht met het toevoegen van het tweede ei, totdat het eerste ei volledig in het mengsel is opgenomen. En zo ook met derde ei. Niet alles tegelijk erin.
Mix totdat er absoluut geen klontjes in zitten.

Giet dit mengsel op je afgekoelde bodem.

Vul je tweede (grotere) bakblik met een centimeter of twee kokend water en zet je cheesecake vorm erin.
Vul eventueel het tweede (met water gevulde) blik nog wat bij: je cheesecake blik moet tot ongeveer halverwege in het water staan.

Zet dit in de oven totdat de zijkanten van je cheesecake steviger zijn,maar het midden "wobbelt" nog. Als je de cake heen en weer wiebelt , dan is het midden van de cake nog zacht (niet helemaal vloeibaar maar zeker niet gezet).Niet langer in de oven laten staan omdat je denkt dat het zo nooit gaar is. De taart word weer stijf in de koelkast.

Ongeveer 40 tot 45 minuten.

Dan twee uur laten afkoelen, niet afgedekt, liefst op een rek. Daarna afdekken met folie of dat doorzichtige keukenspul (ik kan er niet opkomen hoe het heet! Gewoon dat doorzichtige keuken folie zeg maar.Ik zit hier denk ik al te lang

Daarna zeker 6 uur in de koelkast laten staan.En met die overlappende stukken alufolie kun je de hele taart er zo uittillen.

Als je nog wat fruit boven op wil doen, probeer dan eens het volgende: echt super. "minted blackberries"

400 gram bramen
2 eetlepels suiker
1 eetlepel zeer fijngesneden mint blaadje
1 eetlepel citroen sap

Alles in een bak door elkaar mengen en zeker 30 minuten laten staan, niet in de koelkast. De bramen worden glanzend krijgen een soort gelei/glazuur.
Kun je de taart mee beleggen en is echt heel lekker zo.

Sorry voor het eindeloze verhaal.
Het lijkt heel wat als ik het zo schrijf,maar het is echt maar 10 minuten werk.

Tanneke

Tanneke

21-02-2012 om 19:39

Vergeet nog wat

Het roomkaas mengsel word behoorlijk dun na het mixen. dat hoort zo. Het moet echt al goed glad zijn voordat je de eieren erin doet. Dat lukt het beste als je cream cheese niet hard is natuurlijk. Ik leg het uit de koelkast van tevoren. De eieren en melk hoeven niet op kamertemperatuur.

En hier gebruik ik " philadelphia" roomkaas. Als ik me goed herinner,dan is dat ook bij Albert Heijn te krijgen toch? Volgens mij zijn dat dezelfde pakjes/gewicht. Alhoewel het me niet zou verbazen als ze bij jullie kleiner zijn: alles is hier bezopen groot en " oversized" .

kastanjet

kastanjet

21-02-2012 om 21:07

Tanneke

Klinkt lekker. Dank je wel voor het recept.

Tanneke

Complimenten en dank voor je inspanningen. Wat een gemier, die VS recepten. Pas onlangs begreep ik dat daar de keukenweegschaal niet tot de standaarduitrusting behoort. Mijn mond viel open toen ik dat las, en toen snapte ik ook waar die onleesbare recepten vandaan kwamen (nou ja, onleesbaar voor een Europeaan dan). Sticks of butter en fl oz van dit en van dat...Die Britten geven tenminste gewoon de gewichten aan (in 2 systemen, kan je kiezen)

Een standaardpakje roomkaas van een huismerk is hier vziw 200 g, maar misschien is Philadelphia wel 8oz, da's een Amerikaans merk tenslotte.

Groeten,

Temet

Tanneke

Tanneke

22-02-2012 om 02:12

Temet

Als je het moet omrekenen is het wel een gedoe ja,maar als je hier woont is het ideaal. (Het eerste jaar niet hoor: alles mislukte,maar nu ben ik gewend)
Boter koop je in "sticks" en in recepten staat er dus bij of je een halve of hele stick boter moet nemen.
En gewoon een cup bloem. standaard maatbekertje welke precies een cup meten.
Net zoals met eetlepel . Heb alle maten in huis en haal die cup door de pot met bloem en klaar. Geen gedoe met de weegschaal.

Ik kook meestal niet echt volgens een recept dus dat scheelt. Beetje van dit en van dat. Maar met taarten moet je je wel aan de maten houden, dus daarbij dan weer wel.

Het zou me niks verbazen hoor als de pakjes philadelphia bij jullie per 200 gram verpakt worden. Meestal worden die dingen per land aangepast.

In elk geval, hopelijk lukt het allemaal en tot de volgende keer maar weer.

Vic

Vic

22-02-2012 om 11:33

Galaxias

Jaa, die was super. Wel heel erg machtig, zelfs de grote eters hoefden geen twee stukken

Vera*

Vera*

22-02-2012 om 17:39

Lemon cheese cake

Is dit ook 'het' recept om lemon cheesecake te maken?
In Engeland was het mijn favoriete toetje maar die van de ah is niet zo lekker. Ik wil het heel graag zelf een keer maken.

Tanneke

Mijn Amerikaanse schoondochter was ook super verbaasd dat we geen maatbeker met "cups" hadden, ze was helemaal onthand haha.

Lizelot

Lizelot

22-02-2012 om 20:52

Tanneke

Dank je wel voor het delen van je recept.Ik ga hem deze week nog proberen.Je hoort ervan.
Ik ga nu in ieder geval zorgen dat ik alles op kamertemteratuur heb.
Maar ik begrijp nu ook dat cheesecake eigenlijk een desserttaartje is???Ik zoek eigenlijk taarten voor een verjaardag.Ach,misschien ook wel een keer leuk,ipv tradionele appeltaart.Ik heb al een kersen chocoladetaart en dan wilde ik nog een cheesecake met versfruit.

Tanneke

Tanneke

23-02-2012 om 16:10

Dessert? en vera

Taart eten ze hier niet bij de koffie,maar als dessert. Het hoeft dus niet een toetje te zijn,ze doen dat met alle taarten. Appeltaart en chocolade taart staan ook op de dessert kaart.

Het is dus niet specfiek een dessert taart hoor. Je snijdt wel kleine stukjes,want het is echt erg machtig. Een stuk cheescake net als een lekkere homp appeltaart zou ik niet weg krijgen. Maar een lekker puntje met wat fruit is toch prima?

Vera, je kunt er allerlei smaken aan toevoegen. Misscien dat er wel een apart recpet voor bestaat maar ik rommel zelf weleens wat aan. Rond winter doe ik er wel eens "pumpkin spice" doorheen,wat je kunt vergelijken met speculaaskruiden denk ik.
En soms voeg ik vannile extract toe ofzo.

Zolang je het recept niet teveel verandert (geen 100 cc vloeibaar toevoegen uiteraard) dan kun je er van maken waar je trek in hebt.

Cheesecake bij elke verjaardag

Wij eten bij elke verjaardag Cheesecake. Meestal ongebakken (dus monchou), maar ook wel de gebakken versie.
G

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.