Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

sloofje

sloofje

09-09-2011 om 09:13

Minimum huishoudelijk werk

Ik heb 2 schoolgaande kinderen en man en ik werken resp. 36 en 32 uur. Met alles bij elkaar heb ik erg weinig tijd voor huishouden. Een huishoudster is erg duur... dus doen we het zelf. Wat ik me af vraag: ouders die het vergelijkbaar druk hebben, wat is het minimum wat jullie in het huishouden doen? ik ben net even aan het poetsen geweest en vraag me af of ik te weinig doe (is mijn huis dan echt viezer dan anderen?)?

mijn overzicht:
- 1 keer per week hele huis stofzuigen (overal laminaat) en 1 keer per 3 maanden dweilen, nog 1 keer extra in de week alleen woonkamer
- 1 keer per week toiletten en badkamer schoonmaken, 2 keer per jaar alle tegels
- keuken aanrecht etc elke dag gewoon schoonmaken na koken
- koelkast en ramen 1 keer per 3 maanden
- beddengoed elke 2-3 weken
- wassen en strijken 2 keer per week een paar wassen wanneer de mand vol is
- stoffen ongeveer een keer per maand wanneer ik zie dat het nodig is


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

09-09-2011 om 09:19

Sloofje

Of je huis viezer of schoner is dan dat van anderen kune je niet alleen afmeten aan je schoonmaakfrequentie. Of je huisdieren hebt, hoe vaak je buiten werktijden om thuis bent, etc. hebben er ook invloed op.
En verder zal het mij persoonlijk compleet niet uitmaken van wat andere mensen van mijn huis vinden. Ik haal denk ik niet eens jouw hele schema dus in ogen van sommige mensen zal mijn huis wel een complete puinhoop zijn. Jammer dan voor ze en als het ze irriteert komen ze het zelf maar verbeteren.

Hanne.

Hanne.

09-09-2011 om 09:50

Suit me aan bij puck

Ik sluit me aan bij de reactie van Puck.

Het schoonmaken komt overigens redelijk overeen met wat ik doe (ook 32 resp 36 uur werk, 3 kinderen, geen huisdieren)

Alleen veeg ik de woonkamer vrijwel dagelijks nog even. Maar doe ik de ramen en 'alle' tegels van badkamer en toilet waarschijnlijk maar 1x per jaar. In de badkamer waarschijnlijk nog minder.

Tja

hier komt wel iemand schoonmaken, al heb ik het idee dat daar wel eens een eind aan zou kunnen komen (hoge kosten).

Ik denk dat ik ongeveer jouw schema zou proberen aan te houden, dat lijkt me heel redelijk, alleen verschoon ik het beddegoed iedere week. En heb ik alle tegels in de badkamer alleen gedaan toen we net in de woning waren getrokken (nieuwbouw, dus overal stof). Twee jaar terug. Tegels bij de douche heb ik wel vaker gedaan trouwens.

Groeten,

Temet

Merel

Merel

09-09-2011 om 10:05

Ook zoiets

Ik doe ook ongeveer zoveel. Ik ga wel, zodra het nodig is, iedere dag wel een keertje even snel met de kruimeldief op lange steel door de woonkamer, vooral onder de tafel en bij de voordeur ziet het er dan weer netjes uit. (klusje van 5 minuutjes) maar ik stoor me gauw aan zichtbare zooi op de vloer. Stoffen ook wanneer ik het zie, dus ik kan zomaar alleen de vensterbank voor doen en dan de rest niet hoor
Ik ben wel heel erg opruimerig. Dus dan oogt het al gauw heel netjes hier, en ik voel me daar prettig bij.

Yura

Yura

09-09-2011 om 11:07

Netjes

Ik vind het best goed klinken wat jij doet. Als jullie weg zijn, zijn de kinderen dan ook weg (BSO)? Dat maakt nogal uit natuurlijk. Als je puberkinderen hebt wordt ook tijdens jouw afwezigheid de boel vervuild. Heb het nog wel eens met mijn man over toen wij met zijn tweeen waren en fulltime werkten, dat het huis altijd schoon was. Stofzuigen beneden deden we 1x per week en boven bijna nooit.
Ik doe sommige dingen vaker dan jij, maar wij zijn meer thuis en hebben een hond. Stofzuigen moet ik elke dag en voor het mooi zou 2x per dag ook niet overbodig zijn, maar dat weiger ik. Toiletten doe ik 2x per week en beddegoed van ons 1x per week, kinderen 1x per 2 weken. Stoffen 2x per week, maar dat komt denk ik ook door die hond en omdat we meer thuis zijn, dat de meubels ook stoffiger worden. Badkamer schoonmaken maar 1x per 2 weken, maar iedereen moet wel na het douchen de douche droog trekken en de kraan afdrogen, ook de wastafels moeten na gebruik afgedroogd worden. Ramen buiten komt glazenwasser en binnen doe ik het ook iets van 1x per 3 mnd of soms even met zo'n glasdoekje op de plek waar veel hondensnuiten op de ramen zitten.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 12:39

Hier veel meer

Wat ik dagelijks doe is stofzuigen, wc's en wastafel schoonmaken, vloer aanvegen (meerdere malen per dag), keukenaanrecht elke dag, 2 a 3 wassen per dag
stoffen, om de dag
vloer dweilen, 2 keer per week
wekelijks: bedden verschonen en van 2 bedden ook de dekbedden en kussens wassen
Dit is echt het hoognodige, er komt nog veel meer bij kijken.
Ik werk momenteel niet maar dan heb je het probleem dat het huis de hele dag door vies gemaakt wordt. Verder minstens 1, misschien 2 kinderen met huisstofmijtallergie, in totaal 4 kinderen in huis.
Mijn huis is alles behalve brandschoon, helaas, ik steek er zo veel energie in

sloofje

sloofje

09-09-2011 om 16:50

mijn kinderen gaan 1 dag per week naar de opvang, maar zijn ook veel weg naar trainingen/clubjes (vandaar ook veel wassen). we hebben geen huisdieren en ik ben ook erg opruimerig. bakken voor speelgoed, alles z'n eigen plek enzovoort. Wat dat betreft een makkelijk huis om schoon te maken.

Ik had het idee dat de meeste mensen dagelijks zo veel doen als Fianna, wat voor mij echt niet haalbaar is. En in mijn situatie, naar mijn idee ook niet nodig. ik denk dat ik het dan maar hierbij hou. het is dan gewoon mijn idee dat ik 'te weinig' doe in het huishouden.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 17:24

Sloofje

Ik doe dit omdat het echt nodig is, niet omdat ik een minapoetsgraag ben, verre van dat. Er wordt hier heel intensief geleefd. Ik veeg bijv de vloer meerdere keren per dag aan, omdat de kinderen meerdere keren per dag aan tafel eten en er overal kruimels liggen, bijvoorbeeld.
Ik weet nog op die dagen dat ik werkte dat ik het heerlijk vond, kinderen weg (school en opvang) en het huis werd gewoon minder vies. ALs jij vindt dat je genoeg doet dan is het zo. Ik 'sloof' misschien wel meer dan jij, maar dat wil niet zeggen dat mijn huis schoner is

Puck

Puck

09-09-2011 om 21:32

Fianna

Maar die kruimels liggen er morgen nog wel hoor. Ik kan me niet zo druk maken over dat soort dingen. Dan ligt er maar wat op de grond of stof in een hoekje. In mijn studentenhuis hing een spreuk die ik nog steeds kan gebruiken: Je kunt hier van de vloer eten, er ligt genoeg.

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 21:43

Puck

Het zijn echt veel kruimels, niet een paar, en dat van ontbijt en lunch en tussendoor. Geloof me, het gaat niet om een beetje, maar om heel veel. Stof in een hoekje maak ik me ook niet druk om, een paar kruimels ook niet. Ach je zou voor de grap eens moeten komen kijken na ontbijt hier

Fianna

Fianna

09-09-2011 om 21:55

het zijn natuurlijk niet alleen de kruimels. Modder van een enthousiast kind wat naar binnen rent zonder zijn voeten te vegen, oja zijn of haar vriendjes, de halve buurt vergeet het ook. Bladeren (we hebben heel erg veel bomen voor de deur) die vanuit de gang de woonkamer inkomen als een kind naar binnen of buiten gaat. Oja, daar gaat weer een beker limo om en daar hebben we weer die dreumes die van alles om zich heen smijt. Echt waar, stof in een hoekje valt me niet eens meer op

dc

dc

10-09-2011 om 08:43

Toch persoonlijk

De vuilgrens van de een ligt veel hoger dan die van de ander. Dus waar het om gaat is dat jij en je gezin je lekker voelen in jullie huis.

Ik denk juist dat mensen die een spiksplinterschoon huis hebben, hun prioriteiten fout hebben, maar goed, da`s gewoon mijn persoonlijke afgunst natuurlijk

Wat je zelf belangrijk vind

Hier 2 kinderen , man werkt fulltime ik 15 a 20 uur onregelmatig. Ik geef de badkamer ws maar 1 a2 x per jaar een hele grote beurt en verder na elke douchebeurt maak ik wel de tegels droog. wc om de dag maar dan even de pot en de bril tenzij ik weet dat er veel kids zijn geweest dan even extra
2x per week stofzuigen en elke dag wel even een wisser erdoor.
Kijk ik vind er word geleefd in je huis en dat mag best gezien worden en door mijn onregelmatige werktijden schiet er weleens wat bij in , jammer dan. Moet zeggen dat man ook veel doet hoor als ik er niet ben.

wat ik nog wel even kan zeggen Puck de keren dat ik geweest ben zag het er netjes uit hoor!

Hier vergelijkbaar

Hier vergelijkbaar, man werkt 40 uur, ikke 28. En omdat ik onregelmatig werk kan het ook de ene week 40 uur zijn en de andere week 10 uur bij wijze van spreken...
Wij doen:
2 keer per week stofzuigen woonkamer,keuken ook 1 keer zeker dweilen (parket). Boven maar 1 keer en dweilen 1 keer per maand ofzo (laminaat).
stoffen idem als zuigen.
Wassen elke dag...strijken 1 keer per week.
Beddegoed om de week bovenspul, kussens+onderlaken elke week.
Koelkast wel elke maand, ramen 1 keer per 3 maand.
Keuken aanrecht+deurtjes+tegeltjes+magnetron etc. ook elke week
W.c. elke week, soms 2 keer.
Badkamer 1 keer per week klein beurtje de andere week uitgebreid (inclusief 1 muur tegels ).
Kruimels elke dag (kruimelzuiger).
Ook hier is het vooral 'netjes'. Ik zie tot mijn schrik b.v. soms opeens een dikke laag stof op dingen in de hal of bovenop de kapstok en de voordeur...Dat zijn van die plekken die ik amper doe.
Maar hier zijn de kinderen veel ouder, zijn dus ook thuis als wij er niet zijn en hoewel ze wel altijd alles opruimen, 'zien' ze toch niet wat wij zien. Of de 'dader' van iets is spoorloos (iets omgevallen in koelkast ofzo).
Het huis wordt dus intensiever gebruikt als toen we allemaal nog tot 17.30 uur weg waren(BSO en werk) en ook is het niet meer om 19.00 uur naar bed..
Het wordt dus viezer dan toen ze jong waren.
Maar het scheelt, ze 'doen' ook meer huishoudelijk werk. Ze halen hun eigen bedden af, maken ze ook op. Pakken de afwasmachine uit en hangen de was op of halen het eraf of stoppen het in de droger. Ze doen ook beiden hun eigen kamer, alleen het dweilen doe ik nog (anders moeten ze elk weer appart dweilwater enzo halen is niet zo praktisch.........) Ze koken soms, bereiden het eten voor of ruimen af.
Doordat ze groter zijn heb je meer was en geloof maar dat beginnende kokers méér knoeien en vies maken dan wij
groeten albana

Puck

Puck

10-09-2011 om 11:03

En toch fianna

Ik denk dat jouw perceptie van schoon toch op een veel hoger niveau ligt als dat van mij. WC's en wastafel iedere dag schoonmaken? Mijn hemel, wat spoken jullie dan allemaal uit als dat iedere dag moet?
Overigens kun je de kinderen natuurlijk ook aanleren dat ze niet met schoenen in huis lopen, dat scheelt je dan al moddervoeten en als ze echt een bende van kruimelen maken dan zou ik ze toch ook eens leren om boven hun bord te eten.
Maar het is gewoon heel moeilijk vergelijken, zoals je zelf zegt zou je eigenlijk eens bij elkaar moeten kunnen kijken en het dan vergelijken. Ingmyr vind het fatsoenlijk schoon bij mij en ik vind het bij haar ook voldoende netjes, ja je ziet dat er geleefd wordt, net als bij ons, maar ik ben toch heel benieuwd hoe jij over mijn huis zou denken als je zo binnen zou stappen. Als ik jou in kan schatten op basis van wat jij allemaal doet in vergelijking met mij dan vrees ik dat je het een enorme zwijnenstal zal vinden

Tirza G.

Tirza G.

10-09-2011 om 11:31

Er is verschil tussen

opgeruimd, schoon en hygienisch. Mijn keuken hygienisch. Mijn toilet+badkamer zijn schoon. En de rest is opgeruimd.

Tirza

Fianna

Fianna

10-09-2011 om 11:40

Puck, nee

Geloof me, echt niet. Mensen die me kennen zouden lachen als ze dat lezen. Ik sta er om bekend een sloddervos te zijn en mijn zus vindt me zelfs niet schoon genoeg.
Vergeet niet ik 4 jonge kinderen heb en de wastafel bijv erg smerig wordt na het tandenpoetsen (ik boen dat ding niet ieder dag, maar er gaat wel een doekje over om de resten tandpasta weg te halen). De wc's? Ik borstel elke dag de remsporen weg (sorry, ik vind dat vies) en er wordt meerdere malen per dag naast gepiest, over de bril, op de bril (ja, ook door mijn dochter).
Ramen zemen heb ik in huidige huis pas 2 keer gedaan en we wonen hier nu 3 jaar. Ik kwam er laatst achter dat we wel heel erg veel spinnenrag in de hoekjes hebben aan het plafond, echt slierten hingen er, was me nooit eerder opgevallen. Dus ik ben echt geen miep kraak.

Kinderen boven hun bord eten: ik brul het bij elke maaltijd, helaas... Het komt wel, bij oudste van 8 gaat het wat beter

Ik heb dus geen afwijkende perceptie van schoon. Ik kom vaak genoeg bij mensen thuis en vraag me dan af hoe ze het zo schoon en netjes kunnen houden.
Ik vind het zelden bij iemand een zwijnenstal, echt waar. Zo schoon en netjes is het hier niet. Ik vind het juist vaker bij iemand krankzinnig netjes dan schoon. Ik geloof dat de meeste mensen het bij mij absoluut niet erg schoon vinden

Fianna

Fianna

10-09-2011 om 11:47

Oja

pas meegemaakt dat ik het bij iemand een beetje viezig en rommelig vond., Dat was bij mijn stiefzusje bij wie ik gelogeerd heb. Zij stofzuigt zelden (elke 2 weken een werkster die dat doet, verder doet zij het zelden), maar ze heeft wel een kat en een hond. Die hond verliest enorme plukken vacht. Daar liggen dus dagen lang enorm grote hoeveelheid grote plukken hondenhaar door het hele huis.
Dat vind ik goor.

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2011 om 12:16

Fianna

Dat vind ik ook goor, dus met vier katten wordt hier dagelijks gezogen. En aangezien ik niet zo'n groot huis heb en ook nog dire pubers met gevolg, is het geen overbodige luxe. Ik loop ook veel op blote voeten dus ik vind een vieze vloer niet fijn, al die kruimels aan mijn voeten..

Fianna

Fianna

10-09-2011 om 13:01

Fio

Dat heb ik dus ook. Ik loop altijd met blote voeten rond en word dan gek van de kruimels die blijven plakken.
Overigens scheelt het ook wat voor een soort vloer je hebt. Ik heb nu een lichtblauwe marmoleum beneden (lag er al) en dat wordt veel sneller vies (of oogt sneller vies) dan de eikenhouten vloer in vorig huis.

liora

liora

10-09-2011 om 13:43

Hier

Ik stof wekelijks, de ramen doe ik misschien 1 keer per jaar. De rest is vergelijkbaar.
De wc doe ik wel twee keer per week, de wc-vloer dweil ik eens per week.

Verder heb ik de afspraak met mezelf dat als ik toch met een doekje door het huis loop, ik meteen van alles afneem, zoals randjes, plankjes, plinten.

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2011 om 13:47

Fianna

OOh maar met lichtblauw marmoleum zou ik dat er wel voor over hebben, mooooooi!!

Chippie

Chippie

10-09-2011 om 14:50

Hier...

Hier wel een hulp (maar de laatste maand niet...), goede investering zeker als je veel werkt.

Hier iedere dag: aanrecht, 2 wc's (deur-, lichtknop en pot (met drie van die doekjes en een flinke spuit toiletreiniger en rondborstelen) en het fonteintje en nieuwe handdoek).

Eén keer per week: bedden (ik haal het zaterdag/zondagmorgen af, wasmachine in, over balustrade, 's middags weer op bed), afstofffen, 1 x hele huis zuigen, 1 x keukenvloer/halvloer/badkamervloer/wcvloeren dweilen, 1 x strijken (overhemden, rest vouw ik op, ik doe het sinds een paar maanden en gaat heel goed), stoffen beneden (één keer per maand betekent hier een kerkhof vol insecten voor de ramen), badkamer snelle beurt (wasmeubel, spiegels, vloer, sanitair). Voor het boodschappen halen, haal ik snel een doekje door koelkast. Ik was zo globaal op woensdag en zaterdag. De boel gaat meteen op droogrek of in droger maar ik vouw maar 1 x per week.

Stofzuigen beneden doen we een paar keer in de week extra.

Eens per twee weken: badkamer en wc grote beurt (tegels tot op ooghoogte)

Ramen buiten doet de glazenwasser. Binnen doet de hulp het 4 keer per jaar.

Wanneer doen we dat: 's avonds na het eten. Man doet de vaat en aanrecht, één van de kinderen (7 en 8) gaat stofzuigen, de ander helpt vader opruimen, ik doe wc's en was. Dat is een kwartiertje werk.
Onze hulp zuigt het hele huis, stoft af, dweilt, doet de grote beurt van wc en badkamer, lapt de ramen en strijkt. Als ze er niet is doe ik dat tussendoor op mijn vrije dag.

Mijn toptip is toch zo weinig mogelijk 'troep' verzamelen. Als de hulp komt ben ik 's avonds een uur kwijt om de boel op te ruimen. Goede schoonmaakmaterialen helpen ook. De wegwerpdoekjes voor de wc, de Jemakodoeken om ramen binnen te poetsen, van die wonderdoekjes, goede Glassex. Op de badkamer en wc liggen spullen al klaar (schoonmaakdoekjes en glassex etc)

Snel klaar

Net voordat ik zwanger raakte van eerste kind heb ik eens in Excel een poetsschema in elkaar gezet. Maar ja, toen raakte ik zwanger en kwam er niet veel van.

Nu, zeven jaar later is het hier nog steeds meestal een puinhoop. Misschien als ze allebei op de basisschool zitten en ik wat meer tijd heb, houd ik mezelf dan voor.

Kunnen jullie niet eens bij mij komen poetsen?

Chris

Fiorucci

Fiorucci

10-09-2011 om 18:48

Chris

Helaas, ik heb al genoeg adressen..

Fianna

Fianna

10-09-2011 om 19:09

Fio

echt waar? Het heeft me wel even geduurd om een kleurencombi in de woonkamer te vinden die er bij past, omdat het vrij kil en flets is.
De pest van lichtblauw marmoleum is dat het nogal intensief in onderhoud is. Die vloer moet je eigenlijk elk jaar schrobben en opnieuw een was laag op aan brengen omdat het erg snel gelig wordt en er vlekken in komen die er anders niet meer uit gaan die erg opvallen met deze kleur.
Ik heb de vloer al een tijd niet geschrobd en in de was gezet dus het ziet er echt niet zo mooi meer uit.
Ik dacht altijd dat marmoleum praktisch was, maar helaas...

krin

krin

10-09-2011 om 21:03

Linzel!

Geinig, ik heb ook een huis vol plekken waar rotzooi groeit. Onder de trap, halverwege de trap, op een hoek van het aanrecht, aan een kant van de eettafel... overal groeit zooi.

Fiorucci

Fiorucci

11-09-2011 om 08:11

Fianna

Als het in de was moet, laat dan maar, maar de kleur, oh ja absoluut. Mijn huis is grotendeels wit met ijsblauw. En nee, niet kil ofzo, want het is niet groot en vol met kinders, spullen, en katten, dus sfeer is er genoeg..

Fiorucci

Fiorucci

11-09-2011 om 14:22

Krin en linzel

Ik heb er hier vier, vier rommelkabouters...grom...en ik ben het niet!

Vic

Vic

11-09-2011 om 14:46

Schema

Dagelijks doe ik: aanrecht en kookplaat schoonmaken na het eten, plus eventueel een doekje over de wastafel (badkamerspray staat boven, dus is 10 sec. werk).
Wekelijks: stoffen en zuigen, maar stoffen boven gaat vaak met Franse slag en de bovenkant van de deurkozijnen doe ik ook niet altijd. Toilet schoonmaken, badkamer (wastafel en douche). Tegeltjes in toilet ca 1 x per maand, badkamer indien nodig.
De was is altijd bij, dat doe ik in het weekend of doordeweeks indien nodig. Opvouwen en opruimen van was 1x per week. Mijn bed doe ik in principe om de week, ben soms wat laks daarin. De kinderbedden minder, maar die slapen er maar ongeveer de helft van de week in.
Verder doe ik heel veel als ik het nodig vind. De koelkast moet je volgens 'het boekje' wekelijks doen, maar dat wordt gerust een maand. Mijn keukenkastjes zijn wit, dus daar haal ik wel regelmatig een doekje over (de onderkastjes vaker dan boven, want daar spat geen koffie op Ik zie in mijn beschrijving meerdere keren 'in principe' en 'ca' staan, ik ga er dus wel wat (te) flexibel mee om hahaha.
Waar ik ernstig in 'verzuip' is de troep. Eens in de zoveel tijd gooi ik een heleboel weg, maar de kinderen halen zoveel zooi in huis. Stencils, knutsels, boekjes, speeltjes etc. etc. Plus dat ze alles achterlaten waar ze het het laatst gebruikt hebben. Ik leg regelmatig spullen van oudste op de zoldertrap, dat ligt er dan een week later nog! En als ik dan vraag of ze zich nooit afvraagt of ik er een bedoeling mee heb dat bijv. haar schone was op die trap ligt, kijkt ze me oenig aan. Zelf concentreer ik mijn troep. Ik heb een bak voor haardhout (maar geen werkende haard) en daar ligt administratie in die ik nog moet verwerken (opbergen of weg gooien). Rekeningen worden op tijd betaald, maar vervolgens stapelt zich dat gerust 2 maanden op in die bak. Ik vind dat zo'n rotwerk! ;-(

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.