Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Minder afval

In een ander draadje komt de onwenselijkheid van aluminium verpakkingen naar voren. Ik ben vast net zo'n suffe consument als vele anderen, ik heb er soms niet eens erg in waarvan een verpakking is gemaakt.
Die koffiecupjes heb ik niet, wij zetten nog op ouderwetse wijze koffie en niet eens elke dag, maar er zijn vast wel andere zaken waar ik op zou kunnen letten.

Kijken jullie bij het rondritje supermarkt naar de verpakkingsmaterialen, in hoeverre ben je je bewust van milieubelastende spullen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

27-05-2012 om 13:54

Zelden

En ik hou me er beroepsmatig mee bezig.

Vind ook dat je vaak niet gek veel keuze hebt.

En het zit niet in het systeem. Gisterenavond de keuze tussen die huppeldepupbana merkbananen en ahhuismerkbananen. De laatste waren de helft goedkoper maar wel in plastic verpakt. Niet eens bij nagedacht en gewoon de goedkoopste gepakt.... Tja ook voor een ambtenaar is iedere euro er een.

Gemeente-ambtenaar

Gemeente-ambtenaar

27-05-2012 om 13:55

Maar

Wat ik wel doe is consuminderen, goed afvalscheiden en hergebruiken.
Daar ligt voor mij de focus.

Rafelkap

Rafelkap

27-05-2012 om 16:21

Sinds

er bakken zijn voor plastic afval is onze vuilnis drastisch verminderd.
Koffiefilters gaan gewoon in de biobak, papieren zakken in de papierbak en plastic zakjes worden gerecylceled om poepluiers in te doen. Voor zover ik het niet vergeet neem ik liever een stevige tas mee, ook omdat een plastic zak het makkelijker begeeft.

Bij gelijke geschiktheid

Bij gelijke geschiktheid krijgt minder verpakking de voorkeur. Liever een rolletje stimorol dan die blisterverpakkingen, bijvoorbeeld. (bijkomend voordeel is dat je een rolletje in je zak kan stoppen).

Maar onderdeel van 'geschiktheid' is ook de prijs, zie het verhaal van gemeente-ambtenaar.

Dus ik let er wel op, maar ben niet bloedfanatiek.

Plastic zakjes neem ik soms aan, soms niet. Ze worden bij mij wel altijd hergebruikt, meestal voor afval.

Groeten,

Temet

Margriet*

Margriet*

28-05-2012 om 09:24

Ik let er wel op

maar niet heel consequent. Sommig plastic om groente heen (max havelaar bananen) is afbreekbaar.
Maar bijv. bij de slager krijg je bij ons om een pond gehakt een plastic zakje en dan ook nog een papierenzakje en een plastic zakje. Die laatste twee hoef ik niet, ik gooi het thuis toch direct in de pan of koelkast. Papieren zakje is tegen het verkleuren?
En met koek heb ik ook moeite als het overmatig verpakt is.

Primavera

Primavera

30-05-2012 om 11:34

Onbewust milieubewust

Wij zijn eigenlijk geheel onbewust vaak heel milieubewust bezig. Gewoon omdat we erg op de kleintjes letten en het vooral met ons grote gezin veel voordeliger is om grootverpakkingen te kopen. De verpakking draagt namelijk ook behoorlijk mee aan de eindprijs van het produkt. Ik denk dat er veel levensmiddelen zijn waar uiteindelijk de verpakking duurder is dan het produkt zelf.
Aan de hand van het draadje hierboven realiseerde ik me dat wij ook helemaal geen folie in huis hebben. We gebruiken bakjes of inderdaad een omgekeerd bord om iets af te dekken. Bovendien hebben we voor het verzamelen van organisch afval van die mileuvriendelijke biologisch afbreekbaare plastic zakjes gekregen. Nou die kun je natuurlijk best eerst als boterham zakje of i.d. gebruiken en dan pas voor het organische afvallen.
Voor boodschappen nemen we boodschappentassen mee. Ik ga niet iedere keer dat ik boodschappen doe nog een paar centen aan plastic tassen verspillen. Bovendien zijn die tegenwoordige plastic tassen vanwege het milieu zo goed biologisch afbreekbaar, dat dat afbreekproces meestal al is begonnen voordat je de boodschappen die erin zitten veilig thuis hebt.
Groeten Primavera

Hervullen

Ik herinner me dat een kennis uit Dordrecht daar een winkel had, die de verpakkingen techtstreeks hervulde. Bruljant! 15 jaarvteug. Benieuwd of dat nog bestaat? Zou nu wel weer aanslaan misschien?

Ik probeer shampoo en douchezeep als navulling te kopen en giet die in lege fles. Wasmiddel ook zo gedaan. Moet dat wel combineren want het is een kwartier rijden..

Briljant - jaar terug

Dus

app-sent

Shampootip

Met drie langharige vrouwspersonen hier in huis gaat er aardig wat shampoo doorheen. Zo zonde van al die plastic flessen. Maar nu heb ik wat gevonden: shampoo van Lush. Dat ziet er uit als een stukje zeep. Je maakt je haar nat, wrijft heel even met dat zeepje over je haar en je hebt heerlijk schuimende shampoo. Zo'n zeepblokje gaat 80 tot 100 wasbeurten mee. Bespaart heel wat plastic flessen en vervoerskosten want het is geconcentreerde shampoo en er zit daarom ook geen water in. En de Lushproducten zijn zoveel mogelijk zonder chemische toevoegingen.

skik (geen aandelen)

Grappig skik

Ze verkopen zoiets ook waar ik boodschappen doe. Misschien maar eens proberen - werkt die shampoo wel een beetje?

Vertige

Prima shampoo! Over de eveneens in vaste vorm verkrijgbare conditioner heb ik nog niet echt een mening omdat mijn haar dringend een knipbeurt nodig heeft wegens dood en dor aan de onderkant en daar helpt momenteel geen enkele conditioner tegen. Mijn dochter viel het wel op dat mijn nog 'levende' deel van mijn haar zo mooi glansde.

skik

Lukt ook met zeep

als je een milde zeep neemt, zoals babyzeep, dan kun je daar prima je haar mee wassen, eventueel naspoelen met handje azijn.
Heb je niet perse dure Lush voor nodig (die ruikt zo sterk vind ik).

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

01-06-2012 om 11:15 Topicstarter

Een handje azijn?

Dat lijkt me niet zo makkelijk om te doen, zal een kwestie van wennen zijn. Babyzeep hebben we al jaren niet meer.
Die Lush vind ik een aardig idee, zal eens kijken of dat hier ergens te koop is.

Azijn

Toen mijn kinders luizen hadden, meldde ik dat aan een otaliaanse vriendin, met van dat dikke zwarte haar, jeweetwel... Die ging direkt behandelen met azijn uit voorzorg. En was daarna razend enthousiast Over de zachtheid en glans van haar haar! Er zit dus wel wat in.

Ik heb als tiener wel eens met afwasmiddel mijn haar gewassen - het was zo'n huishouden waar de shampoo kon zijn - de afschuw van mijn schoolvriendinnen! Haha. Ik had geen idee..

(Ik weet ook zeker dat onze vader vim op onze tabdenborstels deed voor witte tanden. En eigenlijk was hij een echt slimme man.. Rraarr. Herkent iemand dat? Vim om tanden wit te krijgen?

Vim en azijn

Mijn schoonmoeder poetste haar tanden ook met Vim. Die had echt geen mooie witte tanden, meer een gevalletje Bonfire.

Azijn als conditioner ga ik ook eens proberen. Zo fijn als die Lush shampoo is, zo naar is de conditioner. Ik denk dat je azijn heel makkelijk kan aanbrengen als je het in een plantenspuit doet.

skik

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

02-06-2012 om 14:09 Topicstarter

Hee ja, plantenspuit

wat zijn jullie toch inventief

Aha vim

Dan had mijn bader het vast van zijn moeder, dat is zo'n niet-zeiren typ. Met kunstgebit! Ik ga het haar eens vragen. ( misschien is het in de oorlog uit nood geboren bij gebrek aan tandpasta??)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.