Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Dalarna

Dalarna

30-09-2013 om 20:21

Mijn schoonzus is mijn schoonzus niet!

Tot mijn verbazing kwam ik er gisteren achter dat de vrouw van mijn zwager mijn schoonzus niet is (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoonzus). Heel vreemd want in mijn familie is dat gewoon zo. Ik weet nog dat mijn zwager vroeg of zijn vrouw en ik wel schoonzusjes waren en ik heb hem uitgelachen! Natuurlijk! Zij heeft geen broers of zussen dus ze hoort het niet van de andere kant maar ik voel mij van familie beroofd. Ik ben opeens een schoonzus en ook nog eens twee zwagers kwijt en mijn man een zwager en een schoonzus!

Ben ik de enige die dacht dat dit zo is?

Angela67

Angela67

30-09-2013 om 20:38

ik wist het wel

hoi Dalarna,

Ja nu je het zo vraagt, ik wist het wel, geloof ik.

Het gaat jou er dus om dat jouw schoonbroer/zwager(=een broer van jouw man neem ik aan) getrouwd is met een vrouw en jij meende dat zij dan ook de 'titel' schoonzus kreeg, door haar trouwen met hem?

Angela

Tijgeroog

Tijgeroog

30-09-2013 om 20:41

Wikipedia

Het staat heel duidelijk in de opdracht voor een spreekbeurt van m'n zoon: "niet alles wat op Wikipedia staat is juist". Kortom, ik zou me er niet te veel van aantrekken. Ik noem m'n schoonzussen ook gewoon schoonzussen.

Dalarna

Dalarna

30-09-2013 om 20:45

Tijgeroog

Het was zomaar een bron maar in de van dale staat het ook: schoon·zus (v; meervoud: schoonzussen), schoon·zus·ter (v; meervoud: schoonzusters) 1zuster van de echtgeno(o)t(e) of echtgenote van de broer of zuster

Jesse_1

Jesse_1

30-09-2013 om 20:53

Ik wist het niet

Maar hoe heet zo'n "zus" dan? Of is ze gewoon gedegradeerd tot vrouw van zwager (zonder benoeming)?

Dalarna

Dalarna

30-09-2013 om 20:55

Jesse

Sommige mensen noemen dat dus de 'kouwe kant', dat gebruiken wij wel maar dan hebben we het over de hele schoonfamilie als je met je 'eigen' familie praat.

Jesse_1

Jesse_1

30-09-2013 om 20:58

Ja, wij ook

Kouwe kant is alles wat geen bloedverwant, maar aangetrouwd is.
En is een zwager ook geen zwager dan (als het de man van je schoonzus is)?

Dalarna

Dalarna

30-09-2013 om 21:10

Jesse

Ja, daarom zei ik dat ik in 1 klap twee zwagers en een schoonzus kwijt ben (mijn man heeft twee zussen en 1 broer) en mijn man een schoonzus en een zwager (ik heb een broer en een zus).

Jesse_1

Jesse_1

30-09-2013 om 21:14

Sorry Dalarna

Niet goed genoeg je openingsbericht gelezen. Wordt al een beetje laat op de avond hier vrees ik :-S

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-09-2013 om 22:31

Maar dan weet ik nog steeds niet

hoe ik die ene schoonzus die geen schoonzus blijkt te zijn moet gaan noemen....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

30-09-2013 om 22:57

Ach nee joh

Dat is gewoon een schoonzus. Als wij dat nou consequent met zijn allen blijven volhouden, wordt die Dikke van Dalen vanzelf wel weer een keertje aangepast.

mirreke

mirreke

30-09-2013 om 23:06

Wel hoor, gewoon schoonzus, maar niet aanverwant.

Kijk maar hier:

http://www.voorouders.net/help/verwantschappen/

Schoonouders/schoonvader/schoonmoeder: de ouders van man of vrouw (= aanverwant).
Schoonzoon/schoondochter: de man of vrouw van zoon of dochter (= aanverwant).
Zwager/schoonzus: de man of vrouw van broer of zus en de broer of zus van man of vrouw (= aanverwant). Ook: de man of vrouw van zwager of schoonzus (= niet verwant).
Halfbroer/halfzus: een broer of zus die dezelfde vader en een andere moeder of dezelfde moeder en een andere vader heeft (= bloedverwant). Voor de graad van verwantschap maakt dat overigens geen verschil en geldt een halfbroer of halfzus als een gewone broer of zus.
Stiefouders/stiefvader/stiefmoeder: een latere man of vrouw van vader of moeder (= aanverwant).
Stiefkinderen/stiefzoon/stiefdochter: een kind uit een eerder huwelijk van man of vrouw (= aanverwant).
Stiefbroer/stiefzus: een stiefzoon of stiefdochter van vader of moeder (= niet verwant)

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-09-2013 om 23:09

Pfew

ik ben meteen gerustgesteld! Schoonzus blijft schoonzus....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-10-2013 om 20:23

Gelukkig maar

Ik zou ze niet willen missen

Familiebenamingen

Ik heb er nooit zover over nagedacht, want ik heb maar één broer en één schoonzus en mijn man is enig kind, dus geen zwagers met vrouwen. Maar ik zou denk ik de vrouw van mijn hypothetische zwager geen schoonzus noemen denk ik. Of zou ik de broer van mijn schoonzus ook mijn zwager mogen noemen? En hoe noemen jullie de vrouw van je neef of man van je nicht?

skik

Tijgeroog

Tijgeroog

02-10-2013 om 22:52

Skik

Iets minder hypothetisch: hoe noemt jouw man de vrouw van je broer? Ook schoonzus, of toch iets anders?

Dalarna

Dalarna

03-10-2013 om 10:39

skik

Door naar de broer van jouw schoonzus te kijken ga je echt een stap te ver. Diens kinderen hebben niet dezelfde opa/oma als jouw kinderen.

De kinderen van mijn mans broer delen dezelfde opa en oma als mijn kinderen en als wij met zijn allen bij elkaar zijn voelt het raar om hun moeder niet mijn schoonzus te noemen.

Verder heeft Tijgeroog een punt: je vergeet dat jouw man wel zo iemand heeft: de vrouw van jouw broer! Hoe noemt hij haar dan?

amk

amk

03-10-2013 om 11:44

gut

hoe noem je dan de ex van het broertje van je ex?
Wij noemen elkaar nog steeds schoonzus.

Dalarna

Dalarna

03-10-2013 om 18:55

AMK

Haha daar wil ik niet eens aan denken, twee scheidingen.... met wie moet ik dan oud en nieuw doorbrengen, dat doe ik al 10 jaar met hun!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

06-10-2013 om 14:27

En wat zijn

De wederzijdse schoonouders van elkaar? Mijn ouders en zijn ouders dus.

verwantschap en halfbroer

Ik ben wel verbaasd over de graad van verwanschap van halfbroers/zussen. In het stukje van mirreke staat dat ze qua graad van verwantschap gelijk zijn als een gewone broer van dezelfde vader en moeder. 3 jaar geleden zijn zowel man's halfbroer alsook mijn halfbroer getrouwd in hetzelfde jaar. En ik heb mooi geen extra vrije dag gekregen, waar je met een broer wel 'recht' op hebt. Voor die halfbroer van man nog wel....maar w.s. speelde mee dat ze niet wisten dat het een halfbroer was, maar dachten dat het man's broer was. Ik heb toen ook geen moment gedacht dat te moeten vertellen, had er niet eens over nagedacht. Pas toen mijn halfbroer datzelfde jaar trouwde werd mij verteld dat ik maar een gewone vrije dag moest opnemen omdat het maar een halfbroer was en geen 'echte' broer en daarvoor geen extra vrije dagen werden gegeven. Ik was nogal verbaasd, misschien is perplex een beter woord. Ze wisten dat het mijn halfbroer is al voor die tijd....ik heb dat niet speciaal aangegeven ofzo. Voor mij voelt halfbroer ook als broer. We zijn samen opgegroeid dus wat dat betreft is het 1 pot nat voor mij. Ik heb daar wel discussie over gevoerd maar wist ook niet dat het 'gelijk' is ook wettelijk. En zie nu dat dat dus toch zo is. In de CAO wordt alleen gepraat over 1 ste graad en 2de graad enzo. Volgens personeelszaken is halfbroer 3de graad. Maar als ik het goed begrijp is mijn halfbroer 2ste graads familie? Net als mijn eigen volbloed broer? Toen ze me die extra vrije dag door de neus boorden heb ik ook maar wijselijk mijn mond gehouden over die andere halfbroer....wat niet weet wat niet deert toch? Nou had ik vrije dagen genoeg dus die dag ben ik er natuurlijk bij geweest....maar toch had ik gelijk als ik het zo lees?
mmm misschien toch nog opeisen? Of in ieder geval ze duidelijk maken dat ze ongelijk hadden voor anderen in de toekomst met ook halfbroers of zussen?
groeten albana

mirreke

mirreke

07-10-2013 om 16:43

Albana

volgens mij staat een halfbroer gelijk aan een broer. Iets anders zou het misschien zijn met een stiefbroer, maar zelfs daarvan denk ik dat dat inmiddels (met al die tweede en derde huwelijken en samengestelde gezinnen) gelijk gesteld zou (moeten) zijn.

Ik zou er een punt van maken eerlijk gezegd, gewoon uit principe. Zijn ze nou helemaal!

Hier heb ik ook een stiefdochter, dus voor mijn kinderen een halfzus. Maar dat zeggen we helemaal niet, ze is gewoon hun zus, klaar!

Dalarna

Dalarna

08-10-2013 om 09:18

Rosa

Daar zijn (in het Nederlands tenminste) geen woorden voor.

Nietstief

Nietstief

09-10-2013 om 20:39

Sjonge

Dan ga ik wel tegen alles in: mijn 'kouwe' schoonzus is echt gewoon mijn schoonzus en mijn stiefkind blijft echt stiefkind, ook al heb ik zojuist gelezen dat dat niet zo is want zijn vader en moeder zijn nooit getrouwd geweest

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.