Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tuintje

Tuintje

20-09-2017 om 19:25

Mijn gazon is een paardenbloemenveld

Ik heb sinds kort mijn nieuwe huis en tuin (zie eerder topic over de grasmaaier). Het is echt helemaal geweldig. Alleen, bij nadere bestudering van het gazon, blijkt het een paardenbloemenveld te zijn.
Het tiert echt welig, wat niet gek is na 15 jaar achterstallig onderhoud natuurlijk. Een enkele paardenbloem steek ik natuurlijk met wortel en al uit, maar ik gok dat dit jaren werk wordt als ik dat zo doe.
Chemisch bestrijden houd ik niet van. Zout en azijn belasten de bodem. Het konijn eet alleen de bovenkant op en laat de wortel zitten.
Dus wat nu? De halve tuin afgraven? Of heeft iemand een ander goed idee?


Mari39

Mari39

20-09-2017 om 19:57

Hoe groot

is het grasveld? Wij hebben niet zo n grote tuin, maar heeft ook de neiging om zich te ontwikkelen tot een paardenweide. Met paardebloemen en andere niet grasplanten. Wat hier goed helpt is POKON onkruid mest. Dat scheelt enorm.
Maar paardebloemen wordt wel wat moeilijker. Ik heb wel eens gehoord dat daar ook een bestrijder tegen is, maar nooit geprobeerd. Via google krijg je ook veel hits. Dat zou je eens kunnen vragen bij een tuincentrum.
Maar als je liever geen bestrijdingsmiddelen wilt gebruiken dan is het of uitsteken of een nieuwe grasmat.

Toch maar steken

Bij ons ook veel paardebloemen in de tuin. Vanaf het voorjaar steken wij dagelijks de dan bloeiende paardebloemen uit. Er zijn zelfs speciale stekers voor te koop, zodat je de penwortel diep kunt doorsteken en het lang duurt voor de paardebloem weer een rozetje boven de grond krijgt.

Het grappige is dat ongeveer een uur nadat je dan alle rozetten en bloemen hebt weggestoken, weer nieuwe bloemen ziet verschijnen. Die laten we dan maar staan tot de volgende dag. Deze methode vraag geduld en volharding maar heeft wel degelijk effect. Op de paardebloemen dan. Die zijn nu weg. Voor de boterbloemen die er nu staan zoeken we nog een andere truc --

De kippen zijn overigens dol op het loof van de paardebloemen. Maar ik weet niet of je kippen hebt. Je schijnt de bladeren van de paardebloem ook als sla te kunnen eten. Dat hebben we nog nooit geprobeerd.

Tuintje

Tuintje

20-09-2017 om 20:20

ongeveer

Het is ongeveer 1000m2 gras/onkruid.... we hadden nogal geluk met dit huis/tuin.
Eeltje, diepe bewondering voor je volharding. Maar ga ik dat redden met deze oppervlakte? Bij het postzegeltje dat ik voorheen had, zou ik dat met gemak redden.
Of moet ik de paardenbloemen leren waarderen? Doe ik al, zolang ze zich gedragen natuurlijk. En wij hebben geen kippen, wel 1 konijn. Die doet zijn best, maar eet de wortels niet op. En eet er maar een paar per dag.

Tuintje

Tuintje

20-09-2017 om 20:29

pokon

Ik heb even gegoogeld op Pokon Onkruid Weg... er staat dat het niet zo goed helpt tegen paardenbloemen. Op de Pokonsite adviseren ze onkruid ook zoveel mogelijk met de hand weg te halen

Michelle

Michelle

21-09-2017 om 00:06

hier

Als ik een paardebloem zie, dan pluk ik altijd de bloem omt e voorkomen dat t zo'n pluizenbol wordt en je in no time nog meer van die krengen hebt.
Verder verticuteer ik machinaalhet gras, idealiter 2 x per jaar, in de prktijk 1x per 1 1/2 jaar. Ik strooi ecostyle gazon az in het voorjaar en aan het einde van de zomer en kalk in de late winter. Dat zijn de enige producten die ik durf te gebruiken ivm onze kippen. Helaas eten die van mij geen paardebloemen, zij eten liever aardbeien, bessen en de jonge slaaanplant. Ik maai geregeld, niet te kort.
Ik heb geen paardebloemen en madeliefjes. Helaas wel klaver.

Zo'n ding

waar Eeltke naar verwijst heet een "distelsteker" en het is te koop in tuincentra. zie vb: https://www.avri-tuincentrum.nl/product/21500/wolf-distelsteker-iw-m .

Paardenbloemen zijn erg taai, ze hebben een verbluffend aanpassings- en voortplantingsvermogen en ze zijn dus moeilijk weg te krijgen.

If you can't beat it, eat it: paardenbloemenbladeren zijn erg lekker voor wie van bitter groente zoals witlof houdt. Door de planten af te dekken met zwart doek, bleken ze, waarna een matig bittere groente overblijft. Ideaal in combinatie met blaadjes van enkele andere vaak voorkomende onkruiden zoals hondsdraf. Ook prima te combineren met Oost-indische kers en ... gewone sla.

Li

Li

21-09-2017 om 11:27

Paardenbloemen

Zijn prachtig, gras is saai! Maar koninnen zijn dol op paardenbloemen. Ze eten de wortel niet op maar verzwakken de plant wel. Geduld dus.

Emmawee

Emmawee

21-09-2017 om 16:35

Gazon

Je hebt lekker de ruimte zeg! Weet je zeker dat je dit helemaal als gazon wilt behouden! Je zou er ook een bloemenweide kunnen laten groeien met klaver, klaprozen, margrieten, korenbloemen... enzovoorts. Misschien niet geschikt als je erop wilt badmintonnen, maar ik zou van zoiets wel vrolijker worden.

Tuintje

Tuintje

21-09-2017 om 17:32

Emmawee

Het gazon is slingerend tussen borders aangelegd. Maar iets met wilde bloemen is wel een leuk idee. Ik ga dan toch voorlopig maar steken en mesten en mijn konijn toespreken..

Tuintje

Tuintje

21-09-2017 om 21:35

Hulptroepen

Misschien kan je konijn wel wat medekonijnen gebruiken?

Tuintje

Tuintje

21-09-2017 om 22:06

2e konijn

Ja, dat is de bedoeling. Maar het juiste konijn heb ik nog niet gevonden. Een lief ouder buitenvrouwtje, klein formaat.

Makkelijke oplossing

Onze tuin werd ook langzaamaan overgenomen door paardenbloemen. Ik heb zoon opdracht gegeven om alle gele bloemen te plukken zodra ze hun kopje opstaken. Niet uitsteken dus, gewoon alleen het kopje er af trekken. Prima arbeidsextensief karweitje voor een puber. Zo zaaien ze niet meer uit en geven ze het op. Met een paar weken waren we er van af.

skik

Skik

En kwamen ze het jaar daarop niet terug?

Overigens heeft deze op zich uitstekende maatregel maar beperkt effect als de tuinen van de buren of de berm naast het huis volstaan met paardebloemen die wel ongehinderd zaad mogen zetten.

groeten,

Temet

hier ook hopeloos

Wij halen ze zoveel mogelijk weg maar naast ons ligt de dijk dus helaas... we maaien de rest maar kort

Kanina

Kanina

22-09-2017 om 17:45

Konijn erbij

Heb je al eens gekeken bij de site ikzoekbaas.dierenbescherming.nl? Heel veel lieve dieren die een tweede kans verdienen. Misschien zit ze daar wel voor je tussen.

Temet

Dit voorjaar waren er beduidend minder paardenbloemen, dus zoon was zo klaar met trekken. Dat het blad nog wel tussen het gras blijft staan omdat je niet de hele plant er uit trekt vind ik niet zo erg. Ik wil alleen dat afschuwelijk obscene paardebloemgeel niet zien. D'r af voordat het blaasbloemen worden dus.

skik

"Trop is teveel"?

Ik ben het helemaal eens met Li (# 8): niks saaiers dan zo'n egaal groene glasvlakte, daarenboven een ecologische woestijn. Weinig verschil met groen geschilderd asfalt of beton...

U kan zich beter niet al teveel illusies maken: ze zijn er, ze blijven er en ze zullen u overleven. Zelfs afgraven van de aarde en aanbrengen van nieuwe grond (als u zo'n peperdure operatie zou overwegen) zou slechts heel tijdelijk soelaas brengen.

Het enige wat u kan doen is pogen de populatie enigszins onder controle te houden. Dat kan u doen door zowel in de generatieve als in de vegetatieve cyclus van de plant in te grijpen.

Generatief: probeer ervoor te zorgen dat de planten niet in bloei/zaad komen door regelmatig maaien, door inzetten van schapen, geiten, konijnen, ...
Berg het maaisel op in hermetisch afgesloten zakken en voer het zo snel mogelijk af. Zelfs kleine bloemknoppen "schieten nog in zaad" eens ze afgemaaid zijn. Het is onderdeel van de uiterst efficiënte overlevingsstrategie van de plant.

Vegetatief: paardenbloemen hebben een lange, wat moeilijker te verwijderen penwortel, volgestouwd met reservevoedsel in de vorm van inuline. Dat zorgt ervoor dat, zelfs als er herhaaldelijk gemaaid/afgegraasd wordt, de plant nog steeds over voldoende reserve beschikt om opnieuw (en opnieuw en opnieuw, en ...) bovengrondse delen te vormen. Af en toe wat wortels zoveel mogelijk uitsteken helpt wel iets.

Eerlijk gezegd: de commentaren hier over konijnen deden me glimlachen.
Ik kijk op een andere manier tegen konijnen aan: ik heb jarenlang kleinschalig (vlees)konijnen gefokt.
Het zal niet lukken om een paardenbloemeninvasie onder controle te houden met wat dwergkonijntjes... Als u daar werkelijk enig resultaat van verwacht, kan u beter uitkijken naar wat meer uit de kluiten gewassen konijnen, zoals "Witte van Dendermonde", "Californian White", "Vlaamse reus". Die kan u ook houden als gezelschapsdier en die vreten tenminste zoals het hoort voor een konijn.

Li

Li

23-09-2017 om 13:26

Nou

Ons postzegeltuintje werd door 2 dwergkonijnen vakkundig vrij gehouden van zowel paardebloemen als gras. Een zwarte, aangestampte woestenij bleef over. Ik gunde die beesten hun ruimte hoor, ik krijg het benauwd als ik zo'n hokje zie, maar er bleef niets over. Nu dus geen konijnen meer.

"postzegeltuintje"

versus 1 000m²... Wat kan ik zeggen, zonder onaangenaam te worden?

Li

Li

23-09-2017 om 13:52

Ach

Ik ben er blij mee en de konijnen waren dat ook.

yvan

"postzegeltuintje"
versus 1 000m²... Wat kan ik zeggen, zonder onaangenaam te worden?
Misschien dat er veel meer konijnen nodig zijn voor hetzelfde resultaat? Zie je, lukt best

Dank u Silone

Ooit leer ik nog weleens.
Enne... Jullie wiskunde onderwijs? Alles kits?

Yvan, en Tuintje

OO is voor iedereen, dus ook voor mensen met twee garages of mensen die in een dorp wonen.

Tuintje, Zelf hebben we, sinds het konijn overleden is, de 6 vierkante meter grasperk vervangen kunstgras.
De verzorging van gras is heel bewerkelijk, steeds onkruid of mieren of dikke witte larven die de wortels van gras aantasten. Wij wilden ook geen gif want er liep ook een konijn door de tuin te huppelen.
Na meerdere keren de grasmatten te hebben vervangen, waren we er helemaal klaar mee.

Nu is 1000 vierkante meter te groot voor een nepgras. Het nadeel met konijnen op zo'n vlakte is, dat die beesten van nature holen graven en aan je planten vreten. Ik had een amandelbloesemboompje, goh wat was die schors lekker vond het konijn. Geen plant was veilig.
Mischien toch maar een geitje, of vreten die ook aan de borders?

Tuintje

Tuintje

23-09-2017 om 17:27

Goede sport

Het was vandaag natuurlijk prachtig weer. Dus ik heb me maar aan het verbeteren van de grasmat gezet. Mos heb ik ook bij ladingen ontdekt.
Dus dat werd mosharken, verticuteren, maaien, kalk gooien en bemesten. Nadat ik een lading paardebloemen had uitgestoken. Morgen ga ik de kaalgeslagen plekken opnieuw inzaaien. Ik vermoed dat er al 15 jaar alleen gemaaid is en verder niks, de grond zal nog weinig voeding bevatten en is flink verzuurd.
Ik hoef geen "keurig" gras, daar houd ik helemaal niet van trouwens. Maar wel grotendeels gras ipv mos, paardenbloemen en ondefinieerbaar spul.
Voor het konijn had ik een hele grote ren neergezet waar de meeste paardebloemen staan. Een half uur later was ie al ontsnapt natuurlijk (toch weer gevangen). Wie weet is zo'n groot konijn wel leuk op den duur. Ze maaien en mesten tegelijk. En een roofvogel krijgt zo'n beest echt niet meegesleurd. Condors en arenden zitten hier niet.

Tuintje

Tuintje

23-09-2017 om 17:38

Oh, en

Natuurlijk heb ik nu pas 2% verwijderd ofzo. Maar ik ben lekker bezig de komende tijd.
En nee geen kunstgras of een geit. Misschien mag ik verderop een paard lenen. Die beesten bemesten nog beter dan mijn dwergkonijntje!

...

Eer ik een paard zou uitlenen, zou ik er me toch ter plaatse van gaan vergewissen dat het wel degelijk paardenbloemen zijn en vb. geen Sint-Jacobskruiskruid.
Ik zal wel uiterst arrogant zijn, maar ik heb geen hoge pet op van het modale kennisniveau van de medeburger (het niveau van een tienjarige, in het beste geval?). En al helemaal niet waar het fauna en flora betreft.
Overigens: paarden zijn slechts matige en slordige grazers. Wie een begroeid terrein wil opschonen zet daar eerst paarden en runderen op, vervolgens schapen, om te eindigen met geiten.
Paarden grazen "vooral waar het de moeite loont", schapen grazen een grasmat vrijwel kaal maar laten sommige planten (vb: distels) ongemoeid en geiten vreten alles.
Om te beletten dat konijnen ontsnappen bestaat er een erg ingenieuze remedie: gaas met wat grotere mazen aan de onderkant van de ren... Dat zou ik zelf ook niet kunnen verzinnen hebben, als Vlaams randdebieltje.

./..

Overigens: ook kippen zijn perfect in staat om een terrein kaal te vreten. Reken op een kip/2m² en een termijn van een maand of twee. Als u paardenbloemen goeddeels weg wil hebben moet u op een jaartje rekenen en u zal daarna de grasmat opnieuw moeten inzaaien. U zal dat dan wel op prima bemeste grond kunnen doen en u zal lang genot hebben van eieren, kippensoep en vol-au-vent.

Heb ik al gezegd dat ik een hekel heb aan vermenselijking van dieren?
Dieren "overlijden" niet. Dat is voorbehouden aan mensen.
Dieren "gaan dood", ze "sterven", maar "overlijden" doen ze niet.

Tuintje

Tuintje

23-09-2017 om 18:41

Yvan

Ik dacht al, wanneer komt je arrogantie weer eens boven? Wel, nu dus. Geen nood, ik wil jouw Vlaamse beest beslist niet lenen. Paarden genoeg hier van mensen die minder hoog van de toren blazen (in dit geval blaten).

Mijn reactie (#27)

was hypothetisch. Ik heb geen paarden. Maar goed om te weten dat, als ik er een zou hebben, u het niet zou willen lenen.
Als er in de buurt veel paarden zijn is dat alvast geruststellend: dan zal er allicht minder Sint-Jacobskruiskruid zijn.

Overigens...

De vaststelling dat het met de parate kennis bijzonder mager gesteld is, is niet de mijne. Er is gedegen onderzoek over gedaan binnen de Oeso en de resultaten geven geen aanleiding tot veel optimisme.
Als ik het heb over "het niveau van een tienjarige, in het beste geval?" is dat nog welwillend. Jammer genoeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.