Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Middeleeuwse kleding

Over een paar maanden hebben we een Middeleeuws feest (in Zuid-Duitsland). De kleding is weliswaar niet verplicht Middeleeuws, maar ik weet dat een groot deel van de gasten het wel gaat doen en wij vinden de verkleedpartij op zich ook wel geinig. Maar nu. Ik weet er niet heel veel van, moet ik bekennen. Nu kan ik natuurlijk uitgebreid gaan googlen (en wwilfen), maar wie weet zitten hier wel deskundigen. Wie schept wat licht in mijn duisternis? Waar zoek ik naar wat voor soort kleding wij aan kunnen? Bij voorkeur is dat niet al te prijzig want we moeten alle vijf iets aan. Wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Genista

Genista

01-04-2012 om 19:11 Topicstarter

Ik kan niet maken

Ik heb niet alleen geen naaimachine, ik kan er zelfs totaal niet mee overweg, laat staan dat ik vijf outfitten in elkaar ga zetten...

Dickens?

Wij hebben hier een dorpsfeest gehad met als thema charles dickens en ik weet dat veel kostuums gehuurd zijn. Zal wellicht ook bij mij in de regio zijn, zo ver zullen ze niet gegaan zijn om iets te huren.
Je weet waar ik woon, als je niets anders kunt vinden, kun je wellicht een google eraan wagen en dan eens deze kant op komen.

neteret mut

neteret mut

01-04-2012 om 23:13

Kijk eens op

garb the world, zal wel .com zijn. Daar kun je rondneuzen om ideen te krijgen en ook bestellen, prijzen weet ik niet uit mijn hoofd en al helemaal niet of die te betalen zijn.

Makkie

Middeleeuws is nogal een breed begrip. Ik zou dus voor de vroegste Middeleeuwen kiezen, toen men nog heel eenvoudig gekleed ging. Neem voor elk gezinslid een aardappelzak, knip er mouwgaten en een opening voor je hoofd in, een stuk touw om je middel en complementeer het geheel met sandalen.

skik

Recht uit de middeleeuwen (ot)

Genista, wat is wwilfen?
Groet,
Miriam Lavell

Genista

Genista

02-04-2012 om 10:37 Topicstarter

Miriam ea

Miriam, wwilfen is een acroniem. Wwilf staat voor "what was I looking for?", oftewel het beginnen met zoeken op internet naar iets specifieks, iets anders interessants tegenkomen, daar ook weer een leuke link vinden en dan na een half uur denken... wwilf?
Lieve forummers, googlen kan ik best wel goed. Er zijn hier ook wel bedrijven in de buurt die maken, kopen of verhuren. Maar ik hoopte echt op tips van mensen die zelf naar van die Middeleeuwse feesten gaan. En sorry Skik, de aardappelzak is geen optie ) Het is een feest in een heus slot, compleet met alle Middeleeuwse aankleding die je kunt verzinnen. We hebben er best wel zin in. Met name voor mezelf kan ik genoeg op Internet vinden, maar drie kinderen en een heer aankleden kost wat meer moeite, zie ik. Heeft iemand concrete tips? Iemand die zelf naar zulke feesten gaat, cq op het atelier van Archeon werkt ofzo, cq gewoon uit interesse zich verdiept heeft in het geheel?

Oke dan

Aha, ik dacht al mij een supersonische zoekmachine onthouden bleef uit digitale suffigheid. Eentje die je bij de les houdt bijvoorbeeld
Wat middeleeuwen betreft: mijn ega flanst het zo in elkaar. Liefst met eenvoudige middelen als een beetje karton. Plaatjes kijken is daarvoor de basis.
Maar wat wil je worden? Een boer, een heer, een koning, een ridder?
Groet,
Miriam Lavell

klokje 2

klokje 2

02-04-2012 om 11:30

Zoo hee...!

de middeleeuwen! kijk ook eens op de website van Blackmore's Night, om in de stemming te komen qua kleding en muziek. Misschien spelen zij zelfs wel op dat feest in Duitsland?! Lucky you!

Wilma

Wilma

02-04-2012 om 11:44

Dochter of zoon

Weet even niet zo of je dochters of zoons hebt of allebei.

Mijn dochter ging een keer als middeleeuws dienstmeis. Bruin tshirt met lange mouwen (had ze nog), bruine rok (lap stof met elastiek bovenin) en daarover een wit schortje. Op haar hoofd zo'n wit mutsjeding met kant. Stond echt superleuk en kostte geen drol !

Leuk trouwens, zo'n feest !

Voor jezelf, als je een fluwelen jurk kunt scoren (donkerblauw of donkerrood) kom je al een heel eind.

Genista

Genista

02-04-2012 om 13:32 Topicstarter

Vooral de heren

Ik merk dat ik voor mijn dochter en mijzelf er waarschijnlijk vrij snel uit ben. Maar de heren van 12 en 8 en Genistus, daar breek ik mij nog het meest het hoofd over. Ik kan wel "ridder" roepen, maar hoeveel werk/geld is dat? We hoeven overigens niet echt bij elkaar te passen. Als iedereen er maar wat Middeleeuwserig uitziet tussen al die gasten die naar vele van die Middeleeuwse gelegenheden per jaar gaan en alle accessoires hebben (schoenen, drinkhoorn...). En koning(in) hoeven we al helemaal niet te zijn, die eer laat ik met plezier aan de feestgever. Kijk, ik kan bijvoorbeeld makkelijk als heks (carnavalsoutfit ligt er nog wel), da's heel Middeleeuws, maar dan roept mijn oudste weer dat hij dan wel als brandstapel gaat en wil de jongste als brandweer
En klokje, die band speelt niet, maar wel een andere heel goeie. We hebben er hartstikke veel zin in.

mirreke

mirreke

02-04-2012 om 13:48

Als je toch wilt kopen

http://www.mittelalter.net/0218_kinderkleidung_maedchen.html
Ze hebben allerlei kleding, van heel duur tot redelijk goedkoop.
Je kunt ook op ebay kijken trouwens.

klokje 2

klokje 2

02-04-2012 om 14:19

Godsammekrake

jeetje wat gaaf.
Voor mannen denk ik aan een fluwelen jasje, laarzen in broek, een hoed? Grote riem om. kun je niet bij de Emmaus gaan kijken? O ja, zo'n mooi wijd wit overhemd. Ja, ik zie het helemaal voor me. Let erop dat ze hun haar niet meer knippen voor die tijd!

Marianne

Marianne

02-04-2012 om 23:57

Hier een watergeus

Gisteren uitgebreid 1 april gevierd, in de juiste kledij. Ik heb een zwarte wafeltjesrok met schort en hoofdkap en een witte gehaakte omslagdoek van dikke wol. Op de rok tig t shirtjes, een blouse met borduursel en een donkergrijs truitje. Bij mooi weer heb ik een witte blouse aan met een zwarte omslagdoek maar zo lekker was het nu ook weer niet gister.
Voor de heren, denk stijl Zwarte Piet. Man heeft donkerbruine fluwelen pofbroek, eenvoudig katoenen blouse met rijgkoord, daarover een fluwelen lichtgroenen hes (type rechte lap en dan aan elkaar gestikt met openingen voor armen en hoofd) en baret in kleur broek. Zwarte kousen en klompen of gewone schoenen en dan met strikken en gespen er op (dmv elastiek om schoen geschoven). Zoon heeft ook fluwelen broek, maar zit bij de vaandeldragers dus heeft leren hes en gebreid mutsje op.
Klinkt best ingewikkeld als ik het zo schrijf maar het valt eigenlijk reuze mee. Met de juiste hoofdbedekking kom je een heel eind. Ik maak het niet zelf, koop het lui bij de Geuzennaald maar die is nu dicht tot volgend jaar . Kijk voor ideeen anders op afbeeldingen van de 1 aprilviering in de geuzenstad.

Marianne

Genista

Genista

03-04-2012 om 09:28 Topicstarter

Oké dan

Ik heb het door: plaatjes kijken is de boodschap. Gelukkig heb ik nog een paar maanden, maar het gaat wel lukken. Dank voor het meedenken allemaal!

Beetje inlezen en gebruik je fantasie

Ooit 25 jaar geleden ofzo was ik werkzaam bij een huis voor verstandelijk gehandicapten midden in het centrum van een 'stadje' (véél kleiner dan ons dorp maar het is een stad). Die stad bestond 750 jaar en daarvoor werd een enorme viering opgezet. Daarbij was ik verantwoordelijk voor 'gepaste kleding' voor alle bewoners (30 bewoners) en de begeleiding (o.a. vrijwilligers) natuurlijk met een minimaal budget.
Daar was nog geen verhuurgedoe of een voorraad beschikbaar (was eenmalig iets) en hoewel ik ondertussen meerdere van dit soort vieringen heb meegemaakt was het toen nog niet veel voorkomend en van larfen had zelfs nog nooit iemand gehoord. Omdat er ook ng geen internetsites waren waar je info in kon winnen kwamen er voorlichtingsavonden over o.a. de kledij.
Wat me altijd is bijgebleven: Er waren toen nog geen knopen. Dus kleding met knopen is niet middeleeuws. Heb je 'iets' dat geschikt is en er zitten knopen op, kijk of je ze kan verbergen (b.v. broekknoop) of er iets over kan doen (omslagdoek over blouse b.v.). Er waren wel gespen en strikken. Een blouse met strikjes kan dus weer wel. Qua stop moet je denken aan eenvoudig katoen, fluweel en grof linnen of jute. Er werd ook veel 'gewikkeld' b.v. je onderbenen (voor mannen). Dan doe je een gewone broek aan (natuurlijk geen spijkerbroek, maar b.v. een linnenbroek die een beetje wijd is, (b.v. van je vader) en om de onderbenen doe je een gescheurde lap (in andere kleur) en dan wikkel je daar kruislings banen overheen(van evt. nog een andere lap stof) zodat je een soort beenwarmers krijgt. Door die beenwarmers poft de broek iets op en klaar is je broek. Qua kleuren moet je denken aan eenvoudige kleuren, dondergroen, donkerrood, bruin in allerlei tinten en natuurlijk wit. Ook zwart, maar dan meestal in lichtere tinten (b.v. donkergrijs). Die 'wikkelbeenwarmers' werd ook gedragen door eenvoudige lieden, dus koop erbij een simpele boerenkiel in donkere kleur in de feestwinkel en klaar is je zoon, baretje van opa erbij of een boerenpet.Eenvoudige lieden (het gepeupel) droegen zelden wit, want dat was te besmettelijk en moest te vaak gewassen worden(alleen dienstmeisje droegen witte schorten). Of het wit moet lichtgrijs/beige zijn van viezigheid dan kan het weer wel. Hesjes kan ook, van een oud pak van opa misschien? Haal de knopen er dan af en maak er een paar scheuren in of vegen erop. Een wat langere wollen hes ofzo kan ook, doe er dan een riem om (simpele leren riem of een stuk dik touw geknoopt). Die zwarte pieten kleding die hierboven wordt beschreven kan ook. Het gaat dan om de broek en de pet (zonder veer), daarbij kan je een dikke grof gebreide trui doen of een dunnere simpele blouse van jezelf, als er wederom maar geen knopen zichtbaar op zitten. Eronder grof gebreide kousen.Wat ook een truc kan zijn, een oude blouse tover je zo om in een soort kiel door de boord eraf te knippen en 'm achterstevoren te laten dragen. Mouwen omslaan en klaar en iets erover en je ziet niks van de knopen. Afwerken op de naaimachine hoeft niet, in de middeleeuwen keken ze niet naar losse draadjes....
Ik mocht toendertijd neuzen in het plaatselijke depot alhier ter plaatse van de kledingopslag van het leger des heils. Daar heb ik vrijwel alle bewoners mee aangekleed. Een aantal van die bewoners wilden per sé bedelaar zijn (dat leek ze leuk) die kregen bruine broeken in allerlei tinten met die lappen om de benen, alle broeken ingesmeerd met vegen schoensmeer en erover een jute zak. De lappen om de benen waren meestal ook van jute (waren niet allemaal hetzelfde natuurlijk) en gewoon touw eromheen. Sommigen hadden klompen aan (boerenklompen), afgekeurde, kapotte, gebruikte die ik ingezameld had her en der en anderen wilden zelf per se op blote voeten. Om die blote voeten de beschermen had ik een plekje gemaakt onder een boom voor ons tehuis, door rijkelijk stro te strooien. Doordat ze daar gezeten hadden, stak het stro ook overal uit hun kleding(en haren, hahaha), dat maakte het áf.
Met name onze bedelaars waren een groot succes. Die wonnen als 'groep' nog een prijs. En ze hadden de simpelste kleding van allemaal.
groeten albana

Men in tights

mannen middeleeuws is niet zo moeilijk...gewoon legging of maillot, over de billen vallend shirt, riem en een Robin Hoedpetje op.
Pijl en boog desnoods erbij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.