Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Elisabeth

Elisabeth

31-01-2016 om 20:11

met de bus

Ja, ik weet het, ik lig soms onder een steen...., daarom even een vraagje hier. Ik wil van de week met de bus ergens naar toe met dochter. De strippenkaart is weg, zover was ik al.
Maar we gaan NOOIT met de bus....en nu wil ik dat een keer doen met de jongste. Hoe gaat dat nou in zn werk??? Moet ik een chipkaart ofzoiets kopen? Of kan dat nog gewoon in bus? Of is het het zelfde systeem als met de trein. Zo'n ding heb ik hier liggen, er staat alleen geen geld op...
We fietsen veel.....suf hè?

Tihama

Tihama

31-01-2016 om 20:15

Elisabeth

Elisabeth

31-01-2016 om 20:18

nou das snel

Geweldig! Compleet duidelijk! Dankjewel!

angel3

angel3

31-01-2016 om 20:28

los kaartgje

In de bus kan je gewoon een los kaartje ook kopen bij de chauffeur

vlinder72

vlinder72

31-01-2016 om 20:49

Website

Kijk ook even op de website van de busmaatschappij. Meestal kan je een losbuskaartje in de bus kopen. Soms zijn kinderen tot 12 jaar gratis en vaak mogen ze voor vast laag tarief mee. Je koopt dan ook een kinderkaartje in de bus.

Heb je een ov kaart dan heb je er wel twee nodig. Op beiden moet er volgens mij vijf euro op staan om met de bus te gaan. Opladen kan vast wel in een supermarkt. Daar staan tegenwoordig van die oplaadpalen.

Maar als je toch nooit met het ov gaat, zou ik mooi een kaartje in de bus kopen. Wel veel duurder maar weer goedkoper dan een restant laten staan op een ov chipkaart.

Elisabeth

Elisabeth

31-01-2016 om 21:00

aha...

Dus het kan wel, een los kaartje,afhankelijk van de busmaatschappij. Dan denk ik inderdaad dat dat goedkoper is omdat we bijna nooit met de bus gaan. Maar misschien koop ik juist wel nog zon ov kaart. Anders ga ik het nooit leren en kind ook niet.
Ik heb dus al 1 kaart, daar ga ik morgen geld op zetten, maar daarmee kun je dus niet met 2 personen tegelijk reizen. Dan koop ik er nog 1 en zet daar dan 5 euro op voor de bus. Ja...ik ben eruit. Dank!

Jamie

Jamie

31-01-2016 om 21:03

elisabeth

Je moet zo rekenen: als je de bus IN stapt moet er MINIMAAL 4 euro op staan. Stel dat de enkele reis 6 euro kost dan moet je er dus 12 euro op zetten. Als de enkele reis 3 euro kost moet er minimaal 7 op.

Henriette123

Henriette123

31-01-2016 om 21:27

Kind in de bus

Ik zou nog eens goed kijken of het voor je kind niet veel goedkoper is om een kaartje in d bus te kopen; hier kun je voor je kind voor een euro een dagkaart kopen.

Elisabeth

Elisabeth

31-01-2016 om 22:07

jamie

Aha...jeetje...goed, bedankt! Dan wordt t inderdaad een duur grapje. Hmmm, ik ga me er morgen verder in verdiepen! Zo'n kaart kost gewoon sowieso geld. Nou, dan doe ik op beide kaarten 20 euro. Je kan ze toch ook voor de trein gebruiken?
En ja voor een kind onder de 12 is goedkoper geloof ik.

de kaart

Hoe oud is je ov chipkaart? Na 5 jaar verlopen ze.
Inderdaad kun je een ov chipkaart geschikt maken voor de trein met een aanpassing uit de automaat op het station.
Maar je kunt ook nog digitaal kaartjes voor de trein regelen en printen. Of bij het Kruidvat halen.

Persoonlijke ov chipkaart

Alleen op een persoonlijke ov chipkaart kun je kortingskaarten en abonnementen zetten.
Het regelen van een persoonlijke ov chipkaart is ook niet zo moeilijk, even je hoofd erbij houden en dan is het beslist handiger dan een neutrale kaart.
Hier hebben we beiden. Allen een persoonlijke ov chipkaart, ook geschikt voor de trein. Daarnaast losse neutrale kaarten voor noodgevallen of gasten/andere pubers.

Noet

Noet

31-01-2016 om 23:34

elisabeth

je zult een kaart geldig moeten maken voor de trein en dan moet er op het moment van inchecken minimaal 20 euro op staan. Die 40 euro voor 2 personen ben je dan al kwijt. Kan wel terug maar is een hoop gedoe.

Voor sporadisch met ov zijn losse kaartjes nog steeds de goedkoopste oplossing.

treinreizen en persoonlijke OV chipkaart

dan hoeft er geen 20 maar slechts 10 euro op te staan.

Ik heb al jaaaaaren een kortingkaart voor de trein, is nu ook gewoon voor alle andere OV te gebruiken, wat mij betreft heel handig. Losse kaartjes zijn veel duurder en als je overstapt moet je opnieuw een kaartje kopen.

Noet

Noet

01-02-2016 om 15:24

bromvlieg

omdat je een kortingsabbonement hebt hoef je er maar 10 op te hebben staan, niet omdat het een persoonlijke kaart is.

Jij hebt een contract met NS, jou vertrouwen ze, dus hoef je minder borg te betalen voor je treinreis.

Voor sporadisch met ov, is losse kaartjes echt goedkoper.

aha Noet - o.t.

dank voor de nadere uitleg.

Ik ga dat kortingsabonnement lekker houden zolang het nog bestaat
En ja in dat geval heb je gelijk met de losse kaartjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2016 om 09:35

OV chip in de bus

In de bus hoeft er géén tegoed op de kaart te staan. Je kunt gewoon chippen tot het op is. Ik doe dat zooo vaak. Natuurlijk onthoud het systeem het wel als je een keer de fout bent ingegaan en haalt het boetebedrag van je tegoed af als je vergeten bent uit te checken. Zou je daardoor bijvoorbeeld op -2 euro komen te staan, dan gaat dat bij de volgende oplaadbeurt er meteen vanaf.

Bij de trein is het strenger. Ik weet niet zeker of het de laatste tijd ook nog meer is aangescherpt, vooral bij stations met gesloten toegangspoortjes. Voorheen kwam je er mee weg als je voor de terugreis onder het minimumtegoed stond. Een tijdje terug had mijn man niet meer voldoende op het kaartje staan en moest toen toch eerst pinnen om het bedrag aan te vullen.

Elisabeth

Elisabeth

02-02-2016 om 09:43

hmmm

Nou, ik koop morgen een los kaartje! Het is me voor nu, deze week te duur want ik wil op plaats van bestemming een appeltaartje met wat drinken gaan kopen met haar en misschien ziet ze nog iets leuks om voor haar zelf te kopen...en dan geef ik dat toch liever even uit aan mijn dochter op dit moment...
Ik ga het wel zeker voor de zomervakantie helemaal regelen, zodat we bus en trein in en uit kunnen, zonder dat ik compleet in de war raak

Bedankt voor alle tips, trouwens! Handig hoor, dit!

Noet

Noet

02-02-2016 om 10:17

Kaaskopje

bij het inchecken in de bus moet er 4 euro op je kaart staan anders kun je niet inchecken.
Je kunt idd wel negatief komen te staan als je meer moet betalen dan de 4 euro die er gelijk afgeschreven wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2016 om 19:38

Noet

Wie weet bij jouw busmaatschappij, dat durf ik niet te zeggen natuurlijk, maar ik kan zolang ik in de plus sta nog inchecken. Echt Ik ga érg vaak met de bus.

Noet

Noet

03-02-2016 om 21:04

Kaaskopje

Dat is landelijk zo,staat ook op de website van ovchip

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2016 om 14:55

Pfff Noet

Laten we het er maar op houden dat ik niet anders doe dan onder dan minimum van 4 euro chippen. Het kan dus ik doe. En de automaat bliept vrolijk met mij mee terwijl ik doe. Het kan dus best zijn dat die informatie op de website staat, de praktijk is anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.