Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

40er

40er

15-02-2018 om 18:45

Menstruatiecup en wasbaar maandverband

Er zijn al vaker draadjes geweest over menstruatiecups, gebruik ik al een tijdje (niet altijd even succesvol). Maar zijn er ook wat die ervaring hebben met wasbaar maandverband? Ik kan slecht tegen maandverband of inlegkruisjes. En tijdens mijn menstruatie ben ik er dat echt bij nodig (met cup of tampon nog steeds).
Nu heb ik dus zitten kijken op dat wasbare maandverband, graag hoor ik jullie ervaringen.

Vogel

Vogel

15-02-2018 om 19:41

Ja!

Ik gebruik het ook samen met de menstruatiecup. Door de overgang bloed ik soms zo hevig dat dat cupje overstroomt.
Ik ben begonnen met een combipakket, ik denk via Cute Cotton, met inlegkruisjes, verband voor overdag en een grote voor de nacht. In de loop van de tijd zo her en der bij gekocht, als je even googlet vind je genoeg, ik heb niet echt een merk dat er uitspringt of niet bevalt.
Het is even wennen, ik heb een klein emmertje gekocht om gebruikte verbandjes in koud water te laten weken tot de was. Uiteindelijk verkleuren ze wel wat, echt brandschoon krijg ik ze niet meer.

Ik vind het stukken prettiger dan wegwerpverband. Vanwege de afvalbesparing, maar het voelt (en ruikt) ook frisser. Een aanrader.

wasbare inlegkruisjes

Absorberen wel goed, maar krullen regelmatig om, of verschuiven, dat vind ik wel een nadeel. Maandverband vind ik zo'n gedoe met verschonen, verband met bloed in een plastic zakje proppen om later te wassen, of als ik natuurlijk net geen zakje bij me heb, vind ik niet zo fris.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-02-2018 om 09:50

Aliexpress kan ook

Ik gebruik ze ook als backup voor m’n cup. Ik heb een setje op aliexpress gekocht, met een soort van fleece. Conclusie is dat ze soms redelijk dik aanvoelen, dat vind ik minder prettig, maar ze voelen wel altijd droog aan en dat is wel fijn. Ik heb bij een stevige lekkage 's nachts wel eens gehad dat er niet goed geabsorbeerd werd, waarna m’n bed verschoond moest worden, ook niet de bedoeling. Fleece heeft donkere stof, ik zie er geen vlekken in (en week niet in koud water). Eindresultaat: gematigd positief.
Ik heb er sinds kort ook een van cute cotton, maar pas 1 keer gebruikt. Die is wat dunner en heeft geen fleece. Hier werd de stof heel snel vochtig, wat irritaties gaf. Zit wel prettig, want dunner, maarja, die irritaties. Misschien was dat toeval, pech, waren die irritaties er anders ook geweest. Komende maand ga ik weer testen.

Verder had ik in het begin vaak problemen met m’n cup. Na wat mailen met cute cotton heb ik advies voor een ander cup gekregen. Sindsdien lek ik minimaal rondom het wisselen, op de eerste dagen, en verder alleen als ie overstroomt. Bij de eerste cup had ik continu kleine lekkages. Het kan dus de moeite zijn om daar ook nog even naar te kijken. Hen ik heb het knopje/steeltje eraf geknipt, anders kantelt ie bij bepaalde bewegingen)

40er

40er

16-02-2018 om 19:03

Thanks

Ik ga gewoon een proefpakket bestellen, kijken of het wat is. Heb ook al een tutorial gezien hoe ze zelf te maken zijn, kan ik eventueel ook nog doen.
Tijgeroog, fleece lijkt me juist helemaal niet prettig, zweterige stof vind ik dat. Maar dat is natuurlijk ook te testen.
Moedermop,voor het werk ben ik nooit lang van huis, dus zal ik dat probleem misschien iets minder hebben. Maar mocht het zo uitkomen kan ik natuurlijk een gewoon maandverband gebruiken.

Vogel

Vogel

17-02-2018 om 09:28

Onderweg

Als ik onderweg of op mijn werk ben vouw ik zo’n gebruikt verbandje binnenstebuiten en dan kan het zo in een vakje in mijn tas. De meeste online winkels voor wasbaar maandverband verkopen trouwens ook zakjes of etuitjes waar je gebruikt verband in kunt meenemen, maar zelf vind ik dat dus niet echt nodig.
En als je toch milieubewust bezig bent: wasbare wattenschijfjes zijn ook echt superfijn. Net als die cup had ik dat graag dertig jaar eerder willen ontdekken.

Guppie

Guppie

21-02-2018 om 01:51

Netvlies

Op mijn netvlies staan nog de bloederige lappen van mijn moeder, in een emmer in de bijkeuken. Denk er weleens over maar toch maar niet.
'Groene' tampons en maandverband zouden misschien kunnen schelen.
Dubbele bescherming zou kunnen met tampon/cup en inlegkruisje of maandverband en een sponsje inwendig.
Bij zware menstruatie ook denken aan oestrogeendominantie/tekort aan progesteron en tekorten aan bepaalde voedingsstoffen.

" Ik kan slecht tegen maandverband of inlegkruisjes"

Ik vraag het met enige schroom, maar in welke zin kan u daar slecht tegen?

40er

40er

21-02-2018 om 16:08

Geen schroom Yvan

Ze gaan jeuk en een branderig gevoel geven. En geloof me, da's heel irritant.

Niki73

Niki73

21-02-2018 om 16:39

Ken dat gevoel

Ik ken dat branderige gevoel. Het geeft mij ook een zwaar, gezwollen gevoel in die regio. Laatst moest ik door omstandigheden een cyclus maandverband gebruiken in plaats van mijn vertrouwde cupje, en daar was het gevoel weer. Heel akelig. Ik gebruik nu een cupje met katoenen, wasbare inlegkruisjes als extra beveiliging. Die laatste hoeven in de praktijk bij mij nooit meer dan een paar drupjes op te vangen, dus het worden geen bloederige lappen. Voor mij werkt dit prima.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.