Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mening over restaurant

Gisteren waren we in een restaurant (terras) aan het eten met de kinderen. Twee van de kinderen bestelden via de kinderkaart een broodje hamburger met friet.
Bij kind 1 was de hamburger helemaal goed, bij kind 2 was de hamburger nog (een beetje) rood van binnen. Toen de ober bij ons aan tafel kwam wezen we hem erop. Hij gaf aan dat dat wel eens kon gebeuren. Wij gaven aan dat als een kind zoiets besteld het toch wel doorbakken zou moeten zijn. Kinderen houden over het algemeen niet van rood vlees.
Ober (jongen van een jaar of 20) zei toen: ja maar je gaat er niet dood aan hoor als je dat opeet...
Ik kon mijn oren niet geloven en reageerde direct of hij dat nou echt meende en dat je zoiets niet zegt als ober als een klant een klacht heeft. Hij vond dat we erg overdreven reageerde en zei nadat wij weer heftig reageerden op zijn reactie dat het een grapje was. Dat was duidelijk niet zo geweest...We hebben om de baas gevraagd en binnen 5 minuten kwam het hoofd bediening dat hij had gehoord dat die jongen een fout had gemaakt bij ons. Hij bood ook zijn excuses aan voor het gedrag van de jongen maar kon ook niet nalaten om te vertellen dat hij de hamburger best had kunnen eten.
Reageren wij nu te heftig hierop of vinden jullie dat ook? het ging om een jochie van 8 die graag vlees eet maar nog nooit rauw vlees had gegeten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mix

mix

28-05-2012 om 15:00

Ik had

om een ander gevraagd, rauw vlees en zeker met dit weer...neuh dank je wel.
Als je nou een biefstuk had besteld a la, maar een gewone hamburger moet voor mij ook doorbakken zijn, anders vraag ik wel om medium.

Ik zat een keer op een terras en had een cola zonder ijs besteld. Ik had nl geen zin in 3/4 ijs met 1/4 cola en daarvoor geld neer te leggen én mijn darmen kunnen niet zo goed tegen die kou.
Dus uiteraard krijg ik een cola met 6 ijsklontjes.
Ik vertel vriendelijk dat ik een cola zonder ijs had besteld, waarop de bediende zei: smelt vanzelf met dit weer, draaide zich om en liep weg.
Kijk ik kan wel tegen een grapje, maar dit vond ik onbeschoft, met name nog het weglopen. Heb mijn cola naar binnengebracht en gevraagd om wat ik al besteld had en de opmerking doorgegeven.
Kreeg een nieuwe met een sorry, al had ik niet de indruk dat het erg gemeend was.
Ik vind het jammer, dat bijdehandte gebek; als ik in een restaurant of op een terras zit doe ik dat voor mijn plezier en zoiets vergalt wel een beetje het moment.

Vic

Vic

28-05-2012 om 15:38

Ja, je hebt van die types

Ik heb wel eens tegen een ober opgemerkt dat de kip piri piri wel errug heet was (als in, ik heb twee dagen niets meer kunnen proeven). Zijn reactie: 'Oh, ik vind het wel meevallen'. Dat voorval hebben we dus wel met de manager gedeeld, want op zo'n moment heb ik weinig humor.

Ciska22

Ciska22

28-05-2012 om 15:47 Topicstarter

Wel mee laten nemen

We hebben er op gestaan dat hij de hamburger weer mee zou nemen en dat er een nieuwe zou komen. Hij pakte het bord uiteindelijk op en liep er mee weg....
Zo'n opmerking als hij maakte viel bij ons totaal verkeerd, wij waren daar als twee ondernemersgezinnen, en wij hebben ook personeel en kunnen het dan misschien nog veel minder hebben als iemand op deze manier reageert. Want het zal je personeel maar zijn...
Maar ook daarom dacht ik misschien dat we te heftig waren geweest tegen de jongen. Maar ik vind ook gewoon dat je dit soort dingen niet mag zeggen als je in de bediening werkt. Zijn chef gaf aan dat hij het wel mocht denken maar niet zeggen. Ik kan me zelfs niet voorstellen dat je het zou denken....

Tirza G.

Tirza G.

28-05-2012 om 16:49

Ooooooooooo

Wat fout, wat fout! Ik zat een poosje terug in een Weber-grill, dat is een restaurant-keten in de VS. Tesamen met een mevrouw wiens echtgenoot vleesinspecteur is Die heeft ons vergast op heerlijke verhalen over wat je allemaal op kunt lopen van niet goed klaargemaakt vlees; zelfs als het rood van binnen is, kan het toch goed zijn als de buitenkant maar boven de X-graden is verhit. Dat ging in Fahrenheit, dus dat heb ik even niet paraat. Dat lukt op thuis-barbecues vaak niet, maar op professionele van zo'n restaurant zou dat moeten kunnen.
Degene die de bestelling opnam, kon dit verhaal ook zó vertellen - dat kwam helemaal profi over En tóch hou ik niet van een rode hamburger en dan kan het me nog niet eens schelen op het gezond is of niet. En bij wie was-tie nog rood? Juist Ik heb tot twee keer toe (!) een nieuwe gekregen, zonder blikken of blozen, met 100 welgemeende excuses van de manager himself, die ook daarna nog kwam vragen of het écht goed was en dan ook nog even het hele gezelschap koffie met gebak gaf. Kijk, zó doe je dat.
Wat een hork van een ober en wat een foute reactie van de chef. Van klachten kun je léren en die ga je niet bijdehant af staan bekken. Bah bah bah.

Tirza

+ Brunette +

+ Brunette +

28-05-2012 om 20:12

Bah nee, zo is uitgaan niet leuk meer.

Een hamburger hoort in Nederland niet rauw van binnen te zijn. Wat ze in Frankrijk of andere landen doen staat daarbuiten. Het gaat er in dit geval ook niet om of het ongezond is of niet.

Een cola zonder ijs kan nóg een reden hebben, namelijk dat je geen zin hebt in verdunde cola met minder smaak en bubbels.

Tango

Tango

28-05-2012 om 21:24

Nou zeg

Ik vind het helemaal niet overdreven zoals je gereageerd hebt. Zo'n opmerking van een ober vind ik ook niet gepast hoor en ik had hetzelfde gedaan. Wat dat betreft ben ik ook een 'zeur' met dit soort dingen. Laatst nog een te zwarte pannenkoek (naar mijn zin) teruggestuurd, die mijn zoon had gekregen. Ober vond het nog wel meevallen, ik dus niet.
Bij McDonalds had ik ook nog zo'n voorval onlangs. Tangozoon wilde een HappyMeal met Bagugan-verrassing. Die waren er dus nog niet, terwijl ze ze wel in het kastje hadden staan. Toen ik daar iets van zei, keken ze me al heel raar aan. Nu weet ik dat je de speeltjes altijd nog kan ruilen als je de verpakking dicht laat. Ik dus afgelopen week weer naar de Mac met speeltje. Trof ik dezelfde dame achter de balie. Op mijn vraag of er al bagugans waren antwoordde ze direct nee (volgens mij herkende ze me). Een collega sprak haar hierop aan en had er toen opeens wel een. Zonder excuus o.i.d. overhandigde ze het aan me. Pfff, hoe klantvriendelijk kun je zijn??? Voorlopig gaan we daar maar even niet heen.

GS

GS

28-05-2012 om 22:58

Nou

Lezer, als de ober een puber is, moet de eigenaar die puber beter scholen tot ober, óf meer betalen voor een échte ober! Het gáát er niet om of je rood(ig) vlees wel of niet kunt eten. Die discussie is gewoon onzin. Als een klant het niet wil, is het punt uit: dan heb je de burger verder op te bakken!

Als gast ga je uit eten in een restaurant (en niet bij de puber thuis!) en daar betaal je (flink!!) voor. Als restaurant wil je toch dat je zaak goed draait? Dat mensen graag komen eten bij je? Dan zorg je dat de klant een fijne avond heeft. Ook al wil die zijn vlees minder rood dan dat uit je keuken komt. Dan maak je excuses, en bak je de burger nog wat door. Geen discussie. Dat heet service en hoort bij het vak van restauranthouder en dus ook bij obers.

Tirza G.

Tirza G.

28-05-2012 om 23:35

Lezer

Jaaaaaaaaaaa, zo lust ik er ook nog wel een paar. Dus als je in een voordeliger restaurant zit mogen ze je afbekken en iets slechts leveren? Ik dacht het niet.
Ik kom regelmatig in de VS en zelfs bij de donutboer 12-voo-een-dollar (of die categorie) wordt er schoon gewerkt, netjes gewerkt en een klacht (al dan niet gegrond) kéurig afgehandeld. Dat heet service. Dat heet eer uit je werk halen. Dat heet mensen opleiden.

Tirza

Primavera

Primavera

29-05-2012 om 00:31

Toxin

Lees Toxin van Robin Cook eens. Fiction, maar niet helemaal. Gegarandeerd dat je dan voorlopig geen hamburgers, die niet volledig doorbakken zijn meer eet.

Maylise

Maylise

29-05-2012 om 00:59

Vragen

Ik ben gewend dat ze in restaurants vragen hoe goed doorbakken iemand het vlees wil van bijvoorbeeld een hamburger. Dat lijkt me ook het meest normale aangezien sommige mensen het graag (heel) rood van binnen willen en andere mensen liever doorbakken. Als ik vraag om doorbakken en ik krijg het enigszins rood dan stuur ik het ook terug naar de keuken. Dat heb ik in meerdere restaurants al gedaan. Ik heb daar nooit een rare reactie op gehad. Ik vind het een volkomen normale vraag & ik vind de reactie van de ober echt niet kunnen.

Zelfs al is het de grootste zeurklant dan blijf je als ober nog beleefd en haal je gewoon de manager erbij om het op te lossen. Als iemand beleefd een volkomen normale vraagt stelt zoals bij jullie dan is het natuurlijk helemaal een vreemde reactie van de ober en overigens ook van de manager.

Hanne.

Hanne.

29-05-2012 om 10:03

Vooraf vragen of aangeven

De reactie van de ober lijkt me inderdaad not done. De gast is koning keizer en admiraal in een en als die z'n hamburger doorbakken wil krijgt deze z'n hamburger doorbakken. (Al weet ik dat koks soms met pijn in hun hart een grijs doorbakken biefstuk serveren, maar dat terzijde).

Maar...kon het personeel weten dat een kind altijd doorbakken vlees wil? Had heet niet handiger geweest (van hem) om het vooraf te vragen of (van jullie) om vooraf te melden dat de hamburgers volledig doorbakken moeten zijn? Het wordt als een vastsstaand feit gebracht dat kinderen alleen doorbakken vlees eten, maar dat is zeker niet mijn ervaring. Thuis serveer ik mijn (mooie runder) hamburgers standaard niet helemaal doorbakken. Hoewel het op verzoek van mijn gasten best kan.

Tink

Tink

29-05-2012 om 11:36

Cola zonder ijs

Ah, ook een ergernis van mij. Ik wil GEEN ijs in mijn cola, dat ligt daar maar te smelten en mijn cola smaakt waterig, daar houd ik niet van. Dus stuur ik hem inderdaad rustig terug. Kwestie van luisteren wat je klant vraagt, en niet standaard overal ijsklonten in knikkeren.
Zelfs bij MacDonalds krijg je je fris desgevraagd zonder ijs (ook aan de zelfbedieningsautomaten kun je dat instellen) dus zo'n rare vraag is het echt niet.
Een beetje rode hamburger zou ik niet erg vinden (is lekker ). Maar zo bont als op een vakantiepark een paar jaar geleden... we gingen na het uitpakken een frietje eten en daar kreeg mijn man een gehaktbal bij die van binnen nog stijf bevroren was. Toen we ermee terug gingen deden ze net het bedieningsluik dicht, dus ze waren niet blij met een klacht op het laatste moment. Uiteindelijk kwam er dan toch een nieuwe gehaktbal, die opnieuw deels bevroren bleek... De 'kok' was inmiddels verdwenen dus we hebben het toen maar opgegeven en de bal later in de magnetron opgewarmd.
Nou is zo'n friettent natuurlijk geen sterrenrestaurant maar je mag wel gewoon kwaliteit verwachten en dus een hete gehaktbal.

Hanne.

Hanne.

29-05-2012 om 13:09

"Tja, als het ene kind WEL een doorbakken exemplaar krijgt zonder daarom te vragen en het andere kind niet houdt jouw argument geen stand helaas."

Ja wel hoor, vraag is alleen of de doorbakken hamburger een foutje was of de niet doorbakken. Een foutje is er hoe dan ook gemaakt.

Tja...

Ik geloof dat ik me er niet zo druk over zou maken. Het is toch opgelost? De bediening was wat onhandig, maar dat kun je verwachten bij jong en goedkoop personeel. Ik neem tenminste aan dat je niet in een sterrenzaak at waar ze nog echte obers en sommeliers hebben en dat dit een soort studentenbaantje was?
Zie het een beetje in proportie: als je wil eten voor een redelijk bedrag, dan wordt er ergens beknibbeld op kwaliteit. En in Nederland, met de hoge arbeidslonen, zal dat eerder op personeel zijn dan op eten.
Overigens vat ik jouw toevoeging dat jullie met twee ondernemersgezinnen waren eten niet helemaal. Waarom is dit relevant voor het verhaal?
n@nny

mix

mix

29-05-2012 om 13:25

N@nny ot

Ik heet dan geen ciska, maar dat schreef ze:
wij waren daar als twee ondernemersgezinnen, en wij hebben ook personeel en kunnen het dan misschien nog veel minder hebben als iemand op deze manier reageert. Want het zal je personeel maar zijn...

Ciska22

Ciska22

29-05-2012 om 14:35 Topicstarter

Reactie

Waar ik een beetje mee zat en dat is ook de reden waarom ik het plaatste dat wij ons redelijk snel irriteren aan personeel wat de kantjes er van afloopt. Dat was duidelijk hier het geval, hij had gewoon geen zin om er een normale reactie op te geven.
Op de kindermenu kaart stond een pannenkoek, pasta, de hamburger met friet en een steak.
De steak hadden we de kinderen al niet voorgelegd want dan loop je de kans op rood vlees.
Naar mijn idee is een hamburger in nederland die je besteld vrijwel altijd gaar. En nee het was geen sterrenrestaurant, maar dat hoeft toch ook niet om goed te kunnen eten? En als ik een biefstuk bestel hoort de bediening het te vragen, ik hoef het niet te zeggen.
Laatst had ik ook een biefstuk ergens, die was helemaal doorbakken. De ober zei dat ik niet had gezegd dat ik m niet doorbakken wilde en dat dat standaard was. We kennen de eigenaar van het restaurant en die kwam later langs onze tafel lopen en die gaf aan dat dat natuurlijk niet zo was. Ober had het moeten vragen. Betreffende ober was bezig aan zijn laatste avond, had ontslag al gekregen.

Nee, vind ik niet kunnen

Gemalen vlees, stikvol bacteriën, dat zet je een kind niet halfgaar voor. En als jij het als klant niet goed vindt, dan hoort daar geen smart ass opmerking op te komen, maar dan hoort er gewoon actie ondernomen te worden.
Zoals Tirza schetst: het kan heel anders. En op het risico af dat iemand me weer negatief over Nederland gaat vinden, de kans dat je zo'n brutaal exemplaa treft is niet overal ter wereld even groot.

Maar het hangt af van het management, die sturen hun personeel aan, je merkt meteen aan beleefdheid in een restaurant of die hun zaakjes wel op orde hebben.

(mijn grootste ergernis: in het voorbijlopen zonder je aan te kijken vragen 'smaakt het' en dan niet reageren als je 'nee' zegt)

Recensie plaatsen

Dat zou voor mij een reden zijn om een recensie te plaatsen over het restaurant op internet.

Idee misschien?

koentje

koentje

30-05-2012 om 12:24

Maar

hoezo zouden alleen kinderen geen hamburger moeten eten die niet goed doorbakken is? Hambuirgers moeten toch altijd goed doorbakken zijn en zeker niet rood van binnen???

Ober

Bij mij gooide de student-ober eens mijn glaasje port in, en vroeg voor hij een nieuw haalde: 'hoeveel zat er nog in?' haha.
Wel deelde de eigenaar pizza's uit aan daklozen, vandaar mischien het goedkope personeel..

Rood vlees vinden sommigen toch juist lekker? Ik vind dat iets te rauw maar het kan wel volgens mij. Als je maar geen kwetsbare weerstand hbt misschien?

Alleen gare hamburger eten...

...en wel hierom http://www.thecanadianencyclopedia.com/articles/hamburger-disease

Hanne.

Hanne.

31-05-2012 om 16:00

En geen

Maar ook volgens de link zijn ook

Salami, rosbief, ongepasteuriseerde melk, sla, broccoli, aardappels, appelcider en water risicofactoren.

Net als mens tot mens contact.

Dat wordt dus in afzondering een doorbakken hamburger zonder sla eten. Met daarbij een bekertje vers geperst sinaasappelsap.

Hanne.

Hanne.

31-05-2012 om 16:07

Ook geen sinaasappelsap

Helaas, volgens het voedingscentrum kan het ook in ongepasteuriseerd sinaasappelsap zitten.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/e-coli.aspx

kroontjespen

kroontjespen

31-05-2012 om 20:09

Ziek van filet americain

familielid van me werd onlangs ziek van dat broodbeleg. Na een tijd narigheid is ze onderzocht en er werd een parasiet gevonden, zou die ook uit dat spul komen dan?

Rosase

Rosase

31-05-2012 om 22:41

Kan best

Als je daar gevoelig voor bent is Filet American eten niet zo'n heel erg goed idee....

Marjolein

Marjolein

03-06-2012 om 23:57

Ook ziek van wel doorgebakken hamburger

Ik let altijd erg goed op dat alles goed gaar is. En dan nog...:
Tijdens de wintersportvakantie hebben zoon en ik allebei 1 dag heftige voedselvergiftiging gehad. Van heerlijke goed doorbakken hamburgers. Maar dit was een toxine vergiftiging, dat verdwijnt niet door verhitting. Van de zeven mensen die het hadden gegeten waren alleen wij twee zo ziek geworden, mogelijk hadden die twee hamburgers te lang buiten de koeling gelegen in de keuken? Gelukkig is voedselvergiftiging van korte duur, maar leuk is het niet.
Sindsdien heb ik even al het eten buiten de deur gewantrouwd, maar het is weer weggezakt gelukkig. Anders kan je nooit meer buiten de deur eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.