Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

P

P

10-12-2011 om 20:25

Meeneemkerstdiner

Heeft iemand tips voor twee gerechten voor een kerstdiner wat ik het liefst op zaterdag de 24ste kan klaarmaken en wat 3 kwartier auto rijden kan verdragen (geen koelbox)? Het mag nog even in de oven moeten ofzo.

Ik moet iets vegetarisch hebben (hoeft niet met vleesvervangers ofzo maar iig dat er geen vlees in zit) en iets wat niet uitmaakt.

Hartige taart werd altijd wel gewaardeerd maar ik ben er zelf een beetje op uit gekeken. Verder wel eens pastasalade gedaan.

Misschien een wat origineler hartige taartrecept dan het standaardspul met groente (dat was altijd de vegetarische hap)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margriet*

Margriet*

10-12-2011 om 22:40

Dit had een collega

eens gemaakt en het was superlekker:

Couscoussalade met verse kruiden en granaatappel

Een recept uit het eerdere boek van Merijn Tol. Het boekje - oranjebloesem - is niet meer verkrijgbaar maar dit recept moet iedereen toch zeker proberen. Couscoussalade voor 10 personen

•100 g abrikozen

•500 g coucous

•75 g pistachenoten

•75 g amandelen

•1 dl notenolie zoals arganolie

•zout & peper

•3 handjes peterselie

•3 handjes koriander

•2 handjes munt

•2 handjes basilicum

•1 granaatappel

•1 tl karwijzaad

•1 tl venkelzaad

Snij de abrikoos fijn, hak de pistache en amandelen fijn. De granaatappel even loshalen en alle wit verwijderen.

Het karwijzaad en de venkelzaadjes moeten even in een pan wat warm gemaakt worden.

Daarna kan alles gewoon door de couscous, maar vergeet niet een beetje als garnering te bewaren voor eroverheen.

Heerlijk, en het ziet er fantastisch uit met de kleuren rood en groen.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-12-2011 om 09:44

Salade

Ik maak de volgende salade altijd voor grote feesten en iedereen vindt hem lekker. Nodig: komkommers (ik doe er altijd vier), schil eraf halen, het natte binnenstukje ook en dan in blokjes. Pijnboompitjes roosteren. Goede Turkse feta (die vette uit blik) in blokjes. Zongedroogde tomaatjes op olie in reepjes snijden. Alles apart bewaren. Vinaigrette maken: witte wijnazijn, peper en zout, olijfolie, een beetje mosterd en een scheutje honing. Goed schudden en bewaren in een potje ofzo. Bij aankomst alles mengen en als allerlaatste de vinaigrette erover sprenkelen.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

12-12-2011 om 21:08

Pastasalade

Spiraaltjespasta met rauwe spinazie, rode ui, semizongedroogde tomaatjes in olijfolie en mozzarella. Zelf gooi ik er altijd nog stukjes fuet of salami door, maar ik denk dat hij prima zonder kan.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-12-2011 om 10:37

Geroosterde zoete aardapel

Afgelopen weekend gegeten, is echt heerlijk en ziet er feestelijk uit.

Zoete aardappels in dunne parten snijden en op de bakplaat leggen met ingeolied bakpapier. Besmeren met olie en bestrooien met zout en korianderpoeder. Dan ongeveer een half uur in de oven. Eruit halen en bestrooien met korianderblaadjes en gesneden rode peper. Serveren met een sausje van mayo/yogurt/knoflook.

Ja couscous

met gehakt, paprika, knoflook, kruiden etc. Kan gewoon koud.

Annet

Annet

13-12-2011 om 12:27

Twee tips

http://rudolphsbakery.24kitchen.nl/recepten/hartige-filodeeggebakjes-met-aubergine-en-courgettevulling
De garnering doe je dan ter plekke.

of deze:
http://rudolphsbakery.24kitchen.nl/recepten/zalmtaart-met-spinazie?keys=spinazie&f[0]=im_28_field_programma%3A194&f[1]=bundle%3Arecipe
Maar die zou ik dan in muffinvormpjes bakken zodat je kleine eenpersoonstaartjes hebt.
Deze kun je opwarmen in de oven.

Vic

Vic

13-12-2011 om 20:07

Tip

Er staan in het rijtje ook wat recepten met koriander. Dat is volgens mij iets wat je lekker vindt of juist helemaal niet (ongeveer 50/50 verdeeld). Ik vind het zelf verschrikkelijk, en net als komijnzaad heb je maar weinig ervan nodig om het hele gerecht ernaar te laten smaken.

Vic

Vic

13-12-2011 om 20:16

Vegetarische lasagne?

Even googelen op recepten, ik vond er een heleboel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.