Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

10-09-2012 om 22:56

Medicijnen toedienen bij kat (help!)

Heeft er nog iemand goede tips om medicijnen toe te dienen bij een kat? Ons katertje (13 weken) heeft nogal een klap gekregen van zijn eerste vaccinatie en heeft nu oor- en oogdruppels én orale antibiotica mee gekregen. Dat terwijl het juist een heel schuw katje was, dat bij te lang optillen of te stevig vastpakken in paniek raakt en zijn nagels uitslaat. Het toedienen van de medicijnen net was een bloedbad mijnerzijds ;-( Mijn dochter is afgehaakt want die durfde niet te assisteren, hooguit met het aangeven van de verschillende flesjes.
Hoe ga ik dit aanpakken, zodat ik heel blijf en katertje niet compleet in de stress schiet?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jacquel

Jacquel

10-09-2012 om 23:36

Mijn tips

Sneu voor het beestje dat het zo jong al uitgebreid aan de medicatie moet. Hierbij mijn tips.

Voor pilletjes werkt Easypill heel goed. Dat haal je bij de dierenarts. Je kneedt het pilletje eromheen en de kat vindt het zo lekker, dat hij dat pilletje niet eens merkt. Als dat niet werkt, dan in vredesnaam maar wat leverworst. Het is niet goed (veel te zout), maar voor een balletje waar je het pilletje in stopt, heb je niet veel nodig.
Overigens heb ik bij zo'n 1-euro-winkel een pillensnijder gekocht, waarmee je pillen kunt halveren. Werkt prima en maakt het toedienen wat makkelijker.

Om mijn kat oogdruppels te geven, doe ik het volgende. Ik kniel op de grond en houd mijn hielen bij elkaar (anders ontsnapt de kat door achterwaarts te gaan). De kat neem ik tussen mijn benen (je zou kunnen zeggen dat ik op de kat zit, al rust mijn gewicht op mijn hielen). Met de ene hand buig ik het koppie naar achteren, in de andere hand heb ik het flesje. Met duim of vinger van die hand sper ik het oog open en laat er een druppel in vallen.

Met oordruppels heb ik geen ervaring. Misschien kun je het in dezelfde houding doen als de oogdruppels.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Een kitten is natuurlijk wel veel kleiner en beweeglijker dan mijn oude knar van een kat.

oké

oké

10-09-2012 om 23:38

Kan het niet laten....

Neem de kat in de knik van je linkerarm, alsof je een baby vasthoudt.
Leg de rechterduim en middenvinger aan beide kanten van het bekje en oefen
lichte druk uit, totdat de kat het bekje opent.
Schuif het pilletje naar binnen en laat de kat haar bekje dichtdoen.

Raap het pilletje van de vloer een haal de kat achter de bank vandaan. Neem
de kat weer op je arm en herhaal stap 1.

Haal de kat uit de slaapkamer en gooi het besabbelde pilletje weg.

Neem een nieuw pilletje uit de verpakking, de kat opnieuw vast onder je arm
en houd met je linkerhand de poten vast.
Dwing de kaak van de kat open en schuif de pil in het achterste deel van het
bekje. Sluit het bekje en tel tot 10.

Vis het pilletje uit de goudvissenkom en de kat van de kapstok.
Roep je partner uit de tuin.

Kniel op de grond en klem de kat tussen je knieën.
Negeer het grommen van de kat.
Vraag je partner dat hij de kop van de kat vasthoudt en de kat een houten
liniaal in de keel schuift.
Laat het pilletje langs de liniaal naar beneden glijden en wrijf het
kattenkeeltje.

Haal de kat uit de gordijnen.
Neem een nieuw pilletje uit de verpakking.
Noteer dat je een nieuwe houten liniaal koopt en het gordijn repareert.

Wikkel de kat in een groot badlaken. Drapeer het pilletje in het laatste
eindje van een rietje.
Vraag je partner om de kat in de houdgreep te nemen, zodat alleen het kopje
uit de elleboogknik piept.
Wrik met behulp van een pen het kattenbekje open en blaas het pilletje door
het rietje in de keel.

Lees even na op de bijsluiter van de pilletjes dat ze ongevaarlijk zijn voor
mensen.
Drink een glas water om de vieze smaak weg te spoelen.
Verbind de arm van je partner en haal het bloed uit het tapijt met koud
water en zeep.

Haal nu de kat uit het tuinhuisje van de buren.
Pak opnieuw een nieuw pilletje. Sluit de kat op in een kast en duw de deur
ter hoogte van de nek stevig dicht, zodat de kop naar buiten kijkt. Wrik het
bekje open met een dessertlepel. Schiet het pilletje met behulp van een
elastiekje in de keel.

Haal een schroevendraaier uit de garage en hang de kastdeur terug in het
scharnier.
Leg koude kompressen op je gezicht en check even de datum van je laatste
tetanusinenting.
Gooi je met bloed bespikkelde T-shirt weg en haal een nieuw en schoon
T-shirt uit de slaapkamer.

Laat de brandweer de kat uit de boom tegenover halen.
Verontschuldig je naar je buren die uit schrik om de kat te ontwijken tegen
zijn tuinhekje is gereden.
Haal het laatste pilletje uit de verpakking.

Bind nu de voor- en achterpoten van de kat met waslijnen aan elkaar. Knoop
de pootjes aan een poot van de eetkamertafel.
Trek tuinhandschoenen aan, open het bekje met behulp van een breekijzer.
Stop de pil naar binnen, gevolg door een groot stuk ossenhaas.
Houd de kop van de kat verticaal en kiep er water achteraan, om het pilletje
naar beneden te spoelen.

Laat je door je partner naar de EHBO brengen.
Zit stil terwijl de dokter je vingers en arm hecht en het pilletje uit je
rechteroog haalt.
Stop op de terugweg even bij de meubelzaak en bestel een nieuwe
eetkamertafel.

Schiet de kat dood en koop een paard!

Silvester

Silvester

11-09-2012 om 08:56

Oké

Humor, ik zit met tranen mijn ogen van het lachen.....

pooh bear

pooh bear

11-09-2012 om 09:55

In eten

Probeer of je het pilletje in wat lekkers kan verstoppen. Bv in een beetje leverpastei.

mix

mix

11-09-2012 om 10:44

Wikkel

kitten in een dekentje of kussensloop zodat alleen het kopje er uitsteekt.(kussensloop is veiliger)
koop een pillenschieter bij de dierenwinkel.
Het pilletje klem je tussen de kaakjes aan de mondhoek en duwt de pillenschieter iets door en schiet af.
Klinkt heftiger dan het is, ik ben meestal ook bezig zoals Oké omschrijft. Ik vraag dan ook meestal bij de dierenarts om een injectie (desnoods dagelijks naar de dierenarts ) of de pillen in druppelvorm als dat mogelijk is zodat ik met een injectiespuit (zonder naald) de vloeistof het keeltje in kan schieten.Het is even niet anders, daarna kun je weer aan het vertrouwen gaan werken.

Net als

Ik doe het net als Jacquel, maar als de kat zijn nagels uitslaat, zou je ook kunnen proberen, voordat je 'op hem gaat zitten' hem eerst in een handdoek te wikkelen. Kies een kleine ruimte, als hij dan ontsnapt hoef je niet zo op hem te jagen, dat geeft ook zo'n stress.
Wat rot he, dat je net nu al aan de medicijnen met hem moet. Ach ja, de mijne hebben me ook al alles vergeven, inclusief periodieke wasbeurten

ishtar

ishtar

11-09-2012 om 11:45

Handdoek

of kussensloop om de kat heen zodat jij hem goed kunt vasthouden zonder zelf schade op te lopen.
Stress levert het toch op, niet te voorzichtig doen, dan gaat het het snelst. (wel voorzichtig genoeg natuurlijk, maar de houdgreep overleeft hij wel) Daarna hem gewoon even lekker met rust laten, wel vriendelijk tegen hem praten, maar niet proberen te pakken of zo. Dan komt dat vanzelf ook wel goed.
Als ik de katten hier een anti-vlooienbehandeling geef, of iets anders medisch moet doen (ik ben hier de 'beul') dan doen ze het eerste uur ook of ik ze dagelijks mishandel. En toch liggen ze het liefst bij mij op/naast schoot(tot frustratie van de rest)

DA

DA

11-09-2012 om 12:27

Handdoek

Een handdoek omdoen alsof je hem een slabbetje omdoet, achter in zijn nek de handdoek aanelkaar maken met een knijper. Dan kan hij niet zo gauw krabben en hij zit toch niet zo helemaal ingepakt dat hij paniekerig wordt.
En als het helemaal niet gaat zijn er ook injecties met antibiotica die 2 weken werken.

ookeenkat

ookeenkat

11-09-2012 om 16:23

Jaja

een handdoek of een kussensloop, die hebben wij ook geprobeerd...neem vooral een oude. Onze ervaring is dat het daarna poetslappen zijn, vol scheuren...kattennagels zijn ongelofelijk scherp!
Wij hebben nog geen prettige manier gevonden, tot nu is het toch een beetje van wij zijn sterker dan jij waarbij je zorgt dat je de kat net niet wurgt. Gek genoeg lijkt hij het ons wel te vergeven gelukkig.
Sterkte Vic!

Anne Carin

Anne Carin

11-09-2012 om 19:10

Medicijnen

Wat ik meestal doe: pilletje fijn malen tussen 2 lepels en goed vermengen met wat zacht, beetje sappig vlees oid wat je kat heel lekker vindt. Klein beetje maar en geven op een moment dat je kat al een poosje niet gegeten heeft en dus trek heeft. Mijn kat eet het dan meestal wel op. Gelukkig maar want dit is ook zo'n stresskip die niet vastgepakt wil worden. Succes!

amk

amk

11-09-2012 om 20:44

Net als

jacquel, die methode gebruik ik voor vrijwel alles. Ik heb hier een 18 jarige tijger die elke dag pijnstilling moet, alleen snapt hij niet dat het voor z'n eigen bestwil is.......

Vic

Vic

11-09-2012 om 21:09

Hangen en wurgen (letterlijk)

Gelukkig heeft hij geen pilletjes maar een antibioticadrankje. Dat doe ik door een beetje blikvoer dus dat gaat er goed in. Voor de oog- en oordruppels moet je wel fysiek contact maken en dat gaat wisselend. Ik neem hem nu in een dubbelgevouwen handdoek, pak hem helemaal in zodat alleen zijn koppie eruit komt, en dan probeer ik alle druppels op de juiste plek te krijgen. Daarnet moest ik hem nog twee keer opnieuw inpakken want hij gaat enorm tekeer. Erg zielig en ook vreselijk balen dat hij er nu al vandoor gaat zodra hij me ziet ;-(

mix

mix

11-09-2012 om 22:03

Ach...

zorg ervoor dat jij momenteel de enige bent die ze eten geeft en trek het je niet aan, dat vertrouwen komt wel weer. Bij mijn katten (6 jaar oud en 1 knuffelt alleen op haar voorwaarden en is schrikachtig)moet ik met de kam achter op mijn rug toesluipen, ze oppakken en dan pas hebben ze in de gaten wat ik ga doen en dan baaaaaalen ze joh, maar t is even overmeesteren en dan krijgen ze een eigen voertje en na tijdje zijn ze het wel weer vergeten.
Na deze behandeling weer werken aan vertrouwen, oppakken en rondlopen (dat leidt af) en aaien, neerzetten voordat de kat het zelf zat wordt. Gaat dat goed dan borsteltje erbij zonder iets te doen en zo in hele kleine stapjes toewerken naar wat meer aanraking/verzorging.
Sommige katten zullen wat schuw blijven maar mijn schuwste is ondertussen de grootste kletskous en heeft in huis zeker haar favorieten van wie ze graag aandacht wil.

Vic

Vic

14-09-2012 om 11:08

Ziekenboeg ;-(

Nou, we krijgen het wel voor de kiezen deze week. Katertje is inmiddels weer een beetje opgeknapt, maar gisteren werd zijn zus ziek. Van het ene op het andere moment stopte ze met eten en ging op de bank liggen. Vanmorgen wilde ik haar laten lopen en dat ging heel moeizaam. Schrikken dus een half uur later zat ik bij de dierenarts. Schijnbaar ook een of ander virus, bijna 42 graden(!) koorts, en na 2 prikjes kon ik weer met een tas vol medicijnen naar huis. Nu zit ik dus met een zieke poes, en een hevig opgeknapt katertje dat continu zijn zus loopt te klieren.
De dierenarts hield nog een hele verhandeling over vage 'Marktplaatsadresjes' en de ervaringen die hij daar mee heeft. Hij zei nog net niet 'eigen schuld...', maar je moet daar wel heel erg mee uitkijken. Naar is dat.

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2012 om 11:57

Vic

Wat een rare opmerking van de dierenarts. Bij je katertje was het een reactie op de enting dus dat kan bij z'n zusje ook het geval zijn. De weerstand is dan lager en bingo.
Heel veel katten lopen weleens een virusje op, dat heeft niks te maken met de herkomst.

Merel

Merel

14-09-2012 om 12:21

Tip die heel goed werkt

Hier een tip voor de volgende keer (of voor andere kattenbezitters die wel eens een pilletje moeten). Mijn kat (en volgens mij de meeste katten) is dol op boter. Ik maak het pilletje fijn tussen twee theelepeltjes, mengen door een heel klein beetje boter. Dan gewoon op de bovenkant van het pootje smeren. Kat is 'vies' en gaat zich schoonlikken. Is nog altijd goed en redelijk stressloos gelukt op deze manier.

grapjas

grapjas

14-09-2012 om 14:01

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.