Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maten kleding en pasvorm zo raar de laatste tijd

Ik was afgelopen week aan t rommelen in mijn oude kleding, ik bewaar nogal veel, en kwam opeens een kledingstuk tegen van lang geleden. Ik dacht he, dat is leuk, en het pastte ook nog. Uitgeklopt en hup weer aan gedaan. Ik vind het de laatste tijd zo lastig om leuke kleding te vinden waar ik ook in pas. En dan bedoel ik echt, waar ik me in kan bewegen. Ik ben lang, en ben niet graatmager, maar zeker ook niet dik. Heb een gezond BMI, maar ik pas in de huidige modezaken echt nergens in. Kan mijn armen niet meer buigen in blouses of jasjes en de broeken krijg ik niet verder omhoog dan mijn knieeen. Het oude getailleerde jasje wat ik dus gevonden had, heeft tot mijn verbazing kledingmaat 38. En dat terwijl ik in de reguliere modezaken vaak niet eens in maat 42 pas. Als er uberhaupt al een maat 44 in de rekken hangt, dan hebben ze bijv. de mouwen even smal gemaakt en heb ik op de boezem en in de taille megaveel ruimte over. Ik ben inmiddels van ellende met een vriendin een jas aan het maken omdat niets mij past. Zij is volleerd coupeuse en vertelde mij dat ik een zandloper figuur heb. Iets waar de huidige mode met smalle broeken en wijde tops niet echt rekening mee houdt. Ik raak de laatste tijd er telkens meer van overtuigd dat ik een beetje abnormaal model heb, alhoewel ik volgens mijn coupeuse vriendin juist een heel normaal figuur heb en ze hoefde maar weinig aan te passen aan de standaard maattabellen waar ze mee werkt.
Is dit nu een typisch overgangs-ding, ik ben halverwege de 40, of is de mode echt zo veranderd? Of, ligt het aan het feit dat het gros van de mode in Azie wordt gemaakt waar de vrouwen 1,58 groot zijn en alles ook in die verhouding is?

maan.

maan.

10-03-2017 om 13:35

Pasvormen steeds slechter

Ik heb ook het idee dat de pasvorm steeds waardelozer wordt maar dan met name dat alles steeds groter lijkt te gaan vallen. Had ik voorheen maat 36 dan is nu regelmatig net te groot (en natuurlijk is dat dan de kleinste maat). Ook met broeklengtes wordt er nogal eens gegoocheld, dochter heeft lengte 32 maar steeds vaker is dat net te kort (terwijl oude broeken in die lengte perfect passen ze is niet langer geworden) en helaas voor haar met broekmaat 27 is er eigenlijk nooit een lengte 34 dus ook met lege handen naar huis.

Kleding moet goedkoper en goedkoper (niet altijd doorberekend aan de klant trouwens) en daardoor gaat de pasvorm en de kwaliteit echt achteruit. Primar links laten liggen heeft geen zin (maar doen we wel wat een rotwinkel) andere winkels doen precies hetzelfde.

Tamara

Tamara

10-03-2017 om 16:13

zandloper?

Hoe kun je een zandloperfiguur hebben maar ruimte over houden op de boezem en taille? Dan is het toch juist op de boezem en heupen breed?

Dorry1

Dorry1

10-03-2017 om 21:17 Topicstarter

Schijnbaar

Tamara schijnbaar verwacht de fabrikant meer volume in de taille en de boezem? Wat je ook wil, de verhoudingen kloppen zelden....en merken die ooit goed lasten doen dat nu niet meer.

wat pas raar zit

zijn die nieuwe truien, heel wijd met verlaagde schouder en dan vrij strakke mouwen. Zit voor geen meter. Niks voor mij in elk geval.

40er

40er

18-03-2017 om 08:47

Tja

Persoonlijk moet ik al jaren mijn broeken aanpassen qua snit. Ik vernaai steevast mijn tailleband, aangezien die veel te wijd is. Gelukkig kan ik goed naaien en maak veel zelf, de patronen zijn dan op mijn maat aangepast. Ideaal.
Wat ik koop is over het algemeen te lang bij de mouwen of niet aansluitend in de taille.

Dorry1

Dorry1

18-03-2017 om 09:57 Topicstarter

Taille!!

Inderdaad die taille. Steevast te wijd. En dan gaat de broek afzakken. Ooit eens een broek precies passend ingenomen in de taille. Kon ik de broek niet meer in hahaha. Heb ook n vreemd figuur.

mieke

mieke

18-03-2017 om 10:00

Ja, dat heb ik ook. Dan zit iets mooi om het lijf maar dan zijn de mouwen te strak. Heel naar. En verder herken ik de afzakkende broeken ook. Ik zit ook wat te worstelen. En hier in de buurt gaan steeds meer winkels dicht en de rest verschraalt het aanbod dus passen zit er ook niet echt meer in, tenzij ik elders ga shoppen.

Ja lastig

Ik ben een recht model,zeg maar, heupen niet aanwezig taille minimaal. En dan pas ik een broek,zit ie op mijn taille goed maar kan ik aan de heupen grote stukken stof vast pakken.
Maar wat ik nog t vreemdste vind is dat overal de kuiten te strak zijn. Terwijl ik volgens mij geen dikke kuiten heb want als ik laarzen pas heb ik altijd ruimte over?

Mouwen strak :kan ik niet tegen dan krijg ik zon beklemmend gevoel, de bovenramen worden steeds smaller.
Dat is een trend denk ik want op de peutergroep waar ik werk krijgen de kinderen hun armpjes deze winter ook niet uit de mouwen. Eerst was de jas losgemaakt en viel ie zo naar beneden en nu moet ik elk armpje pellen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-03-2017 om 11:46

Bloesjes

Doe je je armen omhoog, zit het tailledeel vast boven je borsten. Zo ook met jurken trouwens, helemaal als er geen elasthan in zit. Of je krijgt hem amper over je heupen heen als je erin stapt, en dan zit hij bij de taille veel te wijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.