Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Olivia

Olivia

16-01-2012 om 00:09

Mason-jars? (potten)

Ik zie vaak op internet op amerikaanse sites, op doe het zelf sites, of bij recepten, dat ze daar gebruik maken van "mason-jars" die je voor weinig kan kopen (nog geen dollar per stuk). Ze worden gebruikt voor vanalles, leuke decoratieve dingen, of om sauzen in te bewaren.
Is zoiets ook in nederland te koop? Ben al een tijdje aan het googlen maar vind niet echt iets, tja alleen bij Dille en Kamille hebben ze iets wat er een beetje op lijkt,maar daar kost zo'n potje € 4,50, dat vind ik dan ook weer zo overdreven duur eigenlijk.
Heeft iemand ze ooit ergens te koop gezien, of iets wat er op lijkt? (voor een beetje normale prijs?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

16-01-2012 om 07:04

Blokker

Ik heb kleintjes gekocht bij Blokker, formaat jampotje, voor 1,29 per stuk. En heb je al bij Xenos gekeken?

Enkidoe

Enkidoe

16-01-2012 om 09:59

Ik heb er ook naar gezocht

Blokker, Marskramer en Xenos.
Niet veel prijsverschil en zeker niet het lage Amerikaanse prijsniveau! Hier ging het om appelgelei van de eigen appelboom, en dan ga ik niet meer betalen voor de pot dan voor de inhoud... ik had toevallig heel veel weggegooid in de glasbak de week ervoor.. domdomdom.
Het voordeel is natuurlijk dat je losse deksels bij kunt kopen, maar verder ben je goedkoper uit met potten van de supermarkt, kersen of appelmoes ingemaakt. Met inhoud goedkoper dan de lege potten! We zijn geen inmaaknatie...

Vraag me af of je bij de Welkoop oid op het platteland wel zoiets zou kunnen vinden...

Speurtocht

Zoek op wekpot met schroefdeksel
http://www.flessenland.nl/shop/Weckpotten-jampotten/212ml-ronde-pot-met-schroefdeksel-66.html
Groet,
Miriam Lavell

Miriam

Wat een superleuke site is dat. Ik wil er acuut jam van gaan maken en dat wil wat zeggen want dat heb ik nog nooit gedaan

Maar wat ik zie zou ik zelf gewoon jampotjes noemen, waarom zijn het weckpotten (ik bedoel, wat is het verschil)?

Chris

Weck is een naam

Weck is volgens mij een Duits merk van wekpotten. Deze potten zijn wekpotten omdat je er in kunt wekken (inmaken).
Dat kan in elke goed schoongemaakte glazen pot, maar niet met zomaar elke deksel, zeker niet als die deksel al eens gebruikt is. Wekpotten met rubber ringen kun je wel meermalen gebruiken (je vervangt de rubber ring met enige regelmaat door een nieuwe). Wekpotten met een aparte wekdeksel onder de schroefdop kunnen ook meermalen gebruikt worden (je vervangt de wekdeksel), maar de gewone schroefdeksel kun je (officieel) niet twee keer gebruiken (ik doe het wel, vaak gaat het goed).
Dat komt omdat bij iedere keer dat je wekt (vacuüm maken), de deksel en de afsluiting iets vervormt. Dan sluit de deksel niet goed meer waardoor er geen vacuüm ontstaat.
Groet,
Miriam Lavell

Dank voor de uitleg Miriam. Mijn schoonmoeder maakt altijd zelf jam en vraagt mij dus regelmatig om gebruikte jampotjes, appelmoespotjes etc. Maar eigenlijk moet je hiervoor dus geen gebruikte potjes hebben.

Ik zag wel dat de bezorgkosten op die pottensite behoorlijk aan de prijs zijn (9 euro ofzo). Jammer, anders had ik er een stel potjes voor mijn schoonmoeder besteld.

Chris

Eigen gebruik

Ach, zolang je het voor eigen gebruik maakt, kun je best gebruikte potjes nemen. Als je maar oplet of het wekken gelukt is (en meestal lukt dat wel).
Je schoonmoeder moet steeds nieuwe hebben omdat het een keertje ophoudt natuurlijk. Die deksels gaan het niet nog een keertje doen.
In de fabriek zijn de deksles maar een keer te gebruiken.
Voor je schoonmoeder: gewoon rondkijken op markten, bij de xenos, de blokker of als je een keer bij de macro of de sligro belandt.
Kijk vooral ook om je heen in landen waar wekken nog gebruikelijk is (Belgie, Duitsland, Frankrijk). Daar kun je dit soort potjes in grote hoeveelheden voor relatief weinig vinden. Neem je een zak voor haar mee. Vindt ze vast leuk.
Groet,
Miriam Lavell

Chris

"Wecken" is niet hetzelfde als jam maken. Wecken is dat je de potten in een grote ketel met water zet en op die manier, dus gesloten, nog eens verhit. Het water komt niet tot de deksel, en de deksel wordt niet keihard dichtgedraaid, zodat een beetje lucht nog kan ontsnappen. Als de pot afkoelt krijg je pas de echte sluiting door het luchtdrukverschil (en doordat de deksel dan wel zodanig sluit dat de lucht van buiten niet meer erin komt).
Engelse term hiervoor is "preserving", zie deze handleiding:
http://www.thyhandhathprovided.com/2010/06/canning-prep-and-method.html

Jam kan gewoon in een schone pot, deksel erop, pot omdraaien (daarmee wordt het belletje lucht verhit door de hete vloeistof en dat is meestal afdoende voor houdbaarheid), en pot weer terugdraaien als afgekoeld. Daar zit dus geen speciale weckdecksel tussen, en die potten kan je gemakkelijk meermalen gebruiken.

Dat doe ik ook met jam

Rodebeuk, jam kun je ook wekken (inmaken)
Maar als je snel genoeg eet, dan kun je het ook gewoon in een potje doen en zonder wekken wegzetten (maar dat kan ook met appelmoeus, tomatensaus, etc.)
Voor jam die je wilt bewaren heb je dus wel degelijk ook een wekdeksel nodig. De deksel op een fabriekspot is ook een wekdeksel.
Groet,
Miriam Lavell

Mirjam

Ik bestrijd niet dat je jam kunt wecken.
Ik zeg alleen maar dat jam maken niet hetzelfde is als wecken.
En vind jij het omdraaien van een pot met een eindeloos hergebruikte weckdeksel dan ook wecken? Nou ja whatever. Het woord "wortklauben" komt bij me op.

Wij bewaren ongeweckte jam langer dan een jaar, dus ik heb dat wecken in zo'n grote pan water daarvoor nog nooit overwogen. Lijkt mij dat je dat eerder gaat doen als er bijv. weinig suiker in zit. Na ettelijke experimenten in die richting zit ik tegenwoordig weer gewoon op 50-50, en dan is wecken voor onze jam onder onze bereidings- en bewaarcondities niet nodig.
Even afhankelijk van je weckdefinitie...

Klopt

"Ik zeg alleen maar dat jam maken niet hetzelfde is als wecken."
Dat klopt helemaal. In het recept komt het woord 'deksel' niet voor
Ik gaf geen uitleg over jam, maar over pot. Wekpot om precies te zijn. (weckpot is een merknaam).
Groet,
Miriam Lavell

Jam

jam kun je ook prima afdekken et paraffine en 'perkament', zo dort mijn in grote hoeveelheden jamkokende zweedse familie het.

Best lang houdbaar

Hier goede ervaringen met bramenjam volgens de methode Rodebeuk (dus gewoon de hete jam in de gerecyclede jampotjes). Ondanks het gebruik van geleisuiker speciaal, waardoor de helft minder suiker nodig is, bleef deze jam een jaar lang goed. Hij werd overigens wel in de koelkast bewaard.

Echte weckpotten etc staat natuurlijk wel weer stoerder dan een allegaartje aan hergebruikte potten - staat tegenover dat die kleine potjes van de mosterd of de tacosaus weer leuk weggeven aan oma's en oude tantes.

Das war einmal. In 2003 voor het laatst om precies te zijn (prachtzomer met dito oogst). En daarna heeft de gemeente alle braamstruiken van de dichtbijgelegen spoortaluds verwijderd en was het gedaan met de jammakerij. Nadien verhuisd en nog geen goede bramenplek gevonden, helaas ...

Groeten,

Temet

Olivia

Olivia

16-01-2012 om 15:42

Duitsland,belgie

Oh okee, ik zal ook eens in Duitsland of Belgie kijken, daar komen we nog wel eens, wellicht dat ik daar wat potjes kan kopen, stuk of 5 tot 8 is namelijk wel voldoende.
Bedankt voor de tips in ieder geval, mocht ik het daar niet vinden dan doe ik die van de site van flessenland.

Prakje

Prakje

16-01-2012 om 17:36

Gewone potjes hergebruiken

Doen we hier al jaren. Ik heb potten uit 2001 die al sinds die tijd elk jaar gevuld zijn met vers gemaakte appelmoes. Heet erin, deksel erop en op de kop laten afkoelen. Ik heb hooguit 1x per jaar een potje wat beschimmeld is, en ik maak zo'n 50 potten appelmoes per jaar. Ook doe ik maar heel weinig suiker in de appelmoes en toch blijft het prima geconserveerd.

Truc is voor het vullen de potten en deksels heel goed schoon te maken met heet water.

Mijn moeder maakt elk jaar tientallen (zo niet honderden) potten jam en dat gaat ook allemaal in oude potjes (van hak bijv.). Die gebruikt marmello (reformwinkel) zodat ze met een fractie van de suiker ook goede jam kan maken.

Deksels

De deksels van fabriekspotjes (jam, appelmoes, etc) zijn ook wekdeksels (zie dat witte randje).
Ze op zijn kop af laten koelen zorgt ook voor vacuüm.
Kortom: de werking is hetzelfde.
Groet,
Miriam Lavell

Tink

Tink

21-01-2012 om 23:53

Temet (o.t.)

Een aantal jaar geleden hebben wij bij een tuincentrum een doornloze braamstruik gehaald (eentje dus). Daar komen nu al jaren zoveel bramen aan dat we tot in januari eigengemaakte jam eten (net het laatste potje aangebroken) + bijna wekelijks een bramencrumble, waar ook 500 gram in gaat.
Kortom, op naar de Intratuin

Tink

In mijn vorige tuin had ik ook een doornloze braam geplant (Thornless Evergreen). Daar kreeg ik spijt van, want de oorspronkelijke stokken hadden dan wel geen doorns, maar de wortelopslag die dat ding met graagte produceerde zat vol met vlijmscherpe stekels. En de oogst viel tegen, maar dat lag aan de plek.

Ik kan nu rustig afwachten. Buurvrouw heeft eind vorige zomer een braam tegen het hek tussen onze tuinen gezet. De zon komt van mijn kant, wat betekent dat de takken ook in elk geval deels mijn tuin in zullen groeien. Dus met een beetje mazzel komt het vanzelf helemaal goed met die bramenoogst

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

22-01-2012 om 16:40

Maar die potten met vacuumdeksel dan?

Ik maak appelmoes gewoon in lege potten van de Hak enzo. Die hebben tegenwoordig zo'n bolling in het deksel van het vacuum, je weet wel, dat middenstukje wat plop zegt als je hem opendraait. Als je hete appelmoes er in doet, deksel er op en dan wegzet, trekt dan 'bubbeltje' in je deksel weer terug naar binnen en is de boel vacuum.

Tirza

Precies

Zo werkt dat, Tirza. Ook met jam die je (al dan niet op de kop) laat afkoelen. Aan de binnenkant van de appelmoesdeksel zit bekleding. Dat werkt hetzelfde als de rubberen ring in een wekpot (de hete lucht ontsnapt eruit, maar koude lucht kan er niet meer in. De deksel zuigt zich vast).
De gewone schroefdoppen op die potten van de flessenfabriek, zijn precies dezelfde deksels als die op de appelmoes en de jam in de winkel.
Maar die binnenbekleding is wel kwetsbaarder dan een rubberen ring en je kunt het niet vervangen.
Gelukkig gaan ze in de praktijk vaker mee dan het voorschrift (officieel maar 1 x te gebruiken) en bovendien zijn die deksels los te koop.
Groet,
Miriam Lavell

Tink

Tink

22-01-2012 om 23:38

Klopt, temet

Die nieuwe takken die er onderuit groeien zitten inderdaad vol met akelige stekels. (En aha heet dat wortelopslag ) Maar hier hebben we daar niet zo heel veel last van. Misschien omdat de braamstruik in een klein gaatje geplant is, waar we een een paar steentjes uit de bestrating hebben gehaald. Hij heeft stomweg niet veel ruimte voor wortelopslag.
Hij staat wel tegen een muur met veel zon, dat klopt.
Maar die buurbraam klinkt ook veelbelovend . Duimen maar voor een mooie oogst in augustus

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.