Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Roosje

Roosje

04-10-2014 om 21:24

Marktplaats - niet leuk

Ik verkocht vorige week een quinny onderdeel via marktplaats. Ze mailde dat ze het pas na een paar dagen kon overmaken, want dan was haar salaris weer gestort. Prima natuurlijk. Omdat ik zelf in mijn hele leven nog nooit heb hoeven wachten op mijn salaris om iets te kopen, dacht ik er wat kleine dingetjes bij te doen. Ik vroeg haar hoe oud haar kind was en toen mailde ze dat haar dochter 8 mnd was. Ik heb er 2 rompers, een zgan difrax tuitbeker en een boekje van de teletubbies bijgedaan. Gewoon omdat ik die nog had liggen en ik het niet meer nodig had. Ze mailde terug dat ze benieuwd was. Vorige week zaterdag verstuurd en sindsdien geen enkele reactie. Vind ik echt wel teleurstellend, een bedankje kan toch wel?

Katniss

Katniss

04-10-2014 om 21:38

Hmmm

Volgens mij heb ik ook niet altijd een bedankje gekregen als ik iets via Marktplaats verstuurde. De keren dat dat wel gebeurde was ik blij verrast, want in feite blijft het natuurlijk een zakelijke transactie. Misschien zat die mevrouw wel helemaal niet te wachten op ongevraagde tweedehands spullen?

Suze

Suze

04-10-2014 om 21:43

Tja

Misschien heeft ze het pakket nog niet ontvangen, of heeft ze nog geen tijd gehad om te reageren.

Ik zou nog even wachten en anders een mailtje sturen met de vraag of alles goed aangekomen is. Hopelijk bedankt ze je alsnog.

Zo niet, dan zou ik ook teleurgesteld zijn.

Maar realiseer je: hoe goed ook bedoeld van jou, misschien heeft zin er niets aan. Is ze al volledig voorzien met die dingen, dus daarom minder blij ermee dan jij verwacht.

betaald?

Ze heeft wel betaald toch, of wacht je nog op haar geld? Als ze wel betaald heeft zou ik me niet druk maken, niet iedereen is even attent. Helaas.

Katniss

Katniss

04-10-2014 om 22:21

Helaas?

Je doet net of het een ongeschreven verplichting is om te bedanken. Het is toch gewoon een koop-verkooptransactie, waarbij dan ongevraagd wat andere dingen worden gevoegd. Waarschijnlijk zou ik er ook niet aan denken om te bedanken, ik wist in ieder geval niet dat het verplicht is.

Angela67

Angela67

04-10-2014 om 22:24

eigenlijk . . .

moet je alleen geven als je er werkelijk niets voor terugverwacht. Ook geen bedankje .
gr Angela

Ad Hombre

Ad Hombre

05-10-2014 om 08:20

Liefdadigheid

Kan behoorlijk beledigend zijn.

Barvaux

Barvaux

05-10-2014 om 10:25

haha

Ik dacht dat ze niet betaald had!

Jaily

Jaily

05-10-2014 om 14:27

Als ze bedanken is het leuk

Maar verwacht het inderdaad niet.
Je doet immers iets om te helpen of om iemand blij te maken. De ontvangende partij vraagt er niet om.
Nogal vreemd om een bednkje te verwachten.

Ik verkoop ook vaak mijn oude spullen via marktplaats en ik koop ook graag.
Als het om kinder kleding/ spullen gaat doe ik er meestal een kaartje gericht aan het kind bij: veel plezier met het dragen van deze prachtige jurk! Of wat leuk dat ik nu bij jou mag spelen bij de pop/barbie.
Meestal krijg ik daar leuke reacties op, maar vaak ook niet. Prima toch. Ik ben de spullen kwijt voor een leuk bedrag en daar deed ik het voor.

Ik laat zelf wel altijd weten dat het aan is gekomen en dat het goed is ontvangen. En dan het prachtig staat oid.
Als het tegenvalt laat ik alleen weten dat ik het ontvangen heb.

Roosje

Roosje

06-10-2014 om 21:27

nou

Tja, wat is liefdadigheid. Ze wist van te voren dat ik er wat extra spulletjes bij wilde doen en dat vond ze fijn. Er "ongevraagd" spullen bij doen / beledigend e.d. is niet van toepassing vind ik.
Ik vind een bedankje nog steeds netjes. Gewoon etiquette. Ook al vind je er niks aan, je bedankt toch. Maar ik zal het nu inderdaad niet meer doen. Dat weet ik nu wel zeker.

Angela67

Angela67

06-10-2014 om 21:30

alleen omdat je geen bedankje krijgt?

kijk dat bedoel ik. Je geeft toch omdat je denkt dat zij het kan gebruiken? Als je het doet om een bedankje te krijgen dan moet je een baan zoeken waarbij iedereen telkens dank je wel tegen je zegt.
gr Angela

weet jij veel

Misschien is er wel wat vreselijks gebeurd waardoor ze wel wat anders aan haar hoofd heeft. Of is ze je gegevens kwijt, of dacht ze dat ze het gedaan had maar is ze het vergeten. Weet jij veel. Om dan meteen maar te denken" dat doe ik dus nooit meer" is toch ook vreemd? En in feite 'raak' je daar dan ook juist andere mensen mee dan juist dit (mogelijk) ondankbare type...

echt geven

Kan me helemaal vinden in Angela's reactie.
Je zal het nu niet meer doen, omdat je geen bedankje hebt gekregen.

Ik mail zelf altijd even een bedankje en dat het goed is aangekomen. Weinig werk, aardig, en fijn voor hun dat ze weten dat het aangekomen is. Maar het hoeft niet.

Ik zou niet teleurgesteld zijn.
Echt geven is belangeloos geven.

belangeloos is

....dat je er echt niets voor terug hoeft te hebben.
Ook geen bedankje.
En dat het dan toch goed is.

Heb vorig jaar een vriendin die krap zat, een cadeautje opgestuurd rond 5 dec. "Van sint en piet." Ze weet nog steeds niet dat ik het was. Anders zou ze me bedanken, zeker weten. Maar ik kan toch prima iets geven vanuit mijn hart, zonder dat ik bedankt hoef te worden?

Puck

Puck

07-10-2014 om 09:36

Bah Roos

Ik ben het met Geerke en Angela eens. Het lijkt erop dat je alleen wat extra's geeft voor je eigen "feel good" gevoel. Jammer dat je er zo naar kijkt en toch graag een bedankje wilt hebben want ECHT belangeloos kunnen geven is pas echt een fijn gevoel.

Etiquette

Ik vind eigenlijk ook wel dat het hoort dat je even bedankt als je iets hebt ontvangen. Zeker als de gever er nog extra dingetjes bij heeft gedaan. Kan me wel voorstellen dat je dan een beetje teleurgesteld bent. Maar om het dan voortaan helemaal niet meer te doen, is ook weer zoiets.
Ik heb in mijn marktplaats-carrière (ahum) wel geleerd om niet al teveel uit te gaan van mijn eigen normen en waarden. Scheelt me een hoop ergernis.

Roosje

Roosje

07-10-2014 om 22:41

makkelijk

Makkelijk reageren hoor. Er zijn echt maar heel weinig mensen die iets belangeloos doen. Ik doe ook vrijwilligerswerk. Omdat ik andere mensen wil helpen. En omdat ik er een goed gevoel van krijgt. Zo werkt het altijd. Er moet ergens een gevoel van voldoening zijn, anders houdt het op. Eeuwige discussie waar altruïsme op stoelt.
En ja, wie weet ligt ze in het ziekenhuis, maar als je daarvan moet uitgaan kun je nooit een discussie voeren....

Hanne.

Hanne.

07-10-2014 om 22:54

zakelijke transactie

Een verkoop op marktplaats is m.i. een zakelijke transactie. Net zoals een verkoop bij bol of de wehkamp.

En net zoals ik bol of wehkamp geen bedankmail stuur als ik een een gratis extraatje krijg zou ik dat bij marktplaats ook niet automatisch doen. Zeker niet als ik van te voren al gezegd heb dat ik het leuk vindt.

Het enige wat ik op marktplaats soms doe is bevestigen dat het product binnen is gekomen. maar dan vooral op verzoek.

Angela67

Angela67

07-10-2014 om 23:11

en dan die ene keer . . .

nou krijg je 1 keer geen bedankje, en dan is het al meteen genoeg voor jou om dit nooit meer te doen. dat snap ik dan niet. Waarom ben je zo afhankelijk van 1 bedankje? Je kunt je toch ook goed voelen dat je iets gedaan hebt waar iemand blij mee is?
gr Angela
ps de vergelijking met je vrijwilligerswerk vind ik dus mank gaan, ik zou vrijwilligerswerk met/voor mensen ook niet fijn vinden als er geen blijken van waardering zouden zijn.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-10-2014 om 23:11

wie de bal kaatst

Roosje, mag ik je een spiegel voorhouden?

jij vergeet ook wel eens 'dank je wel' te zeggen.

In deze draad bijvoorbeeld. Ongeveer tien forummers hebben de moeite genomen om te reageren op jouw vraag. Zij hebben daar tijd voor genomen. Niet om er zelf beter van te worden, maar omdat jij aangaf behoefte te hebben aan de meningen van anderen. Een bedankje zou best netjes zijn. Zeker gezien het onderwerp van deze draad. Maar nee, je doet de reacties af als 'makkelijk reageren zeg!'.

Ik sta zelf een stuk relaxter in het leven sinds ik heb besloten mij niet meer druk te maken over wat anderen hadden moeten zeggen of hadden moeten doen. Ik heb er namelijk toch maar weinig invloed op. In jouw situatie zou ik het volgende hebben gedaan. Ik zou de dame in kwestie een mailtje hebben gestuurd.

"Beste x, heb je mijn pakket inmiddels ontvangen? Ik heb niets meer van je gehoord, dus ik maak mij wat zorgen of de verzending goed is overgekomen. Hopelijk is alles in orde, zowel met de spullen als met jou en je gezin. Ik zou het fijn vinden om even wat van je te horen!"
Zoiets.

Is een stuk efficiënter dan een posting hier

Katniss

Katniss

07-10-2014 om 23:15

Oude zooi

Ik geef ook wel eens iets weg. Meestal zijn dat spullen (aka oude zooi) die ik anders zou weg gooien, kleding waar de kinderen uitgegroeid zijn of speelgoed waar ze niet meer mee spelen. Laatst kreeg ik zomaar een bos bloemen als dank, voor een vier jaar oude verkleedkleertjes. Dat vond ik wel heel leuk.
Nou ja, misschien vond die mevrouw de rompers stom, hield ze niet van Teletubbies, en zaten er tandafdrukken in de tuitbeker.

Suze

Suze

07-10-2014 om 23:22

IJsvogeltje

Ik lees altijd graag jouw postings, vol met (relativerende) wijze woorden. Ook nu weer .

Mijntje

Mijntje

08-10-2014 om 08:54

Ja Ijsvogeltje

Liken kan hier niet, maar bij dezen!

Jesse_1

Jesse_1

08-10-2014 om 09:30

Het eerste stuk van IJsvogeltje kan ik mij in vinden

In het sturen van de mail dan weer niet, het is (m.i.) vragen om een mail terug waarin het bedankje staat.

Ik kan mij helemaal vinden in de posting van n@nny.

Als ik op mp snelle of goede zaken heb gedaan, stuur ik zeker een bedankje. Maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken dat ik _altijd_ een bedankje stuur.

Mijntje

Mijntje

08-10-2014 om 09:39

bezorgd

Ik zou eerder bezorgd zijn dat iets niet goed is aangekomen, dus ik kan me zo'n mailtje wel voorstellen.
Tsja, en verder een gegeven paard...

Overigens zal ik ook heus wel eens vergeten hebben een mailtje te sturen dat iets goed is aangekomen. Niet uit ondankbaarheid, maar het is kan best een administratieve bezigheid zijn dat marktplaats.

Roosje

Roosje

08-10-2014 om 16:51

tot slot

Het is duidelijk dat de meesten er anders tegenaan kijken dan ik. Ik weet wel dat bedankjes niet vanzelfsprekend zijn, maar ik blijf het netjes vinden. Daarin zal mijn mening niet veranderen.
Bedankt in elk geval.

Roosje

Ik vind ook dat je best een beetje teleurgesteld mag zijn... Ik lees al een tijdje mee en denk er toch iets anders over dan de meesten. Ik vind het niet nodig om er 'belangeloos geven' en 'liefdadigheid beledigend' bij te halen. Eigenlijk sluit ik me gewoon bij n@nny aan. Gewoon wel weer doen hoor, zoiets! De volgende keer krijg je misschien wel weer een bedankje.

Angela67

Angela67

08-10-2014 om 21:37

maar piano. . .

iedereen vindt het toch leuk om een bedankje te krijgen, daar is toch ook niets mis mee? Wat opvallend is dat Roosje het nooit meer gaat doen omdat ze bij de eerste keer geen bedankje kreeg. Dan denk ik: dan doe je het dus alleen voor het bedankje. En dat kan ik me nou echt niet voorstellen. Natuurlijk voeden we onze kinderen op dat ze netjes dank je wel zeggen en is dat iets wat we zelf waarschijnlijk ook gewoon prettig vinden in de omgang. Maar om daar nu je vrijgevigheid van af te laten hangen, bij een internetpersoon?
gr Angela

Angela

Dat ben ik met je eens, ik zei ook: wel weer doen. En ik had niet begrepen dat het alleen voor het bedankje was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.