Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Ann@

Ann@

21-07-2013 om 10:11

Marktplaats kwestie, wat doe je?

Situatie 1:
Via Marktplaats koop je een framezwembad met pomp, chloortabletten en alles. Verkoopster garandeert dat het bad goed en heel is, hij stond 2 uur voor je hem kwam ophalen nog gewoon bij haar in de tuin. Bad is helemaal schoongemaakt en direct klaar voor gebruik. Je propt hem in een vuilniszak op de achterbank van de auto.
Bij thuiskomst zet je hem op in de tuin, uitleg van de verkoopster was helder en duidelijk en binnen korte tijd staat hij. Je haalt er zelf nog een doekje doorheen aan de binnenkant en ontdekt daarbij een groot zichtbaar gat.
Je neemt hierover contact op met de verkoopster.

Situatie 2:
Via Marktplaats verkoop je een framezwembad met pomp, chloortabletten en alles. Je weet dat het bad goed en heel is, hij stond 2 uur voor ze hem kwamen ophalen nog gewoon in de tuin. Bad is helemaal schoongemaakt en direct klaar voor gebruik. Koper propt hem in een vuilniszak en op de achterbank van de auto.
De volgende ochtend belt koper op, er zit een zichtbaar gat in het zwembad, waarvan jij 100% zeker weet dat dat er bij verkoop nog niet in zat.

Hoe zou jij nu, als je koper was maar ook als je verkoper was, deze kwestie opgelost willen zien?

Vic

Vic

21-07-2013 om 10:41

Garantie tot de voordeur

Koper heeft voldoende gelegenheid gehad om het zwembad te inspecteren, en bij Marktplaatsaankopen heb je garantie tot de voordeur. Bij mij zou de zaak daarmee af zijn, in beide rollen. (Ik vermoed dat jij de verkoper bent).

P

P

21-07-2013 om 11:03

Lastig

Een groot gat in de bodem en beiden weten van niets?
Was het zwembad nog te zien of zat het al ingepakt?
Twee uur voor de verkoper kwam stond het zwembad nog in de tuin? Beetje vreemd eigenlijk....

Zoals vic

Marktplaats biedt garantie tot de deur. Als iets wordt opgehaald, inspecteert de koper het ter plekke. Lukt dat niet (bijvoorbeeld bij iets als een zwembad), dan vraagt hij vantevoren om duidelijke foto's.
Kopen via Marktplaats brengt gewoon risico's met zich mee. Wil je dat niet, dan moet je via (web)winkels kopen.
Ik vermoed overigens ook dat jij de verkoper bent en dat de koper jou nu aansprakelijk wil stellen voor een mankement dat er niet was. Klopt dit?
n@nny

Ann@

Ann@

21-07-2013 om 11:32

Ik ben inderdaad de verkoper

En tot 2 uur voor de koper hem kwam ophalen stond hij gewoon in de tuin. We hebben hem de dag er voor leeg laten lopen (en dat duurt een dikke 12 uur voor alles er uit is) en daarna heb ik hem helemaal (op mijn knieën gezeten!) schoongemaakt. Uit elkaar gehaald, klaar voor op te halen. Tussen starten met uit elkaar halen en ophalen zat 2 uur. Ik ben er 100% zeker van dat er géén zichtbaar gat in zat. Maar die zit er nu dus wel in.

Na nieuw overleg met koper aan de telefoon zijn we tot het volgende gekomen. Koper brengt bad terug en ik geef 80% van de overeengekomen prijs terug. Hierbij heeft koper licht financieel verlies, maar ik krijg een onverkoopbaar produkt terug.

Aan de ene kant heb ik dus ook zoiets van "het is MP, garantie tot aan de voordeur" maar als ik zelf de koper zou zijn in deze situatie zou ik hiermee ook niet blij zijn. Vandaar nu deze oplossing.

Zoekt er iemand nog een wel/niet lek zwembad??

P

P

21-07-2013 om 11:42

Tja

Ik vind 80% behoorlijk veel nog! In zo'n geval is 50-50 normaal maar wel met terugbrengen omdat er ook mensen zijn die ZEGGEN dat er een gat in zit.

Toevallig had Pman vorige week een (nieuw) scheerapparaat gekocht, 25 euro plus de 6,75 verzendkosten. Alles ging prima tot Pman het ding uitpakte. Verkoper had het in een doosje gedaan waar het apparaat nog flink in kon bewegen, alleen een stukje krant erbij wat geen effect had. Er is dus iets stuk gegaan en verkoper mailde doodleuk dat WIJ dat maar met postnl moeten regelen maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Postnl doet daar niets mee (dan moet je het verzekeren). Verkoper had duidelijk te weinig moeite gedaan met verpakken. We kwamen geen steek verder en omdat we die 32 euro ook niet weg wilden gooien zijn we verder gaan zoeken, er wordt nu een onderdeel besteld a 17 euro, hoop nu maar dat het gaat werken want het was nog erg lastig met het typenummer. Via de fabrikant kon het niet, nu zijn we bezig met zo'n onderdelenwinkel.

Nogmaals: had je het zwembad helemaal ingepakt of niet want DAT is de vraag. Als het nog klaar stond had verkoper het badje moeten bekijken en was het gat gevonden. Als je het had ingepakt was dat niet mogelijk.

Ann@

Ann@

21-07-2013 om 11:46

Helemaal klaar om mee te nemen.

Alles lag zo klaar om mee te nemen. Zwembad zelf was helemaal opgevouwen, doos met buizen van het frame stond ook al klaar. Koper heeft hem dus NIET opgebouwd gezien.

Foto's van te voren om te garanderen dat er geen gat in zat is ook haast onmogelijk met een bad van dat formaat.

Vic

Vic

21-07-2013 om 11:55

Dat had ik niet gedaan

Als ik iets verkoop weet ik zeker dat het een deugdelijk iets is, of ik zeg erbij dat het apparaat o.i.d. probleemloos werkte toen het nog geïnstalleerd stond. Ik zou dus ook geen geld terug geven.

Ik had 'm

Zowiezo niet ingepakt (als het gebruikt is) gekocht. Ik had 'm opengevouwen willen zien. Leeg maakt niet uit.
En andersom had ik 'm nooit ingepakt verkocht.
Dan wachten ze maar even (koper)........tot hij ingepakt is.
groeten albana

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-07-2013 om 12:40

Risco van de koper

Ik vind het het risico van de koper. Ik zou mij niet zo coulant hebben opgesteld als jij nu doet.
Gaat het trouwens om een groot bedrag? Dat zou gevoelsmatig voor mij denk ik ook wel uitmaken (hoeveel gedoe is het bedrag mij waard).

Vic

Vic

21-07-2013 om 12:44

Bij opsturen

Als ik iets opstuur wat ik verkoop maak ik altijd een foto tijdens het inpakken en van het geadresseerde pakje. Het is tot nu toe altijd goed gegaan, maar dan heb ik in ieder geval een soort van bewijs dat ik het heb verstuurd.

P

P

21-07-2013 om 13:29

Ijsvogeltje

Vind je het in ons geval dan ook risico van de koper?

Ik vind dat je zo'n zwembad nooit ingepakt moet verkopen, juist om deze reden. Men komt het toch juist ophalen om te zien of iets werkt of niet kapot is? Als het dan kant er klaar klaar staat kan de verkoper niet bewijzen dat het niet stuk is. Als de koper het heeft kunnen zien is het zijn verantwoordelijkheid. Nu moet de koper maar afgaan van het verhaal van de verkoper.

Ann@

Ann@

21-07-2013 om 13:45

"Ik vind dat je zo'n zwembad nooit ingepakt moet verkopen, juist om deze reden."
Dat is toch ook het risico als koper als je iets koopt wat kant en klaar verpakt ligt. Koper wist dit en heeft het toch gekocht.

"Men komt het toch juist ophalen om te zien of iets werkt of niet kapot is?"
In dit geval komt men het halen omdat het niet verzonden kan worden en de afstand tussen koper en verkoper nog geen 10 km is.

"Nu moet de koper maar afgaan van het verhaal van de verkoper."
Maar geldt dat ook niet andersom? Tussen het hier wegrijden is er bij koper ook het een en ander mee gebeurt qua handelingen. Uit de auto gehaald, naar de tuin verscheept, uitgevouwen, frame er in gedaan en in elkaar gezet. Ik moet als verkoper ook afgaan op het verhaal dat het gat niet door koper is veroorzaakt tijdens de vele handelingen na verkoop.

Tink

Tink

21-07-2013 om 14:05

Wow

Ik vind je ook erg coulant! Voor hetzelfde heeft de koper tijdens het in de auto proppen dat gat veroorzaakt. Te bewijzen valt het nu niet meer, maar de koper mag blij zijn met jou

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-07-2013 om 14:27

Ook ik

vind je erg coulant. Nu gaat het over een zwembad, maar het kan ook gewoon over een kledingstuk gaan waar ineens een vlek in zit.
Een zwembad op marktplaats kopen is natuurlijk een groot risico, in ons bad komen ook steeds om onverklaarbare reden gaatjes. Ik blijf plakken. Als je hierin zeker wil zijn moet je 'm vol zien en er dan bij zijn als hij wordt geleegd etc.
Dus ik vind het het risico van de koper en ik had zeker geen geld teruggeven.

dendy

P

P

21-07-2013 om 15:27

Ann@

"Dat is toch ook het risico als koper als je iets koopt wat kant en klaar verpakt ligt. Koper wist dit en heeft het toch gekocht. "

Kant en klaar verpakt kan alleen als het nieuw is. Twee uur ervoor stond het ding nog in de tuin dus je had het beter schoon kunnen maken en de koper het ding moeten laten inpakken. De scheur kan ook ontstaan zijn toen jij het had ingepakt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-07-2013 om 16:46

Jullie geval lijkt mij anders. Gevoelsmatig dan he, ik weet niet hoe een en ander juridisch zit.

Fiorucci

Fiorucci

21-07-2013 om 19:29

Anne

Als je zo coulant wil zijn, zou ik wel verlangen dat koper alles terug komt brengen. Telefonisch, kom op, ze kan wel zoveel zeggen. Ik heb ook eens zoiets aan de hand gehad. Toen ik verlangde dat het dan wel teruggebracht werd, bleef het zomaar stil, terwijl die persoon maar 3 km bij mij vandaan woonde...er zijn helaas zat mensen die het gewoon proberen! En ondertussen gewoon lol hebben van het artikel.

Vic

Vic

21-07-2013 om 20:11

Ik koop zelf niets wat ik niet zelf heb bekeken. Het risico ligt toch meer bij koper dan bij verkoper, zie maar eens compensatie te krijgen als je iets krijgt wat stuk is (al dan niet door de manier van verzenden). Ik heb ook al verhalen gehoord van kleding die compleet doorgerookt was en die de koper met geen mogelijkheid meer fris kreeg. Dat kun je alleen maar ondervangen als je het zelf ophaalt.

Ann@

Ann@

21-07-2013 om 23:02

Fiorucci

Alles komt inderdaad morgen terug. Dat was in den beginne ook het voorstel van de koper. Alles terug brengen en het volledige geld terugkrijgen. Toen ik aangaf daar niet mee akkoord te gaan omdat ik een onverkoopbaar produkt terug krijg deed ik een tegenbod van 50/50. Hierna zijn we na enig overleg gekomen tot 80%. Ik krijg alles terug (waar ik weinig meer mee kan) en zij hebben 20% financiele schade.

P

P

22-07-2013 om 05:13

Vic

Wij hebben al zoveel via mp gekocht en dat ging bijna altijd goed (1x een playstationspel wat ernstig bekrast was, verder kan ik me eigenlijk niets herinneren) dat ik altijd vind dat je jezelf enorm te kort doet door bang te zijn voor mp

Hier ging het dus fout door de manier van verzenden, kan gebeuren maar niet echt heel erg de fout van de verkoper. Ik had ook 50-50 willen doen maar verkoper reageert niet meer.

Had jij in dit geval geëist dat de verkoper het badje helemaal uitgevouwen had laten zien als het al verpakt zat?

Fiorucci

Fiorucci

22-07-2013 om 08:15

Inderdaad, ik kom al jaaaaren op MP, de slechte ervaringen zijn letterlijk op een hand te tellen, als koper. Als verkoper daarentegen...pff....

Merel

Merel

22-07-2013 om 09:18

Les voor de volgende keer dus:

Dus als je nog eens zoiets verkoopt, checken met de koper dat het ding helemaal heel is (dus niet inpakken) daarna inpakken en meegeven. Lullig want grote kans dat er iets stuk is gegaan met het vervoeren misschien, maar dat weet je niet.
Ik verkoop ook wel eens iets en dan laat ik het altijd ophalen zodat de koper het kan inspecteren en meenemen. Kan hij/zij later nooit zeggen dat het beschadigd was ofzo. Dingen die technische mankementen zouden kunnen gaan vertonen laat ik hier terplekke uitproberen en dan zeg ik er ook bij, garantie tot aan de voordeur. Ik verkoop iets waarvan ik weet dat het niet stuk is (ik zou echt geen haperend apparaat gaan verkopen, beslist geen zin in gedoe achteraf) maar als dat ding onverhoopt toch gek gaat doen, en zo zeg ik het ook, dan is dat niet mijn probleem. Garantie tot aan de voordeur dus, willen ze het dan niet kopen, dan maar niet. (een keer een fotocamera verkocht en een keer een handheldcomputer) allebei hier laten uitproberen en koper is tevreden vertrokken niet meer teruggehoord gelukkig. Meestal schrijf ik ook nog eens tegelijk in de advertentie de eventuele schade van het ding, zodat ze niet voor verassingen staan of nog meer willen afdingen, prijs heb ik bepaald incl. de schade (dus er zelf al wat vanaf gehaald)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.