Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marktplaats 'etiquette'- in onderhandeling maar ontvang hogere biedingen...

We hebben 2 kledingkasten (Rakke)uit kamer dochter op Markplaats gezet. Kennelijk erg gewild want de biedingen stroomden binnen de afgelopen dagen, zowel op Marktplaats als direct via mail.

We kregen een vraag wat de verkoopprijs zou kunnen zijn. Op dat moment stond, al een dag, 110 euro. Dus we hebben gemaild dat 120 euro ons een redelijke prijs leek, en dat ze ze voor die prijs mochten overnemen.
Niks meer gehoord.

Ondertussen een mail van andere bieder die 120 euro bood. Omdat we niks meer gehoord hebben van bieder 1 zeggen we dat kasten nog te koop zijn maar dat we nog niets reserveren. Zij reageren weer dat ze ze willen mits netjes, maar zonder deuren. Dus weer teruggemaild dat we ze gewoon geheel verkopen dus met alle deuren, en of ze daar nog even op willen reageren. Dat was vanmorgen,verder nog niks op gehoord.

Nu mailt een man die 1 kast wil. Ik teruggemaild dat we ze liefst alle 2 verkopen en dat hij de 1e is voor 1 kast. Mailt hij weer dat hij ze dan alletwee wil en wat nu het hoogste bod is. Dus 120. Mailt hij weer dat hij 135 biedt en ze dan prompt zaterdag komt halen.

Ja, dat is wel fijn. Man is pragmatisch; we hebben net ruim 500 euro uitgegeven (altijd duurder dan gepland) voor nieuwe bed + nwe kasten, dus alle extra's zijn welkom. Komt prompt van beide andere bieders een mail, of ze kunnen afspreken om de kasten te halen

Voel me dan toch wel lullig naar die eerdere bieders. Wat vinden jullie? Netjes zijn en met de 1e bieder in zee gaan? Of gewoon wel met de laatste en dus hoogste bieder??
Best lastig.

Mare

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mare

Hoe zou je zelf behandeld willen worden ?

Eline

Eline

29-12-2011 om 22:29

Tja...

moeilijk en een beetje herkenbaar.
Tip voor de toekomst in elk geval: doe biedingen (als je zelf noemt wat je voor je kasten wilt hebben, of als je akkoord gaat met bod van een ander) altijd met de opmerking "tenzij ik voordat je het ophaalt niet een beter bod ontvang" (of iets dergelijks). Dan is dat in elk geval duidelijk en hoef je je niet schuldig te voelen. Gebeurt nl. regelmatig dat je niets meer hoort (of niet snel genoeg), en ja, moet je er dan rekening mee houden.
Ik begrijp dat er 3 bieders zijn?
Het is me niet duidelijk wanneer bieder 1 mailde en wanneer je terugmailde.
De eerste kan je vermoedelijk wel mailen dat je niet snel wat hoorde en dat toen verder bent gegaan met andere biedingen.
Ik weet niet wanneer je bieder 2 hebt teruggemaild, dus weet niet of die ook 'te lang' gewacht heeft en dat je die dat kunt melden en er dus vanaf kunt?
Evt. kan je ook open kaart spelen tegen nr 2 (ik ga ervan uit dat je wel zonder gewetenswroeging van nr 1 af kunt) dat je inmiddels een bod van 135 hebt en mocht hij hem nu willen hebben (en dan ook meteen overmaken!) dat je hem dan vrij houdt voor hem, maar dat je anders met nr 3 in zee gaat?
Ik vind het ook moeilijk hoor, is maar een idee.
Misschien moet je ook gewoon naar je gevoel luisteren, je voelt je nl. wel lullig t.o.v. bieder 1 en 2. Zegt ook iets?
Succes. Laat even weten wat het is geworden!

Petr@

Petr@

29-12-2011 om 23:20

Mailen

aan bieder 1 en 2 dat als je binnen 24 uur niets hoort de kasten verkocht zijn.

Rosase

Rosase

29-12-2011 om 23:54

In dit geval

zou ik voor de hoogste bieder gaan. Bieder 1 en 2 aarzelen nogal en dan loop je het risico dat een ander er met de prijs vandoor gaat.

Ik zou het anders vinden als een van beiden al een afspraak met je gemaakt zou hebben. Maar zolang met geen van beide nog een concrete kijkafspraak gemaakt is zou ik dus eerst bieder 3 uitnodigen.

Ik weet niet of dit ook de marktplaats-etiquette is, maar dat is wel wat ik doorgaans meemaak. En als het mij overkomt heb ik daar ook geen problemen mee. Maar dat zou natuurlijk ook kunnen komen doordat ik het onderhand al gewoon ben gaan vinden.

Fiorucci

Fiorucci

30-12-2011 om 08:43

Ja,hier ook

Ik zeg dan tegen bieder drie dat je al contact hebt met anderen, maar dat je het gelijk laat horen als je meer weet. De anderen geef ik dan per mail 24 uur om nog te reageren. Dan heb je het in ieder geval gemeld.

Kari1

Kari1

30-12-2011 om 10:25

Tja, handel is handel

Ik ben wat minder netjes in jullie ogen misschien. Maar de vraag: hoe zou je zelf behandeld willen worden gaat niet alleen op voor de koper maar ook voor de verkoper. Mare hoort niet snel iets terug van de eerdere bieders; moet ze daar dan maar op gaan zitten wachten en kan ze niet verder met de verkoop? Zo zou ik als verkoper niet behandeld willen worden.
Als je als koper een bericht krijgt dat je bod van 110 euro 120 euro moet worden en je laat niet (snel) iets horen dan doe je op dat moment niet mee. Als je 120 euro biedt maar de deuren niet wilt, en op het bericht dat het alles of niets is geen (snelle) reactie geeft, dan doe je op dat moment niet mee.
Het leven gaat door en zo ook de verkoop, en als er iemand is die de handel voor 135 euro geheel wil overnemen dan vind ik dat een bod wat meedoet. Ik zou aan de eerdere bieders laten weten dat ze te laat zijn en dat de kasten voor 135 worden opgehaald. Evt. kun je zeggen dat, als dat niet doorgaat (want je weet het nooit) de eerste bieder ze alsnog voor 120 mag halen.
Kari

Hier ook gehad

ja dit soort situaties heb ik hier ook vaker aan de hand gehad. Wat dat betreft is ebay een stuk duidelijker. Je plaats een bod, en dat bod is bindend totdat je overboden wordt.
Maar als iemand op marktplaats pas later reageert, en ik ben al in onderhandeling met een ander dan mail ik het volgende terug.
Het spijt me meneer/mevrouw. Omdat u niet meer reageerde ging ik ervan uit dat u geen interesse meer had. Daarom ben ik inmiddels in zee gegaan met een andere bieder.
Dan laat je het toch netjes weten aan de bieder.
Ik heb ook weleens een nog lastigere situatie gehad. Ik had iemand mijn bankgegevens door gemaild maar hoorde helemaal niks meer van degene. Meer dan een week later kreeg ik een bod van iemand die het gelijk op wilde halen. Dit heb ik gedaan en prompt stond die dag de bijschrijving er bij! Natuurlijk gelijk terug gestort, maar vervelend blijft het!
Succes met de verkoop!

Handel is handel?

Ik vind het niet bepaald netjes om akkoord te gaan 'tenzij je een beter bod krijgt'. Dat is voor een koper heel onduidelijk, want wanneer is reageer je dan 'niet snel genoeg'? Ik heb wel eens gehad dat een verkoper binnen een kwartier eerst mijn bod accepteerde, om daarna in ze te gaan met iemand die een fractie hoger bood. Ik vind niet dat je dat kunt maken.

Ik stel wel een tijdslimiet waarbinnen ik een reactie verwacht van een bieder. Ik heb al vaak gehad dat ik niets meer hoorde van zo iemand, en dan is het prettig vastgesteld te hebben wanneer je verder zult gaan met een ander.

Handel is handel, maar dat wil niet zeggen dat er geen fatsoensregels gelden.

15 € verschil

terwijl je net 500 € hebt uitgegeven ? Ik dacht dat mijn eerste reactie wel duidelijk was, dus met de eerste verkoper verder.

Vic

Vic

30-12-2011 om 12:01

Wat ik doe

Als ik in onderhandeling ben en ik krijg een hoger bod, stuur ik een mail naar de eerste bieder waarin ik hem tot de volgende dag 12.00 uur de tijd geef om te bevestigen. Dus voor de prijs die ik als laatste heb voorgesteld aan de eerste bieder, ook als die lager is dan een eventueel nieuw bod wat ik heb gekregen. Overigens heb ik het liefst doortastende bieders die mailen/bellen en dan gelijk voorstellen dat ze de waar danendan willen halen voor zusenzo prijs. Geneuzel over deurtjes e.d. begin ik niet aan. En de koper die bij het ophalen nog wil onderhandelen over een tientje heeft ook pech, graag of niet

Vic

Vic

30-12-2011 om 12:10

Oh en

Ik meld nooit aan bieders dat ik een hoger bod heb gekregen. Heb er zelf zo'n hekel aan als iemand dat bij mij doet, ook omdat het helemaal niet waar hoeft te zijn en dan overkomt als een beetje arrogante manier om het onderste uit de kan te willen krijgen. Dan zijn ze mij kwijt, en wens ik ze veel plezier met dat tientje meer van die andere bieder.

Fiorucci

Fiorucci

30-12-2011 om 12:36

Ik wel

Als ik accoord ben gegaan met een bod, dan hou ik me daaraan, een soort gentlemen's agreement vind ik dat. Maar als ik dan na een dag of een,twee nog niks heb gehoord en ik heb een andere bieder, dan meld ik wel: Ik ben accoord gegaan met je bod maar krijg geen reactie. Graag bericht of je nog interesse hebt, er zijn andere gegadigden.

Mare

Mare

30-12-2011 om 16:29 Topicstarter

Ok,, les geleerd

Ik ben inderdaad niet duidelijk geweest naar de bieders toe in de zin van dat ik een termijn had gesteld binnen welke ze op mijn mail moesten reageren. Ik zit zelf altijd nogal 'bovenop' dat soort zaken, en verwacht dat dan kennelijk ook van anderen. Als ik bied, vooral als ik dat direct per mail doe, dan houd ik mijn mail de uren daarna wel in de gaten. Vooral omdat ik dus erbij had vermeld dat ik er snel, iig uiterlijk dit weekend, vanaf wilde.

Ik heb bieder 1 gemeld dat ik te lang niets had gehoord, en daarom met andere bieders in zee ben gegaan. Heb ik niks meer op gehoord.
Bieder 2 heb ik gemeld dat ze helaas wel laat waren met hun reactie, en dat daaruit nog steeds niet helder was of ze nou eerst nog wilden komen kijken (dus de kasten nog in elkaar) want 'we willen langskomen' klinkt toch anders dan 'we komen de kasten ophalen'. En dat er ook niet wordt ingegaan op mijn opmerking dat de kasten alleen in zn geheel te koop zijn, dus incl deurtjes etc omdat wij anders nog naar de vuilstort heen en weer moeten met alle deurtjes. En dat er een 3e bieder was met 135 euro die zaterdagochtend al langs wil komen, wat ons goed past want dan zijn we er van af.
Daarop reactie dat ze duidelijk gemeld hadden dat ze er een inloopkast van wilden maken, dus wat moeten ze dan met de deurtjes. En dat ze het niet correct vinden dat ik nu met een andere bieder in zee gaan, alleen omdat ze niet meteen hadden gereageerd. Ik had overigens ook nog foto's gestuurd gisterochtend via mobiel om te laten zien dat als je de laatjes eruit haalt de kast dan niet meer wit is van binnen maar bruin. En dat dat voor een inloopkast misschien niet mooi is. Kortom; ik heb voor mn gevoel wel veel moeite gedaan, maar ook daar had ik niks op gehoord.

Tsja. Eerlijk gezegd was het na die mail wel helder voor me; we willen de kasten gewoon verkopen zoals ze op Marktplaats staan en niet in gedeeltes. Dat lijkt me vrij duidelijk, dus we zouden ze toch niet aan hen verkocht hebben.
En daarmee is bieder 3 dus gewoon aan bod. Die komt morgenochtend vroeg, dus we hebben net 8 verhuisdozen vol met kleding, knuffels, en oude schoolspullen etc uit de kasten gehaald en mijn man is al 2 uur bezig om alles uit elkaar te halen. Een bende dus.
Morgenochtend is alles weg, even paar dagen behelpen en dan de nieuwe kast in elkaar zetten.

Als ik weer eens wat op Marktplaats zet zal ik echter wel veel duidelijker zijn, en een heldere termijn (binnen 12 of 24 uur reageren anders.. etc.) hanteren. Veel prettiger voor de bieders/kopers EN ook voor mezelf, want al dat heen en weer gemail vond ik zelf ook wel onduidelijk.

groet,
M.

Hombre

Hombre

03-01-2012 om 09:54

Schade en schande

Ik zet onder al mijn (verkoper) marktplaatsmailtjes een disclaimer. Pas als het artikel is opgehaald is de deal rond. Als een andere bieder eerder op komt dagen en/of een beter bod doet is het artikel weg. M.a.w. ik accepteer je bod op voorwaarde dat je de boel direct komt ophalen (verzenden doe ik nooit)

Als koper zorg ik ervoor dat ik z.s.m. het artikel op ga halen en ik bel voor ik vertrek nog even of het nog beschikbaar is.

Ik heb teveel ervaringen met kopers die niets van zich laten horen en vervolgens met advocaten gaan dreigen als het artikel weg is. Zels een keer iemand een handgeld (juridisch vrij hard) laten betalen (voor een douchecabine die in de toekomst beschikbaar kwam) die vervolgens wekenlang onbereikbaar was waardoor ik met dat enorme ding opgescheept zat. Net toen ik hem dan maar aan een ander wilde verkopen kwam bieder 1 weer opdagen...! Bieder 2 las z'n mail vervolgens niet (en ik had geen telefoonummer) dus weer een hoop gedoe!

Alle toezeggingen uitsluiten, wie het eerst komt, het eerst maalt. Telefoonnummers uitwisselen en contact houden.

Tirza G.

Tirza G.

03-01-2012 om 14:41

Maar p

Je bent toch niet verplicht om iets bij Hombre te kopen? Je kunt die disclaimer toch lezen?

Tirza

Hombre

Hombre

03-01-2012 om 23:25

Soep

Zo heet moet de soep nou ook weer niet gegeten worden. Een afspraak dat je morgen om X uur langskomt lijkt me niet meer dan redelijk. Maar kom je niet op tijd en laat je niets van je horen, dan voel ik me weer geheel vrij om de boel aan een ander te verkopen.

Het voordeel van zo'n disclaimer is dat je er op *kunt* beroepen. Het hoeft natuurlijk niet.

Mijn zwakte is meestal dat ik de boel snel kwijt wil. De hoofdprijs hoef ik er meestal niet voor te hebben.

Iemand nog twee leuke lage Ikea tafeltjes of een (perfecte) JVC Interiart TV?

Hee hombre

Je oo disclaimer is nu wel weg

Hombre

Hombre

04-01-2012 om 09:48

Vertigo

1. De handtekening is geen disclaimer maar een tip.
2. Als ik via een PC post verschijnt er (gelukkig) geen handtekening.

Nou vooruit: Gepost via mijn Dell OPTIPLEX GX620, Tada!

Limi

Limi

04-01-2012 om 14:12

Hier

Ik heb nog maar 1x gehad dat ik serieuze bieders had die meer boden dan degene waar ik mee in onderhandeling was. Maar omdat de meesten mailden wisten ze niet met welk bod ik in onderhandeling was (en het ging om 1 of 2 euro, dus dan voel ik me toch verplicht aan de eerste eigenlijk - en anders, pech gehad, denk ik, foute gok genomen door al op iemand te reageren terwijl er meer biedingen kwamen).
Ik mail er altijd maar 1 tegelijk of en wanneer die het kan komen ophalen. De anderen mail ik dan dat ze tweede of derde zijn en dat ik ze zal laten weten als het met de eerste niet doorgaat. Ik heb het nog niet aan de hand gehad, maar als de 1e geinteresseerde allang had kunnen mailen, zou ik die denk ik mailen dat ik overga op een andere geinteresseerde.
Al tijden heb ik er iets opstaan voor een paar euro dat, heel raar, af en toe een weekje ineens een paar biedingen achterelkaar krijgt, maar niemand maakt een afspraak om het te komen halen of maakt geld over als ik mail dat ze dat kunnen doen. Echt raar. Het voelt bijna of ik steeds in de maling word genomen. Ineens weer uit het niets (het staat er al bijna 3 maanden op) komen er twee personen tegen elkaar opbieden, dan trekt de ene haar biedingen in, dus ik mail de tweede dat ze kan komen, en die trekt óók haar biedingen in. Waarom bied je dan tegen die andere op?! Tegelijk met deze zijn er nog twee die mailen.

Ruzie

Ik heb ook wel eens ruzie met iemand gekregen, omdat ik met iemand anders is zee was gegaan. Ik voelde me aan de ene kant ook wel schuldig, aan de andere kant had de eerste bieder al een tijdje niets laten horen.
Daarna ben ik ook steeds duidelijker geweest.

Alleen heb ik nu ook weer iemand die ergens op had geboden en het op zou komen halen. Ze zouden het voor 10.15 op komen halen. Ik heb daar bij gezegd, dat wij dan ook echt weg moesten. Toch nog gewacht tot 10.45 uur, maar er kwam niemand opdagen en ik kreeg ook geen mailtje. Pas 's avonds kwam er mail dat ze ziek was geworden en dat ze de volgende dag zou komen en dan eerst zou bellen. Gezegd, dat dat goed was, maar dat ik het wel jammer vond dat ze niet even had gebeld. Vervolgens heb ik niets meer gehoord. Daar baal ik dan echt ontzettend van.
En zo gaat het dus heel vaak, dat kopers/bieders niets meer laten horen.

Limi

Limi

05-01-2012 om 08:56

Charlotte1

"En zo gaat het dus heel vaak, dat kopers/bieders niets meer laten horen."

Ik heb dat alleen maar met dit ene object gelukkig, maar wel in dusdanige mate dat ik me afvraag of er ergens groepjes mensen afspreken om deze week ergens op te bieden en dan af te haken. Mijn advertentie staat verder dan pagina 150 en wekenlang was er geen actie (in november had ik ook ineens een weekje afhakers). Vanmorgen had ik weer een mailtje (nr 5), en de geinteresseerde die het 'snel zou kunnen ophalen' laat niets meer van zich horen. Ik heb hem gemaild dat als ik vandaag niks meer van hem hoor, ik doorga met de volgende. Maar ik wantrouw ze nu allemaal.

Vic

Vic

05-01-2012 om 16:47

Kijker, niet koper (o.t.)

Toen ik een cv-ketel verkocht waren er veel gegadigden. De eerste die kwam kijken, heeft hem uiteindelijk niet gekocht omdat ik niet kon garanderen dat hij hem thuis weer werkend zou krijgen. Hij was wel gekomen met twee zoons, en ik was alleen thuis. Op het moment dat ik met die drie mannen op zolder stond voelde ik me toch wel een beetje ongemakkelijk. Laten jullie alleen maar mensen thuis komen als je man thuis is?

Rosase

Rosase

05-01-2012 om 22:40

Liever niet

Maar soms loopt het toch zo. Overigens zorg ik er altijd voor dat de spullen of buiten staan, of in de auto liggen of voor in de woonkamer staan (afhankelijk van weer en product).
Kan me overigens voorstellen dat dit bij een cv-ketel wat moeilijker ligt

Van de week

weer een mailtje gekregen van mijn bieder. Door omstandigheden kon ze niet eerder reageren en ze wilde het product toch graag hebben. Ik weer een mail gestuurd, dat het kan, maar weer geen reactie....

Overigens zet ik de spullen altijd klaar in de gang, zodat ik niemand in mijn woonkamer hoef te laten. Soms ben ik alleen thuis, overdag, maar soms ook samen met mijn man. Zo heb ik 1 keer meegemaakt, dat iemand pas om half 12 's avonds de wandelwagen op kwam halen. Had wel steeds contact met zijn vriendin en daardoor wist ik dat hij in de file had gezeten en verlaat was, maar dit doe ik niet meer zo. Het was ook een beetje een vreemd type, dus bij het openen van de deur, zorgde mijn man dat hij direct achter mij stond haha. Ik heb wel direct het kenteken van de auto in mij opgenomen voor het geval dat.

Charlotte...

'Ik heb wel direct het kenteken van de auto in mij opgenomen voor het geval dat.'

eehm. Voor het geval wat?? Ik neem aan dat ie betaalde en met kinderwagen weer verdween? Wat zou je dan nog verder met hem te maken hebben? Of denk je werkelijk dat 'je voordoen als marktplaatskoper' een manier is om stiekem te gluren waar dure apparatuur en autosleutels voor de grijp liggen om eens leuk in te breken een paar dagen later? Of zoiets? Of denk je aan iets heel anders?

Ingrid (veel te naief?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.