Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Emilie

Emilie

29-12-2012 om 13:09

Man directeur / huishoudelijke taakverdeling

Even een vraag: van wie is een van de partners directeur terwijl de andere ook 4 dagen (of zo) werkt?

Vervolgvraag is dan: doe de directeur dan thuis ook nog huishoudelijke taken?

Had er net een discussie met mijn man over. Hij doet weinig in huis. Gaf als reden op dat hij directeur is en dus veel met zijn werk bezig (ook als hij thuis/"vrij" is). De verantwoordelijkheid gaat altijd door, zeg maar.

Omdat ik zelf ook 4 dagen werk en ondanks hulp in huis er nog genoeg (lees: te veel) te doen is/blijft, zou ik het fijn vinden als hij wat meer deed. Maar volgens hem begreep ik niet dat hij daar niet tijd/energie voor heeft omdat hij zo door zijn werk in beslag wordt genomen. Ik kan me niet voorstellen dat het zo bij alle " directeuren'' werkt dat die bijna niets in huis doen (en dat was dan meteen mijn probleem volgens hem), maar hoop dat jullie hier licht op kunnen schijnen....

Dus graag jullie ervaringen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Arrogante smoes

Ik vind het een smoes om onder werk vandaan te komen dat hij minder leuk vindt. Eerlijk gezegd, ik vind het niet KUNNEN...thuis is hij geen directeur, maar partner. Met verantwoordelijkheden, ook in de huishouding. En kan/wil hij die verantwoordelijkheden niet nemen, dan is het bijzonder lullig dat op zijn partner (die immers geen personeelslid is) afte schuiven...hetis dan ZIJN verantwoordelijkheid om die taken zodamig uit te besteden aan derden (wasserette, catering, schoonmaakster) dat de partner niet belast wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2012 om 14:00

Inderdaad smoes

Ik denk eerder dat hij het niet bij zijn stand vindt passen.
Mag ik vragen wat er nog gedaan moet worden naast wat de hulp voor jullie doet?

Omgeving

CEO uit mijn omgeving maakt om de twee weken de badkamer schoon. Lekker even poetsen en niet aan werk denken...

Tihama

Tihama

29-12-2012 om 15:07

Echte probleem

Het kan zijn dat het een arrogante smoes is. Dat is mijn eerste gedachte.

Maar ik bedacht ook nog iets anders: hij heeft de tijd en energie niet. Gaat het wel goed met hem? Het kan zo zijn dat die verantwoordelijkheid idd zo op hem drukt, dat hij thuis afgemat is. Speelt er zoiets?

Want een gewoon drukke baan met veel werk thuis, is geen argument.
Als je werk je energie geeft, dan zijn de klussen thuis peanuts.
Als je werk je energie kost, dan is alles te veel.

Tihama

Annet

Annet

29-12-2012 om 15:12

Wat doet hij als hij thuis is?

Zit hij echt continue te werken/bellen? Of wat doet hij dan wel?
Het kan zijn dat hij in zijn hoofd erg vol zit van werk, erover nadenkt en zo. Nou, dan is huishoudelijk werk een prima afleiding. Met de kinderen een spelletje doen, zou bij mij dan niet werken. (overigens heb ik liever OOL als afleiding dan een huishoudelijk taakje, best prettig als een ander dat voor je doet

Marit

Marit

29-12-2012 om 16:02

Emilie

Wat is het verschil met een directeur en "gewone-man-met-drukke-baan" ?

Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marit

Marit

29-12-2012 om 16:02

Emilie

Wat is het verschil met een directeur en "gewone-man-met-drukke-baan" ?

Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Micky

Micky

29-12-2012 om 16:06

Grappig

Een jaar geleden stelde ik dezelfde vraag. Ik kreeg toen heel andere reacties. Heel kort door de bocht: ik was een verwend prinsesje en ja, directeur is zo'n verantwoordelijke baan met dito salaris: niet zeuren.

Ik kon er niet zoveel mee. Thuis is man gewoon partner, papa en draait hij gewoon mee. Waar ik het meest tegen aan liep (en loop) is dat bijna alle regelingen bij mij liggen: verjaardagskadootjes, hulp op school, dingen meegeven aan school, kinderschoenen, winterjassen, etc.

Inmiddels werk ik ook dertig uur per week en gaan de kidz allemaal naar school. We hebben hulp en oppas. Dat is geen luxe maar noodzaak.

Micky

Micky

29-12-2012 om 16:14

Ipad doet raar

Mijnramp draait dus gewoon mee. Maar ik blijf hoofd Regelzaken. Maar ik parkeer nu wat vaker deelopdrachten. Hup, maak jij dit stapeltje rekeningen even over. Jij kookt morgenavond, of haal even dit of dit etc. Standaard zuigt hij het huis op zaterdag, hij brengt de kinderen meestal twee keer naar school. Ik doe de was (strijk doet hulp) en kook meestal. Hij verzorgt ontbijt inclusief uitpakken vaatwasmachine. Opruimen inclusief doekje over aanrecht en wc (nee,niet hetzelfde doekje) doen we samen. Ik haal ook de weekboodschappen.
We zijn er samen wel gemakkelijker in geworden: als we het niet redden halen we een gezonde hap, geen tijd om te winkelen dan bestellen we online cadeaus oid

Succes! Ben wel benieuwd of je man helemaal niets doet thuis

Micky

Micky

29-12-2012 om 16:22

Hoofd regelzaken

Dat ik hoofd Regelzaken ben ligt natuurlijk ook aan mezelf. Sommige dingen regelt hij en daar bemoei ik me dan niet mee (bv onderhoud huis). Ik wil zelf graag de was doen en ook de boodschappen omdat man wel een krop sla koopt maar geen tomaat die we er altijd door heen doen.
Helemaal niks doen in het huishouden zou ik echt niet pikken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-12-2012 om 19:02

Mijn man

is dan wel geen directeur, maar heeft ook echt geen zin/energie om na zijn werk thuis nog aan de gang te gaan. Dat vind ik niet zo gek, want hij heeft een drukke baan. Zijn vrije tijd besteedt hij liever aan zijn hobby's en zijn gezin. Geen smoes dus. Ik ben thuisblijfmoeder en ik zorg ervoor dat de boel thuis enigzins op orde is.
Kan je niet wat meer huishoudelijke hulp nemen, dat lijkt me wel zo prettig als je zelf ook zoveel werkt.

Dendy

Petr@

Petr@

29-12-2012 om 19:09

Mijn ervaring...

Man heeft een directeursfunctie, maakt lange dagen en moet veel reizen naar het buitenland. Ik werk 20 uur per week.
Vaste taken van man zijn: afwasmachine uitruimen en de tafel dekken, hond 's ochtends en 's avonds uitlaten, 's ochtends sinaasappels persen. Soms strijkt hij of slingert de stofzuiger door het huis. De tuin en technische klussen doet hij ook. En de rest doe ik, behalve ramen lappen buiten, daar hebben we een glazenwasser voor. En een keer per week wordt de hond uitgelaten door een uitlaatservice.
En meer verwacht ik ook niet van hem. De momenten dat we samen zijn ga ik liever hardlopen met hem, of duiken, of lekker naar de film. (Ons huis is dus niet het schoonste of opgeruimdste huis, maar ik vind het best zo...)

Sport jouw man ook? En heeft hij wel energie om leuke dingen met jou en het gezin te doen?

P

P

29-12-2012 om 20:40

Micky en emilie

Micky: Ik vind dat er wel verschil zit tussen de vragen (al heb ik je originele vraag niet gezien natuurlijk).

Waar jij het over hebt zijn zaken die ontzettend veel vrouwen doen, ook vrouwen van wiens man ook strijkt en de wc doet. Veel mannen hebben gewoon moeite met dat soort zaken.

Emilie: zoals ik al ergens anders las: zorg voor meer huishoudelijke hulp. Als je nu eens uitrekent wat jouw man per uur verdiend en wat de hulp per uur kost, kun je dan niet beter de hulp wat meer laten doen?

Emilie

Ik ben geen directeur, maar zzp'er. Dan ben je ook nog wel eens met je werk bezig buiten kantooruren. En mensen in loondienst die hooggekwalificeerd werk doen zijn ook vaak buiten werktijd met hun werk bezig. Tja. Het is toch gewoon een smoes.

Maar zo kan je m misschien ook terugkaatsen: "lieverd, dit is een l*lsmoes. Maar weet je wat, ik doe net of ik je geloof. Omdat je zo hard werkt en zoveel voor ons verdient kan van jouw salaris mooi drie uur extra huishoudelijke hulp in de week worden bekostigd, zodat ik ook wat energie overhoud om leuke dingen met/voor het gezin te doen."

Groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

29-12-2012 om 21:17

Slechte directeur

Als ik dit soort dingen lees, is mijn eerste gedachte altijd direct "het zal wel een slechte directeur zijn". Een man (of vrouw) die een heel bedrijf kan runnen, moet namelijk ook in staat zijn een huishouden (mede) te runnen. Een bedrijf is écht een stuk ingewikkelder.
Als je man geen tijd of energie heeft voor het gezin, dan heeft hij zijn werk niet onder controle. óf hij stelt andere prioriteiten, en dan is het dus een kwestie van 'niet willen'.

Meer hulp inkopen

Het is toch vrij simpel. Jullie werken allebei vrijwel fulltime. Als je vindt dat er meer moet gebeuren dat je aankan, en je man kan niet bijspringen, dan laat je die hulp toch 2 keer per week komen? Of je brengt je strijkgoed weg. Ik neem aan dat geld het probleem niet is.

Verder niet te moeilijk doen, dus boodschappen laten bezorgen, aardappels geschild kopen, enz. Scheelt allemaal een boel tijd en het wordt thuis een stuk gezelliger.

De directeur hier

Maakt iedere maand 300 euro over, goed voor twee ochtenden huishoudelijke hulp. Verder kookt hij als ik later thuis ben, ruimt de keuken op als ik kook en ruimt wat op in het weekend. Zelfde als wat ik doe ongeveer, prima geregeld.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mussie

Mussie

29-12-2012 om 22:43

Directeur

Directeur is verantwoordelijk voor ontbijt en ochtendritueel met kinderen, zodat ik lekker vroeg naar werk kan. In het weekend doet hij boodschappen, en administratie en hij strijkt. Want ik heb de pest aan strijken en bovendien betreft het vooral zijn overhemden. Ik vind dat we het best goed verdeeld hebben. Oja, hij doet ook de tuin, lekker traditioneel.
Wat mij opvalt aan directeuren, is dat ze goed hun eigen werktijden in kunnen delen. Dus dat ontbijt is geen enkel probleem. Daar zou ik eens mee aan moet komen op m'n werk! 'ja, ik begin elke dag om half 10 of kwart voor 10....' dat is het voorrecht van een directeur. Ik zou hem dus vragen of bij wel een goede directeur is. Want hij is toch zelf de baas? Hij kan toch eigen werktijden indelen? Zelf prioriteiten stellen?

In aanvulling op mussie

Directeur hier neemt ad hoc vrij als er iets met ons kind is. Ze heeft eens in de paar maanden een migraine aanval op school en moet dan opgehaald worden en thuis vertroeteld. Ik word dan altijd gebeld door school (ondanks verzoek haar vader te bellen), ik bel dan mijn man die acuut alles uit zijn handen laat vallen en naar huis gaat. Voordeel van directeur zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mussie

Mussie

29-12-2012 om 22:59

Mickey

Ik zit nog even na te denken, maar je werkt dus 10 uur minder per week minder dan je man? Ik werk 8 uur minder, officieel dan. Want soms werk ik meer, maar heel vaak werkt hij meer. maar in ieder geval had ik dus vorig jaar kunnen reageren. Want ik vind 8 uur per week meer dan genoeg voor het kopen van de kinderschoenen,, de tandartsbezoeken, de kadootjes en het ontvangen van de vriendjes. Wil je dan dat hij die dingen doet? Wanneer dan?

Directeur

Directeur

29-12-2012 om 23:33

De directeur hier

Dat ben ik. Al jaren. Ik geef leiding aan alles hier. Zonder mijn leiding loopt alles in het honderd. Is er niet o tijd nieuw wc-papier, wordt de verjaardag van oma vergeten, is er geen hondenvoer, komt er geen cadeautje voor het verjaarspartijtje waar jongste wordt verwacht en wordt de krant niet betaald. Dan wordt de halfjaarlijkse tandartsafspraak vergen, wordt er geen zomervakantie geboekt en word er geen pak gestoomd. Staat er ook geen eten op tafel trouwens. Laat staan dat de container op tijd buiten staat.
Ik ben de directeur. De andere directeur betaalt en hoopt da ik nooooit meer wegga.

Laat dat maar even lezen aan jouw directeur. Isssie nou helemaal mal!

Anne D.

Anne D.

30-12-2012 om 09:06

Hier thuis precies hetzelfde

en ik ben er nog steeds niet aan gewend Zelfs onderhoud van het huis en klusjes moet ik regelen (lees uitbesteden). Natuurlijk heb ik van alles geprobeerd, van praten tot uit mijn vel springen. Het helpt niets. Dus besteed ik zoveel mogelijk uit en probeer ik mij er maar niet aan te ergeren. Het is niet zoals ik wil, maar het is zoals het is.

JansjeRommy

JansjeRommy

30-12-2012 om 12:25

Gegroeid

Probleem is natuurlijk dat je samen in een situatie groeit en dat dan na jaren de een niet tevreden is en de ander niet meer anders wil. Je wordt toch niet ineens wakker, woont samen met een directeur die thuis niks doet en een stel kinderen?

Appeltje eitje

Appeltje eitje

30-12-2012 om 13:55

Haha

Wat een smoes zeg, van je man.
De directeur hier ruimt net de stofzuiger op, terwijl ik lekker zit te internetten.
Hij is inderdaad veel in zijn 'vrije' tijd met zijn werk bezig en de verantwoordelijkheid voor het bedrijf gaat altijd door. Maar dat wil hij toch zelf? Hij vindt het geweldig, een spin in het web, heeft hij altijd al gewild en na hard werken en veel bijscholing, is het hem uiteindelijk gelukt. Het is een feest voor hem. Van mij hoeft hij geen directeur te zijn, toen ik verliefd op hem werd, zat hij op het mbo.
'Mijn' directeur doet altijd al veel in huis. Op mijn werkdagen brengt hij de kinderen naar school en verzorgt hij hun lunchpakketten. Hij brengt bijna elke avond de kleintjes naar bed. Hij regelt de financien en hij is ook de klusjesman en informaticaboef hier. En, hij strijkt zijn eigen overhemden.
Ik doe het geregel (tandarts, dokter etc.), ik bedenk wat we eten en kook door de weeks, ik regel de clubjes en verenigingen. Ook de cadeautjes zijn mijn taak. Ook doe ik altijd de was en de grote schoonmaakklussen (ramen enz.) Oh ja, ik doe ook de tuin, het meeste opruimen en de meeste coaching en begeleiding van de kinderen.
Ik vind onze verdeling wel eerlijk. In denk dat JansjeRommy gelijk heeft, als het zo gegroeid is, is het moeilijk terug te draaien.
Ik vind het argument dat je man dat niet kan omdat hij directeur is, echt onzin.

Appeltje eitje

Appeltje eitje

30-12-2012 om 13:59

Oh ja

Ik werk trouwens veel minder dan jij, ik werk max. 20 uur in de week, maar wel hebben dan wel weer een groot gezin (5 kinderen).

+ Brunette +

+ Brunette +

30-12-2012 om 16:04

Tijd = geld

Of hij nou geen tijd heeft of geen zin, geld om meer hulp te betalen heeft hij vast wel.

Betrokkenheid

is het niet misschien zozeer het feitelijke werk van hem dat je mist, maar meer zijn betrokkenheid?

Als je het met hem wilt bespreken, spiegel de kwestie dan eens bij hem...hoe zou hij het vinden als een van zijn personeelsleden zich in het bedrijf zou zo opstellen als hij zich thuis opstelt.

Iets soortgelijks kwam overigens gisteren met mijn amerikaanse buren ter sprake...zij vertelden dat veel van hun kennissen waarvan een van de partners VP of CEO waren hierom gescheiden zijn geraakt.

Vakantieganger

Vakantieganger

30-12-2012 om 17:16

Directeur staat nu in de keuken

Mijn directeur staat nu in de keuken, terwijl ik zit te OOL-en. Doet alles wat ik vraag, maar niet(s) uit zich zelf. Zorgt er 's ochtends voor dat kind naar school gaat. Haalt kind op van sport indien nodig. Is begeleider van sportteam van kind.
Veranderingen gaan heel gelijdelijk, sluipen erin. Om ze om te buiten gaat meestal niet makkelijk.
Ik zou, net als de anderen, extra hulp inkopen.

dihanne

dihanne

30-12-2012 om 20:39

En als de directeur alleen zou wonen?

Als de directeur geen gezin zou hebben, en alleen zou wonen, zou hij toch ook tijd moeten besteden aan de huishouding?
Ook al laat je al het feitelijke werk door anderen doen, dat moet je ook regelen, vraagt ook tijd.

dus nee: helemaal niet gek om van de directeur te eisen dat hij een gedeelte van de huishoudelijke taken op zich neemt, of regelt dat ze gedaan worden.

Je bent toch geen aangetrouwde huishoudster (zoals Renate Dorrestein dat noemde).

En ik zie ook geen verschil tussen een directeur en iemand anders met een drukke baan (maar geen directeur).

Dihanne

dc

dc

30-12-2012 om 23:37

Senior manager

Mijn man heeft een vrij hoge functie in een commercieel bedrijf en werkt zo ongeveer 60 uur per week. MAAR, als hij niet op reis is dan is hij om 6u thuis om met ons te eten en speelt hij met de kinderen en legt ze op bed (we hebben er 3, dus delen een beetje). Pas als ze rond 21u allemaal op bed liggen werkt hij weer verder.

In het weekend kookt hij zeker 1 maaltijd (hij is frans, en kookt vrij uitgebreid), doordeweeks ook af en toe als ik er geen puf voor heb en hij is ook niet te beroerd om even de stofzuiger door het huis te halen, als speelt hij liever met de kinderen. Ik doe dus met 30u werk per week meer huishouden, maar vind dat ook logisch. Maar als hij pertinent zou weigeren, dan zou het huis te klein worden hoor!

Ik ben tevreden met onze taakverdeling, zeker omdat hij zo ontzettend geweldig is als vader.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.