Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

KokenvoorDummys

KokenvoorDummys

24-11-2015 om 13:40

Makkelijk en lekker groente en kippesoep maken voor verjaardag

Ik vier mijn verjaardag en er komen 15 mensen. Nu kan ik echt niet goed koken, raak gauw in de stress en ben een klungel. Man kan ook niet helpen want dan krijgen we ruzie. Dit omdat hij bazig gaat doen en ik dan sneller geirriteerd raak. Oei dat wordt dus ruzie.... Vandaar dat ik heb besloten om alles alleen te doen en hij gaat maar op zijn instrument tokkelen. Nu dacht ik aan kippesoep en groentesoep en verse broodjes met ham kaas salami. Of stokbrood met allerlei lekker beleg erbij. Nu de vraag weet iemand een makkelijk en lekker recept voor kippesoep en groentesoep. Iets wat bij iedereen in de smaak valt en geen gedoe met zelf bouillon maken. Wel lekker vers met goed vlees en groente. Hoe pak ik dit aan? iemand tips? pfffff ik word altijd zo nerveus als ik voor veel mensen moet koken en opdienen etc..... Pffffff help! Verder zijn er nog andere lekkere hapjes aanwezig. Het gaat dus om het avondeten waardoor ik even in paniek schiet nu

Groentensoep

Ik maak groentesoep altijd van groentebouillonblokjes (dan is het ook voor vegetariërs geschikt) en doe daarin geschilde en in schijfjes gesneden wortel, kleine roosjes bloemkool, fijngesneden prei, gehakte verse peterselie en selderij. Of je koopt gewoon voorgesneden soepgroenten, dan hoef je niet te snijden.

Hoe langer je de soep door laat koken hoe lekkerder het wordt. Eventueel aan te vullen met vermicelli of gehaktballetjes. Dat laatste doe je gewoon door gehakt (eventueel gekruid) in balletjes te draaien en mee te laten koken tot ze gaar zijn.

skik

contradictio

Dat klopt niet met elkaar hè, "lekker vers maar geen gedoe met zelf maken"

Joh, neem gewoon zo'n pot soepstart of zo. Niet zo'n pot met lellen en vellen, maar gewoon een lekker uitziende pot bouillon of fond.
En dan snijd je je een ongeluk aan verse groenten (of je neemt een paar zakken soepgroente), je draait zelf lekkere balletjes (dat zou ik wel echt zelf maken). Ouderwetse gehaktballetjes maak je van gehakt, ei, gemalen beschuit, wat foelie (niet te veel!), peper, zout, snufje cayennepeper en evt. btje mosterd. Da's de groentensoep.
Overigens hoeft het niet per se veel werk te zijn om zelf bouillon te trekken. Je zet een boel water op met een schenkel, een schep zout, paar peperkorrels en wat grof gesneden groenten en trekken maar (die groenten hebben na een paar uur geen smaak meer, die vis je er dan uit).

Kippensoep zou ik zeggen: ongeveer hetzelfde procedé, maar dan pluk je evt. wat kipfilet uit elkaar voor erin?

Ik zet 'm net uit

Ik ging naar de markt en kocht een kilo kipkarbonade, 2 winterpenen, 1 prei, 1 knolselderij, 1 grote ui, bos bladpeterselie, bos blad selderij, knoflook.

Ik schilde de knolselderij en de winterpeen en sneed er blokjes van. Ik hakte de prei in ringetjes, waste het goed. sneed de ui door twee en elke helft door zes. Waste en hakte de bladpeterselie en bladselderij en schilde 5 knoflooktenen.

Alles onderin de grote pan + 3 laurierbladen en 5 peperkorrels.

De kip kruidde ik met gemalen venkel, gemalen peper, gemalen koriander, paprika en zout.
alle kopdelen rondom in de kruiden.
Kopdelen op de groente, vervolgen 2 liter heet water uit de waterkoker. Deksel op de pan, gas aan en uren zachtjes laten pruttelen.

Dat zeg ik, ik zet 'm net uit.
Kipdelen eruit gevist. Die laat ik even afkoelen.
Dan haal ik het vlees van het been (het valt er al bijna af), doe een deel in de soep en gebruik de rest voor een broodje kipsalade.

Ava

Ava

24-11-2015 om 14:35

Snelle soep

Als ik geen tijd heb maak ik super snelle en makkelijk minestrone. Een succesnummer. Ik heb het recept ooit van AH.nl geplukt. Daar kan je makkelijk een paar liter soep van maken. Niet de allergoedkoopste soep maar je betaalt nu eenmaal voor gemak.

Fond (ik gebruik runderfond), knoflook, passata en tomaten in blik, gesneden italiaanse wokgroenten, een handje wokkelpasta en worst (daar kan je goed stuk salami of chorizo voor nemen en in blokjes snijden).

In de olijfolie de wokgroenten aanbakken, runderfond erbij, pasata en tomaten in blik erbij (tomaten klein maken voor ze er in gaan en anders neem je een extra pak pasata), knoflookteen (of tenen) ongepeld er in (geeft een zachtere knoflooksmaak en je haar die er later gewoon uit), worst erbij en als het kookt handje pasta erbij. Eventueel kan je witte bonen bij doen of kikkererwten. Kruiden naar smaak (peper, zout, italiaanse kruiden).

Ik weet niet hoeveel waarvan ik neem, ik doe dat zo op het gevoel. Wij houden van volle maaltijdsoep. Het recept is vast nog te vinden op AH.

Noet

Noet

24-11-2015 om 15:05

ipv gehaktballetjes

een bakje kipreepjes bij je bouillionblokjes met soepgroenten en vermicelli.

maps

maps

24-11-2015 om 15:28

kippensoep makkie

Hier allemaal dol op deze makkelijke kippensoep,een dag van te voren maken maakt hem alleen maar lekkerder.
Grote pan water,3 bouillon blokjes erin, pondje kipfilet erin doen en stuk of 3 knoflooktenen.
Na ongeveer een half uurtje zachtjes koken,kipfilet eruit halen en klein snijden.
Daarna terug in pan,2 zakken gesneden prei erin en 2 handjes vermicelli erin.
Kwartiertje doorkoeken en zaligggggg.

Moni

Moni

24-11-2015 om 18:14

Welk recept je ook volgt voor de kippensoep

ik zou geen bouillonblokjes gebruiken maar kippenfond/gevogelte fond.
Bouillonblokjes geven vooral een zoute smaak, fond geeft echte bouillonsmaak.
Een pot met fond en kip kan ook. Maar dan zou ik liever verse kip gebruiken. Koop dan geen kipfilet maar kippendij. Dat blijft wat zachter dan filet.

mijn kippensoep

Kippensoep is reuzesimpel. Om met Sylvia Witteman te spreken: niet moeilijker dan thee zetten.

Ik neem voor een kleine 3 liter soep een kippenbout en zet die op met 2 liter water, een doormidden gesneden ui met schil er nog om (dit geeft een mooie gele kleur aan de soep), wat foelie, peper, zout en 1 bouillonblokje. Normaal geldt dat je een bouillonblokje gebruikt voor een halve liter, dus 1 blokje op 2 liter overheerst niet echt.

Dit breng ik aan de kook, dan gaat het vuur laag en laat ik het nog een slordige 2 uur trekken. Dan gaat de bout en de ui eruit. De ui gaat weg, de bout mag afkoelen. Nu gaan er kleingesneden groente naar keuze in, meestal wortel, iets selderij- achtigs (bleek-, blad- of knol), en wat er verder nog in de koelkast ligt: boontjes, of reepjes kool (Chinese, of spits, wit of bloem-) etc. Ondertussen gaat het vlees van de afgekoelde bout terug de pan in. Dan kunnen er nog balletjes kipgehakt in, of blokjes kippenvlees. Je kan natuurlijk ook gewoon met 2 bouten beginnen, dan heb je meer vlees.

Kortom: kip in water lang laten trekken, vlees terug in de pan en groenten erbij, nog een uurtje trekken, klaar. Echt heel simpel. Alleen: gebruik liever wat vetter vlees. Geen kipfilet. Kippedij is inderdaad lekkerder, zoals Moni ook al schrijft.

Je kan ook inderdaad gewoon een pot kopen en volgens de gebruiksaanwijzing doen, groenten naar smaak erin en klaar.

Ik zou daarnaast dan trouwens geen groentensoep doen, want in die kippensoep zit dan ook al veel groenten en dan lijkt het wat veel op elkaar misschien. Dus dan die minestrone, of linzensoep (ook simpel), of tomatensoep oid.

Groeten,

Temet

aanvulling

Hier het stukje van Witteman, waarin zij uitlegt wat het nut is van kippensoep: je kinderen eten gewoon groenten alsof er niets aan de hand is! Deze truc blijkt bij mij thuis inderdaad uitstekend te werken.

http://www.volkskrant.nl/archief/zo-vinden-zelfs-kinderen-groenten-lekker~a640627/

Nu ik het stukje weer lees zie ik dat ik vergeten was het laurierblaadje te noemen.

Groeten,

Temet

40er

40er

24-11-2015 om 20:45

deze is ook lekker

Maar heel simpel.
Gehakt rullen, groente mee bakken, bv ui, knoflook, paprika, wat je maar lekker vind. Dan een fles ketchup erbij, 3 bouillonblokjes en 1,5 liter water (meer water +bouillon =meer soep) en even laten koken. Op smaak brengen met peper/zout, tabasco of ketjap (gembersiroop kan ook, maar dat lust ik niet).
Heel makkelijk te maken, eventueel met groente restjes, maar hier een topper

Kokenvoordummies

Kokenvoordummies

25-11-2015 om 15:08

Bedankt

Ik ga de reacties allemaal nog een keer bekijken en dan een keuze maken uit 2 soepen. Ik zal de soepen 1 dag van te voren klaar maken zodat ik niet hoef te haasten. Ik wil inderdaad vers en gezond en toch makkelijk. Ik vind eigenlijk dat er wel veel troep zit in bouillon blokjes. Nogmaals bedankt voor de tips!

Nog een tip

Ik gebruik vaak Steinpilz Hefebrühe van Vitam (biologische winkel). Daar zit wel wat zout in, maar volgens mij veel minder dan in gewone bouillonblokjes.
Ingrediënten: Pflanzliche Würze, Hefeextrakt (26%), Sonnenblumenöl, Steinpilze (8%), Meersalz, Petersilie, Gewürze

40er

40er

25-11-2015 om 17:43

Een keer zelf groentebouillon maken. Google maar eens, best eenvoudig

Kokenvoordummys

Kokenvoordummys

27-11-2015 om 09:13

Leuk!

Ik zag dat er ook veel mensen filmpjes op youtube plaatsen. Toen zag ik ook stap voor stap hoe je zelf kippensoep maakt. Dit is handig voor mij aangezien ik dyslectisch ben en vaak in de war raak als ik een kookboek lees. Dan lees ik erover heen en mis ik weer iets of ik doe het net weer verkeerd haha. Mijn kookboeken heb ik al een tijdje geleden weggegeven en nu iik zie hoe handig die youtube koks laten zien hoe je te werk gaan durf ik het toch aan om de soep helemaal zelf te maken. Verder ga ik de minestrone soep ook maken. Ik laat jullie nog weten of het gelukt is. Ik hoop alleen dat de kip lekker blijft en niet droog wordt. Soms eet je kippensoep waar het vlees niet lekker sappig is. Kun je beter een soepkip nemen of zo'n grote biologische kip? Haha je ziet het ik ben echt een dummy op kookgebied. Er is wel hoop dat ik beter leer koken door die youtube filmpjes en door jullie tips! Zelf groente bouillon maken ga ik ook proberen voor de minestroune soep. Verder lekkere verse broodjes halen bij de Lidl op zondag en dan lekker beleg. Zo is er voor iedereen wat lekkers. Ik ben al minder zenuwachtig om er niks van te bakken .

Leuk!

Zo krijg je er misschien echt lol in
Soepkip of biologische kip....hmmm het hangt ervan af. Ik heb wel eens oude (biologische) uitgelegde hennen genomen, en hoewel de soep heerlijk was, was het vlees ff wennen. Ik vind het lekker, maar ik denk niet dat je naar die smaak of bite op zoek bent Behoorlijk taai in elk geval. Ik weet niet hoe de doorsnee soepkip smaakt, ga ervan uit dat het niet het meest malse vlees is.
Ik zou gewoon een lekker vette biologische kip nemen.

tonny

tonny

27-11-2015 om 09:55

soep van de vorige dag is altijd lekkerder

dan soep die je net hebt gekookt. Vind ik,

Dus goed plan om een dag tevoren soep te maken. Heerlijk, lekker soepie als je thuis komt en nog moet gaan koken.

Moni

Moni

27-11-2015 om 10:05

Kip er op tijd uit halen

Ik gebruik meestal kippenpoten of kipkarbonade. Zodra de kip gaar is, haal ik die uit de bouillon. Ik laat wel een beetje vlees aan het bot zitten. De rest laat ik dan heel lang trekken. Zo heb je toch zachte kip.

Soms maak ik veel kip klaar en snijd die vóór het eten van het bot af (het meeste dan). Dat eten we deels direct en ik bewaar de rest voor de soep.
De botten gaan allemaal in de bouillon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.