Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maria

Maria

21-01-2012 om 23:56

Makelaar/eigenaar

Dochter van buurvrouw heeft huisje op oog. Volgens de gegevens van de makelaar (die tevens eigenaar blijkt te zijn van het huis) is er X vierkante meter grond maar volgens het kadaster is het 10% minder. Dus de eigenaar/makelaar liegt bewust! Natuurlijk is dat een punt om de prijs omlaag te krijgen maar het lijkt mij niet erg ethisch van de makelaar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

22-01-2012 om 10:42

Nou nou

A) wat wil je met dit bericht?
realiseer je dat de gegevens in het register ook weleens niet kunnen kloppen
C) ik vind het nogal een beschuldiging zo uit de losse pols

Slordig is standaard

Ik snap je verbazing wel. Niet zelden schermen makelaars ook nog eens met een prijs per m2. Juist daarom is het raar als er dan zo slordig met de oppervlakte wordt omgegaan.
Maar het is wel gebruikelijk.
Inderdaad: ook het kadaster kan het fout hebben. Ik zou er wel uitleg over vragen. Hoe zit het trouwens met de bemeting van de bewoonbare oppervlakte? Ook daar zitten nog wel eens enorme verschillen in.
Een onderhandelingspunt is het niet. What you see is what you get. Er is geen mogelijkheid om achteraf nog te sputteren over meters (staat ook in het contract).
Dochter moet gewoon zelf bepalen wat ze wil betalen.
Overigens is het niet zo gebruikelijk dat een makelaar als makelaar van eigen bezit optreedt. Maar ook dat gebeurt en zelfs zonder dat te zeggen.
Vind ik niet netjes.
Groet,
Miriam Lavell

Snelle conclusie

Wat me opviel aan je bericht is de conclusie dat de makelaar bewust liegt.
1 kadaster zegt het een
2 makelaar/eigenaar zegt iets anders
Volgens mij is de conclusie dan dat makelaar en kadaster verschillende info geven. Liegt de makelaar? En doet ie dat bewust? Misschien wel, misschien niet.

Ik zou de eerdere raad opvolgen en eerst eens gaan kijken. Dochter van buurrouw dan )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Zij moet

iig een eigen aankoopmakelaar hebben en niet met de makelaar tevens verkoper is (wat overigens ook niet mag).

de gegevens van het kadaster kloppen, deze kan je helemaal uitzoeken, tevens kan je naar de gemeente voor de bouwtekeningen en alles na meten. Als ze het huis erg graag wil dan kan ze de vierkante meter gebouwde grond in waarde opzoeken en dat als onderhandeling gebruiken.

Artikel

Daar heeft de VEH (o.a. in 2006) eens over gepubliceerd. Het 'overschatten' van het oppervlak van woningen bleek toen op grote schaal voor te komen. Dat zal in de tussentijd wel niet veel veranderd zijn neem ik aan. Goed opletten dus.

Ruim

Makelaars nemen over 't algemeen de maten te ruim. Mijn vorige huis had 125 m2 woonoppevlak. Huizen verderop in de straat waren 1,5 meter korter en een halve meter smaller, maar stonden op Funda rustig als ook als 125m2 gepresenteerd. Daarom zetten makelaars bij hun advertenties dat de maten een indicatie zijn en dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden.

skik

barfleur

barfleur

23-01-2012 om 13:26

Als ik het goed begrijp

Als ik het goed begrijp is de makelaar ook eigenaar van het huis en is de goede maat bij het kadaster opgevraagd en dan is er een groot verschil. Dat zou mij geen vertrouwen geven in die eigenaar/makelaar.
Mandarijn,waarom mag een makelaar niet tevens verkoper zijn?

Nou omdat

een makelaar niet zijn eigen huizen aan een eigen klant mag verkopen, een klant moet dan een andere makelaar nemen om de koop te leiden.

Verder is er geloof ik nu een gedragscode voor het omschrijven van de exacte maten.

Zo zag ik laatst een leuke woning (funda junk) waarbij de zolder niet was mee gerekend in het totale woonoppervlak omdat er geen vaste trap naar toe ging (kan je maken, kost je nog geen 3000 euro). Dus als je dan dat aantal m2 er bij optelt heb je wel een heel voordelig huis (de vierkante meter bebouwde grond in die wijk is nogal hoog namelijk).

Overigens hebben ze het hier wel goed gedaan alleen afgerond naar boven, maar meer dan een paar meter zaten ze er niet naast.

Ja maar pppp

de situatie is dat de makelaar in dit verhaal een huis van zichzelf wil verkopen aan een klant die dus een zoekopdracht heeft bij hem.

Nou, mag, moet

Manda:"een makelaar niet zijn eigen huizen aan een eigen klant mag verkopen,"
Daar is geen verbod op bij mijn weten. Maar nette Makelaars doen het niet. Misschien is er ook wel een regel over bij een overkoepelende club, maar er zijn meer clubs dan alleen de NVM (bijvoorbeeld) en die hebben beslist ook andere regels.
Het is niet netjes.
Maar het is niet gezegd dat deze makelaar de makelaar van dochter buurvrouw is. Misschien is die makelaar wel alleen maar makelaar van de verkoper (die hij ook zelf is).
Manda:"de gegevens van het kadaster kloppen"
Nee. Niet per se. Er kan een meetfout in zitten. Als het goed is, dan is er van het perceel een verslag van het handwerk (klinkt ranziger dan het is). Daarop staan de grenzen van het perceel aangegeven in afstand tot vaste ijkpunten. De voorgevel van het huis, de rand van een put, de voet van de weg, dat soort dingen.
Daar ligt de grens. In optelling kan dat in m2 meer of minder zijn dan er in het kadaster als totaal staat aangegeven.
Dit overigens nog los van verjaringen die nog niet zijn aangetekend. Zo kan er in de loop der tijd grond zijn afgegaan of bijgekomen (grens verschoven).
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.