Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

11-04-2012 om 09:32

Magnetron stuk!

Gisteravond tijdens het opwarmen van een beker chocomel deed mijn magnetron ineens 'floep' en ging alleen nog de timer verder, en anders niets. Het lijkt er dus op dat hij echt helemaal stuk is, en hoewel hij pas 8 jaar oud is ga ik hem niet laten repareren (hij was niet zo duur). De kwestie is nu of ik nog een nieuwe ga kopen. Hij wordt ongeveer een minuut per dag gebruikt, voor dat kopje chocomel 's avonds, en incidenteel voor stoomaardappeltjes o.i.d. Oudste vindt dat we niet zonder kunnen, want we hebben nog een pakje magnetronpopcorn liggen (kan vast ook wel in een pannetje).
Wat zal ik doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

11-04-2012 om 09:47

Voorlopig niks

en dan over een maand of 3 zien of je 'm echt mist.
Is ook goed voor de portomonee en het milieu. En het geeft ruimte in je huis.

ishtar

ishtar

11-04-2012 om 10:09

Toen ons dat gebeurde

nou ja, niet precies hetzelfde, maar wel de magnetron die het plotseling begaf, hebben we een 'nieuwe 2ehandse' van marktplaats gekocht.
Ik moet wel zeggen dat we hem wel iets meer gebruiken, 's morgens voor melk, regelmatig voor ontdooien van iets.

Lynna

Lynna

11-04-2012 om 10:32

Even afwachten

Ik heb ook zoiets gehad. Stekker eruit getrokken, 2 dagen gewacht en toen deed hij het weer

Vic

Vic

11-04-2012 om 10:39

Lynna

Ja, zo gaat dat hier ook vaak. Ik ga vanmiddag even proberen en anders breng ik het ding gelijk naar de gemeentewerf. Als ik dat niet nu doe, vrees ik dat hij nog minstens een half jaar in de weg blijft staan (ook dat weet ik uit ervaring

Ik heb geen magnetron

en ik mis hem niet. Vroeger heb ik hem wel gehad (ergens in de jaren 80 kwam dat toch op de markt hier), maar ik gebruikte hem alleen voor het opwarmen van een hittepit.

Net als savon

Ooit wel gehad, maar weggegeven wegens te weinig gebruikt. Ik mis het ding helemaal niet.

Primavera

Primavera

11-04-2012 om 15:20

Ik zou hem wel missen

Ik heb al zo'n 15 jaar een combi-magnetron en er zou hier gelijk een nieuwe komen als hij stuk gaat. Hij wordt niet alleen gebruikt voor ontdooien en opwarmen, maar ook bepaalde gerechten snel te bakken of te koken. Ik vindt het juist een ideale uitvinding.
Primavera

Tango

Tango

11-04-2012 om 16:48

Savon

En hoe verwarm je dan nu die hittepit? Hier is dat nl. ook nog het enige waar die magnetron voor wordt gebruikt en heel af en toe eens om melk op te warmen voor chocolademelk, maar dat zou ook in een pannetje kunnen. Nou hebben wij een combimagnetron, dus dat ding gaat voorlopig niet weg want de ovenfunctie wordt weer wel zeer regelmatig gebruikt voor broodjes, ovenschotels etc.

Primavera

Primavera

11-04-2012 om 18:31

Combinatie gaat veel sneller

Tango, maar is jouw ovenfunctie dan los van de magnetronfunctie of kun je ze ook samen aanzetten? Ik heb ook nog een andere oven, maar die gebruik ik alleen als ik verschillende gerechten tegelijkertijd in de oven moet klaarmaken. Als ik namelijk de magnetron gebruik waarbij magnetronstraling en hittestraling SAMEN tegelijkertijd aankunnen is het resultaat het zelfde, maar wel veel sneller klaar. Bij gerechten die een korstje willen doe ik dan crisp- of grillfunctie erbij aan.
Ik vraag me altijd af of mensen die zo'n magnetron niet handig vinden gewoon een weinig functioneel model hadden gekocht en daarom nooit al de mogelijkheden die er zijn hebben uitgetest.

amk

amk

11-04-2012 om 19:09

Multi ding gehad

maar die was gewoon veel te groot, en ik vind een gewone oven veel prettiger in de praktijk.
Heb nu een simpele magnetron staan. Kwam in huis toen de flesjes kwamen zo'n 6,5 jaar geleden. Maar ik gebruik 'm nauwelijks. Vandaag toevallig voor de maiskolven. Zal nu wel weer weken duren voor ie aangaat.
Als hij kapot gaat komt er geen andere.

Kan niet zonder

Als de magnetron het hier begeeft (geen vreemde gedachte, het ding is al kinstens 13 jaar oud) dan komt er nog voor het eind van de week een nieuwe.

Wij koken nogal vaak vooruit en gebruiken dat ding ongeveer dagelijks om zaken op te warmen. Zonder magnetron zijn we enorm onthand.

Groeten,

Temet

Tango (en over flesjes)

Ik heb geen hittepit meer maar een warmwaterzak. Bij onze laatste verhuizing in 2010 hebben we in de nieuwe keuken een Quooker genomen (aanrader!) en de warmwaterzak is dus ook zo gevuld.

Toen dochter van nu 3,5 van de bv afging moesten we wel iets verzinnen op de flesjes. Dat bleek verrassend simpel: 1/3 kokend water en 2/3 koud water geeft 37 graden. Was zelfs 's nachts te doen.

Een combi-oven heb ik ook gehad maar dat vond ik niks. Wij hebben nu een gewone oven die ik met een plaat in tweeen kan delen. De temperatuur is afzonderlijk instelbaar, zo kan ik boven stokbrood afbakken en onder lasagna waren. Als het alleen gaat om wat zondagochtend broodjes scheelt het ook tijd en stroom. Een halve oven is tenslotte eerder warm. Net als de Quooker dus een aanrader hoor.

Primavera

Primavera: "Ik vraag me altijd af of mensen die zo'n magnetron niet handig vinden gewoon een weinig functioneel model hadden gekocht en daarom nooit al de mogelijkheden die er zijn hebben uitgetest."
Ik zal vast een weinig functioneel model gehad hebben. Er hoorde er eentje in dit huis (een pure magnetron, geen combi) toen we het kochten. En de praktijk wees gewoon uit dat we hem niet gebruikten. We hadden er kennelijk geen behoefte aan. De gewone oven daarentegen wordt juist veel gebruikt met al zijn functies. Dus toen we er lucht van kregen dat een kennis wel een magnetron kon gebruiken, omdat ze een huishouden zoals Temet had, hebben we hem zonder spijt weggegeven.

Brianna F

Brianna F

12-04-2012 om 13:24

Wel

Ik warm er opgeschuimde melk in op voor cappuccino, dat betekent dat ik 'm al heel veel keren per dag gebruik. Ontdooi er brood in, kook er de groente in. Maak er puddingen in (geen aangebrande pannetjes)
Ontdooi vlees wat ik wel eens vergeet uit te leggen.
Warm er restjes in op.
Ik zou geen dag zonder kunnen.

En vic, wat ga je doen?

Weet je het al?

Vic

Vic

13-04-2012 om 13:08

Nou...

De magnetron staat nog steeds op de koelkast en ik heb nog niet geprobeerd of hij het ineens weer doet Er komt in ieder geval niet op korte termijn een nieuwe. De suggestie om het drie maanden aan te kijken of ik hem heel erg ga missen vond ik de beste. Achteraf bezien is het erg jammer dat hij niet twee jaar eerder de geest heeft gegeven. Nu heb ik een tafelmodel koelkast omdat ik de magnetron er bovenop wilde zetten. Ik zou liever een grotere koelkast hebben gehad, met een groot vriesvak. Als alles meezit kan ik volgend jaar een andere keuken kopen, en liefst koop ik dan nu natuurlijk geen nieuwe apparaten.

Dat klinkt heel weloverwogen. Een jaartje zonder dan maar? Als je volgend jaar überhaupt een nieuwe keuken hoopt te hebben, weet je meteen of je die magnetron hevig gemist hebt (of dat je qua ruimtebesparing een combi wil, dan heb je misschien meer ruimte voor die grotere koelkast?).
Ik heb intussen wel door dat je wat apparaten betreft eigenlijk vooral naar je eigen situatie en wensen moet kijken en niet zozeer naar anderen. Zo ken ik ook mensen die naar eigen zeggen absoluut niet zonder vaatwasser kunnen. Die zou ik ook niet heel erg missen. Dito voor drogers. Maar mijn standaard oven, die zou ik wel heel erg missen. En ik zou ook heel graag een zesde gaspit willen. Sterker nog, ik kan me nauwelijks meer voorstellen dat ik het jaren met vier gedaan heb!

Tango

Tango

13-04-2012 om 22:28

Combi

We hebben een combi-magnetron waarbij je de ovenfunctie apart van de magnetronfunctie gebruikt. Ik wist niet eens dat je beide kon gebruiken. We hebben daarnaast ook nog een losse oven staan die we gebruiken als we bijv. veel broodjes bakken of pizza's op verjaardagen. Het nadeel bij een combi vind ik vooral dat er zo weinig in kan, alleen wat op die ronde plaat past.

Combi

Niet alle combimagnetrons hebben zo'n ronddraaiende plaat! Wij hadden er een van siemens en die had dat dus niet. Was nog steeds een kleine oven, maar er kon toch best een aardige (rechthoekige) ovenschaal in.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Combi 3

Deze discussie hebben we een tijdje geleden ook gehad en je hebt dus combi-magnetrons, magnetron met oven functie , en combi-ovens, oven met magnetron functie, deze zijn duurder dan de eersten.

Limi

Limi

15-04-2012 om 12:37

Ronddraaiende plaat

Ik zet daar gewoon mijn rechthoekige ovenschaal op. Dan draait de plaat niet meer.

Limi

Maar het mechaniek draait dan wel en wordt tegengewerkt door jouw schaal, lijkt me niet erg goed voor dat onderdeel.

Primavera

Primavera

15-04-2012 om 17:00

Ronddraaiende plaat uitzetten

Op mijn combi zit een knopje waarmee de ronddraaiende plaat stil blijft staan. Ik kan er dan een ovenschotel voor minstens 10 personen in kwijt. Als we er dan iets van rauwkost naast eten en fruit toe dan kan dat makkelijk voor ons gezin van 6 voor 2 dagen.

Rosase

Rosase

16-04-2012 om 11:34

Plaat eruit

en rooster op bodem van de oven.

Hij is wel aan de kleine kant ja, dat klopt. Tja ach, als ik een hele grote keuken had zou ik wellicht een grotere oven overwegen. Nu voor ons 5en voldoet ie echter prima.

Ik zou mijn combi dus echt niet willen missen. Die gebruiken wij de hele dag door. Brood ontdooien, vlees verwarmen, ovenschotel maken, ingevroren maaltijden ontdooien, koekjes maken, cakejes maken. Noem maar op en het heeft in onze magnetronoven gezeten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.