Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

woningverkoper

woningverkoper

27-09-2012 om 15:06

Mag een makelaar dat?

Wij zijn bezig het huis van mijn schoonvader te verkopen, ik fungeer als contactpersoon voor de kinderen maar we beslissen natuurlijk met z'n allen.
In gezamenlijk overleg hebben we een vraagprijs vastgesteld van 190.000 en we dachten er, hopelijk, 180.000 voor te krijgen met een ab-so-lu-te minimum van evt. 178.000, afhankelijk van hoe de belangstelling is en hoe de onderhandelingen gaan. Dit alles in overleg met de makelaar die ons ook aanraadde om het huis zo scherp in de markt te zetten. Er staan er in die straat nog drie, al lang te koop en wij moeten er af want het kost alleen maar geld.
Na de eerste kijker, meteen een bieding van 170. Mooi, dat lijkt op 180 af te stevenen. Weer i.o.m. de makelaar doen wij een tegenbod van 185. So far so good.
Belt hij net op, gefeliciteerd met de verkoop van het huis. Huh?? 'Ja, ik heb met de kopers gesproken, en ze willen er 178 voor betalen. Ze zeiden eerst nog 175 maar ik heb ze verteld dat 178 jullie minimum prijs is en daarmee gingen ze akkoord.'
Ja hallo! Die onderhandelingen hadden beter gevoerd kunnen worden en meer nog, in overleg met ons! Tja, hij zegt dat wij natuurlijk het laatste woord hebben, maar vergeet maar dat deze aspirant-koper er nog wat bij gaat doen. We kunnen kiezen uit akkoord gaan of wachten op een andere gegadigde. Kun je zeggen het gaat maar om 2000, maar ik voel me aardig vern*t door deze makelaar.
Zo kan dat toch niet? Ieder bod en tegenbod hoort toch met de opdrachtgever te worden overlegd? Hij had moeten melden dat er een bod van 175 lag, dan hadden WIJ kunen beslissen over hoe nu verder.
Of zie ik het niet goed?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heel gek

en het riekt een beetje naar 'mooi dan zijn we er van af, kassa'.

Elke stap dient overlegd te worden. Misschien heeft hij zich vergist in 180 en 178, en dat zal hij ook wel zeggen als je er naar vraagt, maar goed volgende keer neem je dus een andere makelaar. Ik zou er ook niet blij mee zijn !!

jess

jess

27-09-2012 om 20:47

Jeetje

volgens mij mag het zo ook niet.
Ik ben zelf dwarskont en zou dwars doen hierover. Riekt idd naar snel geld voor makelaar.
Dan maar met makelaar in conclaaf over zijn provisie.....

woningverkoper

woningverkoper

27-09-2012 om 23:01

Hmmm

Dan is het dus niet zo gek dat ik niet meteen dacht hoera! maar dat de eerste gedachte was van ja hallo zeg!
Dit is inderdaad een kwestie geweest van snel geld maken. Het intereseert die makelaar echt niet dat het nu een duizend of wat minder opbrengt dan het had kunnen doen, dat is voor hem een paar tientjes provisie minder waarvoor hij niet weer nog meer telefoontjes hoeft te plegen of bezichtigingen hoeft te doen. Kassa! Dan denk je dat ze voor jou werken, tuig is het.
We hebben net familie-overleg gehad en we gaan toch maar voor model-Izar. Weg is weg en geen zorgen meer.
En die makelaar krijgt het echt wel van mij te horen maar ja wat kun je verder? In conclaaf over zijn provisie, geen kans, er is gewoon schriftelijk een afgesproken % van de opbrengst, daar gaat hij echt niet van afwijken. Zou ik iets kunnen doen met VEH, consumentenbond, gouden eikels ofzo? Iemand creatieve ideeën?

ishtar

ishtar

28-09-2012 om 09:17

Toen bij ons

een makelaar door een verkeerd verstaan tegenbod (van ons) ons huis voor 500 gulden minder verkocht, heeft hij daar echt wat tegenover gezet: een door hun betaalde aankoopkeuring van een door ons, via hun(opdracht stond al) aan te kopen huis. Vind ik ook niet meer dan normaal.
Ik zou dus echt wel met die makelaar gaan praten. VEH kan daar misschien wel wat juridische tips over geven, zou ik zeker even bellen.
Over schriftelijk afgesproken courtage, staat daar ook niet zoiets als dat hij elk bod met jullie overlegt? Of dat is op z'n minst mondeling afgesproken. Als hij zich niet aan de afspraak houdt.... (is het een NVM makelaar? Dan kun je ook de NVM voorwaarden erop nakijken)

Zeker even in onderhandeling gaan

Weg is weg, dus die beslissing heb je genomen.

Maar ik zou zeker even met de makelaar gaan praten, en officieel nog even een briefje sturen met je grieven. Jullie bepalen wanneer het huis verkocht is, niet hij.

Wij hebben zoiets ook bij de hand gehad, en hebben toen ook een klacht neergelegd bij de NVM (daar was de makelaar bij aangesloten). Het resulteerde in een mindere eindrekening.

Dus ik zou daar zeker nog wat mee doen. Ook hij moet zich aan de regels houden.

Brutaal zeg, ik zou me ook behoorlijk genaaid voelen.

woningverkoper

woningverkoper

28-09-2012 om 18:57

Ja, heel brutaal

Goh Ishtar, dat was een heel redelijke makelaar die van jullie. Gewoon erkennen dat hij een foutje heeft gemaakt, hij had ook glashard kunnen volhouden dat jullie dat hadden gezegd.
Moppeke, ik wil zeker nog contact op gaan nemen met de NVM. Het lastige is dat ik daar vandaag geen tijd voor heb gehad, was naar een congres. Ook geen contact gehad met de makelaar dus, wil ik morgenochtend even doen. En maandag weer geen tijd.
Hij had nooit zonder overleg met ons onze minimumprijs mogen 'weggeven' aan de kopers naar mijn idee. Wat hij ook nog heeft gedaan is eigenmachtig een opleverdatum vaststellen. Daar hadden we het nog niet over gehad, maar ik had in mijn hoofd om dat evt. te gebuiken in de de onderhandelingen.
En ja, wij bepalen wanneer het huis verkocht is en niet hij. Wij kunnen nee zeggen. Maar dan wordt het wachten op een andere koper want deze is dan verloren, en dat is in deze tijd iets wat je ook liever niet hebt. We zijn dus een beetje in een hoek gezet.
Wel leuk om te horen dat de NVM iets met jullie klacht heeft gedaan, ik schatte die club een beetje in als tuig met elkaar en een en al vriendjespolitiek, dat je daar ook niet veel aan hebt.
Volgende week is de verkoopprocedure in volle gang en zou er dan niet gezegd worden: door accoord te gaan met de verkoop aan deze koper ben je accoord gegaan met hoe de makelaar het deed?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.