Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

12-09-2011 om 23:00

Mafffe hamster

Normaal ben ik niet zo van de grappige verhalen over huisdieren, maar onze dwerghamster heeft nu wel een heel grappige actie uitgehaald. Vorige week heeft hij een nieuw hok gekregen. Het vorige hok had van die gekleurde plastic buizen en het was een ramp om die schoon te maken. Aangezien Hammie de ene bocht gebruikte als groente-opslag en de andere als wc, stond ik iedere week die buizen uit elkaar te wrikken. Nu heeft hij dus een gewoon traliehok, met trappetjes, een molentje en een heel schattig huisje. Een perfect huisje om een bedje in te maken, heeft dat suffe beest het in gebruik genomen als wc

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

lief ! Ik ben gek op hamstertjes, zodra de cavia;s hier de pijp uit zijn komen er weer hamsters in.

Mooi wc huisje dus. Mijn hamsters deden de plas op een vaste plek, namelijk het zandbakje (chinchilla zand is beter voor de vacht), met een lepeltje schepte ik dan de plasjes eruit, in een ander hoekje poeptte ze, dus ook makkelijk schoon maken. Zo bleef de kooi weken schoon en hoefde ik de aangelegde voorraadkamers en gangen ook niet te slopen.

Fiorucci

Fiorucci

13-09-2011 om 07:09

Haha

Hoewel hamster van dochter geen wc heeft helaas, heb ik ook zo'n buizenhok verkocht en een gewoon hok gekocht, wat een gedoe die buizen...

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2011 om 16:57

Wou net zeggen

Ik snap dat wel, van Hammie. Zit je al heel je leven tegen je zin publiekelijk te poepen in een fluoriscerende buis, krijg je ein-de-lijk een discreet toilet ameublement!!!! Nee, ik wist het wel.

Tirza

Agchie

Agchie

13-09-2011 om 19:18

Aparte actie van die van ons

Onze dwerghamster loopt (alleen 's avonds) van de ene naar de andere kant van de buis. Daarna zet hij zijn voorpootjes tegen de bovenkant van de buis en 'loopt' naar achteren...oftewel gaat op zijn rug de hele buis weer terug. En dat niet één keer...nee rustig een keer of vijftig achter elkaar.
Onze kater zit daar de hele avond naar te kijken in de hoop een hapje te vangen !

Groet,

Agchie

Ha...(ook ot)

inderdaad nu mag hij in private poepen de slimmerik, die van ons poepte èn sliep er gewoon in de viezerik

En maakte altijd een rondje; via de buis naar de andere kant, langs een paar spijltjes òp zijn huisje met een snoekduik aan de bovenkant hangen en zo naar de overkant ,laten vallen en hup...weer opnieuw.
Zo is ie ook eens uit de kooi ontsnapt en dagenlang zoek geweest, tot onze hond wel erg vaak op zijn buik voor de vriezer lag. Zat ie vast in de onderste richel.....dochter heeft m eruit kunnen wurmen gelukkig

Vic

Vic

13-09-2011 om 23:10

Haha

Hammie is nooit zindelijk geweest, maar dat lag dan vast aan het ontbreken van een fatsoenlijke toiletruimte Ik hoop trouwens dat het allemaal goed blijft gaan met dit nieuwe hok. Het is vrij hoog, met twee verdiepingen. Nu heeft hij als nieuw spelletje om helemaal bovenin aan de tralies te gaan hangen en dan naar de overkant kruipen. Dat gaat ook wel eens mis, en dan valt hij 40 cm naar beneden. Of hij springt van de onderste verdieping bovenop het molentje. Dat draait natuurlijk door, waardoor hij gelanceerd wordt.
K.ersje, ik zou het niet doen hoor, die buizen. Ze zijn heel lastig schoon te houden en (de-) monteren is een hele klus.

Ah mooi

te weten dat die buizen dus helemaal niet handig zijn.

Fiorucci

Fiorucci

14-09-2011 om 10:54

Manda

Neee, vreselijk, het is een heel gedoe om die dingen uit elkaar te halen, schoon te maken, te drogen en weer in elkaar te zetten. Als dat al lukt..)

Snuggle's

Snuggle's

14-09-2011 om 15:20

Jammer

Ik vind het wel jammer, ze zien er zo leuk uit die kooien! Laatst zag ik een circus kooi, geweldig.

Snuggle's

Echt waar?

Ik heb hamsters en muizen gehad in een SAM kooi, met van die gekleurde buizen en ik vond het nooit een probleem om ze schoon te maken. Alle onderdelen deed ik in de vaatwasser nadat ik de bedding er had afgespoeld en dan werd het gewoon netjes schoon.
Het enige nadeel vond ik dat de muizen nogal eens in de ronde buis gingen zitten plassen, dat is op zich niet zo erg, maar dat liep dus door de luchtgaatjes op mijn dressoir. Achteraf kon ik de schuld niet helemaal aan onze muizen geven, want we bleken ook nog wilde muizen te hebben die 's avonds en 's nachts gezellig op bezoek kwamen en vrolijk meeplasten op mijn dressoir.

+ Brunette +

+ Brunette +

16-09-2011 om 00:09

Oja (buizen)?

Hmm, ik heb een gloednieuwe kooi, mét buizen. De dwerghamstertjes zijn er dol op, ze blijven er niet in steken (ze klauteren in de buis zelfs over elkaar heen). Ik maak de kooi met liefde schoon, ze hebben zoveel plezier van die buizen, maar misschien dat ik er na een half jaar anders over denk.

Ander vraagje: wat kan ik ze geven om hun tandjes niet te lang te laten groeien? Is regelmatig een stuk harde groente goed genoeg? Ik zie ze regelmatig aan plastic onderdelen knagen (radje, huisje) maar dat lijkt me niet zo gezond.

Fiorucci

Fiorucci

16-09-2011 om 06:54

Brunette

Er zijn speciale knaagstenen te koop, dat is het proberen waard.

Geen knaagsteen!

Koop geen knaagsteen, die zijn veel te zout voor ze, echt heel slecht. Hetzelfde geldt voor de hamsterwatten die je in dierenwinkels kan kopen, heel gevaarlijk, kunnen ze in stikken en in verstrikt raken.

Om de tandjes te laten slijten zou het eten van het gewone harde voer voldoende moeten zijn.

amk

amk

16-09-2011 om 11:00

Knippen?

die van een konijn kun je laten knippen (of zelf doen) bij de dierenarts. Wellicht deze ook?

Fiorucci

Fiorucci

16-09-2011 om 11:21

Liksteen

Likstenen zijn zout, knaagstenen niet.

Vic

Vic

16-09-2011 om 11:28

Knaagsteen gehad

Onze Hammie heeft ook wel eens een knaagsteen gehad, maar daar deed hij niet zoveel mee. Nu doet hij al een jaartje zonder, maar zijn tandjes blijven prima op lengte. Ik denk dat het harde voer al voldoende is.

Knagen aan plastic

Ik heb door de jaren heen een hoop knaagdieren gehad en er zijn er altijd bij die aan het plastic knagen of er nou alternatieven zijn of niet. Voor zover ik weet kan het geen kwaad, ze knagen wel, maar eten het niet op. Het is jammer van de spullen, maar voor de dieren is het niet schadelijk. Wel even opletten of ze geen gat maken waardoor ze uit de kooi kunnen ontsnappen. Dat hadden we hier bij het SAM voerbakje dat aan de buitenkant hangt, het dekseltje ligt er los op en er zit een stukje in met een gat waar het voer door kan, maar de hamster niet, toen die van ons zich een tijdje had uitgeleefd kon hij daar best door, maar dat was op zich niet zo erg, we hebben met een elastiek het dekseltje vastgemaakt, dus hij kon niet verder dan het voerbakje.
Wat ik nog wel eens deed was hele hazelnoten aanbieden of takken van fruitbomen, sommige dieren knagen daar graag aan.

Knaagsteen

Ook knaagstenen bevatten teveel zout voor hammies. Beter zijn inderdaad takken van fruitbomen of wilgentakken. Een klein stukje ongekookte pasta mag ook. Knippen bij de DA kan inderdaad ook, soms wel een gedoe bij zo'n klein beestje.

Hibiscus

Hibiscus

16-09-2011 om 14:59

Goed idee

rauwe pasta of hele hazelnoten. Hier wordt veel aan het hok geknaagd, wat een naar geluid is dat. Aan plastic knaagt hij gelukkig niet. Een knaagsteen hebben we geprobeerd maar dat vond hij totaal oninterssant.

Hibiscus

Wc rolletje

en karton gaf ik mijn hamstertjes wel eens, verder hooi en brokjes. Ik heb 3 hamsters gehad en die hadden nooit last van te lange tanden.

+ Brunette +

+ Brunette +

17-09-2011 om 00:19

Grr, net vanmiddag een knaagsteen gekocht.

Vanwege de dubieuze samenstelling zal ik in het vervolg rauwe pasta of noten in de dop aanbieden. Bedankt voor de tips!

Theedoosje

Wijlen onze Vlekkie had als favoriet plekje een pickwicktheedoosje. Ondanks alle andere mooie aardewerken en plastic huisjes die Dirkszusje bleef aanslepen.
Wijlen haar zusje Hamkaas is trouwens triest aan haar einde gekomen. Uit kooi ontsnapt (spijlen waren te wijd) en jammerlijk verdronken in het toilet in de Maid's room bij ons huis (hurktoilet, erg gladde randen, daar klim je niet meer uit).

hamsters zijn leuk, al zijn ze stukken minder communicatief als caafjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.