Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Macarons maken zonder amandel?

Weet iemand een recept om macarons te maken zonder amandel of amandel meel, vriendinnetje van dochter mag geen noten.
Kun je ze ook met iets vervangends maken?
Wie heeft dé tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

12-06-2013 om 09:57

Natuurlijk

Google eens op de term; macarons zonder amandelmeel.
Je vindt dan heel veel, eet smakelijk!

Knutselkei

Knutselkei

12-06-2013 om 13:23 Topicstarter

Ja dat dacht ik ook

maar als ik er dan op klik zit er of toch amandelmeel in of amandel..

mix

mix

12-06-2013 om 14:17

Ik zag

ik heb op vervanging amandelmeel gezocht.

Ik zag dat 1 mevrouw haar tarwebloem had vervangen voor amandelmeel. Lijkt me dat het dan andersom ook kan?
Gewoon proberen, wie weet wat voor nieuwe soort je uitvindt!

Hier nog een site:
‘Vol enthousiasme stort ik me elke maand op de nieuwe recepten in jullie blad. We bakken en koken wat af hier. Helaas heeft mijn zoontje een notenallergie. Meestal lukt het om in recepten noten weg te laten. Maar soms zijn noten belangrijk voor het slagen van het recept. Zoals bijvoorbeeld amandelmeel in deeg. Hebben jullie tips waar ik noten door kan vervangen in hartige en zoete recepten? Ik kan me voorstellen dat steeds meer mensen hier tegenaan lopen omdat deze allergie steeds meer voorkomt! Alvast bedankt!’

http://www.deliciousmagazine.nl/2008/06/06/notenallergie/

"Redactie: ‘Omdat delicious. geen dieetblad is, houden we inderdaad geen rekening met allergieën en voedselintoleranties. Maar wij kunnen je probleem goed voorstellen. Daarom geven we je een aantal alternatieven. Zo kun je notenmeel (amandelmeel) vaak vervangen door gewone bloem. Soms heb je er dan wel iets minder van nodig. Dat is dan vooral van belang als het notendeel een groot percentage is van de hoeveelheid meel in totaal. Bloem heeft namelijk een grotere bindkracht dan notenmeel.

Dus als er bijvoorbeeld 100 g bloem en 150 g amandelmeel gebruikt wordt in een recept, zou ik beginnen met 100 g extra bloem te nemen i.p.v. de 150 g amandelmeel. Is het deeg dan iets te slap dan kun je beetje bij beetje (maar niet meer dan 25-50 g bloem) nog wat bloem toevoegen, totdat het een mooi soepel deeg is.

Je kunt ook kiezen voor een vervanging van bijvoorbeeld quinoameel of amaranthmeel, dat geeft een lekkere structuur en is supergezond. Beiden zijn te koop bij de meeste natuurwinkels. Ook rijstemeel (niet de snelkookversie voor de kinderpap) is een goed vervangingsmeel, ook te koop bij de natuurwinkel. Wij wensen je heel veel succes met het uitproberen van deze alternatieve meelsoorten en hopen dat je zoontje weer gezellig kan meegenieten!’"

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2013 om 15:06

Tip

Je kunt ook een meringue recept nemen, zoals deze:
http://tartetaartan.blogspot.no/2012/12/sneeuwwitte-meringues.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.