Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anna3

Anna3

23-03-2012 om 09:49

Maat fiets voor dochter van 106 cm, en waar kopen?

Mijn dochter (ruim 3,5) is volgens mij aan toe om te leren fietsen. Ze kan al goed balanceren op een loopfiets.
Na wat orienteerwerk op internet en in winkels, heb ik gisteren bij Hema een fiets gekocht van 16 inch. Dochter is ongeveer 106 cm. 12 inch was te klein, leek het, en 14 inch lijkt niet te bestaan, behalve via internetwinkels, vandaar 16 inch. Maar nu heb ik spijt, want ze kan op die 16 inch-fiets amper met de tenen bij de grond, dus fietsen (zonder zijwieltjes) lukt echt nog niet. Ik denk dat ik die fiets dus ga terugbrengen, maar wat nu?
Weet iemand waar ik toch een 14-inch fiets kan kopen, liefst in een echte winkel? (Liefst in Amsterdam)
Of andere tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-03-2012 om 09:53

Nee

Als ze nog niet kan fietsen moet je kijken of je een 12" fietsje van iemand kunt lenen, of voor weinig op de kop kunt tikken. Ik heb nog nooit gehoord van het bestaan van 14" maar voor het leren fietsen kun je beter een (te) kleine fiets hebben. Dan kunnen de voeten goed bij de grond, en hoef je er waarschijnlijk niet eens achteraan te rennen voor het oefenen. Die 16" kun je bewaren voor als ze kan fietsen, want dan kan ze waarschijnlijk zo doorschuiven.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-03-2012 om 10:01

Jawel!

Bij de Decathlon (en die heb je in Amsterdam) hebben ze 14" fietsjes. Ze zijn geweldig om te leren fietsen, in de laagste stand staat het zadel zelfs lager dan op een 12" fiets. (mijn kleine dochter kon op deze fiets veel eerder met haar voeten bij de grond dan op de 12" van haar broer) De bijbehorende zijwieltjes zijn er heel makkelijk op en af te halen, en ook het zadel verstellen gaat heel simpel, allemaal zonder gereedschap.
Er zit alleen geen achteruittraprem op, maar dat is hier geen probleem. Dochter is nu iets groter en switcht moeiteloos tussen beide fietsen. Ik zou trouwens wel de variant met achterspatbord nemen, met jurkjes en rokjes is dat wel handig.
http://www.decathlon.nl/NL/12-14-3-tot-5-jaar-11665308/
Maar een 12" gaat ook prima. Lijkt misschien groot, maar valt in de praktijk best mee. Ik zou ook eens op marktplaats kijken, ook de decathlon-fietsen kun je goed op marktplaats vinden.

Anna3

Anna3

23-03-2012 om 10:35

Dank!

... voor de tips. Naar de Decathlon dus.
Normaal houd ik ervan om dit soort dingen op Marktplaats te scoren, maar ik kan het dochter niet aandoen om die spiksplinternieuwe fiets die nu op haar kamer staat te glimmen in te ruilen voor een tweedehansje.

guera

guera

23-03-2012 om 11:02

Hoezo zonder?

maar hoezo moet ze zonder zijwielen? Zet er zijwielen op, lekker wennen aan die fiets en binnen no time fietst ze alsnog weg....

Marie

Marie

23-03-2012 om 13:01

Ook gewoon zijwielen

Hallo
Ook ik zeg - zijwieltjes op deze fiets ! Ik heb even op de Hemasite gekeken trouwens en ze heeft nu het groen/roze fietsje? Daar zitten zijwieltjes bij.
En dan natuurlijk niet de wieltjes de grond laten raken, net een paar cm erboven, zodat haar evenwicht wel geoefend wordt.
Je dochter groeit natuurlijk ook nog en dan kan ze vanzelf bij de grond straks.
Heb je trouwens het zadel helemaal op de laatste stand gezet? Op de foto lijkt het dat de zadelbuis iets boven het frame uitsteekt. Het kan zijn dat je aan de onderkant van de zadelbuis een paar cm moet afzagen om zo het zadel helemaal naar beneden te krijgen.
Trouwens onze meiden hebben los fietsen geleerd op een 18 inch fiets toen ze 5,5 jaar oud waren. Daarvoor fietsten ze op de fiets met zijwieltjes. Dus met 3,5 jaar los fietsen vind ik rijkelijk jong.
succes

Tijgeroog

Tijgeroog

23-03-2012 om 13:29

Omdat het kan!

Waarom zou je met zijwieltjes blijven fietsen als je het ook zonder kan? Mijn dochter had met 2,5 een loopfiets en voor ze 3 was kon ze zonder zijwieltjes fietsen. Alleen niet zelf op- en afstappen, omdat ze te klein was om bij de grond te komen. Dus kreeg ze, tot haar grote ergernis, nog geen eigen trappers-fiets-zonder-zijwieltjes.
Toen ze bijna 3,5 was hebben we de Decathlon-fiets ontdekt en gekocht, daar kon ze wel met de voeten bij de grond (ze is erg klein voor haar leeftijd). Ze reed er zo op weg.
Met zijwieltjes fietsen is haar trouwens nooit gelukt, daar is de balans en het wegfietsen heel anders dan bij een fiets zonder zijwieltjes (zoals een loopfiets).

Anna3

Anna3

23-03-2012 om 20:46

Ik denk als tijgeroog,

want wat voegt een fiets met zijwieltjes toe, als je al kunt fietsen op een driewieler en ook al goed kunt balanceren op een (tweewielige) loopfiets?
Ik zie vaak kinderen op een fiets met zijwieltjes, en het enige wat ik ze zie doen is de trappers in beweging brengen, daar is geen lol aan lijkt mij.
Maar misschien ben ik een beetje van de harde aanpak; mijn man snapt ook niet waarom ik heb voorgesteld om de zijwieltjes er maar meteen af te halen. Ze er weer aan zetten kan altijd nog.
(De 14" fiets van Decathlon is inmiddels aangeschaft.)

Mama_Lynn

Mama_Lynn

23-03-2012 om 22:08

En...

zelfs 12 en 16 inch fietsen verschillen qua hoogte. Wij zijn ooit wezen kijken bij een fietsenzaak, en daar zaten nog forse verschillen tussen bijv. de 16 inch fietsjes, afhankelijk van het merk. De fietsenmeneer (die natuurlijk graag aan klantenbinding doet) zei toen nog tegen ons dat je een fiets altijd even moet uitproberen, omdat de ene fiets de andere niet is. Er zit wel wat in (maar wij hebben uiteindelijk elders een fietsje gekocht).

Groetjes, Lynn

Klopt mama_lynn

soms kan een 16 inch fiets nog iets lager worden gezet omdat er onder het zadel nog een soort van plastic omhulsel zit. Onze ervaring is dat een Gazelle wat kleiner uitvalt dan andere merken. Leren los fietsen met 3,5 jaar kan prima maar ze moeten wel met de voetjes aan de vloer kunnen.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-03-2012 om 13:18

Anna

Laat je nog even weten hoe de fiets bevalt?

Loopfiets versus fiets met wieltjes

Op een loopfiets leer je prima evenwicht bewaren, snelheid maken, sturen, vooruitkijken etc. Het enige dat je nog hoeft te leren is dat alles in combinatie met trappen. Die van ons, met lichte dyspraxie, lukt dat met 3,5 jaar binnen een paar dagen. Als je toch zijwieltjes op zo'n eerste fietsje zet, ga je eigenlijk een aantal stappen terug: je zwiept van de ene kant naar de andere kant. '

Anna3

Anna3

24-03-2012 om 16:55

Judith-t

Ja dat probeer ik mijn echtgenoot ook uit te leggen, dat een fiets met zijwieltjes eigenlijk niet meer is dan een driewieler maar dat we nu echt willen fietsen.
Ik had de zijwieltjes trouwens slordig verstopt, dochter zag ze liggen en wilde natuurlijk toch dat ik ze vastmaakte, en ik zag meteen dat ze alles wat ze op de loopfiets had geleerd weer was 'vergeten'.
Later toch weer verleid tot het erafhalen van de zijwieltjes, het ging heel aardig voor een eerste keer en ze vond het geweldig.

Anna3

Anna3

24-03-2012 om 16:58

Tijgeroog

Ja gaat goed! De maat is prima. Wel een klein valpartijtje, maar daar leer je van, en dochter vond het fietsen geweldig! Nu nog leren bochten te nemen en wegrijden en afstappen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.