Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

26-08-2011 om 15:40

Maat fiets

Ik heb een heel suffe vraag over fietsen en de maat van je fiets. Ik heb eigenlijk altijd gefietst op een te grote fiets. Mijn huidige fiets heb ik redelijk goedkoop tweedehands gekocht, een Gazelle met frame maat 57. Als ik op het zadel zit, kan ik op geen enkele manier bij de grond. Nu heeft mijn dochter van 12 sinds vorige week een 'grote' fiets, 28" banden en frame maat 50. Haar zadel zit op de laagste stand, en als ik erop zit kan ik met een teen bij de grond. Volgens mij is dat dan eigenlijk de juiste maat voor mij? Als ik dan ga fietsen, lijkt hij me juist te laag, dan kan ik mijn been niet strekken en dat voelt niet prettig.
Wat ik me nu afvraag... is het normaal dat je bij het fietsen je been niet helemaal strekt? Volgens mij zie ik bij fietsers op straat beide varianten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Methode

Als je op je zadel zit moet je je hak op een pedaal zetten en dan moet in de onderste stand je been net niet helemaal gestrekt zijn. Zo moesten we in de sportschool bij spinning de fiets afstellen. Maar dan kan je dus niet met je voet bij de grond! Dat is wel eens handig bij kindervervoer achterop, maar bereslecht voor je knieen!

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Vic

Vic

26-08-2011 om 16:16

Triple

Ik kan je niet volgen. Wat is bereslecht voor je knieën? Volgens mij is het juist wél de bedoeling dat je met je voet aan de grond kunt, vanwege verkeersveiligheid. Dat is me verteld door Pelle (die nu even op vakantie is), en die heeft er verstand van Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen, want ik durf nu dus niet zo goed te fietsen, en zeker niet met een kind (van inmiddels 22 kg) achterop.

69er

69er

26-08-2011 om 16:42

Als je

je been strekt op de langste stand met je hak op de trapper dan mag deze gestrekt zijn. Als je de bal van de voet bij het fietsen voor het trappen gebruikt is je knie dan vanzelf licht gebogen ( niet overstrekt). Je mag niet links en rechts over het zadel bewegen, want dan is je zadel te hoog. Met hele kromme knieën fietsen, maar ook verkeerde horinzontale afstelling tot de trapas, is niet fijn voor je knieën. Je kan dan niet op het juiste moment kracht zetten. Bij een luie fiets, een fiets waarbij het zadel ver achter de trapas ligt, kan je soms wel je tenen aan de grond zetten. Probeer dit uit, zet de hoogste trapper ongeveer op 2 uur en kijk of er een loodlijn loopt van het hart van je knie door de trapperas. Dit is geen wetmatigheid...... Als het punt om kracht te zetten niet goed voelt, kan je het zadel over de rail verschuiven....
De frame maat is niet altijd bepalend, de afstand tot het stuur moet ook weer kloppen..
69-er

Vera*

Vera*

26-08-2011 om 17:00

Hoogte trapas

De framemaat van een fiets zegt niets over de hoogte vanaf de grond. De framemaat wordt gemeten van middelpunt trapas tot bovenkant buis. Als je een hoge trapas hebt kun je met je voeten minder gemakkelijk bij de grond dan met een 'lage' trapas.
Ik heb het idee dat de trapas van fietsen tegenwoordig hoger zitten dan vroeger.

Vera

Vic

Vic

26-08-2011 om 17:14

Bij de grond kunnen

Dus... kunnen jullie wel of niet met een voet bij de grond als je op het zadel zit?
En een vraag voor de wat kleinere mensen hier (< 1,60 m.), wat voor fiets hebben jullie?

69er

69er

26-08-2011 om 19:07

Ja,

met een ruime teen, zodat ik me bij verkeerslichten in evenwicht kan houden. ( toen ik nog kinderen vervoerde zette ik voor de veiligheid wel het zadel iets lager). Ik heb een azor met een redelijk luie zit.
Als je kleiner bent dan 1.60 is 57 echt te groot. denk inderdaad eerder richting 49/50 en dan is het een kwestie van uitproberen welke framevorm je het beste bevalt.
Dat kon wel eens lastig zijn, want mijn ervaring is dat de meeste fietsenmakers alleen grotere maten op voorraad hebben staan.
69er

Annet

Annet

26-08-2011 om 20:31

Als je geen kinderen meer vervoert

dan houd ik aan dat ik net aan bij de grond kan. Die flinke teen klinkt wel goed.
Met een kind achterop wil ik lager zitten in verband met de verkeersveiligheid. Ik denk dat Pelle het had over de juiste hoogte voor kinderen.
Een frame van 57 cm is volgens mij hoger dan gemiddeld. Dus die is in ieder geval niet goed voor je.
Toen oudste onder de 160 was (als bijna 11 jarige), had ze een 28 inch, 48 cm fiets.

Vic

Vic

26-08-2011 om 20:44

57 weet ik niet zeker

Hij is in elk geval te hoog, zou ook een 55 kunnen zijn. Geen 53 i.i.g. want die heb ik bij de fietsenwinkel gezien en die oogt een stuk kleiner. Een flinke teen op de grond lijkt me perfect, nu zit er 10 cm tussen mijn voet en de grond

1.63

Ik ben 1.63 m en ik kan niet met mijn voet bij de grond als ik op mijn zadel zit (Sparta Leopard). Bij een stoplicht zet ik mijn voet op de stoeprand en als dat niet kan dan ga ik van mijn zadel af en sta dan tussen stuur en zadel.
Iemand hier had het al over teveel kracht zetten met gebogen knie. Dat is wat ik bedoelde met slecht voor je knieën. Er komt dan heel veel druk op je knie en ik kreeg daar een irritatie van onder mijn knieschijf (fietste ook altijd in hoogste versnelling).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Fiorucci

Fiorucci

27-08-2011 om 08:12

En hier..

Ik ben 1.63 en heb een 26 inch fiets, framemaat weet ik niet. Ik kan met een flinke teen bij de grond.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2011 om 21:15

Zijstraatje

Waar ik me steeds zo over verbaas is dat een herenmodel altijd tot hogere framematen te verkrijgen is dan damesfietsen. Ik heb een keer op mijn lengte afgemeten een fiets besteld, niet voorradig in de winkel, en dat werd framemaat 61. Ik kom die maat nooit tegen in folders of advertenties.
Ik heb nu een mooie Gazelle opoefiets. Ik heb het zadel zo hoog gezet dat met mijn tenen bij de grond kan. Bij die stand is mijn been net gestrekt genoeg om lekker stevig te kunnen fietsen. Heerlijke fiets trouwens. Dan merk je toch echt dat er verschil is tussen een 160 euro fiets en een beter merk. Met dank aan schoonmoeder, die de (zo goed als nieuwe) fiets niet meer gebruikte en aan mij heeft gegeven

1.58 cm en frame maat 46 cm

Hoi,
Ik ben 1.58 en fiets ook met een kleuter achterop. Ik fiets op een sparta met framemaat 46 cm. Ik heb er nog wel een zadelvering op zitten. Op de fiets van mijn dochter (1.63) pas ik ook veilig, dat is een 49 cm frame van gazelle, maar zonder zadelvering.
framemaat 57 en zelfs 53 lijken me veel te groot als je onder de 160 cm bent. Als je meet zoals hierboven omschreven met je hak en de trapper dan kan je meestal ook net met een teen bij de grond.

In mijn ervaring kun je kleine framematen heel goed tweedehands op marktplaats kopen en in opruimingen op webwinkels.

Wiske

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.