Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

-janneke-

-janneke-

30-10-2011 om 13:05

Luizenvraag

Tot mijn grote schrik ontdekte ik dat niet mijn kinderen, maar ik luizen heb. En niet zo'n beetje ook. Had al een tijd jeuk op mijn hoofd, maar dacht dat het door de nieuwe shampoo of het wasmiddel kwam (hoe naief). Ik wilde al bijna naar de dokter gaan voor die jeuk, gelukkig is die afgang mij bespaard ('mevrouw, u zit onder de luizen').
Ik ben meteen gestart met behandelen: kammen en prioderm. Nu viel er gisteren bij het kammen toch nog een klein, levend luisje uit mijn haar (ze zien er onder een loep echt heel erg eng uit, een soort minimonstertjes).
Nu is mijn vraag: kan zo'n luis zich in zijn eentje nog voortplanten, of is daar een andere luis van het andere geslacht voor nodig? En hoe heeft hij de chemische aanval van de shampoo overleeft?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

30-10-2011 om 13:16

Je vond er 1, maar misschien vind je er straks nog wel 1...
Of het was een hele slimme luis, even naar een wenkbrauw gesprongen ofzo. Of hij was resistent voor dat goedje.
Ik denk het laatste
En je hebt mannetjes- en vrouwtjesluizen. Dus theoretisch zou het kunnen dat er 1 overleefde en zich niet voortplant, maar ik zou er niet zo zeker van zijn
Blijven kammen dus!

Rafelkap

Rafelkap

30-10-2011 om 13:17

Ehh..

ik schrijf even naar een wenkbrauw gesprongen. Dat moet natuurlijk zijn: lopen.

Kammen, kammen...

Ga er maar vanuit dat je nooit 100% van de luizen doodt - en zéker niet alle neten. Wat er ook op de verpakkingen staat, ze killen geen van alle echt allees. Dat kleine levende luisje kan heel goed uit een neet gekomen zijn. Neten zitten zo vast aan je haar, dat je ze zelf vrijwel niet eruit gekamd krijgt. Dat zou een ander voor je moeten doen.
Daarom is het advies ook: 2 weken lang kammen tot na het vinden van de laatste levende luis. Als je dat goed hebt gedaan, heb je de babyluizen eruit gekamd voor ze weer volwassen zijn en zelf neten gaan produceren. Sterkte! En vergeet je gezin niet te kammen...

Neetje

Neetje

30-10-2011 om 16:20

Dode neten

Als we het toch weer eens gezellig over luizen hebben, heb ik ook wel weer een vraagje:

Moeten dode neten uit het haar worden verwijderd of kunnen ze ook gewoon lekker blijven zitten?
Ik vind het een enorm vervelend gepeuter om ze te verwijderen en mijn dochters vinden het nog veel erger om daarvoor stil te moeten zitten.

Ik denk: dode neten zijn dood, dus er komen geen luizen meer uit en ze zijn ook niet besmettelijk. Wat er in het haar van mijn dochter achterblijft gaat dan verder niemand wat aan, maar de luizenmoeder op school spreekt mij er wel regelmatig op aan..... zucht!

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-10-2011 om 20:44

Neetje

Voor een kind is het echt niet leuk om extra aandacht te krijgen bij de controles op school. Als ik uitgroei (dode neten) zie bij een kind, dan controleren we altijd extra goed. Dat is hier gangbaar. En hoe subtiel je dat ook doet, zeker als de kinderen ouder zijn valt dat heus wel op.
Ik vind het eigenlijk gek om ze te laten zitten. Ondanks dat ze niets meer doen is het toch een rotgezicht, hoor. Je kan er toch even een middagje voor gaan zitten? Met een combinatie van azijn en water schijnt het vrij makkelijk te gaan.

Dendy

Ik ook al...

... Ik had me weken terug al behandeld omdat beide zonen luizen hadden. En dacht dat de jeuk was omdat ik allergisch was voor dat spul. Helaas moest de kapper het constateren... ik kon meteen gaan volgens het protocol... logisch, hoofdluizen bij de kapper(!) maar wat een afgang!

Misschien ben je toch wel weer herbesmet, Janneke... een neet die ergens in huis is achtergebleven en de weg naar je hoofd heeft gevonden. Ik ging er vanuit dat dat stinkende goedje me zeker een paar weken zou uitsluiten als nestelplek... maar blijkbaar houdt het nieuwe luizen niet tegen.

-janneke-

-janneke-

31-10-2011 om 15:10

Mijn haar is nog nooit zo netjes geweest

Ik kam me suf, vastbesloten om elke neet en luis nu weg te krijgen. Samen met de 'cremespoelingbehandeling' leidt dat tot prachtig glad en gekamt haar. Ieder haartje zit op zijn plek door die fijne tandjes van de luizenkam.
De kinderen laten zich nu ook iedere dag gewillig kammen. Eerst vonden ze dat niet nodig, maar nu ik ze een levend luisje (die ene die nog uit mijn haar kwam vallen)onder de loep heb laten zien willen ze wel. Die zag er echt afschrikwekkend uit, met zijn gekartelde voorpootjes (daarmee kunnen ze zich extra goed aan het haar vastklemmen, ik begrijp nu ook waarom ze ondanks zwemmen en douchen en gewoon kammen toch blijven zitten).

Margriet*

Margriet*

31-10-2011 om 20:12

Leanne

"Misschien ben je toch wel weer herbesmet, Janneke... een neet die ergens in huis is achtergebleven en de weg naar je hoofd heeft gevonden"

Geen enkel luizenspul werkt is mijn ervaring. Zeker niet als je kinderen dik en veel haar hebben ;-(((
Ik denk dat de kans dat je door een neet die ergens is achtergebleven herbesmet kan worden ongeveer 0 is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.