Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

luizen, lang haar, en twee weken kammen - doen jullie dat?

Dochter van 7 heeft haar tot haar middel. En luis. Niet voor de eerste keer, een paar maanden geleden was het ook al raak (of mis), maar zoon is, vermoeden wij, met lifters teruggekomen van scoutingkamp en heeft vervolgens zijn zus besmet.

Bij zoon is het zo moeilijk niet: doorkammen. Maar dochter maakt een enorme toestand als ik dat haar streng voor streng probeer door te kammen. De vorige keer gaf ik het al halverwege de eerste poging op en heb ik haar behandeld met dimeticon, wat hielp. Officieel zou je daarna toch nog twee weken moeten kammen maar dat heb ik dus niet gedaan. Maar aangezien het krabben ophield ging ik ervan uit dat de luizen waren vertrokken.

Ouders van langharige kinderen, hoe doen jullie dat? Gaat iedereen echt braaf twee weken kammen? Zijn wij dan zulke watjes? (vermoedelijk wel). Het is niet eens dat dochter zulk vreselijk moeilijk haar heeft, het is wel lang, maar ook volkomen steil en niet bijzonder dik. Desondanks: een drama van heb ik jou daar. Zucht.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

30-08-2016 om 22:54

eerste keer niet

Dochter had ook luizen. Eerste keer was ik slordig. Wassen met middel. Kammen. Af en toe kammen. Nog een wassen na een week en klaar. Maar daarna kwam het steeds weer terug.

Na een paar weken heb ik al.mijn kinderen en mijzelf behandeld. Daarba twee weken lang drie keer per dag gekamd. En toen was het weg. En ook niet meer teruggekomen. Rampzalig dat gekam. Gelukkige drie jongens en maar een meisje met lang haar.

ik heb zelfs na een week een kapper aan huis l aten komen om de kinderen te knippen en te controleren of wij op de goede weg zaten qua behandeling. Ze heeft toen ook nog goede kamtips gegeven.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

30-08-2016 om 22:56

Nope

Wij waren er gelukkig steeds vanaf met een nachtje in de Prioderm lotion en af en toe kammen. Vooral mijn eigen kwetsbare haar wil ik liever niet dagelijks intensief kammen. Dan ben ik wel van de luis af, maar ook kaal.

Inanna

Inanna

30-08-2016 om 23:12

Toen mijn zoon in groep 8 luizen had heb ik 2 weken lang iedere dag gekamd en soms zelfs 2 keer per dag. Ladingen crèmespoeling in zijn haar en kammen maar...
Zijn haar kwam toen tot zo'n 10 cm voorbij zijn schouders.
Was niet leuk en ik ben erg blij dat het sindsdien niet meer is voorgekomen.

V@@s

V@@s

31-08-2016 om 07:00

wel herhalen

Als je alleen behandeld en niet kamt dan moet je zeker de behandeling na een week herhalen. En wellicht na twee weken nog eens.

Luizenscout

Luizenscout

31-08-2016 om 08:05

ja braaf 2 weken kammen

Die ene keer dat ik luizen in huis had hwb ik braaf 2 weken gekamd. Zeker mijn langharige dochter. Middel gbruikt op basis van dimeticon en kammen tot je er gek van wordt. Veel cremespoeling gebruiken helpt wel om het kammen makkelijker te maken.

lara

lara

31-08-2016 om 08:14

Nee niet te doen

Hier in huis was dat echt niet te doen.
Ik heb vreselijk lastige kinderen wat dat betreft.
Ik durf het bijna niet te zeggen maar zelfs controle op luizen, dat gaat al moeizaam. En moet ik dus veel moeite voor doen. En dat laat ik zelf ook vaker zitten dan. Lang leve de luizencontrole op school dus hier!

Hier is het een combi van moeilijk stil kunnen blijven zitten en gevoeligheid (op hoofd?) Borstelen van lang haar van dochter was ook áltijd een probleem, zo blij toen ze dat zelf kon.

Maar goed, hier in totaal zo'n 3 x denk ik luis gesignaleerd.
Wel altijd gelijk een shampoo oid gebruikt, maar zeker niet veel gekamd. Maar toch ook eraf gekomen gewoon.

Li

Li

31-08-2016 om 09:21

dimeticon

is op zich wel voldoende, maar je moet idd herhalen en ook de gezinsleden in de dimeticon zetten. Bij zoon bleef het steeds terugkomen, bleek ik het zelf te hebben. En maar knuffelen...arm kind. Ik had het niet gemerkt omdat ik normaal gesproken al wat jeukerig ben (veel allergieën).

In de basisschooltijd hadden mijn dochters ook haar tot aan hun middel en ik zelf ook, dus ik kamde me suf. Maar als je ook maar even verzaakt komen die beesten weer terug, dus je moet wel. Echt consequent kammen is de beste remedie.

skik

Sukke

Sukke

31-08-2016 om 10:09

dochters ook haar tot het middel en dat werd gekamd en ik ook. Niet eens per dag, maar bij mijzelf 3 keer per dag. Tussendoor strak invlechten dan krijgt ze ook geen klitten.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

31-08-2016 om 11:45

Herkenbaar

Hier ook een dochter met lang haar en dat kammen is een ramp. Ze heeft net als jouw dochter lang steil haar, maar wel veel haar en daardoor een dikke bos. We kammen natuurlijk goed, maar eerlijk gezegd word ik er wel lakser in. Na behandeling met dimeticon zien we hooguit nog dode exemplaren en dan kam ik nog wel een tijd goed zodat alles weg is. Op het moment dat ik al een tijd niets meer gezien heb wordt het kammen minder. Als ik de behandeling mer dimeticon na een week herhaald heb en ze is dan schoon stop ik zo langzamerhand met kammen. Maar dan kam ik al met al toch wel een week. Andere dochters gebruiken ook dimeticon als hun zus weer eens besmet is. Die kijken we dan ook goed na maar als we daar niets zien, gaan we niet kammen.

Dochter is hier trouwens wel iedere keer de klos met luizen. Als ze niet naar school hoeft is er niets aan de hand, maar op school is het steeds raak en als er 1 luis langs komt, lijkt hij altijd bij haar te gaan zitten. Ik heb altijd ruime voorraad dimeticon in huis om gauw te kunnen ingrijpen. Ook op vakantie gaat het mee, want op de een of andere manier is er al een paar keer precies voor de vakantie een uitbraak geweest. Na 1 keer in het buitenland moeten zoeken naar het juiste spul heb ik nu gewoon een voorraad bij me. En een luizenkam.

Aagje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.