Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fransien

Fransien

08-03-2012 om 09:56

Luizen

En hier in huis is het ook raak, voor de eerste keer terwijl de oudste al zo goed als 8 is.
Nou weet ik dat het kammen, kammen, kammen is, en ik zie nu na 2 dagen geen luizen meer en nagenoeg geen neten. Ik heb het beddegoed verschoond, de knuffels in de vriezer gedaan, het huis extra grondig gezogen, maar hoe ga je met de kammen om? ik heb ze door een sopje gehaald, maar als luizen gewone shampoo overleven, zullen ze van een sopje ook niet schrikken. Is luizeshampoo handig bij kammen en borstels? Hoe doen jullie dat? En hoe lang overleeft een luis eigenlijk als hij niet op een mens zit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
69er

69er

08-03-2012 om 10:06

Fransien

Een luis kan buiten het lichaam 2-3 dagen overleven, mede afhankelijk van temperatuur, maar wordt wel steeds minder beweeglijk. De kam kan je bijv. in de diepvries of in alcohol leggen. ( De "regels" voor bestrijding zijn wat soepeler geworden. Ik zou opletten met jassen, kammen, mutsen ed. Niet bij elkaar in bed laten kruipen, maar niet je complete huis op kop zetten.)
69-er

Roosje Katoen

Roosje Katoen

08-03-2012 om 10:18

Nog soepeler

je hoeft alleen maar twee weken te kammen, dan zijn alle luizen dood en hebben ze zich niet kunnen voortplanten. Ik deed een gaasje tussen de tanden van de kam, dan kun je na de kambeurt alle troep met gaas en al van de kam aftrekken.

Alcohol

Ik legde de (luizen-)kam ook in een badje van alcohol.

Fransien

Fransien

08-03-2012 om 10:45

Goede tip

Alcohol, daar had ik nog niet aan gedacht. Knappe luis die daar tegen kan.
Overigens weet ik dat de regels bij luizen een stuk soepeler zijn, maar ik vind het wel zo'n fijn idee om even extra te zuigen, ik krijg zelf ook spontaan de kriebels van die beesten.

Tink

Tink

08-03-2012 om 11:46

Brrrr ja

Ik ook en daarom heb ik de 2 keer dat wij ze hadden ook van alles gewassen en gezogen. (Dat was trouwens nog vóór die nieuwe regels, dat wel.)

Kammen kookte ik uit, knappe luis die dat overleeft.

Shampoo e.d. kopen doe ik niet meer. Geen enkel middel doodt 100% van de luizen/neten, dus kammen moet je toch. En ze zijn peperduur, die flesjes, en zo op.

En Roosje, wat je zegt is niet helemaal waar. Je moet *minstens* twee weken kammen. Als je een dag of 5-6 geen nieuwe jonge luizen meer hebt ontdekt kun je er wel van uitgaan dat je de plaag onder controle hebt. Maar eerder zou ik zeker niet stoppen!

Tango

Tango

08-03-2012 om 21:55

Hier ook

Luizen brrr. We hebben ze afgelopen zomer voor het eerst gehad, toen was Tangodochter al 10, dus zelfs dan kan het nog. Sindsdien heeft zij ze nog twee keer gehad, ik weet precies waar ze vandaan komen, een meisje in de klas waar ze steeds naast gezet werd. bij de laatste groepjeswisseling dus ook maar eens aangegeven dat juf haar eens naast een ander kind moest zetten. Sindsdien is zij er vanaf. Maar nu is Tangozoon weer aan de beurt. W.s. komt het bij hem ook van school, de luizencontrole schijnt daar de laatste tijd behoorlijk verminderd te zijn.
Ik ben verder wel een heel luie moeder vergeleken met hierboven. Extra wassen en zuigen doe ik niet, alleen maar kammen en als we er echt niet vanaf komen lotion erin en daarna weer kammen. Bij Tangozoon gaat morgenavond de lotion erin, want hij heeft al een week lang steeds 4 a 5 luizen, niet heel veel maar het wordt niet minder. Hoop dat we er daarna weer vanaf zijn.

Isabella

Isabella

09-03-2012 om 07:54

Brugklas

Tijdens de lagere schoolperiode van mijn kinderen nooit geen luis gezien. Jongste dochter kreeg voor de eerste keer luizen in de brugklas. En ze bleven meteen ruim een half jaar, ondanks kammen, shampoo en lotion. Overigens vond ik de elektrische luizenkam ideaal.
Maar wat zijn de nieuwe regels voor luizen?

jess

jess

09-03-2012 om 16:33

Kammen en azijn!

hier aantal weken terug luizen!!!!!!!
brrr, ondanks nieuwe regels dat er niet meer gewassen hoeft te worden heb ik het wel gedaan.
gelijk behandeld met luizenspul en kammen.
daarna haren elke dag behandelen met azijn met water (1/4 en 3/4) in haren. door azijn laten de neten los. en kammen en kammen.
binnen no time was ik van de luizen af.
gelukkig!!!
succes!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.